SäkMicke

Vanlig support jämfört med premiumsupport?

8 inlägg i detta ämne

Jag är lite vilsen när det gäller policyn för vad Telias support hjälper till med - och vad man måste ringa till premiumsupporten för. Det senare är ju inte direkt gratis.

Jag har fått intrycket att den vanliga supporten slentrianmässigt hänvisar allt som inte går att lösa genom omstart eller uppgradering av bredbandsroutern till premiumsupporten. En del uppenbara frågor skulle också kunna dokumenteras någonstans så skulle både användarnas och Telias värdefulla tid sparas.

Jag hade exempelvis en fråga om vilka portar som var blockerade för inkommande trafik - rena fakta som knappast kräver "de bästa experterna" - men blev hänvisad till premiumsupporten. Anmärkningsvärt, eftersom det ju inte handlar om vare sig rådgivning eller något specifikt handgrepp.

Var kan jag ta del av riktlinjerna för vad den vanliga supporten respektive premiumsupporten hjälper till med? Det känns spontant som att Telia försöker få mig att betala för något som den vanliga supporten ska kunna svara på.

Är jag ensam om att tycka så här eller är jag bortskämd?

Mvh,

Micke

Jag är lite vilsen när det gäller policyn för vad Telias support hjälper till med - och vad man måste ringa till premiumsupporten för. Det senare är ju inte direkt gratis.

Jag har fått intrycket att den vanliga supporten slentrianmässigt hänvisar allt som inte går att lösa genom omstart eller uppgradering av bredbandsroutern till premiumsupporten. En del uppenbara frågor skulle också kunna dokumenteras någonstans så skulle både användarnas och Telias värdefulla tid sparas.

Jag hade exempelvis en fråga om vilka portar som var blockerade för inkommande trafik - rena fakta som knappast kräver "de bästa experterna" - men blev hänvisad till premiumsupporten. Anmärkningsvärt, eftersom det ju inte handlar om vare sig rådgivning eller något specifikt handgrepp.

Var kan jag ta del av riktlinjerna för vad den vanliga supporten respektive premiumsupporten hjälper till med? Det känns spontant som att Telia försöker få mig att betala för något som den vanliga supporten ska kunna svara på.

Är jag ensam om att tycka så här eller är jag bortskämd?

Mvh,

Micke

Jag är lite vilsen när det gäller policyn för vad Telias support hjälper till med - och vad man måste ringa till premiumsupporten för.

...

Jag hade exempelvis en fråga om vilka portar som var blockerade för inkommande trafik ...

...

Var kan jag ta del av riktlinjerna för vad den vanliga supporten respektive premiumsupporten hjälper till med?

En beskrivning är den som följer, se länken och sedan "Frågor och svar".

"Jag är redan kund hos Telia, vad gör Premiumsupporten för mig?

Telia Premiumsupport är ett komplement till den support och service som ingår i ditt Telia-abonnemang. Premiumsupporten utvidgar vår service mot våra kunder men omfattar även personer som ännu inte är Telia kunder. Premiumsupporten tar helhetsgreppet och har som mål att hjälpa kunder med att få alla delar i det digitala hemmet/kontoret att fungera smidigt."

Telia Premiumsupport

Inte så detaljerat kanske men ändå en vink om vad Premiumsupporten handlar om. Allt som har direkt koppling med abonnemang och tjänster, och att de fungerar, bör ju ingå i den ordinarie supporten. Men även om man t ex köpt en nätverkshårddisk, en Squeezebox eller t ex en mobiltelefon via Telia så är det ju inte rimligt att den ordinarie supporten ska ersätta manualerna ifall användarna inte förstår hur produkterna används. Valde exemplet för att ansvaret där är uppenbart, i alla fall i mina ögon. Förmodligen finns frågor där vi användare och Telia kan ha olika uppfattning om saken.

Ditt exempel om blockerade portar är intressant (eller hur jag nu ska uttryck mej). Det skulle ju kunna vara en fråga som den ordinarie supporten borde kunna svara på. Men å andra sidan, har det direkt med tjänsten att göra? Hur många andra liknande frågor borde då supporten också kunna svara på? Jag är inte ute efter att vara "tvärt emot", bara spånar lite.

Att jag skrev "intressant" beror på att just den frågan (eller svaret) är så självklar, för mej i alla fall. ALLA portar är (som standard) blockerade för inkommande trafik, varför skulle någon enda port vara öppen (eller missförstod jag din fråga?). Gissar att de flesta "vanliga" användare (Svenssons som det kallas) inte har en tanke på detta, och att supporten därför inte ser detta som en "uppenbar fråga".

Passade på med några kommentarer, eftersom du "råkade" välja just den frågan som exempel. Men när den ändå är på tapeten skickar jag med en länk till Gibson Research Corporation. Den går till deras sida och test för brandväggar. Har du inte sett den tidigare kan du läsa igenom texten först, innan du klickar Proceed och testar din brandvägg och alla portarna.

Det finns en port, 113, som inte brukar vara helt osynlig (Stealth). Men oavsett om man väljer "Common Ports" eller "All Service Ports" så kan man klicka port 113 och få en detaljerad beskrivning om varför den kanske inte är helt dold, t ex under rubriken "The problem with completely stealthing port 113".

Jag uppfattar GRC som en mycket seriös webbplats, och folket på företaget verkar veta vad de talar om. På grund av exemplet går länken till just ShieldsUP, men det finns mycket annat på webbplatsen också.

Welcome to ShieldsUP!

Christer,

Att svara på om någonting går att göra tycker jag inte borde kosta pengar. Att svara på hur man gör och att lotsa användaren genom detta förstår jag att Telia vill ha betalt för.

Sedan förstår jag verkligen inte det du säger om att "ALLA portar är (som standard) blockerade för inkommande trafik". Så är det inte alls. Jag kan ju mappa in nästan vilka portar jag vill till en dator i mitt nätverk - utom vissa, som Telia har valt att blockera av någon anledning. Dessutom finns vissa portar som är blockerade för utgående trafik också. Jag tycker att jag har rätt att få veta vilka utan att betala för den informationen och om den inte finns dokumenterad någonstans så bör supporten kunna svara på det.

Men - den specifika diskussionen om portar kan vi ta i en annan tråd - det var bara ett exempel och det var inte min mening att ta bort fokuset från grundfrågan:

Var går gränsen för vanlig support respektive premiumsupport?

Jag tycker inte att Telia agerar enligt det de skriver i sin egen definition. Att du Christer inte håller med mig är uppenbart men, men vad tycker ni andra? Och har någon från Telia något att säga?

Mvh,

Micke

Här är ytterligare ett exempel på vad jag menar, också ett portproblem där en odokumenterad blockering eller konfiguration som Telia gör drabbar kunden, som måste ringa in till premiumsupporten. Som inte heller kan ge ett tydligt svar förrän taxametern tickat klart:

https://forum.tewss.telia.se/topic/1873-telia-smart-ip-telefoni-osant/page__hl__5060__fromsearch__1

Hur svårt är det egentligen att ha en uppdaterad sida någonstans på supportwebben som innehåller alla av Telia blockerade portar. Eller att ha en uppdaterad lista i supportens instruktioner som de kan upplysa om eller skicka till sina kunder? Då skulle man verkligen hjälpa sina kunder att hjälpa sig själva.

Mvh Micke

Jag tror att det blir svårt att gå in i specifik gränsdragning.

Ett dokument från Telias sida som säger "vi hjälper till med det här, det här, det här, det här, det här, det här och det här men inte det här, det här, det här, det här eller det här" känns inte som en rimlig lösning. Man får väl helt enkelt lita på att man får rätt hänvisning när man väl pratar med dem angående det, för tidpunkten, specifika ärendet.

Att svara på om någonting går att göra tycker jag inte borde kosta pengar. Att svara på hur man gör och att lotsa användaren genom detta förstår jag att Telia vill ha betalt för.

Sedan förstår jag verkligen inte det du säger om att "ALLA portar är (som standard) blockerade för inkommande trafik". Så är det inte alls. Jag kan ju mappa in nästan vilka portar jag vill till en dator i mitt nätverk - utom vissa, som Telia har valt att blockera av någon anledning. Dessutom finns vissa portar som är blockerade för utgående trafik också. Jag tycker att jag har rätt att få veta vilka utan att betala för den informationen och om den inte finns dokumenterad någonstans så bör supporten kunna svara på det.

Men - den specifika diskussionen om portar kan vi ta i en annan tråd - det var bara ett exempel och det var inte min mening att ta bort fokuset från grundfrågan:

Var går gränsen för vanlig support respektive premiumsupport?

Jag tycker inte att Telia agerar enligt det de skriver i sin egen definition. Att du Christer inte håller med mig är uppenbart ...

Jag gav inte direkt uttryck för något medhåll, om det ska tolkas som att jag inte håller med dej så är jag skyldig ;-) Men kan inte se att jag direkt gav uttryck för någon motsatt ståndpunkt. Tanken var mest att bidra med den lilla information jag hittat. Nätverkshårddisken, m m, tog jag med som ett exempel på något jag uppenbart tyckte borde höra till Premiumsupporten.

Sen kom de "blockerade portarna" och ställde till det, förstår jag nu efter dina svar. Att man kan öppna dem, mappa in dem, styra trafiken till önskad dator i nätverket har jag inte förnekat. Inte heller att Telia spärrar användningen av vissa portar. De frågorna fanns inte med tidigare, inte utifrån min tolkning av frågan. Jag anser alltså fortfarande att portarna i en brandvägg som standard är inställda att blockera inkommande trafik. Att man sedan kan öppna dem, använda port forwarding, är ju en annan sak. Men vi tänkte tydligen olika där. Tyckte faktiskt att det var lite märkligt att du ställde den frågan till supporten, efter att ha läst annat du skrivit på forumet. Men jag la till en kommentar om ifall jag missförstått frågan, missade du den? Och kommentarerna om ShieldsUP antydde ju vad min tolkning handlade om.

När du nu kommit in på portar vars användning Telia spärrar förstår jag bättre vad du menar. Om vi börjar med att ta några mobilsurfabonnemang som exempel, så anger Telia att trafiktyperna IP-telefoni och fildelning (peer-to-peer) inte ingår. Varför är en fråga för sig, men det är väl bra att man informerar om vad som inte är tillgängligt. Och då tolkar i alla fall jag det som att det inte är tillgängligt. Men det tycks det trots allt vara, lika tillgängligt som för något abonnemang där trafiktyperna ingår. Det är ungefär som att alla TV-kanaler går att se, men man skriver in i abonnemangen/avtalen vilka man får använda. Vilka operatörer skulle kunna tänka sig att hantera kanalpaketen på det viset. Men för mobilsurfningen har man tagit till denna formulering när tekniken (ännu) inte medger att spärra vissa trafiktyper.

Det ovan beskrivna är tänkt att leda över till ditt nytillkomna exempel med bredbandstelefonin och port 5060. Om man abonnerar på Telias bredbandstelefoni, och använder den som tjänsten presenteras och levereras, finns ingen anledning att känna till något om portarna. Tanken är ju att använda vanliga analoga telefoner hemma. Ser inte heller någon anledning för Telia att förklara att egna IP-telefoner inte fungerar, med Telias bredbandstelefoni. Med en presentation av hur något fungerar, hur det är tänkt att användas, får man förstå att något annat inte fungerar. I alla fall att det inte är tänkt att fungera. Att många sedan tycker att det är en begränsning att den egna IP-telefonen inte kan användas, också med Telias bredbandstelefoni, är en annan fråga.

Men ..., och nu kommer vi till problemet. Om man tidigare använt sig av någon funktion i det vanliga bredbandet, t ex IP-telefoni (som då inte har med Telia att göra), så är det förstås ett problem om den spärras utan att man informeras om det. Där håller jag helt med dej. En jämförelse kan kanske vara att Hemnummer i mobilen medför att det fasta abonnemanget inte kan användas. Men det finns med i Telias information.

Har vi hamnat på samma spår nu, i alla fall när det gäller porten för IP-telefonin? I många andra fall är det förmodligen som Limpus skriver, svårt med specifik gränsdragning. Användare kan tycka att diverse information borde ingå i den ordinarie supporten. Men har då frågorna någon direkt anknytning till den tjänst, eller till det abonnemang, man använder? Om inte så är det nog Premiumsupporten som gäller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu