imattias

Skumma ljud problem med Omnia 7 och Telia

707 inlägg i detta ämne

Och uppdatering av operatörsinställningarna med appen "Network Profile". Än så länge verkar det lovande, för dem som fått dessa uppdateringar. Firmware ska vara 2424.11.9.2 och Radio software 2424.11.9.1

A

Någon som hört eller sett något?

Dammade av min Omnia 7 igår och kom att tänka på den här tråden.

Dyraste papperspressen jag köpt ever! :)

Företaget jag arbetar på blev för ett par månader sedan uppköpta av en väldigt stor europeisk spelare och av en slump så råkar jag ha varit kollega med deras svenska IT-chef.

Det här företaget är i storleken 1000+ anställda och hade tagit beslut om att utvärdera Android och närmare bestämt Samsung SII i somras. WP skulle testas nu under hösten.

De är snart klara med utvärderingen av Android och ska precis börja med WP när Nokia nu släppt sin (de vill ha fler än två hårdvaruleverantörer för att satsa på en plattform).

Efter att ha läst igenom min korrenspondens med Magnus Svensson på Samsung har de nu dragit öronen åt sig och har startat diskussioner med Nokia om support inom EU om telefonerna köps in i ett och samma EU-land.

Samsung tyckte man inte det var värt att prata med då man kände att min brevväxling och forumet här räckte för att visa hur "lyhörda" Samsung var mot sina kunder.

Självklart kunde de gjort en förfrågan till Samsung men enligt min f d kollega kände hans chef att det skulle vara meningslöst att få ett "självklart har vi guldsupport för storkunder" när jag kunde visa kompetensbristen och ointresset som Samsung support besitter.

Så summa summarum:

Det ser ut som att mina erfarenheter och min lobbying slår väl ut. Visst, Samsung och Magnus Svensson kommer inte märka av något tusental telefoner som ska inhandlas av Nokia istället när de tittar på totala omsättningen Q1-Q2 2012.

Men jag kommer veta att jag snuvade Samsung på en sweet deal... och det räcker för att jag ska sitta med ett leende var gång jag sitter med en Lumia 800 och kör WP :)

Nu berättade Microsoft att problemen med Internet beror på att Telias proxy inte är kompatibel med Live-tjänsterna i telefonen.

Nu frågar man sig ju hur det kan komma sig att det tar nästan ett år att komma fram till det, och att det inte meddelats här?

A

Är det detta problem som gör det omöjligt att tex ladda ner en app eller tom att söka på Internet om jag inte är ansluten till ett Wi-Fi?

För min del gäller att telefonen har fixats av Samsung map samtalsproblemen, men dataöverföring funkar fortfarande alltså inte. Finns nån åtgärd? Vad har Telia/Samsung för svar och lösning - det verkar ju vara många fler än jag som är drabbad?. Tråkigt nog (vems än felet är) har jag tappat förtoendet för varumärket Samsung och valde faktiskt aktivt bort det märket vid ett TV-köp häromsistens och min nästa telefon kommer aldrig att bli en Samsung.

Är det detta problem som gör det omöjligt att tex ladda ner en app eller tom att söka på Internet om jag inte är ansluten till ett Wi-Fi?

För min del gäller att telefonen har fixats av Samsung map samtalsproblemen, men dataöverföring funkar fortfarande alltså inte. Finns nån åtgärd? Vad har Telia/Samsung för svar och lösning - det verkar ju vara många fler än jag som är drabbad?. Tråkigt nog (vems än felet är) har jag tappat förtoendet för varumärket Samsung och valde faktiskt aktivt bort det märket vid ett TV-köp häromsistens och min nästa telefon kommer aldrig att bli en Samsung.

Ja, ett av problemen är att du inte kommer åt Marketplace och andra Live-tjänster eftersom proxyn tydligen hindrar detta. Eventuellt kan du komma åt det genom att lägga till online.telia.se som APN under Mobilnät i telefonen. Det har löst problemet för många.

Jag är väldigt häpen över den passiva hållning och den inkompetens om sina egna produkter som Samsung Sverige visat i hanteringen av de kunder som drabbats av dessa problem.

Även jag kommer att akta mig nog för Samsung-produkter under överskådlig tid. Som konsument ska man väl visa missnöje när man tycker ett företag beter sig smått svinaktigt?

Har du förresten hämtat hem senaste versionen av Network Profile?

A

Ja, ett av problemen är att du inte kommer åt Marketplace och andra Live-tjänster eftersom proxyn tydligen hindrar detta. Eventuellt kan du komma åt det genom att lägga till online.telia.se som APN under Mobilnät i telefonen. Det har löst problemet för många.

Jag är väldigt häpen över den passiva hållning och den inkompetens om sina egna produkter som Samsung Sverige visat i hanteringen av de kunder som drabbats av dessa problem.

Även jag kommer att akta mig nog för Samsung-produkter under överskådlig tid. Som konsument ska man väl visa missnöje när man tycker ett företag beter sig smått svinaktigt?

Har du förresten hämtat hem senaste versionen av Network Profile?

A

Tack för tipset. Det märkliga inträffade att efter att jag lagt till online.telia som APN lyckades jag att ladda ner en app från Marketplace. Men sedan var det stopp... Har försökt otaliga gånger vidare utan att lyckas. Betr. Network Profile - finns något speciellt trick? När jag söker efter uppdateringar via Zune så finns inga aktuella.

Så har det gått ett tag och jag har min Android på lagning... vi har numera Telenor på bolaget så jag tänkte att det kunde vara kul och damma av Omnia 7an och testa Telenor.

Funkar klockrent... NÄSTAN.

Det var ju självaste xxx att det bara nästanfungerar på den här mobilen.

Jag kan surfa och prata nästan utan problem. Brutna samtal och robotröstsyndromet är ner i typ 1 samtal av 100, vilket hamnar i lådan för "vi vet inte om det är min eller din telefon som orsakade det där".

Men...

Nu är det MMS som strular och det på ett konstigt sätt...

Jag kan ta emot MMS utan problem men att skicka är stört omöjligt.

Eller... jo... jag kan skicka till mig själv... men inte till någon annan.

Det allra roligaste:

Ringer till Samsung. Förklarar problemet. Supportpersonen skruvar på sig och är lagom besvärad men gör ett halvhjärtat försök genom att rekommendera "Network Profile"... något som jag förklarar att jag redan har sen länge och försöker fippla med utan bättre resultat.

Jag får då något obegripligt osammanhängande svar om att Windows Phone 7 är väldigt låst och att Microsoft samlar in operatörsinställningar från just operatörerna och....

Samsungs support säger då att jag får ta och ringa Microsoft!

Jag ifrågasätter varför jag över huvud taget skulle ringa Microsoft när det är Samsung som tillverkar telefonen och min kollega som sitter med en Nokia Lumia 800 inte har några som helst problem med MMS.

Supportpersonen svarar då att jag kan gå in och mata in APN men hon vet inte vad som gäller för Telenor men att hon kan återkomma med informationen.

Jag frågar henne om vi kan ta detta via mail då min lunch är slut och jag måste arbeta igen.

Samsung Support svarar "Inga problem. Vi har din email xxx@yyy.se, den stämmer va?" och lovar att återkomma inom kort.

Detta var för en vecka sedan och självklart, i vanlig ordning (ni som är nya: Samsung Support lovade att återkomma via mail vid flertalet telefonsamtal under 2011 utan att hålla det löftet en enda gång), så har man inte återkommit.

Min första LCD-TV var en Samsung.

Det var den sista Samsung-produkten jag köpte.

Ingen av mina vänner eller kunder har köpt en Samsung-telefon eller TV det senaste året.

Så har det gått ett tag och jag har min Android på lagning... vi har numera Telenor på bolaget så jag tänkte att det kunde vara kul och damma av Omnia 7an och testa Telenor.

Funkar klockrent... NÄSTAN.

Det var ju självaste xxx att det bara nästanfungerar på den här mobilen.

Jag kan surfa och prata nästan utan problem. Brutna samtal och robotröstsyndromet är ner i typ 1 samtal av 100, vilket hamnar i lådan för "vi vet inte om det är min eller din telefon som orsakade det där".

Men...

Nu är det MMS som strular och det på ett konstigt sätt...

Jag kan ta emot MMS utan problem men att skicka är stört omöjligt.

Eller... jo... jag kan skicka till mig själv... men inte till någon annan.

Det allra roligaste:

Ringer till Samsung. Förklarar problemet. Supportpersonen skruvar på sig och är lagom besvärad men gör ett halvhjärtat försök genom att rekommendera "Network Profile"... något som jag förklarar att jag redan har sen länge och försöker fippla med utan bättre resultat.

Jag får då något obegripligt osammanhängande svar om att Windows Phone 7 är väldigt låst och att Microsoft samlar in operatörsinställningar från just operatörerna och....

Samsungs support säger då att jag får ta och ringa Microsoft!

Jag ifrågasätter varför jag över huvud taget skulle ringa Microsoft när det är Samsung som tillverkar telefonen och min kollega som sitter med en Nokia Lumia 800 inte har några som helst problem med MMS.

Supportpersonen svarar då att jag kan gå in och mata in APN men hon vet inte vad som gäller för Telenor men att hon kan återkomma med informationen.

Jag frågar henne om vi kan ta detta via mail då min lunch är slut och jag måste arbeta igen.

Samsung Support svarar "Inga problem. Vi har din email xxx@yyy.se, den stämmer va?" och lovar att återkomma inom kort.

Detta var för en vecka sedan och självklart, i vanlig ordning (ni som är nya: Samsung Support lovade att återkomma via mail vid flertalet telefonsamtal under 2011 utan att hålla det löftet en enda gång), så har man inte återkommit.

Min första LCD-TV var en Samsung.

Det var den sista Samsung-produkten jag köpte.

Ingen av mina vänner eller kunder har köpt en Samsung-telefon eller TV det senaste året.

Samsung är pissråttor.

Samsung vet inte om det kommer någon Tango/Refresh-uppdatering till Omnia 7, och en del som hört av sig har fått rekommendationen att höra av sig till Microsoft, trots att alla uppdateringar som går ut till telefoner måste godkännas av tillverkare och - om tillämpligt - operatör.

Till saken hör att Samsung tagit fram något som verkar vara en modernare version av Network Profile, "Wireless Manager", och som kanske hade kunnat lösa vissa saker för dig, men den appen är inte kompatibel med Focus eller Omnia 7. Varför?

En sak angående MMS är förresten storlek på bilder etc. Om telefonen inte själv förstår att krympa bilderna kommer kanske storleksbegränsningen hos operatören att slå till. Kan du skicka MMS som enbart innehåller en pytteliten bild?

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu