Susanne Ek

Telia Smart kan vara Osmart

9 inlägg i detta ämne

Telia Smart är säkert en rätt bra lösning för de som är tekniskt okunniga, med enkel installationsanvisning och den är bara att sätta där i hallen och köra igång med lite kablar runt golvet i lägenheten till teve och telefon.

Har man däremot lite krav på router och trådlöst nätverk, och/eller som jag bor i villa med mediacentral, är den apparat, Thomson TG784, som Telia levererar i sin Smartlösning rena katastrofen.

Osmart att det inte följer med någon bruksanvisning för routern. Den får man googla fram och ladda ner själv som PDF. Dessutom ger den inte tillräcklig information för att kunna komma igång med webbgränssnittet för admin av routern, den behövde återställas för att den skulle svara på anrop.

Osmart att antennen till WLAN sitter fast(!) och inte går att vinkla mycket och det inte går att ansluta en kabel för att montera antennen ute i huset, vilket är nödvändigt då mediaskåpet är rätt väl avskärmat och i vårat fall sitter i pannrummet.

Osmart är det också att burken är så otymplig så att den knappt får plats i mediacentralen.

Osmart att ha en så klent utrustad router integrerad, nu är jag tvingad att ha dubbla routers, eftersom de funktioner jag behöver inte finns.

Thomson TG784 saknar stöd för åtkomstkontroll med schemaläggning, barnen kan surfa hela natten!

Den har ett dåligt verktyg för dynamisk DNS-uppdatering, där "custom"-läget inte tillåter extra parametrar, utan man måste ta reda hur den aktuella DNS-tjänsten tolkar URI-strängar för att trixa till en lösning.

Osmidig lösning för port forward, det verkar inte fungera alls i vissa fall, möjligen pga att jag har en router till i serie, som också kör port forward. Det går oerhört långsamt att navigera och utföra ändringar i webbgränssnittet.

Jag vet inte om jag ska ångra mig och returnera den här lösningen, innan vår förlängda ångerperiod löpt ut, eller om jag ska hoppas på att det kommer en rejäl uppdatering, vilket är osannolikt. Problemet med WLAN kan dessutom endast lösas med en ny modell, med löstagbar antenn med anslutning för antennkabel.

Tyvärr är det inte bara en router, det är en kombinerad bredbandsswitch och router. Oavsett vilken förändring jag gör i abonnemanget, kommer den tillsammans med Telia Smart med en extra månadskostnad på 29 kronor.

Enligt Telia kan jag inte bara byta tillbaka till min gamla bredbandsswitch med det nya abonnemangspaketet telefon/bredband/(TV) för 339(+29) kr/månaden, utan då får jag använda ångerrätten och återgå till det gamla abonnemanget, telefon/bredband för 379 kr/månad, alternativt endast bredband för 339 kr/mån.

Telia vill tyvärr pressa in alla sina kunder i en gemensam lösning med sitt "Smart", osmart tycker jag, eftersom den inte passar alla kunder.

Har haft exakt samma erfarenheter av Telia Smart. Jag har precis flyttat till en lgh med Telia FiberLan och tecknade 100/10 bredband + ip-telefoni och blev påprackad en Telia Smart som man "måste" använda. Den burk jag fick gick inte att konfigurera (svarade inte på 192.168.1.254 enligt manualen) och när jag ville skicka tillbaka den sa Telia att det var obligatoriskt att använda den. Jag har egen domän, mail- och webbserver (får man ha enligt Telias villkor) och måste kunna konfigurera routern för det. Tidigare där jag bodde hade jag Bredbandsbolaget (via LAN) och det enda man fick av dem var en telefoniadapter. Ville man använda fler än en dator hemma fick man skaffa router själv. Precis som det ska vara.

Efter mycket bråkande med Telia har de nu skickat en separat telefoniadapter (som jag dock fick betala 250 kr extra för) och Telia Smart:en är nerpackad och "glömd". Nu kör jag bara med min egna router (fick klona Telia Smart:ens MAC-adress men sedan funkade det utmärkt). Denna lösning är dock helt osupporterad av telia, vilket känns som ett ickeproblem i sammanhanget.

Edit: Såg nu att Susanne skrev att man måste återställa Telia Smart:en för att kunna nå konfigureringen. Vad är det för xxxxxx skräpinställning som Telia levererar den med? Och kundtjänst har hela tiden hänvisat till deras Premium Support á 19 kr/min.

Osmart att ha en så klent utrustad router integrerad, nu är jag tvingad att ha dubbla routers, eftersom de funktioner jag behöver inte finns.

Har inga kommentarer i övrigt, men dubbla routrar brukar inte vara helt lyckat. Ifall det är så du kopplat dem, och inte endast använder den benämningen för burkarna.

Se i första hand inlägg #4, och också #2.

Gateway-Router-Dator

Se också information om Double-NAT, som det ju blir med konfiguration enligt inlägg #2 i föregående länk.

Double-NAT

Port forward är inte svårt i sig. I TG784:n har jag port forward till nästa router, en D-Link DIR655, som i sin tur kör port forward till respektive burk, alla adresser är statiska servertilldelade. Det går fint i ett fall, men två tillämpningar som tidigare fungerat är nu blockerade, allt är dubbelkollat och trippelkollat.

Helt riktigt att detta blir dubbel port forwarding. Har varit i kontakt med Supporten, det går inte att brygga TG784:n med nuvarande mjukvara, tyvärr.

Alternativen för mig är att vänta/hoppas på en rejäl uppgradering av Telia Smart, eller så skrotar man Telia Smart, utnyttjar ångerrätten och kör den gamla bredbandsswitchen och D-linken igen på det gamla abonnemanget för 379kr/mån, då Telia menar att de grejerna inte fungerar med det nya abonnemanget, som levereras med Telia Smart och kostar 339+29kr/månad. Men det kan väl vara värt 11 kronor i månaden att slippa Telia Smart!

Port forward är inte svårt i sig. I TG784:n har jag port forward till nästa router, en D-Link DIR655, som i sin tur kör port forward till respektive burk, alla adresser är statiska servertilldelade. Det går fint i ett fall, men två tillämpningar som tidigare fungerat är nu blockerade, allt är dubbelkollat och trippelkollat.

Helt riktigt att detta blir dubbel port forwarding. Har varit i kontakt med Supporten, det går inte att brygga TG784:n med nuvarande mjukvara, tyvärr.

Alternativen för mig är att vänta/hoppas på en rejäl uppgradering av Telia Smart, eller så skrotar man Telia Smart, utnyttjar ångerrätten och kör den gamla bredbandsswitchen och D-linken igen på det gamla abonnemanget för 379kr/mån, då Telia menar att de grejerna inte fungerar med det nya abonnemanget, som levereras med Telia Smart och kostar 339+29kr/månad. Men det kan väl vara värt 11 kronor i månaden att slippa Telia Smart!

Om det kan vara av intresse kör jag Telia Smart-abonnemang via Telia Fiberlan men utan att ha kopplat in Thomson. Jag kör vidare med bredbandsswitch samt min gamla router eftersom den fungerar så bra. Det var mest att jag fick en rabatt för att binda mig ett år och då kom Telia Smart med på köpet. Hoppas dock kunna säga upp Telia Smart i samband med att bindningstiden upphör(då jag förväntas börja betala extra för det), om det inte kommer erbjudande om vassare router. Lite synd, för jag tycker annars att Thomsons 784 är snygg!

A

Helt riktigt att detta blir dubbel port forwarding.

... eller så skrotar man Telia Smart, utnyttjar ångerrätten och kör den gamla bredbandsswitchen och D-linken igen på det gamla abonnemanget för 379kr/mån, då Telia menar att de grejerna inte fungerar med det nya abonnemanget, som levereras med Telia Smart och kostar 339+29kr/månad.

Ser inget i tidigare inlägg om dubbel portforwarding, fast så blir det ju förstås. Men menar du double-NAT så handlar det om trafiken från insidan som ska passera två routrar på både ut- och tillbakavägen. Så även program och tillämpningar som körs i det lokala nätverket kan få problem med internet.

Så reagerar jag på informationen om "det gamla abonnemanget". Kanske inget du kan redogöra för, men jag trodde man har ett abonnemang för bredbandet så kompletterar man med tjänsten/abonnemanget Smart om man tycker det tillför något. Och har man inte Smart, med tillhörande gateway, så använder man modém/bredbandsswitch/router från t ex ZyXEL. Jag ser ingen information om olika abonnemang (gamla och nya), varken direkt på webbplatsen eller i någon prislista.

Telia Bredband - Abonnemangsprislista

Men det kan nog vara så att Telia vill pressa in alla i samma lösning, som du skrev i tidigare inlägg. Och skaffar man bredband och Smart för första gången behöver man inte känna till "äldre abonnemang". Och för den som "lägger till" Smart så ändras säkert abonnemanget per automatik. Fast märkligt är att Telia skiljer på själva bredbandsabonnemanget och Smart. Om man ändå "prackas på" Smart borde hela paketet hanteras i ett och samma abonnemang.

Bifogar också en länk till en annan tråd med samma tankar som ovan, se bl a inlägg #12.

Varför måste jag hyra en box jag inte vill ha

Hade jag varit du så hade jag gått tillbaka till det "gamla abonnemanget".

Ser också att Anaesthisia verkar använda tidigare utrustning med "nytt abonnemang" (som det väl måste vara). Så det är väl bara att ansluta som tidigare och se om det fungerar. Håller tummarna. :)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu