ofndfur

deaktivera brandvägg går inte?

3 inlägg i detta ämne

Det går tydligen inte att deaktivera brandväggen i THOMSON TG789vn.

Efter 7 sorger & 99 bedrövelser har jag blivit tvungen att ringa "premium supporten" bara för att få mina farhågor bekräftade. DET GÅR INTE att deaktivera brandväggs funktionen i THOMSON TG789vn, alltså bara köra gatewayen som ett "adsl modem" i bridge mode.

Varför är detta ett sånt problem då undrar folk... Ja för 99% är säkert detta bra, så dom får någon form av säkerhet hemma. Men för den lite mer avancerade användaren som förmodligen har bättre HW brandvägg än vad Thomson någonsin kommer att leverera, så blir det genast trassel.

Kan ju tilllägga att när jag beställde Abonnemanget så blev jag dyrt & heligt lovad att THOMSON TG789vn kunde konfigureras i bridgemode = deaktivera all brandväggsfunktionalitet. Det finns tydligen inga gränser längre för vad Telia & deras partners gör för att tjäna några kronor.

Nu håller jag på och trasslar med "abonnemangs avdelningen" för att hitta en annan lösning med bara ADSL modem, men detta går inte att kombinera med IP telefoni för Telia har "sälj stopp" på tilgin telefoni adaptern.... Så då är man tillbaka till vanligt fast teleabonnemang + ADSL, till en helt annan kostnad.

Hoppas det finns någon som är nöjd med THOMSON TG789vn. Jag förstår inte hur Telia kan lansera denna typ av produkt utan möjlighet att slå av / sätta på enskillda funktioner.

Vän av ordning kanske påpekar att man borde kunna sätta sin egen brandvägg i ett DMZ på THOMSON TG789vn och på detta vis uppnå någon form av "frihet" att använda sin egen hårdvara. Jag behöver väl inte påpeka det självklara att denna funktion är också spärrad.

---

Flyttat tråd till rätt forum. /Mod

Det går tydligen inte att deaktivera brandväggen i THOMSON TG789vn.

Du verkar förstå vad du skriver om. Men varför kommentera brandväggen, det är väl routerfunktionen du vill koppla förbi. Så brukar förstås en brandvägg höra till paketet också, som rimligtvis också kopplas förbi i bridged mode. Men det blir en följd av att routerfunktionen inaktiveras.

Kan tyckas vara en petig kommentar, men jag uppfattar det som att routerfunktionen är det centrala i det här sammanhanget. Så finns en del tips i forumet om att stänga av brandväggen, för att lösa diverse problem, och som då inte har med routerfunktionen eller med bridged mode att göra. Trodde först att detta var ett till sådant tips, men det är det ju inte. Här handlar det om att kunna använda egen router, med brandvägg. Tycker annars att det inte är så lämpligt att tipsa folk om att stänga av brandväggen. Det brukar oftast finnas andra lösningar.

Håller för övrigt med dej om din beskrivning av problemen med att vara låst till Thomson Gateway. Se länken och bl a inlägg nr 12.

Varför måste jag hyra en box jag inte vill ha

Nu håller jag på och trasslar med "abonnemangs avdelningen" för att hitta en annan lösning med bara ADSL modem, men detta går inte att kombinera med IP telefoni för Telia har "sälj stopp" på tilgin telefoni adaptern.... Så då är man tillbaka till vanligt fast teleabonnemang + ADSL, till en helt annan kostnad.

Jag tecknade i mars 2011 ett FiberLAN ab. + ip-telefoni och blev påtvingad en Smart-router. Dock så köpte jag i början av april en Tilgin Vood 322 av Telia som styrde om ip-telefonin till den ist. Kostar 699 kr om ab. inte är bundet, annars 250 kr, plus frakt. Dock har jag inte kommit in i den för att konfigurera den (stänga av brandväggen), eftersom jag (också) har egen router med brandvägg. Jag antar att jag också måste ringa prem.support för att få loginuppgifter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu