Gäst Admin

Hur fungerar trygghetslarm med bredbandstelefoni?

8 inlägg i detta ämne

Vi rekommenderar bredbandstelefoni, men vill att man ska kontakta larmleverantören först för att kontrollera så att larmet fungerar på våran bredbandstelefoni innan man beställer tjänsten.

Det var det ingen som sade något om när Televerket sålde tjänsten Telia Smart. Hur gör jag nu, när jag redan installerat?

Är det skillnad på trygghetslarm och Securitas?

Det var det ingen som sade något om när Televerket sålde tjänsten Telia Smart. Hur gör jag nu, när jag redan installerat?

Är det skillnad på trygghetslarm och Securitas?

Hör med larmcentralen hur de ser på koppling med bredbandstelefoni? Trygghetslarm är väl för "sjuka" som snabbt behöver "vård". Securitas låter mer som för inbrott etc.

Telia tappat greppet.

Om man ringer en larmcentral från ett fast analogt nummer eller via bredbanstelefoni skall inte vara någon skillnad. Det stora felet är att alla larm och även FAX går via datamodem och dessa kräver en hög ljudkvalité påå telefonlinan. I samtal använder vi max 2200 hz och om man kör data är kravet 5200 hz och det klarar inte IP telefoni av.

Således så kan man bara EN sak via bredbandstelefoni och det är att prata. Så alla tjänster vi skaffat och köpt av telia raderade telia bort med att skaffa en dålig teknisk plattform.

Det ligger inte på Faxtillverkaren eller larminstallatören eller kommunen som tillhandahåller olika telelarmtjänster. Kravet ligger på den som förbinder ert "modem" (om det sitter i ett larm eller en fax eller TV box m.m har ingen skillnad) och dess motpart. Tekniken mellan enheterna står telia för och det är den som inte hållet måttet.

Det står INTE i telias villkor vilka begränsningar IP telefoni har och inte heller i deras säljmaterial

Support skyller på tivverkarna och hänvisar till premiumsupport vilket inte kan ge något svar alls.

Ställ krav på telia så att detta problem rättas upp. Antingen en bättre teknisk standard eller så får man acceptera att de som köper bredbandstelefoni och inte fått informationen får subventionerad analog telefoni.

Gör om inte en felanmälan och ta inte svar som att det är tillverkaren av larmet eller faxen som skall lösa problemet. Dessa enheter "talar" med varandra på en tråd om den är analog eller digital skall inte vara någon skillnad. Och om det är skillnad skall detta informeras kunden.

Bättring telia!

Telia tappat greppet.

Om man ringer en larmcentral från ett fast analogt nummer eller via bredbanstelefoni skall inte vara någon skillnad. Det stora felet är att alla larm och även FAX går via datamodem och dessa kräver en hög ljudkvalité påå telefonlinan. I samtal använder vi max 2200 hz och om man kör data är kravet 5200 hz och det klarar inte IP telefoni av.

Jag har för mig att det analoga telefonnätet använder frekvenser upp till någonstans mellan 3 och 4 kHz. Modém (inkl faxar m m) som tillverkats för användning i det analoga nätet är givetvis anpassade för det tillgängliga frekvensområdet. Och det gäller även om mina siffror inte är helt korrekta. Kravet för att köra data i det analoga nätet kan rimligtvis inte vara högre än vad tillgängligt frekvensområde medger.

När det gäller IP-telefoni så finns förutsättningar för ännu högre kvalitet. Men någonstans ska gränsen gå och det kan ju vara så att man har satt kvaliteten ännu lägre än vad den är direkt i det analoga nätet. Men det tycker jag inte låter sannolikt. Jag har lite svårt att sätta någon tilltro till dina siffror. I alla fall tills mer trovärdigt fakta presenteras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu