Joakim Regnström

FiberLAN med IP-telefoni och egen router, utan Telia Smart

14 inlägg i detta ämne

Jag tänkte beställa tele, fiber och tv men tjejen på kundtjänst sa att det bara finns Telia Smart och det skräpet vill jag inte ha. Går den hårdvara du talar om (eller motsvarande) att beställa från annat håll? Var bättre förr när man fick stå för hårdvaran själv :) .

På min adress där jag bor "finns också bara Smart", säger kundtjänst. Efter lite påtryckningar så går det att få dem att skicka t ex en telefonadapter, men de påpekar att lösningen är osupporterad. Man kan nog få tag på hårdvaran från annat håll, men iaf för IP-telefoni och jag antar även IP-TV så måste den vara konfad för Telia. Där kan det nog bli svårare att få tillgång till konfigurationen om inte Telia själva levererar hårdvaran. Men som jag beskrev så går det att få Telia att skicka konfigurerad hårdvara (annan än Smart) om man har egen router man vill använda. Om du går på min lösning ovan, så behöver du en TV-adapter också, det vet jag inte om Telia har "separat" dock, men det borde ju finnas.

På min adress där jag bor "finns också bara Smart", säger kundtjänst. Efter lite påtryckningar så går det att få dem att skicka t ex en telefonadapter, men de påpekar att lösningen är osupporterad. Man kan nog få tag på hårdvaran från annat håll, men iaf för IP-telefoni och jag antar även IP-TV så måste den vara konfad för Telia. Där kan det nog bli svårare att få tillgång till konfigurationen om inte Telia själva levererar hårdvaran. Men som jag beskrev så går det att få Telia att skicka konfigurerad hårdvara (annan än Smart) om man har egen router man vill använda. Om du går på min lösning ovan, så behöver du en TV-adapter också, det vet jag inte om Telia har "separat" dock, men det borde ju finnas.

Mycket intressant. Är det inteno XG6745 du fick? Det fanns en sån förinstallerad i lägenheten för IP-TV. Försökte övertyga supporten att jag därför inte behövde någon Smart. De låtsades inte känna till Intenoswitchen. Min BRF måste ju ha fått tag i den nånstans och det är ju troligast att Telia skaffat fram den.

TV adaptern är en box från Motorola modell VIP 1903.

Mycket intressant. Är det inteno XG6745 du fick? Det fanns en sån förinstallerad i lägenheten för IP-TV. Försökte övertyga supporten att jag därför inte behövde någon Smart. De låtsades inte känna till Intenoswitchen. Min BRF måste ju ha fått tag i den nånstans och det är ju troligast att Telia skaffat fram den.

TV adaptern är en box från Motorola modell VIP 1903.

Inteno/Force XG 674x är vad som skickats ut fram till dess att Thomson/Smart lanserades för Fiberlan.

Jag ska endera dagen skicka tillbaka Thomson, utan att ens ha packat upp den. Fick retursedel med posten i dag.

A

Inteno/Force XG 674x är vad som skickats ut fram till dess att Thomson/Smart lanserades för Fiberlan.

Jag ska endera dagen skicka tillbaka Thomson, utan att ens ha packat upp den. Fick retursedel med posten i dag.

A

Du har väl inget för att du skickar tillbaks den. Det kostar ändå 29:-/månad bindningstiden ut eller har de lurat mig igen?

Supporten: "tror du att jag ljuger?"

Vi får väl se om de behagar ta betalt. Jag har i a f inte blivit upplyst om att "prova på" innebar att jag plötsligt skulle bli livegen!

A

Om du har tagit ett erbjudande med bindningstid på 18 månader så bjuder de på Smart i 12 månader så du får betala för resterande 6 månader oavsett om du använder det eller inte. Det man kunde ha gjort var att "prova på" i 3 månader och sen säga upp det. Då hade det blivit adjöss med Telia, lägenheten och jobbet. Man får väl bita i det sura äpplet.

Jag har också varit i kontakt med supporten och har fått samma svar som alla andra, att dom bara har smarten att skicka ut och inget annat.

Det lustiga är att mor min har fått en switch av dem innan smarten kom och det funkar ju utmärkt för henne med egen router efter den. När jag berättade det för supporten så sa de att switcharna bara funkar på vissa adresser. Är det verkligen så? Känns ju smått mysko att de skulle ha olikt confade nät i lilla köping.. Får väl ta och prova hennes switch hemma hos mig och se vad som händer helt enkelt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu