Gäst Admin

Hur aktiverar jag Mitt Telia?

35 inlägg i detta ämne

Tänkte beställa ett abbonemang och iphone 4S men gick inte för att ja inte kunde aktivera mina sidor och skriva in mina adress uppgifter. Antar det är där man skriver det eftersom jag inte kunde skriva det på beställnings sidorna.

Antingen identifierar du dej med ett befintligt Mina sidor-konto eller genom att ange personnummer (finns kanske fler sätt?). Behövs det komplettering med adressuppgifter så har ju den ena eller andra metoden för identifiering redan valts, så något "antagande" behöver väl inte göras. Har du inget Mina sidor-konto så är eventuellt problem med att skaffa det en annan sak.

Jag upplever detta problem, det går inte att aktivera mina sidor dvs jag kan inte få en aktiveringskod per sms eftersom jag inte har Telia ab. på någon mobil.

Det går heller inte att köra bank-id på Telias sida och Firefox, det funkar dock på alla andra platser såsom flera banker mm. Provade senast idag.

Jag installerar absolut inte virus-svampen IE enkom för detta.

Chrome har jag tröttnat på pga all resurskrävande spionage via den browsern och har nyligen avinstallerat, för gott.

Och varför behöver jag mina sidor?

Jo, Felia har inte lyckats sända en faktura per post, jag behöver betala den helt enkelt.

Detta i avvaktan på att autogiro ska komma igång.

Supporten trodde att de hjälpte mig genom att leda mig till en sida där jag kan få en aktiveringskod, men det gällde bara att aktivera ett lösenord på mina sidor.

Fortfarande ej aktiverat eller användbart.

På supporten kunde man alltså inte skilja på dessa båda koder, för lösenord resp. aktivering.

Jag vet att om jag inte har lust att jobba med problem i allt med ett företag så behöver jag bara skippa Telia. Tyvärr kunde bara Telia koppla in adsl inom rimlig tid då de spärrar uppgifter som behövs för andra operatörer. (betr tidigare ägare av villan)

Därför tog jag en fast telefon med Telia för en månad sen och sedan adsl.

Adsl i sig fungerar bra. Telefonerandet fungerar som IP-telefoni trots att det ska vara analogt.

De är lustiga de där Telia. Kan det strula så gör det.

Idag bröt flera samtal med faktureringen och supporten, folk bara försvann.

Man kan tävla med svenska Mad i komisk malfunktion?

Eller ersätta den.

Jo, Felia har inte lyckats sända en faktura per post, jag behöver betala den helt enkelt.

Kan Telia (eller andra företag) verkligen kräva betalning om de inte kan skicka en faktura, eller innan en faktura skickats?

Man kan beställa e-faktura för att t ex slippa papper och för att undvika fakturaavgifter, och autogiro för en mer automatisk hantering. En del företag skickar fakturor via e-post och på diverse "Mina sidor" kan man se sina fakturor. Men är det ett krav att någon av dessa "e"-varianter kan hanteras så borde väl köp inte medges om inte den säljande parten har kollat att köparen har tillgång till internetbank eller e-post, m m.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu