Gäst Admin

Hur får jag tillgång till e-post för mobilt bredband?

9 inlägg i detta ämne

I Telias mobila bredbandsabonnemang ingår fem valfria e-postadresser. Du kan välja e-postadress med valfri kombination av bokstäver a-z, siffror 0-9 och tecknen punkt och understrykningstecken (underscore). E-postadressen avslutas med @telia.com. Varje e-postadress är kopplad till en e-postlåda som rymmer 200 MB.

Så här gör du för att skapa en ny e-postadress:

1. Logga in på Mitt Telia.

2. Under Mina abonnemang, klicka på ditt mobila bredbandsabonnemang

3. Klicka på administrera E-postadresser under rubriken Inställningar.

4. Klicka på aktivera e-post (Om tjänsten inte redan är aktiv).

5. Välj Lägg till e-post.

6. Fyll i önskad e-postadress (Observera att @telia.com redan är ifyllt).

Det vi ger support på är vår webbaserade e-posttjänst som du finner på http://www.telia.se/webmail Inloggning sker med e-postadressen och dess tillhörande lösenord. Därigenom kan du skicka och ta emot e-post från vilken dator och anslutning som helst.

Vill du har hjälp med inställningar för ditt e-postkonto eller har någon annan fundering kan du hitta många svar här: https://www.telia.se/privat/support/info/kom-igang-med-epost-fran-telia

När ny e-postadress eller nytt lösenord skapas så tar det upp till 60 minuter innan kontot/lösenordet fungerar fullt ut.

I Telias mobila bredbandsabonnemang ingår fem valfria e-postadresser. Du kan välja e-postadress med valfri kombination av bokstäver a-z, siffror 0-9 och tecknen punkt och understrykningstecken (underscore). E-postadressen avslutas med @telia.com. Varje e-postadress är kopplad till en e-postlåda som rymmer 200 MB.

För att komma igång och skicka e-post måste du aktivera tjänsten på ditt mobila bredband. Logga in på Mina Sidor och aktivera tjänsten Telia E-post Standard Mobilt. Välj därefter Lägg till e-postadresser. När du fått kontonamn och lösenord för respektive e-postadress kan du gå in via Telia Webmail eller konfigurera en e-post klient för att läsa och skicka e-post.

Fungerar epostadresserna om man går från abonnemang till att bara ha mobilt bredband kontant?

Fungerar epostadresserna om man går från abonnemang till att bara ha mobilt bredband kontant?

Du kan hantera e-postlådor/-adresser oavsett uppkoppling. Men det ingår inga e-postadresser i Mobilt bredband Kontant, så du måste ha något annat abonnemang för att ha e-postadresser hos Telia.

Kan inte tolka om Mobilt bredband Kontant är det enda bredband du tänker använda, eller om du i alla fall kommer att ha ett fast bredband. Men Mobilt bredband Kontant är avsett för användning någon gång då och då, annars blir det rätt dyrt. D v s det blir dyrt att kolla e-posten regelbundet. Så kanske har du också ett abonnemang för fast bredband, där du (redan) har dina adresser, eller att du kan "flytta" dem dit. (Eller om du har e-postadresser hos någon annan operatör.)

Abonnemang

Du kan hantera e-postlådor/-adresser oavsett uppkoppling. Men det ingår inga e-postadresser i Mobilt bredband Kontant, så du måste ha något annat abonnemang för att ha e-postadresser hos Telia.

Kan inte tolka om Mobilt bredband Kontant är det enda bredband du tänker använda, eller om du i alla fall kommer att ha ett fast bredband. Men Mobilt bredband Kontant är avsett för användning någon gång då och då, annars blir det rätt dyrt. D v s det blir dyrt att kolla e-posten regelbundet. Så kanske har du också ett abonnemang för fast bredband, där du (redan) har dina adresser, eller att du kan "flytta" dem dit. (Eller om du har e-postadresser hos någon annan operatör.)

Abonnemang

Äsch, det är väl mer lättja och snålhet. Har man en fungerande e-postadress är det stökigt att byta, det uppstår situationer man inte planerat.

Det går ju att kolla mailen på jobbet. Nu tänkte jag prova med bara kontant från telia. Mobilt bredband och mobil telefoni är ju i en helt annan prisklass än fast. Klarar man sig med bara mobilt sparar man en hel del pengar.

Äsch, det är väl mer lättja och snålhet. Har man en fungerande e-postadress är det stökigt att byta, det uppstår situationer man inte planerat.

Det går ju att kolla mailen på jobbet. Nu tänkte jag prova med bara kontant från telia. Mobilt bredband och mobil telefoni är ju i en helt annan prisklass än fast. Klarar man sig med bara mobilt sparar man en hel del pengar.

Om man har ett fast bredband kan Mobilt bredband Kontant vara ett alternativ för en semestermånad, någon semestervecka eller för några enstaka dagar per år. Men har man inget fast bredband och vill använda mobilt bredband lite nu och då, och med användning av relativt liten (väldigt liten) datamängd, kan Mobilsurf Bas på ett Refillkort vara ett alternativ. Det borde gå att använda i t ex ett USB-modém, om jag inte tar fel. Det är ett maxpris av 9 kr per dygn, priset 20 kr/Mb (tror jag) är rätt dyrt, men används mindre än ca en halv Mb/dygn så kommer man under taket.

Förslaget om Mubilsurf Bas förutsätter en väldigt sparsam användning, men kan användas lite nu och då. Men jag tror inte Mobilt bredband Kontant är något alternativ som enda bredband, om man inte har något fast ordinarie bredband. Kolla dygns-, vecko- och månadspriserna. I båda fallen krävs något annat abonnemang för att hysa e-postadresser, som t ex Telia Internet 020.

Ansluter du någon eller några gånger per vecka blir förmodligen Mobilt bredband Liten ett bättre alternativ. Då ingår också 5 e-postadresser.

Jag har haft Telia fast plus mobilt bredband. Nu är det fasta uppsagt och jag har bara mobilt. Mina e-postadresser i outlook express fungerar inte längre. Jag har uppgraderat det mobila abonnemanget och registrerat 4 nya e-mailadresser (5 st ingår står det). Har försökt att följa Telias supportass.film men det funkar inte. Han säger tryck Arkiv och sen konto - men det finns inte under mitt arkiv under outlook. Jag öppnade då supportchatten och hon ställde då 2 frågor bla a om det var mobilt bredband -vilket jag tydligt skrev i frågan- jag svarade ja, och fick till svar: "support kostar." punkt slut! Hur kan det kosta när det tydligt anges att 5 outlookadresser ingår?

Jag har nu fått lägga upp en hotmailadress för att kunna maila.

Finns någon här som kan hjälpa mig som inte riktigt förstår dataspråket, att förklara hur jag gör?

Jag har haft Telia fast plus mobilt bredband. Nu är det fasta uppsagt och jag har bara mobilt. Mina e-postadresser i outlook express fungerar inte längre. Jag har uppgraderat det mobila abonnemanget och registrerat 4 nya e-mailadresser (5 st ingår står det). Har försökt att följa Telias supportass.film men det funkar inte. Han säger tryck Arkiv och sen konto - men det finns inte under mitt arkiv under outlook. Jag öppnade då supportchatten och hon ställde då 2 frågor bla a om det var mobilt bredband -vilket jag tydligt skrev i frågan- jag svarade ja, och fick till svar: "support kostar." punkt slut! Hur kan det kosta när det tydligt anges att 5 outlookadresser ingår?

Finns någon här som kan hjälpa mig som inte riktigt förstår dataspråket, att förklara hur jag gör?

Om du inte förstår Outlook kan du byta till ett enklare e-postprogram eller använda Telia Webmail.

A

Själva e-postlådorna ska Telia ha ansvar för, men användningen och inställningar i en massa olika program kan Telia rimligtvis inte ha support för, därför kan det kosta att få hjälp.

Använder man e-postadressen som användarnamn räcker det att ändra lösenordet i e-postprogrammets kontoinställningar, om samma adresser skapats i det nya bredbandsabonnemanget. Använder man det användarnamn som skapas för e-postlådorna får man ändra även det, eftersom det är en ny e-postlåda (trots samma e-postadress).

Har du Outlook Express eller Outlook (olika info i inlägget)? I Outlook hittas inställningarna under Arkiv, men i Outlook Express finns de under Verkyg och Konton, se länken.

Så kan ju webbmejlen användas, som Anaesthisia kommenterat.

Konfigurera e-postkonto - Outlook Express

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu