Gäst Admin

Har jag täckning?

23 inlägg i detta ämne

På vår täckningskarta kan du se en uppskattning på hur god mobiltäckningen är.

Ibland så tar täckningskartan inte tillräckligt stor hänsyn till terräng och miljö. Närheten till en bas behöver inte heller alltid betyda att man har bra täckning eftersom den kan vara riktad åt ett annat håll eller helt enkelt innebära att du befinner dig för nära basen och därigenom under signalen.

När det gäller täckning inomhus är det inget vi kan garantera då det just är många yttre faktorer som påverkar täckningen. Bland annat fastighetens konstruktion och val av byggmaterial då dessa påverkar täckningen olika mycket. Till exempel plåttak, treglasfönster med lågemissionsskikt, isolering med aluminiumskikt, fönsterbågar klädda med aluminium, betongväggar osv. Du kan läsa mer hos byggbranschen på http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/t%C3%A4ta-f%C3%B6nster-stryper-signalen-19328

Sitter du dessutom i en bil så tappar du 30-40 % av signalstyrkan, vilket medför att du när du färdas i en bil inte upplever täckningen som god.

Mobilens mottagningsförmåga spelar även en stor roll idag och det skiljer sig mellan olika mobiler. Generellt har smartphones något kortare räckvidd. Vi efterfrågar fler funktioner i dagens mobiler, exempelvis maximal batteritid. Detta resulterar bland annat i att antennen som på tidigare modeller stack ut från telefonen, är nu inbyggd och mycket mindre. Detta sker även av estetiska skäl. Du kan läsa mer om detta hos PTS: http://www.pts.se/tackning

Har du en synpunkt på en plats där täckningen behöver förbättras kan du skicka in dina synpunkter via vår hemsida (http://www.telia.se/tackning), där de går direkt till de ansvariga för nät-utbyggnaden.

Ursäkta mig Telia men era täckningskartor är ett stort skämt och ska inte användas som underlag för nya kunder som vill se om de har täckning eller inte på en viss plats, t.e.x sommarstugan.

Visst ni friskriver er från att miljöns topologi kan spela in i hur bra täckning man kan få, men jag ska ta ett av många exempel på hur galet era kartor är.

Om man tittar på bifogad bild ska Telia kunna leverera Turbo-3G i näst in till hela kartans område, med vissa enskilda punkter där enbart Edge är möjligt. Som jag ser det borde det inte vara några tvivel om att Telia verkligen har täckning i området. Men ack så fel man kan ha. Det som finns i hela kartans område är en halvdålig Edge möjlighet som svajar (och då ska man veta att Edge är inte något man surfar med pågrund av hastigheten) och inte en ända möjlighet till Turbo-3G finns.

Nu kommer säker Telia hänvisa till att hårdvara kanske är dålig eller liknande men det är ingen orsak. Kört och gått i området för att verifiera vart det finns täckning med flera telefoner och bärbara laptops som visar på samma resultat, alltså NOLL TÄCKNING. Hade jag tiden skulle jag kunna hitta mängder med områden som Telia har nolltäckning trots tydliga "bevis" från Telia att täckning ska finnas.

Tips till alla därute som funderar på att ta Telias mobila bredband, framför allt om ni har ställen som är på landet och luras av Telias slogan "Sveriges bästa täckning". Gör en ordentlig koll innan ni beställer abbonemang.

O andra sidan kör ju Telia med sina Internetfria-zoner just nu i reklamkampanjerna och det lovar jag er det finns många sådana platser i Sverige.

post-40637-1311622428,1167_thumb.png

Ursäkta mig Telia men era täckningskartor är ett stort skämt och ska inte användas som underlag för nya kunder som vill se om de har täckning eller inte på en viss plats, t.e.x sommarstugan.

Visst ni friskriver er från att miljöns topologi kan spela in i hur bra täckning man kan få, men jag ska ta ett av många exempel på hur galet era kartor är.

Om man tittar på bifogad bild ska Telia kunna leverera Turbo-3G i näst in till hela kartans område, med vissa enskilda punkter där enbart Edge är möjligt. Som jag ser det borde det inte vara några tvivel om att Telia verkligen har täckning i området. Men ack så fel man kan ha. Det som finns i hela kartans område är en halvdålig Edge möjlighet som svajar (och då ska man veta att Edge är inte något man surfar med pågrund av hastigheten) och inte en ända möjlighet till Turbo-3G finns.

Nu kommer säker Telia hänvisa till att hårdvara kanske är dålig eller liknande men det är ingen orsak. Kört och gått i området för att verifiera vart det finns täckning med flera telefoner och bärbara laptops som visar på samma resultat, alltså NOLL TÄCKNING. Hade jag tiden skulle jag kunna hitta mängder med områden som Telia har nolltäckning trots tydliga "bevis" från Telia att täckning ska finnas.

Tips till alla därute som funderar på att ta Telias mobila bredband, framför allt om ni har ställen som är på landet och luras av Telias slogan "Sveriges bästa täckning". Gör en ordentlig koll innan ni beställer abbonemang.

O andra sidan kör ju Telia med sina Internetfria-zoner just nu i reklamkampanjerna och det lovar jag er det finns många sådana platser i Sverige.

Har du ställt dina telefoner och modem i läget "endast 3G" när du konstaterat att ingen täckning finns?

A

Det är tråkigt att läsa att du upplever dålig täckning. Jag rekommenderar dig att lämna in en synpunkt på täckningen via den här sidan:

http://www.telia.se/privat/mobilt/merom/tackningskartor/utbyggnad3g-gsm/synpunkter_tackning.page

Det är det bästa sättet att påverka våra utbyggnadsplaner eftersom dina synpunkter då går till våra nätplanerare.

När det gäller våra mobila bredband så erbjuder vi ett trygghetslöfte.

Vi vill ha nöjda kunder och erbjuder därför 30 dagars trygghetslöfte. Om det mobila bredbandet inte lever upp till dina förväntningar så kan du inom 30 dagar från det du har fått din produkt avsluta ditt abonnemang oavsett bindningstid och lämna tillbaka modemet. Har du tecknat abonnemanget i kombination med dator så kan trygghetslöftet endast nyttjas om datorn återlämnas i obruten förpackning. Återlämning av modemet kan göras under förutsättning att det är i samma skick som när du fick det samt att originalförpackningen och samtliga tillbehör återlämnas.

Eftersom vi erbjuder ett trygghetslöfte har du möjlighet att testa abonnemanget på den plats där du tänker använda det för att se om täckningen är tillräcklig för dina behov.

Nej, det är ju ett problem med täckningen hos telia, sa nyligen upp bredbandet hemma och skaffade mobilt bredband som skulle fungera alldelles utmärkt på min hemadress enligt Telia-butiken...har som bäst kommit upp i tre staplar av fem på deras egen mätare....ligger normalt på en eller två och det är seeegt! Samma med telefonen- HTC med telia, söker oavbrutet mellan de olika näten och låser man den på 3g så är det dött.... Man är ju inte så nöjd direkt! I Stockholm funkade den konstigt nog utmärkt?

Grängesberg där jag bor är ju inte i "bushen" direkt och under semestern var jag i Jälluntofta och Värnamo-trakterna och upplevde samma problem i dessa områden.

Telias storhetsdagar kanske är över, vad vet jag? Nu har man ju bundit xxxxxx så man får väl leva med det ett tag men det känns som att nästa gång kommer man att mycket kolla på vad andra har och hur det fungerar för dem- det finns ju fler leverantörer av dessa tjänster. :-(

Och kundtjänstens tips om att ha förlängningssladd på modemet hjälpte inte så mycket.

Om jag nu ska behöva förflytta mig utomhus och till högre belägen mark för att få täckning så kan väl Telia skänka mig en laptop? ( Bor på ett berg)

Nej, det är ju ett problem med täckningen hos telia, sa nyligen upp bredbandet hemma och skaffade mobilt bredband som skulle fungera alldelles utmärkt på min hemadress enligt Telia-butiken...har som bäst kommit upp i tre staplar av fem på deras egen mätare....ligger normalt på en eller två och det är seeegt! Samma med telefonen- HTC med telia, söker oavbrutet mellan de olika näten och låser man den på 3g så är det dött.... Man är ju inte så nöjd direkt! I Stockholm funkade den konstigt nog utmärkt?

Grängesberg där jag bor är ju inte i "bushen" direkt och under semestern var jag i Jälluntofta och Värnamo-trakterna och upplevde samma problem i dessa områden.

Telias storhetsdagar kanske är över, vad vet jag? Nu har man ju bundit xxxxxx så man får väl leva med det ett tag men det känns som att nästa gång kommer man att mycket kolla på vad andra har och hur det fungerar för dem- det finns ju fler leverantörer av dessa tjänster. :-(

Och kundtjänstens tips om att ha förlängningssladd på modemet hjälpte inte så mycket.

Om jag nu ska behöva förflytta mig utomhus och till högre belägen mark för att få täckning så kan väl Telia skänka mig en laptop? ( Bor på ett berg)

För stationärt bruk kan en router med inbyggt 3G-modem och en mer avancerad antenn än vad insticksmodemen har troligen vara en bra idé.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1306#rparams=l=s73344203

A

Och då borde Telias försäljare kunna rekommendera det på en gång? Finns det nån förstärkningstillsats till mitt befintliga modem?

Har jag ett gammalt modem eller behöver det uppdateras?

Det är ett Huawei E173, hittade inget på Telia om uppgradering av detta i förförra veckan i den lista som fanns? /A

Vissa modem går det att ansluta en antenn till via kontakt, men det ger bara förbättrad mottagning och ingen bättre sändeffekt. Sedan finns mer generella antenner som används som en "strumpa" runt modemet.

Jag tror en router av typen Huawei B260a kunde vara vettig att prova. Den ser också ut att ha uttag för extern antenn.

A

Bredbandskollen.se:s test ger resultatet dålig! Ta emot varierar mellan 0,30Mbit/s och 1,88Mbit/s och sänd 0,86Mbit/s till 1,64 Mbit/s... resultatet är ju inte på långa vägar i närheten av "upp till 6Mbit/s" som reklamen sa, har gått igenom datorn som visserligen är gammal men har uppgraderats till dugligt skick... Våra vänner i EU har ju gett Telia påbackning på reklamens utlovade hastigheter och sånna här variationer är ju inte kul alls....

Varierade väldigt på det fasta jag hade förut också men detta är ju löjligt! Bästa hastigheterna blev med modemet liggande fastkilat i en dörrspringa mitt i huset dessutom..

Bredbandskollen.se:s test ger resultatet dålig! Ta emot varierar mellan 0,30Mbit/s och 1,88Mbit/s och sänd 0,86Mbit/s till 1,64 Mbit/s... resultatet är ju inte på långa vägar i närheten av "upp till 6Mbit/s" som reklamen sa, har gått igenom datorn som visserligen är gammal men har uppgraderats till dugligt skick... Våra vänner i EU har ju gett Telia påbackning på reklamens utlovade hastigheter och sånna här variationer är ju inte kul alls....

Varierade väldigt på det fasta jag hade förut också men detta är ju löjligt! Bästa hastigheterna blev med modemet liggande fastkilat i en dörrspringa mitt i huset dessutom..

Man lurar sig själv om man tror att mobilt bredband normalt kan ge hastigheter i närheten av de teoretiska maxvärdena.

Telia har faktiskt en karta där man ska kunna se vilken hastighet man bör kunna förvänta sig med olika tekniker:

http://www.telia.se/privat/mobilt-bredband/hastighetskarta/hastighetskarta.page

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu