Gäst Admin

Har jag täckning?

23 inlägg i detta ämne

täckningskartan kan du se var i Sverige det finns täckning. Lokala avvikelser kan förekomma, till exempel bakom berg, i djupa dalar, inomhus eller i källare.

Nu har man åkt runt lite i Sverige och prövat 3G mobilt bredband:

Bråviken södra strand precis som 3 gånger förut i år, vid bryggan full mottagning!

150 meter upp i lövskogen vid stugan noll mottagning (GPRS kom upp men laddade inget)!

Bromma Stavgårdsgatan, bottenvåning villa: mottagning 3G mobilt = noll prickar,laddar inget

Eurostop,Örebro 9:e våningen kvällen 3 nov, Smartphone laddar inget mellan kl 17.00 till 23.00!

Nästa morgon fungerar 3G mobilt på Smartphone!

Rykten säger att Telia homerun stör ut mobila trådlösa 3G systemet på hotell!

Är detta sant!

Förra gången på Eurostop Örebro gick det heller inte att använda datorn på hotellrummet, WIFI med hotellets inloggningskod på Telias homerun kopplade inte upp och försöket med mobilt bredband på vån 6, gav inget! Allt var åt xxxxxxx då, precis som i går kväll,då Smartphone inte kopplade upp!

Har nu dels tillbringat en vecka i Röra Strand i närheten av Kållekärr på Tjörn, och där mätt upp allt från 0,010 till 1,5 mbit/s under samma halvtimme, dels några dagar vid östra stranden av Ransjön vid Ransäter, Munkfors kommun i Värmland där jag mätte 0,001 till 0,01 mbit/s, alltså helt omöjligt, och detta trots att Telias täckningskartor anger att jag borde haft bra 3G uppkoppling! Vad gör man?

Har nu dels tillbringat en vecka i Röra Strand i närheten av Kållekärr på Tjörn, och där mätt upp allt från 0,010 till 1,5 mbit/s under samma halvtimme, dels några dagar vid östra stranden av Ransjön vid Ransäter, Munkfors kommun i Värmland där jag mätte 0,001 till 0,01 mbit/s, alltså helt omöjligt, och detta trots att Telias täckningskartor anger att jag borde haft bra 3G uppkoppling! Vad gör man?

Har du använt någon form av extern antenn? Prova annars med det.

Om det inte hjälper, testa annan leverantör för att se vad som fungerar lokalt.

A

Har du använt någon form av extern antenn? Prova annars med det.

Om det inte hjälper, testa annan leverantör för att se vad som fungerar lokalt.

A

Hade dels min iPad med Telia mobilt bredband start, som faktiskt oftast var bäst, dels laptop med Telia mobilt bredband företag (dongel), som var i princip omöjligt att få kontakt med, så tyvärr ingen möjlighet till extern antenn denna gång. Tror det var för många 031-or på linjen på Tjörn... Förstår dock inte riktigt den våldsamma spridningen jag fick på mätdata via appen från bredbandskollen. I Ransäter skulle min värd forska vidare lite i kapitlet riktantenner och/eller 4G till nästa sommar. Men det är långt ut i skogen med enbart 12 volts system med solpaneler i stugan!

Hade dels min iPad med Telia mobilt bredband start, som faktiskt oftast var bäst, dels laptop med Telia mobilt bredband företag (dongel), som var i princip omöjligt att få kontakt med, så tyvärr ingen möjlighet till extern antenn denna gång. Tror det var för många 031-or på linjen på Tjörn... Förstår dock inte riktigt den våldsamma spridningen jag fick på mätdata via appen från bredbandskollen. I Ransäter skulle min värd forska vidare lite i kapitlet riktantenner och/eller 4G till nästa sommar. Men det är långt ut i skogen med enbart 12 volts system med solpaneler i stugan!

4G på 800 MHz är nog ingen omöjlighet, men annars är nog 3 med sin 3G på 900 MHz det som kan vara värt att testa i de fall man inte får in vanlig 3G på 2100 MHz.

A

Bor i Ludvika kommun men 5km utanför centrum. Har mobilt bredband sedan 2 år och det fungerar för det mesta men man måste ha tålamod då det går sakta ibland.

Normalt är täckningen varierande mellan 2-3 "staplar" och ibland kan det vara 4, har hänt 2ggr på 2 år att det varit 5 "staplar" som jag antar vara bästa täckningen.

Har nu erbjudande om "Surfa smart med Telia" där man säger "Obegränsad surf i våra 4000 Homerun Wireless Zonez". Vad dessa zoner kan ha för betydelse i mitt fall vet jag inte och inte

vet jag när Telia tänker bygga ut i mitt område som man lovade 5-6 år sedan...

Kan jag få bättre fart på min Laptop med en 4G-router än det HSDPA USB modem mod. E220 jag har nu?

När man tittar på er täckningskarta är det ganska glest runt centrala Ludvika så utbyggnad är på sin plats eftersom det bor ganska många ute i byarna. Vad Telias planer är för området har jag aldrig fått svar på.

Bor i Ludvika kommun men 5km utanför centrum. Har mobilt bredband sedan 2 år och det fungerar för det mesta men man måste ha tålamod då det går sakta ibland.

Normalt är täckningen varierande mellan 2-3 "staplar" och ibland kan det vara 4, har hänt 2ggr på 2 år att det varit 5 "staplar" som jag antar vara bästa täckningen.

Har nu erbjudande om "Surfa smart med Telia" där man säger "Obegränsad surf i våra 4000 Homerun Wireless Zonez". Vad dessa zoner kan ha för betydelse i mitt fall vet jag inte och inte

vet jag när Telia tänker bygga ut i mitt område som man lovade 5-6 år sedan...

Kan jag få bättre fart på min Laptop med en 4G-router än det HSDPA USB modem mod. E220 jag har nu?

När man tittar på er täckningskarta är det ganska glest runt centrala Ludvika så utbyggnad är på sin plats eftersom det bor ganska många ute i byarna. Vad Telias planer är för området har jag aldrig fått svar på.

En 4G-router är det nog bara värt att köpa om 4G är utbyggt utanför Ludvika. Viktigast är i stället att placera modemet så nära ett fönster som möjligt, gärna i väderstreck som vänder sig mot mobilmasten.

A

Ursäkta men jag stod mellan Umeå och Sävar på en rastplats

i veckan och kunde nästan inte ens få in gsm.

Likadant en bit ovanför Timrå på den rastplatsen (på bägge sidor E4)

nästan ingen gsm...surfa var bara glömma på mobilen...

Hur skall då 4G fungera för oss användare norr om Sundsvall?

Är det bara i centrala orter det fungerar?

Bygg igen hålen innan ni börjar tala om rikstäckande!!

Ursäkta men jag stod mellan Umeå och Sävar på en rastplats

i veckan och kunde nästan inte ens få in gsm.

Likadant en bit ovanför Timrå på den rastplatsen (på bägge sidor E4)

nästan ingen gsm...surfa var bara glömma på mobilen...

Hur skall då 4G fungera för oss användare norr om Sundsvall?

Är det bara i centrala orter det fungerar?

Bygg igen hålen innan ni börjar tala om rikstäckande!!

Tja, 4G finns ju på 800 MHz som troligen täcker aningen bättre än GSM på 900 MHz.

Sedan kan man ju fråga sig var det är mest angeläget att ha täckning, och hur mycket du är beredd att betala för täckning längs alla vägar? ;-)

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu