Hans Frost

Gul bild enda som visas, varför så dåliga boxar

18 inlägg i detta ämne

Nybliven kund hos telia, hade felfri viasat innan, men lockades av ny fiberanslutning från telia med utlovad problemfri utrustning.!!!

 

Otroligt besviken att endast få en gul bild på tv när inspelningsbara boxen skall starta upp.

Har haft den endast några dagar och redan sönder.

 

Supporten är en katastrof 50 minuters väntetid på på chat och telefon.

 

Varför blir det bara gul bild på tv,n händer redan vid uppstart av boxen, den kommer endast till loading software sedan blir det gult...

Kan ha blivit något fel i mjukvaran testa och gör Remove software och Factory reset så här:

 

1 - Starta om digitalboxen genom att dra ur och sätta i strömsladden.

2 - Direkt när du har satt i sladden, var beredd med fjärrkontrollen och håll Info-knappen intryckt.

3 - En blå meny visas, välj System.

4 - Välj i tur och ordning Remove software och Factory reset, tryck Yes efter varje val.

5 - När du har tryckt Yes på bägge, gå till Exit och välj där Reboot without saving.

6 - Boxen startar nu om, och du kommer att få ange inloggningskoderna igen.

Nybliven kund hos telia, hade felfri viasat innan, men lockades av ny fiberanslutning från telia med utlovad problemfri utrustning.!!!

 

Otroligt besviken att endast få en gul bild på tv när inspelningsbara boxen skall starta upp.

Har haft den endast några dagar och redan sönder.

 

Supporten är en katastrof 50 minuters väntetid på på chat och telefon.

 

Varför blir det bara gul bild på tv,n händer redan vid uppstart av boxen, den kommer endast till loading software sedan blir det gult...

Nybliven kund hos telia, hade felfri viasat innan, men lockades av ny fiberanslutning från telia med utlovad problemfri utrustning.!!!

 

Otroligt besviken att endast få en gul bild på tv när inspelningsbara boxen skall starta upp.

Har haft den endast några dagar och redan sönder.

 

Supporten är en katastrof 50 minuters väntetid på på chat och telefon.

 

Varför blir det bara gul bild på tv,n händer redan vid uppstart av boxen, den kommer endast till loading software sedan blir det gult...

Samma problem här har haft boxen i 5dagar funkar inte med reset heller....testade chatsupporten men den är under all kritik stängdes ner efter 15min....blir väl att lämna tillbaka boxen och hoppas man får en som funkar!!!mvh Janne

Kan det inte vara ett HDCP problem?

Har du provat scart?

Hej alla dr ute som har Telia som digital-Tv leverantör.

Jag har själv nu talat med Telia i snart 2 veckor med ca 7 1timmes kösamtal med telia.

Jag har även blandat in specialister inom alla sveriges gränser och fått tag på riktigt duktiga personer. Problemet är att använder jag en plasma PDP-436FDE TV och nyttjar HDMi kabel emellan får jag också endast gul orange bild. Scart funkar med kass bild , inget alternativ. Kopplar jag däremot Vip1003 boxen med HDMI via min Marantz stärkare NR1501 så blinkar bilder när den börjar ladda tjänsten och den blå stapeln börjar ladda. Det är då den går vfrån VGA över till högre grafik läge. vilka inställningar som än görs i firmware i boxen eller via inställningar i menyerna med upplösning så blinkar bilden varje sekund med klar bild emellan och jag kan inte få stopp på detta. Svaret efter snart 2 veckors arbete är att min Tv som köptes 2004 inte tycker om HDMI signalen från boxen. Tyvärr har jag nu fått reda på att samtliga DENON stärkare har exakt samma problem och problemet är inte HDMI på TVn eller stärkare utan felet ligger enbart på Motorolas Vip1003 och även den inspelningsbara boxen. För jag har även testat flera versioner av dessa. Detta är super tråkigt och jag vägrar köpa en ny TV. Nej Telia fixa till så att HDMI signalen synkar även med vanliga stärkare tack. Det är fel på HDMI utgången. Jag har sett och vet nu att det är massivt problem eftersom detta är ett problem som finns i snart alla hem om de skall skjuta ut denna produkt mer. För mig gäller bara ett motto: Stoppa produkterna omedelbart. Varför skicka ut saker som inte fungerar hos många männsikor och förvärra allas liv med dessa dåliga boxar.

 

Problem som finns:

 

1. Komponent utgången är deaktiverad av Telia och går ej att använda....katatrof för de som endast kan koppla sina enheter via komponent. Orsaken till detta är att Telia säger att HDCP går ej att kryptera via Komponent utgången.

 

2. Ljudsynken mellan ljud o bild fungerar mycket dåligt via Telia i nuläget om ens alls bra.

 

3. Många hem med dyra förstärkare kan inte få bild via sin anläggning med de nya Motorola boxarna. Katastrof och det knappt någon lösning. De som orkar kan koppla kabeln direkt till sin tv men då måste TVn vara av den nyare modell.

 

Jag vädjar till alla som kan återkoppla ifall ni hittar eller här om att det finns en lösning för att få en äldre TV att fungera med VIP1003 boxen.

Direktansluten HDMI-HDMI = ingen bild endast gul bild.

Ansluten via Stärkare HDMI-HDMI-HDMI = blinkande bild varje sekund

 

Hjälp!!!

 

Hittelön till den som ger mig en lösning för punkt 3.

Är det gamla TV-apparater ni använder? Någon sa innan att det kan vara HDCP som bråkar, vilket är mycket möjligt.

 

Att Ktj bad dig testa annan kabel beror på att även kablarna måste ha HDCP-stöd, vilket äldre standarder av HDMI-kablar inte hade. Allt måste vara HDCP-certifierat för att fungera med motorolas boxar. Kabel, Förstärkare, TV osv osv. Gammal utrustning kan ha problem med detta.

 

Att det krypteras genom HDCP är ett KRAV från rättighetsägarna för att Telia ska få distribuera deras material. Därför är Komponent inaktiverat, det går inte att kryptera.

 

Kontrollera om ni kan uppdatera firmware i er utrustning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.


Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.


Logga in nu