mrzona

Begränsad till VDSL 30Mbit/s pga avstånd till station

8 inlägg i detta ämne

Beställde VDSL 60 Mbit/s förra året då våra stationer i området hade uppdaterats. Till min besvikelse så förklarade den mycket trevliga kundtjänsten att jag tyvärr bodde 300 m för långt bort över gränsen från stationen för att kunna få 60Mbit/s. Men 30 Mbit/s kunde jag få utan problem.

 

Efter att ha haft 30 Mbit/ s nu i 10 månader utan problem och med väldigt bra resultat så skulle jag göra en beställning för bredbandstelefoni då jag inte har den tjänsten innan pga ett gammal trådat larm som var kopplat till telejacket.

 

Till min stora överrasaskning och glädje så frågade kundtjänst om jag inte var intresserad av ett 60Mbit/s abbonemang också. Jag förklarade då att det går nog inte eftersom jag bor för långt ifrån stationen. Men kundtjänst låg på sig och sa att allt såg bra ut för denna tjänst. Jag tackade ja till detta och gjorde en koll på Telias hemsida där de också bekräftade att jag kunde få 60Mbit/s.

 

Min fråga är vad är det som har ändrats från förra året till nu? Har Telia ändrat sina rekommendationer hur långt man kan bo ifrån stationen eller är det en ren hårdvaruuppdatering i stationen som gör att jag nu kan beställa 60 Mbit/s?

 

Skall bli sjukt intressant att få tjänsten inkopplad.

Beställde VDSL 60 Mbit/s förra året då våra stationer i området hade uppdaterats. Till min besvikelse så förklarade den mycket trevliga kundtjänsten att jag tyvärr bodde 300 m för långt bort över gränsen från stationen för att kunna få 60Mbit/s. Men 30 Mbit/s kunde jag få utan problem.

 

Efter att ha haft 30 Mbit/ s nu i 10 månader utan problem och med väldigt bra resultat så skulle jag göra en beställning för bredbandstelefoni då jag inte har den tjänsten innan pga ett gammal trådat larm som var kopplat till telejacket.

 

Till min stora överrasaskning och glädje så frågade kundtjänst om jag inte var intresserad av ett 60Mbit/s abbonemang också. Jag förklarade då att det går nog inte eftersom jag bor för långt ifrån stationen. Men kundtjänst låg på sig och sa att allt såg bra ut för denna tjänst. Jag tackade ja till detta och gjorde en koll på Telias hemsida där de också bekräftade att jag kunde få 60Mbit/s.

 

Min fråga är vad är det som har ändrats från förra året till nu? Har Telia ändrat sina rekommendationer hur långt man kan bo ifrån stationen eller är det en ren hårdvaruuppdatering i stationen som gör att jag nu kan beställa 60 Mbit/s?

 

Skall bli sjukt intressant att få tjänsten inkopplad.

 

Jag kollade nyligen samma sak åt föräldrarna och tydligen har man bytt sätt att mäta. Tidigare var det helt baserat på ledningslängd, medans det nu används dämpningsvärden och ledningskvalité.

Tackar för info! Då återstår bara att hålla tummarna för bra hastigheter för mitt nya abbonemang då.:)

 

NU har Telia dock ändrat på sin hemsida över abbonnemang jag kan beställa och strukit 60 Mbit/s.

Grannen har fått nej igår då han försökte beställa 60Mbit/s.

 

Hmm så som kundtjänst låg på mig att jag faktiskt hade alla möjligheter för 60Mbit/s. Dock ingen från Telia som har av sig ännu samt att bekräftelse på min beställning kom i brevlådan häromdagen.

NU har Telia dock ändrat på sin hemsida över abbonnemang jag kan beställa och strukit 60 Mbit/s.

Grannen har fått nej igår då han försökte beställa 60Mbit/s.

 

Hmm så som kundtjänst låg på mig att jag faktiskt hade alla möjligheter för 60Mbit/s. Dock ingen från Telia som har av sig ännu samt att bekräftelse på min beställning kom i brevlådan häromdagen.

 

Kundtjänst låg nog på för att du hade möjligheter att få betala för 60M.

 

I mina öron låter det som om du ligger precis på gränsen för 60M, ibland OK och ibland inte.

Och 60M är väl specad som 30-60, dvs Telia vill inte leverera till kunder som inte kommer upp i minst 30M.

 

Så ett annat sätt att se det är att du ligger på gränsen för att få 30M.

Du kan nog inte räkna med att få speciellt mycket mer än detta.

Kommer du över 35-40 skulle jag bli förvånad.

 

Dåligt hanterat av kundtjänst tycker jag. Att sälja på någon 60M trots att de vet att kunden ligger på gränsen känns inte proffsigt. Är att be om en missnöjd kund.

Kundtjänst låg nog på för att du hade möjligheter att få betala för 60M.

 

I mina öron låter det som om du ligger precis på gränsen för 60M, ibland OK och ibland inte.

Och 60M är väl specad som 30-60, dvs Telia vill inte leverera till kunder som inte kommer upp i minst 30M.

 

Så ett annat sätt att se det är att du ligger på gränsen för att få 30M.

Du kan nog inte räkna med att få speciellt mycket mer än detta.

Kommer du över 35-40 skulle jag bli förvånad.

 

Dåligt hanterat av kundtjänst tycker jag. Att sälja på någon 60M trots att de vet att kunden ligger på gränsen känns inte proffsigt. Är att be om en missnöjd kund.

 

Ser det på samma sätt. Vi får se hur det blir. Har ganska exakt 30 Mbit/s idag med mitt 30 abbonnemang och får jag inte över 45Mbit/s med mitt nya 60 abbonnemang så får de ta tillbaka tjänsten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.


Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.


Logga in nu