marg

spelar inte in hela programmet

22 inlägg i detta ämne

Jag har också upplevt att jag inte fått se slutet på ett antal filmer. Ringde Telia för några månader sedan om detta, men fick ett svävande svar att man jobbade på det. Inget har hänt ännu. Får nu manuellt ställa in de filmer jag vill se, men då är det ju förfelat med det bekväma klicket på det program man vill se. Detta har man ju för länge sedan löst när man tidigare spelade in på videoband, men tydligen finns inte de teknikerna som löste detta problem kvar i teknikvärlden .

Får nu manuellt ställa in de filmer jag vill se, men då är det ju förfelat med det bekväma klicket på det program man vill se.

Läs MsSapphires och Annalottas tidigare inlägg i tråden så slipper du göra justeringen för varje programmering (hur kunde du missa dem?). Givetvis ska inspelningen inte avslutas före utsatt tid, men programmen kan ju vara försenade också så ett tillägg på ett antal minuter kan ändå vara bra att ha.

Läs MsSapphires och Annalottas tidigare inlägg i tråden så slipper du göra justeringen för varje programmering (hur kunde du missa dem?). Givetvis ska inspelningen inte avslutas före utsatt tid, men programmen kan ju vara försenade också så ett tillägg på ett antal minuter kan ändå vara bra att ha.

Det är tråkigt att man i denna digital era fortfarande baserar start- och stopp-tillfällen på klockslag och inte på inbyggda signaler som berättar när ett program startar eller stoppar.

Förr i tiden, på den analoga TV-tiden, fanns (finns säkert fortfarande) ett system som hette (heter) VPS (Video Programming System). Detta system kunde styra till och frånslag av inspelning på videobandspelare oavsett om programmet var försenat eller inte.

Dock användes detta aldrig i Sverige men i Tyskland fungerade detta. Och då även via analoga satellit-kanaler från Astra. Jag minns då jag hade ställt in en tysk kanal på satellitmottagaren. Programmerat videon med start- och stopp-tid samt angett VPS-programmering.

Jag satt och tittade om det fungerade ty jag visste via kanalens Text-TV att programmet var försenat. (Med VPS anger man orginal-start-och-stopp-tider och inte de uppdaterade tiderna som Text-Tv:n visade. Bägge typerna av tider fanns nämligen angivna på text-sidan och det var så jag visste att det var en försening.)

Det fungerade klockrent. Då hallå:an hade presenterat programmet och det startade så startade Videon och den stannande exakt på sekunden då hallå:an efter programmet kom tillbaka i rutan.

När detta var? På mitten av 90-talet.

Går dagens utvecklingen verkligen frammot?

Mvh Kent

P.S. Programmet jag avnjöt var "Beat-Club" D.S.

Det är Telias fel och det beror på att Telia aldrig får tummen ur och ser till så programtablån stämmer. Har varit problem hela tiden för mig med sedan jag blev kund i december.

Comhem, Canal Digital, Viasat, Boxer etc. klarar av att ha en fungerande Tv-tablå men inte Telia.

Felanmält har jag gjort men ingenting sker. Kommer avsluta mina abonnemang när bindningstiden är slut. Har aldrig varit med om så många fel som hos Telia.

Har haft Canal Digital i flera år och många gånger svurit över att inspelningarna inte har täckt hela programmen.

Det är inte bara Telia....

Min erfarenhet är att Telia digital-tv fungerar betydligt bättre än Canal Digital på de allra flesta punkter.

Hur som helst så instämmer jag i tidigare inlägg när det gäller möjligheten att i förväg bestämma att inspelningarna ska börja respektive sluta x antal minuter före eller efter ordinarie programtid. Finns under "Inställningar" och jag har för mig att man sedan väljer "System". Detta gäller i så fall för boxen med inspelningsfunktion.

Det är tråkigt att man i denna digital era fortfarande baserar start- och stopp-tillfällen på klockslag och inte på inbyggda signaler som berättar när ett program startar eller stoppar.

Förr i tiden, på den analoga TV-tiden, fanns (finns säkert fortfarande) ett system som hette (heter) VPS (Video Programming System). Detta system kunde styra till och frånslag av inspelning på videobandspelare oavsett om programmet var försenat eller inte.

Dock användes detta aldrig i Sverige men i Tyskland fungerade detta. Och då även via analoga satellit-kanaler från Astra. Jag minns då jag hade ställt in en tysk kanal på satellitmottagaren. Programmerat videon med start- och stopp-tid samt angett VPS-programmering.

Jag satt och tittade om det fungerade ty jag visste via kanalens Text-TV att programmet var försenat. (Med VPS anger man orginal-start-och-stopp-tider och inte de uppdaterade tiderna som Text-Tv:n visade. Bägge typerna av tider fanns nämligen angivna på text-sidan och det var så jag visste att det var en försening.)

Det fungerade klockrent. Då hallå:an hade presenterat programmet och det startade så startade Videon och den stannande exakt på sekunden då hallå:an efter programmet kom tillbaka i rutan.

När detta var? På mitten av 90-talet.

Går dagens utvecklingen verkligen frammot?

Mvh Kent

P.S. Programmet jag avnjöt var "Beat-Club" D.S.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu