DI Skrepa

Telia Play + endast för vissa

15 inlägg i detta ämne

Vi höjde ADSL till bredband 30 för någon dag sedan. Sen kom ett mail om att aktivera Telia Play +. Silverlight stod det... en rysning for genom min lilla kropp.

Då kollade jag systemkraven och jag som microsoftsanerad kan inte använda nya Play + i mina datorer.

Microsofts kontrollteknik Silverlight är ett Telia-krav. Jag har aldrig varit med om något sådant krav för att datorn ska fungera. Det ska sägas att datorn är mitt arbetsredskap.

Ett annat krav var Firefox 3.6+. Idag har jag FF 10.0.7 ESR på just den här datorn.

Allt annart 2012 på nätet fungerar så varför kommer detta med tragiska Silverlight? Jag vill alltså i all vänlighet föra fram min förundran över att Telia sommaren 2012 går ut med produkter som endast är för vissa.

Jag ringde den trevliga supporten och frågade och fick veta att tjänsten följer med min beställning och jag fick tipset att jag kan avstå från den eftersom den inte kostar något fastän jag betalar för den. De kunde även plocka bort den om jag inte vill ha den. Nånå.

Därför undrar jag om

1. Om dator-tjänsten följer med min beställning borde den väl fungera i datorer, eller?

2. Vilken funktion inom Telia tar beslut om att begränsa vilka som får använda Telias tjänster och utbud?

Det här är lika komiskt som att säga att vätska ingår på ökenvandringen och att omtänksamt tipsa laktosintoleranta om att akta sig noga för mjölken.

År 2012. Vad säger ni gott folk. Visst är det roligt.

post-29498-1347456998,2231_thumb.png

Du betalar inte alls för Play+. Tjänsten är kostnadsfri. Och att säga att kostnaden ligger inbakad i priset för bredband håller inte då priset inte höjdes när Play+ lanserades.

Sen måste ju någon form av renderare (eller vad det heter) användas, och om du då vägrar Microsoft så får ju det står för dig. Det är ungefär som att vägra Motorola och kräva ett annat märke på digitalboxen när man beställer IPTV

Därför undrar jag om

1. Om dator-tjänsten följer med min beställning borde den väl fungera i datorer, eller?

2. Vilken funktion inom Telia tar beslut om att begränsa vilka som får använda Telias tjänster och utbud?

Det här är lika komiskt som att säga att vätska ingår på ökenvandringen och att omtänksamt tipsa laktosintoleranta om att akta sig noga för mjölken.

År 2012. Vad säger ni gott folk. Visst är det roligt.

Visst hade det kanske varit bättre om tjänsten fungerat på Mac och ev även Linux, men det går ju faktiskt att via BootCamp installera Windows med Silverlight på din Mac!

A

Om jag får gissa så är det nog inte Telia som bestämmer detta utan det är upphovsrättsinnehavarna som dikterar villkoren.

För Telia är det nog bara jobbigt och dyrt att köra med silverlight, de hade nog hellre valt en öppnare lösning.

Troligen är det rätt få program som klarar av att leva upp till hollywoodpamparnas tuffa krav på kryptering och nyckelhantering. Och silverlight är väl ett av dem.

Men i sak håller jag med dig. Vi måste bara rikta ilskan åt rätt håll.

Om jag får gissa så är det nog inte Telia som bestämmer detta utan det är upphovsrättsinnehavarna som dikterar villkoren.

För Telia är det nog bara jobbigt och dyrt att köra med silverlight, de hade nog hellre valt en öppnare lösning.

Troligen är det rätt få program som klarar av att leva upp till hollywoodpamparnas tuffa krav på kryptering och nyckelhantering. Och silverlight är väl ett av dem.

Men i sak håller jag med dig. Vi måste bara rikta ilskan åt rätt håll.

Det var väl samma sak med någon tjänst för att hyra videofilm över nätet för några år sedan - endast Silverlight.

A

Jag läser kommentarerna och återkopplar lite snabbt. Vad jag vill belysa med mitt inlägg är att Telia presenterar en ny jättebra tjänst som jag gärna använder. Men den riktar sig endast till dem som använder Windows som operativsystem i sina datorer. Jag diskrimineras.

Kravet är att användare använder Microsoft Silverlight som är en av flera tekniker för att visa rörliga bilder i nätbläddrare, som Firefox. Silverlight är knutet till Microsoft Windows och följaktligen extremt inlåst och inlåsande, som MS Word etc.

Linuxanvändaren kan emellertid som alltid lätt installera en lösning i form av, i det här fallet, Moonlight, som dock slutat utvecklas eftersom Silverlight-tekniken är en återvändsgränd. Sett världen över är det få som använder Silverlight för att presentera sitt material på hemsidor.

Ovanpå detta har vi inlåsningsfenomenet. Linuxanvändaren med Moonlight klarar testsidor för Silverlight och allt är till synes frid och fröjd. Förvåningen stiger dock när det som fungerar rent tekniskt inte fungerar när Silverlightläsningsapplikationen i sig måste ha skapats av Microsoft för att läsningen ska fungera. MS följer alltså inte heller denna gång sin egen standard utan stöter bort användare som inte använder Microsoft. Dessutom måste den som ”säljer” Silverlight därmed förhindra att annat än ”original”-läsare fungerar.

För att vara tydlig: Linuxanvändare kan spela upp Silverlightmaterial om de vill via Moonlight men det går inte i Play+ eftersom det som spelas upp blockerar visningen om den läsande datorn i sig inte använder Windows.

Tänk om GNU/Linux skulle fungera på samma sätt. Då skulle Microsoftanvändare inte alls komma in på Telias hemsidor eftersom dessa körs på Apache-servrar.

Sen tipset att en Linuxanvändare skulle köra ett windowsoperativ under Virtualbox eller Xen eller what ever för att se på nyheterna, det verkar lite klumpigt. Hur många Windowsanvändare skulle köra Linux Mageia eller what ever under Virtualbox för att kunna se på youtube? Där används ju teknik som inte alls är från Microsoft.

Sen, utvecklingen av molntjänster och senaste nätteknik sker på icke-MS som Android och GNU/Linuxlösningar.

MS tjänar mycket per server och låser fast användare. GNU/Linux kan alla använda men drar jämförelsevis in relativt lite per server. Å andra sidan finns det ganska många Linuxservrar i världen, överallt där det ställs krav på funktion och snabbhet. Bra exempel är en stor del av världens börser och allra framgångsrikaste företag. Konkreta siter som körs på linux är google, twitter och youtube. Ryssland satsar nationellt på GNU/Linux, osv. Och HTML5 exploderar över nätet trots engångskostnaden för bytet till öppen uppspelningsteknik.

Det här med operativsystem, inlåsningar, codecs och teknik är ingen religion för nördar eller blind clickers utan det är idag en fråga om demokrati. Telia har varit med om det här bara för några år sedan med sina hemsidor som periodvis var extremt propietärt inriktade och inboxade. Idag är det något helt annat och allt funkar bra för alla. Alla kan nå Telia.

Det är därför jag vill uppmärksamma att det är lite olikt Telia att satsa på att ha något så udda som just Silverlight och den vägen stänga ute kunder. Att många av de utestängda dessutom tillhör universitetsvärlden gör det hela ännu med anmärkningsvärt.

Men ok, om du som kommenterar bara är en sån där filur som köper guldpläterade HDMI-kablar för 600 spänn för att få bättre bild är för dig kanske det där med öppenhet, demokrati, funktion, lokala arbetstillfällen och låga priser något som ligger bortom din horisont. Capish?

I all vänlighet, med viss humor och med mycket allvar.

Men ok, om du som kommenterar bara är en sån där filur som köper guldpläterade HDMI-kablar för 600 spänn för att få bättre bild är för dig kanske det där med öppenhet, demokrati, funktion, lokala arbetstillfällen och låga priser något som ligger bortom din horisont. Capish?

I all vänlighet, med viss humor och med mycket allvar.

Jag vet inte om det är mig du raljerar över?

Men om vi ska hålla oss till topic så tror jag du missar min poäng:

Jag håller med dig i sak. Däremot så så ber jag dig att du ska vända din frustration mot upphovsrättsindustrin.

Det är inte Telia som väljer silverlight utan de tvingas till det valet av innehållsleverantörerna.

Telia har två val:

- silverlight med tillhörande lösningar för kryptering och nyckelhantering.

- ingen tjänst alls eftersom de inte får några rättigheter utan ovan.

För mig är det ganska självklart att Telia (eller någon annan TV-distributör) inte skulle välja silverlight om de hade fler val. För distributören är självklart en öppen lösning utan kryptering och nyckelhantering ett mycket bättre val.

Jag läser kommentarerna och återkopplar lite snabbt. Vad jag vill belysa med mitt inlägg är att Telia presenterar en ny jättebra tjänst som jag gärna använder. Men den riktar sig endast till dem som använder Windows som operativsystem i sina datorer. Jag diskrimineras.

Kravet är att användare använder Microsoft Silverlight som är en av flera tekniker för att visa rörliga bilder i nätbläddrare, som Firefox. Silverlight är knutet till Microsoft Windows och följaktligen extremt inlåst och inlåsande, som MS Word etc.

Du läste kanske inte kommentaren från WilleGarvin om DRM, vad? Troligen har Telia inte haft något val i detta.

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu