Shaggy

Inspelning på annan enhet och samtigt se på TV

6 inlägg i detta ämne

Hej,

det finns program som jag vill säkra för framtiden och inte ha dom 'inlåsta' i Telias box utan backupmöjligheter. Kan man ansluta en inspelningsbar DVD till Scart-kontakten och samtidigt se programmet på TV'n via HDMI kontakten? Detta skulle kunna vara ett alternativ till backup.

Någon som prövat en uppkoppling med TV och DVD (eller PVR) samtidigt?

Jag har en inspelningsbar DVD kopplad via scart o för mig funkar det att spela in det jag har på digitalboxen om jag tittar på det som är inspelat

så här har jag mina Scart kopplade

TV - DVD

TV- digitalbox

Digitalbox- DVD

Hej,

det finns program som jag vill säkra för framtiden och inte ha dom 'inlåsta' i Telias box utan backupmöjligheter. Kan man ansluta en inspelningsbar DVD till Scart-kontakten och samtidigt se programmet på TV'n via HDMI kontakten? Detta skulle kunna vara ett alternativ till backup.

Någon som prövat en uppkoppling med TV och DVD (eller PVR) samtidigt?

Jag har kopplat en inspelningsbar dvd till Motorolas inspelningsbara box, och på så sätt kan jag spara utvalda program för framtiden och sedan radera dem från boxens hårddisk.

Jag har bara kopplat en scart mellan boxen och dvd:n och sedan en HDMI från dvd:n till tv:n så att jag kan se vad jag spelar in från boxen. (Finns inte HDMI så går det bra med komponentkabel eller scart)

Jag tror däremot inte att det är möjligt att samtidigt se på ett pågående program. Man är nog bunden till att titta på det som spelas upp/in. Detta gäller troligtvis i synnerhet om man har digital-tv via ADSL. Har man via fiber så kan man ju se på ett program medan man spelar in ett annat, så där kanske den möjligheten finns, men det kan jag inte svara på.

Så...mitt svar kanske var helt meningslöst egentligen....:)

Det borde gå att spara inspelade program på annat sätt (jag ha ställt frågan flera gånger i en annan tråd i forumet, ännu inte fått svar). Att koppla DVD på detta sätt var ju hur man gjorde "förr" men det känns ju stenålders att behöva ha en extra DVD när man redan har en inspelningsbox. Finns det verkligen inget enklare sätt att spela in endast "en gång" på boxen och sedan föra över programmen till annat medium?

Det borde gå att spara inspelade program på annat sätt (jag ha ställt frågan flera gånger i en annan tråd i forumet, ännu inte fått svar). Att koppla DVD på detta sätt var ju hur man gjorde "förr" men det känns ju stenålders att behöva ha en extra DVD när man redan har en inspelningsbox. Finns det verkligen inget enklare sätt att spela in endast "en gång" på boxen och sedan föra över programmen till annat medium?

Jag gissar att formatet på inspelningen i Digitalboxen inte är av typ MPEG2 som är formatet på DVD. Därför kan man inte enkelt bara kopiera filen från hårddisken till en DVD. Innehållet måste konverteras till rätt format.

Sen kanske du också måste komprimera innehållet så det får plats på DVD:n. Dvs reducera bithastigheten.

Allt sådant tar tid.

Mvh Kent

Mvh Kent

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu