DI Skrepa

Dialect är förnedrande för Telia

51 inlägg i detta ämne

Men jag fick i alla fall veta via Dialectsnubben att mitt nuvarande Teliaabonnemang är nästan dubbelt så dyrt som motsvarande nya idag, båda inklusive senaste telefonmodellen. Är dagens lärdom att bundna abonnemang per definition är det dyraste alternativet och som gör att jag som kund hela tiden betalar alldeles för mycket?

Alltså ställer jag frågan igen: Varför vill Telia ha det så här?

Det är ju inte det faktum att abonnemanget är bundet som är det primära, utan att du har ett äldre abonnemang, och det kan du ha även om du är obunden.

Sedan har det, åtminstone tidigare, varit så att bundna versioner av abonnemang inneburit lägre minutavgifter än de obundna varianterna. Visst, du löper risken att minutavgifterna på obundna abonnemang sjunker under din bindningstid, men det är ett val du kan göra själv att bedöma vad du tror du vinner på.

A

Kära Kurtan, jag lade en så kallad retorisk fråga på bordet. Undrar om du har någon kommentar utifrån den, månne, istället för att försvara Telia för att Telia medverkar, oavsett sin inställning, i ett system som lurar okunniga och gamlingar till avtalsbindningar som är helt åt helsike.

Detta är ett forum för diskussion om allt möjligt och du bör tänka två sekunder innan du avger en kommentar som endast visar att du helt missat poängen.

Ska jag hålla din linje skulle min kommentar till dig vara så här: Aha, du försvarar att du blivit lurad av Telias försäljare och nu försvarar du Telia för att dölja det för att på så sätt visa att allt DU har gjort är trots allt att följa normen och därmed blivit lurad som alla andra och då är det normalt och i och med det är de som inte låter sig luras onormala och avvikare som det åligger varje grundlurad normal Teliakund att bekämpa med ifrågasättande kommentarer.

Jag utgår från att du nu kommer med något fiffigare. Välkommen.

Kära Kurtan, jag lade en så kallad retorisk fråga på bordet. Undrar om du har någon kommentar utifrån den, månne, istället för att försvara Telia för att Telia medverkar, oavsett sin inställning, i ett system som lurar okunniga och gamlingar till avtalsbindningar som är helt åt helsike.

Detta är ett forum för diskussion om allt möjligt och du bör tänka två sekunder innan du avger en kommentar som endast visar att du helt missat poängen.

Ska jag hålla din linje skulle min kommentar till dig vara så här: Aha, du försvarar att du blivit lurad av Telias försäljare och nu försvarar du Telia för att dölja det för att på så sätt visa att allt DU har gjort är trots allt att följa normen och därmed blivit lurad som alla andra och då är det normalt och i och med det är de som inte låter sig luras onormala och avvikare som det åligger varje grundlurad normal Teliakund att bekämpa med ifrågasättande kommentarer.

Jag utgår från att du nu kommer med något fiffigare. Välkommen.

Eftersom du uppenbarligen vet allt om dels vad jag hade för avsikt med att ställa frågan och dels vad jag har för åsikter i ämnet så är ju fortsatt dialog överflödig.

Telefonförsäljning är förmodligen ganska effektivt, med tanke på hur många försäljare som ringer på kvällarna.

Så samtidigt som Telia (och andra operatörer) får väldigt mycket badwill p.g.a. jobbiga/bedrägliga telefonförsäljare som ringer och säger att de är från Telia så måste man ha gjort avvägningen att man tjänar så pass mycket på den försäljningskanalen att det är värt att fortsätta anlita olika call up-företag.

Operatörerna har ett stort ansvar att sätta press på de här call up-företagen, t.ex. kräva bättre anställningsvillkor för försäljarna så att de inte blir så beroende av provision.

Jag har två kompisar som jobbar åt ett call-up-företag och de säljer i huvudsak olika telefoni- och tv-operatörer. De säger att Telia är väldigt hårda om det kommer fram att någon försäljare missköter sig. Säljare har fått sluta och Telia har vid något tillfälle dragit tillbaka uppdrag från företaget.

Tack Daniel X för ett bra svar.

En annan snubbe ringde häromdagen från 0313375595 och sa att han representerade Telia. Efter att jag lyssnat ett tag bad jag honom skicka det fina personliga erbjudandet på papper, vilket han skulle göra. Än har han inte hört av sig.

Eftersom jag tidigare arbetat med människor som inte riktigt fixar att säga nej till telefonförsäljare anser jag, utifrån mina erfarenheter, att telefonförsäljning borde förbjudas. Arbetet med att bryta avtalen är omfattande, även om det går om man gör det rätt. Varje svensk kommun lägger ned stora pengar på att bryta avtal dementa, gamla och sjuka "tecknar" med filurer som säljer telefoni, sockar eller tvättmedel.

Och eftersom jag är trogen Teliakund har jag idag självklart tecknat nytt avtal med Telia. Jag ringde 90200 och pratade med en mycket trevlig person som tog väl hand om mig på alla sätt.

Det roliga i hela texten, är att han försvarar den högre kostnaden på telefonen, att man slipper betala up front, att man får betala lite mer för den "lyxen". Nu är det så att operatörer, likt Telia, ger Kick-back på telefoner, vid bundna abonnemang, vi skulle kanske kalla det subventioner, när det når slutkunden. De rabatterar med andra ord priset på telefonen, desto dyrare abonnemang du köper.

Ett exempel på detta är nu Sony Xperia Z hos Phone House, den kostar kontant 6290 SEK.

Tar du däremot Telia Mobil Total Stor i 24 månader, där abonnemanget kostar 549 SEK i månaden. Lägger du till 200 SEK i månaden för telefonen i dessa 24 månader, så behöver du inte betala något för telefonen up front. Med andra ord betalar du 4800 SEK för telefonen. Telia ger då en Kick-back till Phone House, ett utrymme att premiera slutkund, eller öka sina egna marginaler. I det här fallet ges 1490 SEK i subvention, för att du tecknar detta abonnemang. Kick-backen är antagligen högre, än subventionen, men Phone House måste såklart få in pengar för detta.

Så han försökte sig på att blåsa dig totalt, genom att inte bara sno all kick-back, utan även addera på det.

Sköna lirare det finns där ute.

Hej!

Dialect är ett fristående företag som arbetar som återförsäljare till Telia. En återförsäljare säljer Telias abonnemang tillsammans med sina egna produkter/kampanjer och ringer inte på uppdrag av Telia. Våra återförsäljare får inte heller säga att de ringer från Telia, däremot är det tillåtet att säga att de säljer Telias abonnemang.

Återförsäljarna är en del av vår försäljningskanal och samarbetspartners till oss, detta för att nå en större kundstock samt öka vår tillgänglighet. Våra återförsäljare finns på många ställen där det inte finns en Telia butik. Detta innebär att man som kund kan ändå på ett enkelt sätt kan få hjälp med våra tjänster.

Vi som operatör delar inte ut kunduppgifter eller listor på kunder till återförsäljarna. Detta söker återförsäljaren själv reda på via internet, telefonkataloger, nummerserier eller liknande. Har kunden varit kund hos återförsäljaren tidigare på något sätt så har de kvar kundens kontaktuppgifter i sina register. Återförsäljarna har också tillgång till ett system där de kan se kundens abonnemang.

På din beskrivning låter det som att den försäljare du pratade med hos återförsäljaren inte följt de riktlinjer som våra återförsäljare ska arbeta efter, vilket jag ber om ursäkt för. Jag har nu skickat din ärendebeskrivning vidare till mina kollegor som följer upp och förbättrar Telias samarbete med våra återförsäljare så de får vetskap om det inträffade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu