Daniel X

Chockhöjningen av mobila bredbanden!

Det behövs ett alternativ med minst 100 GB alt. fri trafik   101 medlemmar har röstat

1. 1. Inför ett ab. med minst 100 GB eller fri trafik!

• Ja, eftersom alla konkurrenter har det.
      97
    • Nej, det behövs inte, 10 GB i mån räcker.
      4

Vänligen logga in eller registrera dig för att rösta i denna omröstning.

116 inlägg i detta ämne

Redan innan förändringen var den inkluderade datamängden pinsamt liten, så jag var nog inte ensam om att hoppas på att Telias nya mobila bredband skulle bli lite generösare.

Istället har man minskat datamängden rejält?!

Tidigare:

Mellan: 10 GB för 199 kr, Stor: 20 GB för 299 kr

Nu: 10 GB för 399 kr och 20 GB = 399 kr + 690 kr = 1089 kr !!!

Mobilt bredband, köpa mer data

Har man ett mobilt bredband tecknat innan 23/3 så kostar 10 GB extra 179 kr, efter det så kostar 10 GB 690 kr!

Förutom den här vansinniga prishöjningen så blir jag så irriterad på Telias produktbeskrivningar:

"4 GB surfmängd är för dig som vill använda mobilt bredband till att surfa, läsa e-post, lyssna på lite Spotify och se på youtube-klipp."

"10 GB surfmängd är för dig som vill använda mobilt bredband till att surfa, läsa e-post, lyssna på Spotify och strömma video."

Dags för Telia att vakna? Hur väl stämmer det där med ett normalt användande?

Jag har ett Mobilt bredband med 10 GB som komplement till mitt fasta. Trots att jag bara använder det 10-15 kvällar i månaden när jag är borta på jobb, och verkligen inte använder det i onödan, så slår jag alltid i taket. Då är det mest surf, lite Spotify och en del SVT Play och Youtube.

Ännu mer retsamt är att om man ska ha någon nytta av 4G-hastigheterna och köra t.ex. SVT Play eller Netflix i bra kvalitet, ja då har man gjort av med hela månadskvoten på en helg...

Vill Telia skrämma iväg kunder? Är det nya taktiken; datatrafik är så dyrt så det kan konkurrenterna få sköta...

Vet inte riktigt vart du får siffran 690kr ifrån. Läser man produktbeskrivningen verkade det snarare kosta 100kr/2gb man vill köpa till.

Med tanke på att Telia ofta gör reklam för att mobilt bredband gör att du kan koppla upp dej "... på språng" (eller hur dom formulerar sig) tror jag att dom vill att mobiltbredband bara ska vara som ett tillägg när man inte har tillgång till fast bredband. dvs inte använda mbb som huvuduppkoppling. 3 och TN erbjuder ju inte fasta tjänster så att dom också har störst datamängd är ju förståeligt för dom kan själva inte erbjuda något annat bredbandsalternativ.

Om jag får spåna fritt kring mobilt bredband så har ju Telia sina surfzoner och wifi finns att tillgå på dom flesta ställen så mobilt bredband behövs ju mest för att täcka igen dom "glipor" man kan hamna i som inte har tillgång till någon form av fast anslutning.

Vet inte riktigt vart du får siffran 690kr ifrån. Läser man produktbeskrivningen verkade det snarare kosta 100kr/2gb man vill köpa till.

Med tanke på att Telia ofta gör reklam för att mobilt bredband gör att du kan koppla upp dej "... på språng" (eller hur dom formulerar sig) tror jag att dom vill att mobiltbredband bara ska vara som ett tillägg när man inte har tillgång till fast bredband. dvs inte använda mbb som huvuduppkoppling. 3 och TN erbjuder ju inte fasta tjänster så att dom också har störst datamängd är ju förståeligt för dom kan själva inte erbjuda något annat bredbandsalternativ.

Om jag får spåna fritt kring mobilt bredband så har ju Telia sina surfzoner och wifi finns att tillgå på dom flesta ställen så mobilt bredband behövs ju mest för att täcka igen dom "glipor" man kan hamna i som inte har tillgång till någon form av fast anslutning.

Hittade prislistan nu.

Den var undangömd ordentligt på hemsidan... j ä v l a r!

Undangömd av uppenbara skäl :D

Priset för att köpa till extra data när den inkluderade mängden för full hastighet är slut, är 69 kr/GB. 10 GB extra blir då alltså 690 kr.

Jag skulle nog hellre se i alla fall någon abonnemangsform med högre data tak, abonnemanget behöver inte vara billigt dock. Priset är inte viktigt om det fungerar bra.

Redan innan förändringen var den inkluderade datamängden pinsamt liten, så jag var nog inte ensam om att hoppas på att Telias nya mobila bredband skulle bli lite generösare.

Istället har man minskat datamängden rejält?!

Tidigare:

Mellan: 10 GB för 199 kr, Stor: 20 GB för 299 kr

Nu: 10 GB för 399 kr och 20 GB = 399 kr + 690 kr = 1089 kr !!!

Har man ett mobilt bredband tecknat innan 23/3 så kostar 10 GB extra 179 kr, efter det så kostar 10 GB 690 kr! Se: Mobilt bredband, köpa mer data

Förutom den här vansinniga prishöjningen så blir jag så irriterad på Telias produktbeskrivningar:

"4 GB surfmängd är för dig som vill använda mobilt bredband till att surfa, läsa e-post, lyssna på lite Spotify och se på youtube-klipp."

"10 GB surfmängd är för dig som vill använda mobilt bredband till att surfa, läsa e-post, lyssna på Spotify och strömma video."

Dags för Telia att vakna? Hur väl stämmer det där med ett normalt användande?

Jag har ett Mobilt bredband med 10 GB som komplement till mitt fasta. Trots att jag bara använder det 10-15 kvällar i månaden när jag är borta på jobb, och verkligen inte använder det i onödan, så slår jag alltid i taket. Då är det mest surf, lite Spotify och en del SVT Play och Youtube.

Ännu mer retsamt är att om man ska ha någon nytta av 4G-hastigheterna och köra t.ex. SVT Play eller Netflix i bra kvalitet, ja då har man gjort av med hela månadskvoten på en helg...

Vill Telia skrämma iväg kunder? Är det nya taktiken; datatrafik är så dyrt så det kan konkurrenterna få sköta...

Det är ju ett korrekt konstaterande att Telia erbjuder betydligt magrare datamängd än konkurrenterna efter den senaste prisförändringen.

Så, vad hindrar dig från att byta till en leverantör som erbjuder den storleken hos datapaket som du anser dig behöva, och till ett för dig attraktivt pris?

En sak är väl säker, vill man titta på Youtube med bra kvalitet kan det nya abonnemanget från Telia tyvärr inte framstå som särskilt lockande.

A

Så, vad hindrar dig från att byta till en leverantör som erbjuder den storleken hos datapaket som du anser dig behöva, och till ett för dig attraktivt pris?

A

Just nu, min bindningstid ;)

Anledningen till att jag skrev inlägget var för att ta reda på om fler än jag tycker att den inkluderade datamängden hos Telia nu har blivit så låg att det är tveksamt att det borde få kallas "bredband"?

Från produktinformationen:

"Med tillgång till 4G så kan du uppleva hastigheter upp till 40 mbit/s. Hastigheten gör att du inte längre märker någon större skillnad på om du är hemma eller på resande fot. Strömma film, lyssna på musik och spela precis som du brukar göra."

Skulle jag använda mitt mobila bredband som jag använder mitt ADSL hemma så skulle jag förbruka all datamängd på några dagar, och då har jag ändå det "största" alternativet med 10 GB.

Dessutom ville jag diskutera kring anledningen till att alla konkurrenter erbjuder 80 eller 100 GB för en lägre månadskostnad än vad 10 GB kostar hos Telia. Kommer Telia att fasa ut sina mobila bredband? Kommer konkurrenterna att följa efter och höja priserna?

En sak är väl säker, vill man titta på Youtube med bra kvalitet kan det nya abonnemanget från Telia tyvärr inte framstå som särskilt lockande.

A

Precis därför kan jag inte låta bli att irritera mig på att Telia marknadsför sina mobila bredband, till och med de lägre alternativen, som abonnemang som man kan använda för att göra just det, plus strömma filmer, lyssna på musik, surfa osv.

Reklamfilmen där Dregen stod och berättade allt han gjorde med sitt mobila bredband, och som sen visade sig vara helt orimligt att göra med tanke på de datamängder som Telia erbjöd, den slutade man ju i alla fall visa.

Men det kanske är dags att bli lite ärligare på hemsidan också, om vad man kan förvänta sig av ett "mobilt bredband".

Just nu, min bindningstid ;)

Anledningen till att jag skrev inlägget var för att ta reda på om fler än jag tycker att den inkluderade datamängden hos Telia nu har blivit så låg att det är tveksamt att det borde få kallas "bredband"?

Från produktinformationen:

"Med tillgång till 4G så kan du uppleva hastigheter upp till 40 mbit/s. Hastigheten gör att du inte längre märker någon större skillnad på om du är hemma eller på resande fot. Strömma film, lyssna på musik och spela precis som du brukar göra."

Skulle jag använda mitt mobila bredband som jag använder mitt ADSL hemma så skulle jag förbruka all datamängd på några dagar, och då har jag ändå det "största" alternativet med 10 GB.

Dessutom ville jag diskutera kring anledningen till att alla konkurrenter erbjuder 80 eller 100 GB för en lägre månadskostnad än vad 10 GB kostar hos Telia. Kommer Telia att fasa ut sina mobila bredband? Kommer konkurrenterna att följa efter och höja priserna?

Du har alltså tecknat ett abonnemang på mobilt bredband efter introduktionen av den nya prissättningen, i full vetskap om att de andra leverantörerna än så länge är betydligt mer generösa? Ursäkta mig, men framstår det som särskilt rationellt från din sida?

Kommer konkurrenterna att följa efter? Ja, troligen i viss mån. Jag tror alla operatörer har ett behov av att göra mobildata till en affär med bättre lönsamhet. Möjligen kommer Tele 2 och Telenor att försöka hålla kvar vid paketeringar med större datamängd, eftersom de säljer mobila lösningar som alternativ till vanligt fast bredband.

A

Du har alltså tecknat ett abonnemang på mobilt bredband efter introduktionen av den nya prissättningen, i full vetskap om att de andra leverantörerna än så länge är betydligt mer generösa? Ursäkta mig, men framstår det som särskilt rationellt från din sida?

A

Nej, jag har ett av de "gamla" mobila bredbanden med 10 GB. När jag skaffade det så var det bara en backuplösning, nu är jag mer på resande fot och behöver betydligt mer datamängd. Därför hade jag hoppats på att Telia skulle släppa ett abonnemang som liknar konkurrenternas med 100 GB, som jag skulle kunna byta till. Jag hade gärna betalat 699 eller kanske mer för 100 GB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu