siggeisa

Iphone utomlands

6 inlägg i detta ämne

Sms kostar det normalt inget att ta emot, och för mms brukar det finnas inställningar som avgör om de ska hämtas automatiskt eller inte när man befinner sig utanför hemmanätet.

När det gäller mobildata kan jag tyvärr inte svara på hur finmaskigt en iPhone tillåter att man ställer in det, men för säkerhets skull kan det vara bra att helt slå av mobildata under resan och bara använda exempelvis wifi på hotell.

A

Skall till Polen o tyskland några dagar, hur stänger jag av så det inte går att surfa och att andra inte kan skicka sms mm till mej

Typ något som heter roaming

Du är hyfsat skyddad mot överraskningar om du går in i Inställningar-Allmänt-Mobilnät och stänger av Mobildata och Dataroaming, men det kan också vara bra att stänga av ditt mobilsvar medan du är utomlands, eftersom du får betala när folk ringer och pratar in meddelanden. Bättre att i så fall bara kolla missade samtal och ringa tillbaka när du själv vill. (Ring 133 och välj 2=inställningar och sen 5 för att koppla ur (har jag för mig! Du får lyssna själv))

Du är hyfsat skyddad mot överraskningar om du går in i Inställningar-Allmänt-Mobilnät och stänger av Mobildata och Dataroaming, men det kan också vara bra att stänga av ditt mobilsvar medan du är utomlands, eftersom du får betala när folk ringer och pratar in meddelanden. Bättre att i så fall bara kolla missade samtal och ringa tillbaka när du själv vill. (Ring 133 och välj 2=inställningar och sen 5 för att koppla ur (har jag för mig! Du får lyssna själv))

Efter 2010 så är det gratis att te emot samtal på mobilsvaret inom EU. Men det är förstås ett bra att följa de instruktionerna när man är i andra länder. Eftersom det blir dubbel taxering på mobilsvaret (priset för att ta emot samtal utomlands + priset för att ringa till Sverige).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu