Patricia Söderkvist

vill reklamera, garantin är slut

6 inlägg i detta ämne

Har märkt av ett problem med min telefon som bara ökat ju längre tid jag haft den. Kan dra till minnes 1 dammkorn innanför linsen på min iPhone 5 vid köp (den är nu inköpt vid lanseringen strax över 1 år tillbaka). Inser efter en tids användande att dammkornen multiplicerats avsevärt och kameran är nu obrukbar. Stora blobbar som förstör bilderna helt. Efter en del googlande ska det enligt Apple vara ett produktionsfel som gör att damm kan leta sig in bakom linsen.

På bilden ser ni den synbara skräp som skramlar runt inuti linsen men även de dammkorn som sitter klistrade på linsen.

Jag vill reklamera då garantin gått ut, jag vill inte gå med en obrukbar telefon. Kan jag göra det?

Har märkt av ett problem med min telefon som bara ökat ju längre tid jag haft den. Kan dra till minnes 1 dammkorn innanför linsen på min iPhone 5 vid köp (den är nu inköpt vid lanseringen strax över 1 år tillbaka). Inser efter en tids användande att dammkornen multiplicerats avsevärt och kameran är nu obrukbar. Stora blobbar som förstör bilderna helt. Efter en del googlande ska det enligt Apple vara ett produktionsfel som gör att damm kan leta sig in bakom linsen.

På bilden ser ni den synbara skräp som skramlar runt inuti linsen men även de dammkorn som sitter klistrade på linsen.

Jag vill reklamera då garantin gått ut, jag vill inte gå med en obrukbar telefon. Kan jag göra det?

Många företag erbjuder förlängd garanti vid kända produktionsdefekter.

A

Mja mjo, fast jag trodde jag var tvungen att göra det genom Telia?

Glömde säga att telefonen köptes med abonnemang hos Telia.

Ja, det stämmer. Apple garanti slutar att gälla när tiden går ut.

Reklamationsrätten till köparen, gäller i 36 månader om man är konsument. Men måste ha något som visar för att felet har funnits vid köpet, i detta fall, så låter det som felet är ursprungligt.

Det är då Telia man ska reklamera köpet till.

De åtgärder man kan välja är lagning eller byte eller återköp. Försäljaren får välja lagning, även om man vill häva köpet dock.

Om Telia är försäljaren, så ska felet reklameras dit. (Andra företag kan dock sälja telefoner med Telia abonnemang, det är då till försäljaren man ska reklamera).

Här finns kontaktuppgifter till Telia:

https://www.tewss.telia.se/privat/kontakt/telefon

Om Telia (eller vem som nu är försäljaren), nekar reklamation så kan försöka med ARN.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu