Göran på Öland

Går inte skicka mail: Serverfel 550 RCPT ???

39 inlägg i detta ämne

Tack Mats! Tråden var alltså inte död...

Skulle vilja ha samma funktioner som Mats: eposten in till iPhonen där man kan sortera bort allt skräp och låta det man villa spara gå in till laptop HP för att hanteras, besvaras eller arkiveras. Vet bara inte hur jag ska fixa erforderliga inställningar. Jag har Windows 8 och Outlook 2013 i HP:n.

Om du bara låter bli att i iPhone radera de mail du vill spara så blir det så!

A

Ja det är ju så jag gör. Brukar inte radera nåt ur iPhone/iPad förrän jag väckt laptopen och låtit den ladda ner ny epost. Självklart kan jag ju välja att radera sånt som är ointressant från i-prylarna innan jag laddar ner med pop3, då slipper jag ju rensa i outlook sen.

Jo, men det verkar som om Göran varit van att radera i iPhone utan att det försvinner från servern - och så kan det eventuellt fungera med POP3 och "leave mail on server".

A

Nu är väl den här tråden död och min e-post funkar bra med tillägget IMAP men jag ville bara fråga Christer S och Anesthesia om jag kan gå tillbaka till POP, nu har jag ju två "lådor" där goran.sundegard@telia.com IMAP hanterar in- och utmailen. Historiken ligger alltså i den andra "lådan" (exkl IMAP) så allt finns kvar vilket är OK. Men jag har märkt att det är livsfarligt att slänga några mail som jag läst i iPhonen - då är dom borta även i min HP.

Kan man "normalisera" det hela som det var före de problem jag tjatat om?

Vänliga hälsningar från Göran på Öland

Du kan återgå till POP i din dator, men inte på grund av "problemet" efter radering i mobilen, tycker jag.

Med IMAP hanteras e-posten direkt på servern (med eventuell synkning för hantering offline). Med POP hämtas e-posten till aktuell enhet (med eventuellt tillägg att den också sparas på servern). Med insikt om detta tror jag du kan välja vilket som passar dig bäst. Och utifrån det valet får du hantera e-posten på respektive enhet. T ex inte radera på iPhone de mejl du vill ha kvar ifall du fortsätter med IMAP, som Anaesthisia skrev.

Vill du ha tillgång till all mejl från flera enheter, både gammal och ny, får du fortsätta med IMAP. Och se till att e-postlådan på servern hos Telia inte blir full. Så kan du göra som Mats, i huvudsak hämta till "huvuddatorn" men då och då kolla ny e-post i andra enheter. Då använder du POP i "huvuddatorn" och POP eller IMAP i t ex iPhone. Använder du IMAP får du inte radera mejl som sedan ska hämtas till datorn. Använder du POP får du kryssa i att mejl ska sparas på servern så att de sedan också kan hämtas till datorn. Det senare använder jag mig av och det passar mig. I det senare fallet kan du fritt radera i iPhone utan att det har med servern att göra. I min mobil raderas mejl automatiskt efter några dagar så jag behöver inte ens tänka på det.

Men jag är lite nyfiken på vilket protokoll (POP eller IMAP) du använde i iPhone innan ändringen till IMAP gjordes i datorn. Det verkar ju vara IMAP nu i alla fall. Var det IMAP redan tidigare så hade du samma problem redan då, att mejl raderade i mobilen kunde saknas i datorn. I alla fall om de raderades innan datorn hämtade från servern. Var det POP fanns rimligtvis också inställningen att e-posten skulle sparas på servern (för senare hämtning till datorn).

Så är det antingen POP eller IMAP i respektive enhet. Kommenterar p g a formuleringarna "kompletterade min adress med ett IMAP på slutet", "tillägget IMAP" och "(exkl IMAP)". Vill inte märka ord, men påpekar ifall det eventuellt tillför något.

Hittade en artikel, se länken. Hoppas den tillför mer än den förvillar. ;)

Låta e-postmeddelandena ligga kvar på e-postservern

Du kan återgå till POP i din dator, men inte på grund av "problemet" efter radering i mobilen, tycker jag.

Med IMAP hanteras e-posten direkt på servern (med eventuell synkning för hantering offline). Med POP hämtas e-posten till aktuell enhet (med eventuellt tillägg att den också sparas på servern). Med insikt om detta tror jag du kan välja vilket som passar dig bäst. Och utifrån det valet får du hantera e-posten på respektive enhet. T ex inte radera på iPhone de mejl du vill ha kvar ifall du fortsätter med IMAP, som Anaesthisia skrev.

Vill du ha tillgång till all mejl från flera enheter, både gammal och ny, får du fortsätta med IMAP. Och se till att e-postlådan på servern hos Telia inte blir full. Så kan du göra som Mats, i huvudsak hämta till "huvuddatorn" men då och då kolla ny e-post i andra enheter. Då använder du POP i "huvuddatorn" och POP eller IMAP i t ex iPhone. Använder du IMAP får du inte radera mejl som sedan ska hämtas till datorn. Använder du POP får du kryssa i att mejl ska sparas på servern så att de sedan också kan hämtas till datorn. Det senare använder jag mig av och det passar mig. I det senare fallet kan du fritt radera i iPhone utan att det har med servern att göra. I min mobil raderas mejl automatiskt efter några dagar så jag behöver inte ens tänka på det.

Men jag är lite nyfiken på vilket protokoll (POP eller IMAP) du använde i iPhone innan ändringen till IMAP gjordes i datorn. Det verkar ju vara IMAP nu i alla fall. Var det IMAP redan tidigare så hade du samma problem redan då, att mejl raderade i mobilen kunde saknas i datorn. I alla fall om de raderades innan datorn hämtade från servern. Var det POP fanns rimligtvis också inställningen att e-posten skulle sparas på servern (för senare hämtning till datorn).

Så är det antingen POP eller IMAP i respektive enhet. Kommenterar p g a formuleringarna "kompletterade min adress med ett IMAP på slutet", "tillägget IMAP" och "(exkl IMAP)". Vill inte märka ord, men påpekar ifall det eventuellt tillför något.

Hittade en artikel, se länken. Hoppas den tillför mer än den förvillar. ;)

Låta e-postmeddelandena ligga kvar på e-postservern

Jag blir verkligen glad och imponerad över all tid Christer S lägger ner på mina problem!

När det gäller POP och IMAP är det fortfarande inte så klart för mej men IMAP hade jag aldrig hört talas om förrän killen på Telias betalsupport kom med sina råd. Sen har jag börjat fatta mer inte minst genom alla vänliga råd här. När mina problem började hade jag väl POP, finns det nå´t annat än dom två protokollen. Förlåt dumma frågor!

Hälsningar från Göran på Öland

Jag skriver nu ut grafik och text som jag fick via din länk. Bra! Jag lär mej men det går sakta...

Jag blir verkligen glad och imponerad över all tid Christer S lägger ner på mina problem!

När det gäller POP och IMAP är det fortfarande inte så klart för mej men IMAP hade jag aldrig hört talas om förrän killen på Telias betalsupport kom med sina råd. Sen har jag börjat fatta mer inte minst genom alla vänliga råd här. När mina problem började hade jag väl POP, finns det nå´t annat än dom två protokollen. Förlåt dumma frågor!

Hälsningar från Göran på Öland

Jag skriver nu ut grafik och text som jag fick via din länk. Bra! Jag lär mej men det går sakta...

Det finns andra protokoll än dessa, men inget som Telia har stöd för.

A

Nu börjar det tränga in i min 83-åriga hjärna hur det funkar: jag kollar mina mail i iPhonen och raderar det jag inte vill ha, resten hamnar i min HP lap top där jag kan handskas med svar och arkivering. Ser att jag också kan flytta mail från "IMAP"-inkorgen till den inkorg som tydligen är POP för där stannar dom kvar även om jag raderar i mobilen. Det som möjligen bekymrar mej lite är att Christer sa tidigare att jag skulle se till att min server inte blev full. Kan jag fixa det genom att gå in på Telias Webmail och plocka bort mail där? Eller finns det nå´n automatik? I så fall hur ställer man in det?

Än en gång måste jag framhålla hur tacksam jag är för att så många intresserat sej för den gamles problem haft tålamod och kommit med så många goda råd

Nu börjar det tränga in i min 83-åriga hjärna hur det funkar: jag kollar mina mail i iPhonen och raderar det jag inte vill ha, resten hamnar i min HP lap top där jag kan handskas med svar och arkivering. Ser att jag också kan flytta mail från "IMAP"-inkorgen till den inkorg som tydligen är POP för där stannar dom kvar även om jag raderar i mobilen. Det som möjligen bekymrar mej lite är att Christer sa tidigare att jag skulle se till att min server inte blev full. Kan jag fixa det genom att gå in på Telias Webmail och plocka bort mail där? Eller finns det nå´n automatik? I så fall hur ställer man in det?

Än en gång måste jag framhålla hur tacksam jag är för att så många intresserat sej för den gamles problem haft tålamod och kommit med så många goda råd

Du ska se att plötsligt faller alla bitarna på plats ...

När du får e-post hamnar den i en e-postlåda på en server hos Telia, en e-postlåda som hör ihop med din e-postadress. Där kan mejlen förvaras och hanteras med webbmejl eller med ett e-postprogram med protokollet IMAP. Eller så hämtar man till någon dator, mobil eller surfplatta, med ett e-postprogram och protokollet POP.

Det senare har varit det vanliga sättet i många år, och vid varje hämtning brukar också e-postlådan hos e-postleverantören tömmas, vilket har varit naturligt så länge varje användare kollat sin e-post från endast en apparat (dator). Begreppet "hämta" kan också ses användas tillsammans med IMAP, men jag tycker det är lite missvisande eftersom e-posten ju fortfarande är kvar på e-postleverantörens server.

Nu använder du IMAP, och webbmejl, och jag skulle vilja ändra lite på din uppfattning om att radera i iPhone och att resten hamnar i din HP. Med IMAP hanterar du alltså mejlen direkt i e-postlådan på Telias server. Det kvittar om du raderar/ändrar via e-postprogrammet i datorn (Outlook), i webbmejlen (från vilken dator som helst) eller i mobilen, så ser du sedan resultatet i de andra enheterna. Och eftersom e-posten då hanteras i e-postlådan på Telias server så får du se upp så den inte blir full. En standardlåda hos Telia i dag rymmer 200 MB, och du kan kolla använd mängd i t ex webbmejlen. Om du raderar e-post via datorn (Outlook), webbmejl eller i mobilen spelar ingen roll.

Gör man som Mats, och jag, i huvudsak hämtar med POP får man utse en apparat där man samlar sin e-post. Sen kan man man kolla "ny" e-post via andra enheter (datorer, mobiler och surfplattor) och det med antingen IMAP eller POP i e-postprogram, eller med webbmejl. Använder man POP för de "extra" apparaterna får man se till att i dem ha "spara på servern" valt så e-posten finns kvar när den sedan hämtas till "huvuddatorn" (om man vill samla den på ett ställe).

När det gäller IMAP så kan synkronisering användas för att kunna läsa och skriva (men inte skicka) e-post när enheterna inte är uppkopplade. Tror det är inställt så som standard (fast osäker på det) och då kan synkroniseringen avse ett visst antal dagar bakåt i tiden. Man kanske inte har varit uppkopplad med enheten på länge. Men uppkopplad ser man alltså allt som finns i e-postlådan, på servern.

Så har vi din flyttning mellan dina Inkorgar. Det som hämtas med POP (som du använt tidigare) hamnar i någon Inkorg som finns i datorn (eller i mobilen eller surfplattan). Flyttar du från t ex en Inkorg till en annan så bör det också innebära att det raderas från den tidigare, annars är det en kopiering. Fungerar på i princip samma sätt som mellan mappar på hårddisken. Gör du en flyttning från en IMAP-inkorg så ska mejlet vara borta från e-postlådan i fall du kollar i mobilen eller via webbmejl, annars blev det en kopiering. Och det är så du kan göra (flytta) för att spara e-post som måste raderas från servern (IMAP-inkorgen) när den börjar bli full. Flyttningen kan du göra till någon arkiv-mapp eller till din Inkorg som tidigare använts för hämtningen med POP.

Är något oklart, så får du återkomma med frågor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu