Emirates

Ringsignaltid

11 inlägg i detta ämne

Menar du tiden det ringer innan samtalet kopplas om till mobilsvar?

I så fall gäller följande:

Som standard ringer det 6 signaler (30 sekunder) innan samtalet kopplas till Mobilsvar. Antalet signaler du kan välja mellan innan samtalet kopplas till Mobilsvar är 1-6 st, vilket motsvarar 5, 10, 15, 20, 25 eller 30 sekunder.

För att ändra tidsintervall tryck *61* 0673 följt av telefonnumret utan första nollan * * antal sekunder # sänd/lur.

gäller inte detta alla mobiler. jag har en samsung s5 och jag får upp, "vidarekoppling av samtal. anslutningsproblem eller ogiltig mmi-kod vid inget svar för alla grundläggande tjänster." tilläggas att jag har fått information från telia att det ska ringa tills någon svarar eller tröttnar. jag vill utöka till minst 180 sek. obs! jag har inte något mobilsvar inkopplat. är det någon jag känner igen, ringer jag åter, annars får det vara.

gäller inte detta alla mobiler. jag har en samsung s5 och jag får upp, "vidarekoppling av samtal. anslutningsproblem eller ogiltig mmi-kod vid inget svar för alla grundläggande tjänster." tilläggas att jag har fått information från telia att det ska ringa tills någon svarar eller tröttnar. jag vill utöka till minst 180 sek. obs! jag har inte något mobilsvar inkopplat. är det någon jag känner igen, ringer jag åter, annars får det vara.

Koderna ska gälla för alla mobiltyper, dock var det ju relaterat till omstyrning till mobilsvar, som då då inte har. Kanske är det därför du får felmeddelandet.

Hur länge ringer det nu då i din mobil?

Att det skulle ringa till någon tröttnar och lägger på är inte korrekt. Mobilnätet/växlar är fulla med övervakningsfunktioner för att undvika "hängande koppel" och bryter ner påringningen efter inställda tider. Detta gäller även vanlig fast telefoni.

Det ringer ungefär 80 sek. Vi hade tidigare Telenor, där var bara 30 sek. som max och de kunde inte ändra detta, så vi bestämde oss för att gå över till Telia på grund av att vi fick information från dom att det kunde ringa i stort sett hur länge som helst. Eftersom vi inte har fast telefon, vill man inte gå runt med telefonen på sig, utan den kan ligga någonstans i huset och jag ska inte behöva rusa till telefonen när det ringer. Jag vill åtminstone utöka till 3 min. Jag får väl ringa Telia och fråga vad dom menar, när dom sagt så till oss.

Det ringer ungefär 80 sek. Vi hade tidigare Telenor, där var bara 30 sek. som max och de kunde inte ändra detta, så vi bestämde oss för att gå över till Telia på grund av att vi fick information från dom att det kunde ringa i stort sett hur länge som helst. Eftersom vi inte har fast telefon, vill man inte gå runt med telefonen på sig, utan den kan ligga någonstans i huset och jag ska inte behöva rusa till telefonen när det ringer. Jag vill åtminstone utöka till 3 min. Jag får väl ringa Telia och fråga vad dom menar, när dom sagt så till oss.

Är det verkligen någon som är beredd att ringa dig och vänta i uppemot tre minuter innan samtalet besvaras?

Det logiska om du inte hinner ta emot ett samtal är väl att du helt enkelt ringer upp personen?

Jag tror inte att möjligheten att kunna låta ett samtal gå obesvarad utan en gräns finns tillgängligt hos någon operatör i Sverige, på grund av sund förnuft helt enkelt.

Bara tanken av hur detta skulle kunna missbrukas bör få varningsklockorna att ringa hos vilken beslutsfattare som helst.

Om jag vill ha det så är det väl min ensak. Det är upp till den som ringer att lägga på om hen inte vill vänta. Det är rätt konstigt att man ska ha synpunkter på det. I det fasta telefonnätet finns ingen tidsbegränsning. Jag fick besked från Telia innan vi bytte operatör, att det ska inte vara något problem att ha det så. Halebop har också sagt att det går bra.

Att andra forummedlemmar har synpunkter och kommentarer är något du får räkna med på ett publikt forum.

Att det fasta nätet inte skulle ha någon begränsning på hur länge påringning kan ske är inte korrekt. Det finns timers även där som bryter ner påringningen, dock kan tiden vara längre än i mobilnätet.

Alla telefonisystem byggs med en viss spärrnivå, och att ha närapå obegränsad påringningstid i ett mobilnät är inte en bra idé, där många användare ska dela på resurserna.

För andra användare som nu läser i forumet, så har Telia har en maxtid på ca. 80 sekunder för påringningstiden.

Det märkliga är bara att jag fick den informationen från Telia innan vi gick över från Telenor, som bara har 30 sek. Ok, där finns en spärr även på fasta nätet, men den är betydligt längre, kanske upp mot 5 min. Vi får acceptera det som det är. Kundtjänst på Telia borde läsa på lite bättre, när de får en fråga.

När det gäller vidarekoppling, till annat nummer eller till mobilsvar, är tiden en avvägning mellan hur fort man brukar hinna svara och hur länge den uppringande väntar innan hen lägger på. Används inte vidarekoppling antar jag tiden för nedkoppling sätts baserat på hur länge de flesta brukar vänta innan man lägger på (plus lite till). Operatörer kan förstås bedöma detta olika. Sanazins kommentar tycker jag är högst relevant.

Du har inte mobilsvar inkopplat så jag undrar varför du "får upp" det nämnda meddelandet, och när det visas, i vilket sammanhang. Och kan man som användare alls själv ändra denna tid? Undrar också vilken fråga Telia egentligen fått och hur de kan ha uppfattat den. Kanske finns det något missförstånd när det gäller den "oändliga tiden".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu