Medlemmar med flest likes


Populärt innehåll

Showing content with the highest reputation since 2019-02-17 i alla områden

  1. 3 Likes
    bsj

    Extremt dålig service

    Hej Dan! Jag har läst vad du skrivit och beklagar att du inte har fått ngn hjälp lr förståelse från Telia. Det är tyvärr inget som vi andra Teliakunder i detta kund till kundforum kan hjälpa dig med vilket klart framgår av texten på Startsidan. Vill du att ditt meddelande ska nå Telia så får du söka andra vägar, förslagsvis deras FB-sida lr hitta en mailadress. Som avslutning önskar jag dig en Glad Påsk.
  2. 3 Likes
    Mats A

    Porrfilter

    Har nog sagt detta i andra trådar för många år sen, men vi pratade öppet med våra barn när dom var små. Internets möjligheter, faror, mörka hörn och liknande. Behövde aldrig några påtvingade spärrar. Nu är dom 25+ och väldigt observanta på informationsflödet omkring oss varje dag...
  3. 3 Likes
    Dan Altemyr

    Hjälp oss med Telias nya forum!

    Lite luttrad från andra webbsajter som jag är så har jag nån sorts filter på glasögonen så att jag sällan ser såna där "tyck till" eller "Rate me"-knappar, och jag är kanske lite tveksam till ifall nån verkligen bryr sig om vad jag tycker. Nån av webbhandelssajterna jag besökte för allra första gången för nåt tag sedan inledde sin relation med mej med att slänga upp en jätteblaffa över hela skärmen där de bad mig betygsätta dem, och jag hade då inte mycket mer än hunnit knappa in adressen till deras sida. Lite svårt då. Jag visste ingenting om deras utbud, eller vilken prisnivå de höll eller vilka frakt- och returvillkor som gällde, eller hur svårt eller lätt det var att beställa nåt av dem. De kunde åtminstone väntat tills jag lagt en beställning. Skulle man kanske skriva att det var lite svårt att se vad som stod på deras sida och omöjligt att beställa nåt eftersom det var en stor enkät-popup som skymde? Men visst, en sån feedback-knapp med en dialogruta kan ju fungera, särskilt om man märker att man får nån sorts respons. Den är aningen lite mer tekniskt komplicerad än en tråd i ett forum kan tyckas, men tekniken har ni säkert redan på plats. Ofta kanske inte det mest primära är att sätta ett visst antal stjärnor på en sida utan bara påpeka en liten detalj eller fråga om en viss funktion, och då kanske forum-modellen är bättre. Funktionen är inte helt överlappande, så båda alternativen kan ha sitt berättigande.
  4. 3 Likes
    Asawid

    Hjälp oss med Telias nya forum!

    Jag hänger på och funderar runt "Feedback" -avdelningen. Vad tänker ni (Telia) er själv om hur den avdelningen ska se ut? Vad vill ni se i avdelningen (Feedback är ju en rätt svepande, lite luddig term)? I vilken utsträckning kommer Telia att delta i den? Om det inte finns en tydlig Telia-närvaro där är det ju en ganska meningslös avdelning. Närvaron kan bestå i något så litet som att man visar att man läst det som skrivits och i de fall det är lämpligt för det vidare till lämplig person/avdelning. Samtidigt som jag säger att en feedback-avdelning är meningslös utan deltagande av Telia blir det också lite förvirrande om en avdelningen innehåller Telia-folk, men inte resten. Då behöver avdelningarna hållas isär tydligare. Kanske genom rubrik "Feedback till Telia" (med en kort förklarande text om vad man avser med "feedback") respektive "Fråga anda användare" (se nästa stycke) Jag skulle också gärna se att något annat än "community" används. Det är ganska många äldre personer (eller för all del personer i alla åldrar som inte har för vana att hänga i forum) som har funderingar i detta nuvarande forum och för många av dem är inte "community" något självklart. Skriv hellre "Fråga andra användare" eller något i den stilen.
  5. 3 Likes
    POKFB

    Programmering av Ruwido fjärrkontroll

    Båda problemen är lösta. 1. Kan nu styra TVn on/off från Ruwdon fjärr. Var enkelt - gå in på Inställningar på TV boxen. Gå in på Styra TV och aktivera På 2. Beställde Tvillingabbonemang vis chatten. Gick snabbt att få ett extra set koder. Funkar än så länge
  6. 2 Likes
    JTratt

    Webbmail/Min "låda" är full

    Hej! Jag har TeliaWebb mail som jag har länkat till min dator. Jag raderar och flyttar mail, men av och till får jag meddelandet att min box är full. Då måste jag logga in på Telia Webbmail och där radera det som trodde att jag hade gjort på min dator. Går det inte synkronisera detta så det jag gör på datorn även händer hos Telia Webbmail. jan
  7. 2 Likes
    bsj

    roaming i Schweiz

    Du når inte Telia i detta kundforum. Du får lättast svar från Telia om du använder de kontaktvägar som finns.
  8. 2 Likes
    Örjan Öberg SWE

    Uruselt

    Varför har TELIA den överlägset sämsta supporten på jorden? Jo de bryr sig noll om sina kunder! 100-tals miljoner med fixa sin support är för stort för dem!
  9. 2 Likes
    Asawid

    Uppdatering mobilt bredband

    Om du kallar det att vara "trevlig" så som du skrev mot mig (som INTE anklagat dig för att vara troll) har vi uppenbarligen helt olika uppfattning om innebörden av ordet. Jag är själv inte berörd av den förändring som Telia ska införa så jag ser ingen anledning till att ringa Telia. Att jag svarade och skrev det du citerade var beroende på din ganska tråkiga ton några inlägg tidigare där du mer eller mindre anklagar andra för att komma med falsk information. Framtiden får väl utvisa vem som har rätt, men nog kan det tyckas mycket märkligt om Telia både går ut med brev till företag och på sin egen site med "fake" information. Men men... Med detta är "diskussionen" slut för min del såvida du inte fortsätter att vara otrevlig mot mig. Jag har anmält tråden till moderator för rensning och ber dem också försöka klargöra vad som gäller i sakfrågan.
  10. 2 Likes
    dagro

    Uppdatering mobilt bredband

    Jag är ny här på Telia-forumen så jag vet inte hur stämningen brukar vara... men kan vi inte bara tagga ner och koncentrera oss på att hjälpas åt att förstå vad det är för förändring som skett/kommer ske i router-mjukvarorna?
  11. 2 Likes
    Dan Altemyr

    Forumet 2.0 är på G!

    Därför att de övriga länkarna under den rubriken är "Driftinformation", "Täckningskartor", "Surfa säkert", "Anmälan och överträdelser" och "Fakturahjälp", vilka alla är direkta Telia-funktioner som i den mån där finns nån form av bemanning eller betjäning bakom utförs av Telia-personal. Men det är klart, många forumdeltagare kan också bistå med diverse hjälp, så det är väl en viss form av support det också (även om en del av den "supporten" består av att upplysa om att det är ett kund-till-kundforum). En omformulering till "Kundforum" kanske skulle räcka.
  12. 2 Likes
    dagro

    Uppdatering mobilt bredband

    Men det finns en Telia-sida som berättar motsvarande (vilket Asawid redan postade ovan): https://www.telia.se/privat/support/uppdatering Frågade du om den?
  13. 2 Likes
    mrknowitall

    Uruselt

    Njae du får absolut hjälpa till med svar på frågor som inte behöver svaras av personer med direkt insyn i Telias system etc. Det är det som är tanken med forumet. Sedan har Telia länge länge lovat att rycka upp hela forumet och ta det in i 2000-talet, men det har vi inte sett röken av ännu. Det dyker upp glada moderatorer och lovar bot och bättring om att det ska göras om men inget har alltså hänt än. Den som lever får se...
  14. 2 Likes
    bsj

    Spärrintyg

    Vi andra forumdeltagare har inte befogenhet att skriva ut ngt i Telias namn, så du får nog vända dig till Telia med din önskan.
  15. 2 Likes
    Christer S

    Dålig peering Telia->Colt

    Du tänker att vi andra kunder bättre kan svara på detta än Telia själva? Tack för informationen om eventuellt operatörsbyte. Själv brukar jag inte berätta för hela världen när jag köper varor av annat märke än tidigare, bilar, möbler, kläder och annat, eller tjänster från nya leverantörer. Men vi har väl olika behov.
  16. 2 Likes
    Dan Altemyr

    Surfpott max 100 GB -Varför?

    Jag har inget svar på frågan men kan bara bekräfta att det verkar finnas ett tak på 100GB. Jag har ett mobilt bredband med surfpott som jag bara använder sporadiskt och kan konstatera att min tillgängliga surfmängd ligger konstant på strax under 120 GB (20GB/mån + 100GB pott - eventuell förbrukning på max 1GB). Det borde inte finnas någon egentlig teknisk gräns, annat än att deras databas inte kan hantera väldigt stora heltal, men att representera "100GB" ligger långt under vad det största möjliga heltalet man kan hantera är i en normal dator. Jag håller med om att det skulle kunna vara bra att spara allt under året för att sedan kunna bränna av under en kort period, t.ex. under semestern. Men det är nog nåt man får vända sig till Telia om ifall man vill veta mera.
  17. 2 Likes
    Christer S

    Touchpoint Plus

    Mats kommentar handlade inte om någon skillnad mellan privat- och företagskunder. Mats var bara specifik angående det aktuella ämnet och lade till "Företag". Forumet är alltså ingen kontaktväg till Telia. Se hsd's inlägg, vars text t ex hittas här - https://forum.telia.se Så förstår jag inte vad kontaktsvårigheter med Telia har med forumet att göra. Alla dessa trådar och inlägg som vänder sig till Telia gör bara att man mer och mer tappar intresset för forumet.
  18. 2 Likes
    bsj

    Mina Sidor

    Då får vända dig till Telia eftersom det här är ett forum där vi, Telias kunder, försöker hjälpa varandra med tips och råd. Det framgår även av texten på startsidan.
  19. 2 Likes
    Asawid

    Felanmälan

    Bara så du vet så är det inte Telia du kallar för "ni" när du skriver här. Det är andra användare. Telia når du andra vägar, till exempel Facebook.
  20. 2 Likes
    Niklas Ängelid

    När kommer E-Sim?

    Det är som att säga: Jag är i Egypten och här finns det redan pyramider. Varför finns inte det i Sverige?
  21. 2 Likes
    Johansson Fredrik

    När kommer E-Sim?

    Du menar att någon ska lyssna på instruktioner? Det är inte så lätt för folk i dagens läge. De vill ju ha svaret serverat på ett silverfat. Det som gör mig mest förvånad är hur ofta folk orkar tjata. Blir arg för att ett bolag inte kommit ut med en anledning. Det är inte direkt så att Telia vill att folk ska vänta bara för att retas. Tar det tid så gör det det... Inte mer än att avvakta..
  22. 2 Likes
    Johansson Fredrik

    Surf/ADSL

    Logga in på Mitt Telia > Klicka på ditt abonnemang > En bit ned under Inställningar ska det stå Surfhistorik. Klicka där.
  23. 2 Likes
    queasy

    Ny TV box, ta bort gamla koder?

    Alt 1, ring till Telia support och be dom ta bort låset på koderna. Alt 2, gå in i den gammla boxen. klicka på meny, inställningar och leta efter "ta bort använderkoder" sedan logga in med dem på din nya box.
  24. 1 Likes
    mrknowitall

    Dåligt med plats i mediaskåp!

    Du tänker helt rätt! Mycket bättre på det sättet eftersom switchen gör bättre nytta i skåpet och du får bättre wifi med din router ute i lägenheten.
  25. 1 Likes
    Mats A

    Tv box

    Det får du kontakta Telia om! 90200 eller deras facebooksida, i det här kund till kundforumet finns inte Telia. Och du bör redigera bort dina personuppgifter ovan, av säkerhetsskäl!
  26. 1 Likes
    Dan Altemyr

    Larm och bredband

    Den frågan bör du nog ta med leverantören av larmet eller den larmcentral som larmet kopplas upp till. Verisure som jag har använder sig av mitt bredband så länge som det finns tillgängligt, men dinns inte det så har det ett eget oberoende som jag tror gsm-baseat system som backup. Jag vet att även trygghetslarm numera inte är kopplade över telefonkoppartråd utan använder en oberoende trådlös förbindelse, troligen gsm det med. Det känns ganska osäkert att basera hela sitt larmsystem på en telefonförbindelse, eftersom teleledningen in i fastigheten oftast är ganska lätt att komma åt för tjyven, det är bara att backa på teleskåpet typ.
  27. 1 Likes
    hsd

    Uppsägning av TV, bredband och telefoni

    Hej Tråkigt, men det är väldigt sällan Telia visar sig på detta forum- det är ett kund-till-kund-forum, det är lite trist att nå Telia på telefon med ofta långa väntetider , det finns en meddelandeväg på supportsidorna svår att hitta och långsamma svar däremot OM Du har Facebook så finns Telia där och det ska enligt uppgift fungera bra (har inte fb själv) hoppas det löser sig
  28. 1 Likes
    mrknowitall

    Typ av Nätverkskabel - Fiber till Router

    Det var skumt. Du har låtit routern sitta i ett tag? Byter man macadress tar det ett tag innan man får ny ip.
  29. 1 Likes
    bsj

    E faktura

    Jag tror att det måste vara samma person som står för abonnemanget och internetbanken, men kolla med Telia lr banken så bör du kunna få ett korrekt svar.
  30. 1 Likes
    Max Wik

    Uppdatering mobilt bredband

    Bra fråga! Undersöker saken och återkommer när jag fått svar /Max
  31. 1 Likes
    Max Wik

    Uppdatering mobilt bredband

    Hej, E-postmeddelandena kommer från oss och på länken https://www.telia.se/privat/support/uppdatering hittar ni information om vilka modeller det gäller samt hur man går tillväga för att uppdatera modellen i fråga. Jag har även redigerat och klargjort detta i det första inlägget samt klistrat tråden. /Max Wik
  32. 1 Likes
    mrknowitall

    4k

    Precis. Du får nog precisera vad du menar. Den går säkert att använda som domkraft också med lite moddning. Netflix och YouTube kan fungera. Jag föreslår att du provar och sedan återkopplar med hur det gick.
  33. 1 Likes
    Dan Altemyr

    Forumet 2.0 är på G!

    Jag noterade alldeles nyss när jag försökte navigera mig runt i Telias supportsidor, som faktiskt är ganska trassliga, att det finns fler referenser till Telias forum. Jag hittade tyvärr inte vad jag sökte, och chatboten Charlie får nog öva lite till innan den går att använda, men kom t.ex. så småningom fram till en knapp med "Sök support". Jag knappade in vad jag sökte efter men hittade inget ändå, men det förslag som kom upp för fortsatt supportsökning var forum.telia.se. Den här kopplingen som många misstar för support från Telia sitter alltså i lite här och var på Telias sidor så att den rådande missuppfattningen finns är nog inte så värst konstig ändå. Mitt ärende får jag väl ta per telefon eftersom jag inte använder Facebook. Uppdatering: Jag hittade vad jag sökte på annat sätt. Telias marknasföring är lite missvisande tror jag. På mina sidor står att jag kan beställa tvillingabonnemang för 0 Kr/mån, men jag har redan ett sånt och betalar 129 Kr/mån. Tittar man riktigt noga så stor det inte 0 Kr utan "från 0 Kr", och 0 Kr gäller endast om man har grundabonnemanget. Men Mina Sidor borde förstå att jag har "Stor" och då kostar det 129. Detta är alltså på "Mina Sidor" där all information om mina abonnemang finns, och inte på de publika sidorna.
  34. 1 Likes
    Surfern

    Uppdatering mobilt bredband

    Det gjorde jag, så vad du bestemmer dig för att tro på, Telia eller en annan användare som säger att det är äkta är din sak, jag litar mer på en Telia anställd. Jag hade inte suttit i 10 minuter medans denna Telia supporter kollade upp allt med andra kollegor, för sen att komma tillbaka med det svaret jag skrev.
  35. 1 Likes
    Asawid

    Forumet 2.0 är på G!

    Det var visserligen inte jag som påtalade det, men det ärväl uppenbart varför det är olämpligt. Det är ju inte alls någon support från Telia, vilket man förstås antar att det är när man hittar det där. Vilket vi ideligen ser här i fprumet. Spelar nog ingen roll hur mycket text om forumets funktion man lägger till. Folk läser inte "extratexter" utan klicka bara på. Ligger det under "support" antar man att man får... ja, support helt enkelt. Och inte "kanske hjälp från någon annan användare"
  36. 1 Likes
    Dan Altemyr

    Forumet 2.0 är på G!

    Jag har alltid följt forumlänken längst upp till höger på Teilias startsida, så jag får erkänna att jag inte lagt märke den andra länken, troligtvis för att jag sällan scrollar så långt ned på sidan, men jag håller med om att det kan verka lite missvisande. Annars brukar det generellt på alla webbsidor (inte enbart Telia forum) vara så att det nederst på sidorna ofta bara brukar finnas reklambanners, olika sorters juridiska friskrivningar och en del annat som man oftast redan har läst, därav att jag sällan scrollar ända ned dit. Jag tycker att den nuvarande minimalistiska sidfoten i forumet är bättre än den där stora lila grejen, även om den ser lite snyggare ut med det där fina rundade typsnittet i rubrikerna. Frågan är bara under vilken annan rubrik forumlänken skulle hamna eller om den ens skulle vara med där nere. På Telias nuvarande hemsida har "Forum" hamnat under "Support", vilket också är lite missvisande.
  37. 1 Likes
    bsj

    Önskar flytta min bredband adress i samma hus

    Du kontaktar Telia, via deras FB-sida brukar man få svar fort
  38. 1 Likes
    Dan Altemyr

    Sms och mms via mejl och dator

    Jag har för mig att det finns en sån funktion inbyggd i Windows 10, som kommunicerar med en mobiltelefon med en särskild app installerad. Den är främst tänkt att hämta bilder från mobilen men jag tror den också kunde styra telefonen att skicka SMS.
  39. 1 Likes
    Christer S

    Uruselt

    Fast TS har placerat tråden under ämnesområdet Feedback. Vilket rimligtvis innebär att det är Telia man vänder sig, och att Telia i alla fall bevakar det här ämnesområdet. Sen är det lite lustigt att så många vänder sig till Telia i många andra ämnesområden, men här skriver TS om Telia i tredje person. Dessutom är rubriken rätt urusel, den är inte till så stor hjälp när man navigerar runt i forumet.
  40. 1 Likes
    hsd

    Svajande internet Adsl

    Det kan vara dålig kopparledning någonstans på vägen så det Du bör göra är att felanmäla detta till Telia (telefon 90200)
  41. 1 Likes
    bsj

    Bredband

    Du har uppenbarligen missat den här texten som står på startsidan: Här kan du läsa och dela med dig av synpunkter, tips och tricks gällande Telias tjänster och produkter. Observera att forumets syfte är att skapa dialog mellan kunder. Om du vill ha hjälp eller kontakt från Telia, använd Support eller Kontakta Oss.
  42. 1 Likes
    Finn Carlsen

    Fasta bredbandet

    Har tagit bort telejacket , går det att koppla technicolor trådlöst ?Bluetooth Eller annan bra lösning ?
  43. 1 Likes
    Mats A

    Fasta bredbandet

    Om du har fiber in så är det ju dit du kopplar routern, har du adsl via telejacket så förstår jag inte hur du tänkte... Då är du körd. Du måste ju ansluta utifrån kommande signal till routerns wan-port.
  44. 1 Likes
    bsj

    gästnätverk

    Finns redan en tråd om det https://forum.telia.se/forums/topic/14358-nya-routern-fast-5370/?page=2 och enl näst sista posten på sidan 2 så ska det finnas under Home menyn.
  45. 1 Likes
    Har någon lyckats styra Telias box Arris VIP 4302 från en Logitech Harmony (Touch...)? Det finns en profil för Arris VIP 4302, men då jag vet att Telia har skjutit i egen SW i fjärren, så vet man ju inte om den fungerar. Medföljande fjärr använder Bluetooth, men boxen stödjer i standardutförande även IR. så förutsättningarna finns.
  46. 1 Likes
    Christer S

    Gröna lampan lyser men dock inga andra lampor

    Inlägg kan redigeras, som Anaesthisia redan skrivit. Men man brukar låta trådar och inlägg vara kvar, kanske kan andra få hjälp av dem (se tips i "Forumets regler och riktlinjer"). Så blir trådarna osammanhängande om innehållet i en del inlägg raderas. 1. Börja med att söka i forumet. Det är mycket möjligt att någon redan ställt samma fråga och fått ett svar. https://forum.telia.se/index.php?app=telia&module=frontpage&controller=rules
  47. 1 Likes
    hsd

    Hjälp oss med Telias nya forum!

    När man kollar så är moderatorerna inte så frekventa besökare En sak som leder (irriterade / ledsna) kunder till forumet i tron att det är Telia supporten är det faktum att på Telias startsida, längst ner så finns gruppen support och i den spalten är länken till forumet kanske skulle vara bra att redan där benämna forumet : kund till kund forum
  48. 1 Likes
    Christer S

    Hjälp oss med Telias nya forum!

    För min del är det allra viktigaste att användare fattar att forumet INTE är en kontaktväg till Telia. Det fascinerar mig att några håller ut och fortsätter att upplysa om forumets syfte. Forumet bygger på att det finns intresserade som engagerar sig och besvarar frågor. Som det fungerat de senaste åren är det inte speciellt inspirerande att "hänga här". Och med ett tydligt syfte skulle det förmodligen sprida sig att forumet är ett ställe där man kan få hjälp med det ena och det andra, med diverse frågor som inte hör hemma i kundsupporten. (Fast det är ju också okej att ställa frågor om sådant som annars hör till kundsupporten.) Det är okej att också moderatorer besvarar frågor bara forumets syfte är tydligt, annars blir det smått förvirrande vad som gäller. Och som någon redan kommenterat, önskar Telia feedback är det viktigt att den uppmärksammas, och att det på något sätt framgår att den nått fram. Såvida det inte bara handlar om t ex en "förslagslåda". Så undrar jag över hur mycket forumet egentligen modereras. Med så många inlägg och trådar som vänder sig till Telia borde väl moderatorerna vara mer synliga och förklara vad som gäller (i alla fall när inte andra användare är snabba att förklara ). Tycker i alla fall att Telia har högt i tak här i forumet (eller så modereras det inte ). Men det är tröttsamt med alla som vill "skriva av sig"/"klaga på Telia", att de gör det under ett ämne som deras problem i grunden handlar om när klagomålen egentligen handlar om kundsupporten. Det bidrar också till att de "hjälpsamma" i forumet kanske tröttnar. Klart att trådar kan hamna fel, men när den typen av ärenden så ofta hamnar under fel ämnen fungerar det ju inte att välja att läsa de ämnen som intresserar en. Några kommentarer från en numera lågaktiv forumdeltagare.
  49. 1 Likes
    hsd

    Hjälp oss med Telias nya forum!

    En PM-funktion skulle vara bra, det kan tex. behövas om någon vill kontakta /kontaktas så slipper mailadress telefonr. ed. synas öppet på forat jag söker med ljus och lykta hur jag ska få tag på webmaster men lyckas inte... mailadressen till mitt forumkonto stämmer inte -------finns inte , har upphört.
  50. 1 Likes
    Dan Altemyr

    Byta tel nr som kopplas till porttelefon

    Du får nog kontakta hyresvärden eller fastighetsskötaren eller möjligen låsfirman som har hand om portlåset. Det är knappast något som en teleoperatör har hand om.