Medlemmar med flest likes


Populärt innehåll

Showing content with the highest reputation since 2018-12-11 i alla områden

  1. 2 Likes
    Max Wik

    Någon som har inblick i DHCP-störningar?

    Svarar dig på Facebook strax men det handlade om en större nod gick ner i helsingborgstrakten så vi fick styra om 40 000 kunder. Du hamnade alltså i en annan DHCP-pool. Med vänlig hälsning Max Wik Telia
  2. 2 Likes
    Anaesthisia

    Hjälp oss med Telias nya forum!

    En funktion jag skulle vilja ha är att trådar som ingen skrivit i låses för nya inlägg efter en viss tids inaktivitet i tråden, t ex ett år. Det är alltid lika förvånande när någon väcker liv i en flera år gammal tråd där ganska mycket förändrats sedan tråden var aktuell. Senast nyss var det någon som väckte liv i en tråd där senaste inlägget dessförinnan var från 19 januari 2011. A
  3. 2 Likes
    Dan Altemyr

    Kabel till TV box

    Med Telias nya router (Technicolor TG799vac Xtream) så bör det rent tekniskt räcka med en kabel och en nätverksswitch, men jag skulle nog ändå välja två. Det är inte själva kabeln som är den stora kostnaden utan allt arbete med att borra hål och sätta upp kabelkanaler etc. samt att TV och dator eventuellt ligger på olika ställen så det ändå måste bli ett vägskäl efter vägen.
  4. 2 Likes
    mrknowitall

    Kabel till TV box

    Om du är kund direkt till Telia, Telia Öppen fiber, villafiber etc och inte tex via ett kommunalt nät, så fungerar det om använder den router Telia skickar med. Bara att koppla en enkel switch i tvbänken alltså.
  5. 2 Likes
    Asawid

    Ständig cirkus och inkompatibla chefer.

    Jag tycker nog att det kan vara bra att bli påmind om att kolla och dubbelkolla den infromation man får. Jag tycker inte att startinlägget (som till skillnad mot många andra klagomålstrådar inte på något vis antyder annat än att TS är medveten om detta är ett kund till kund forum) är det mest meningslösa i tråden, om man säger så... (Även detta inlägg från mig är ju, ärligt talat rätt meningslöst men den direktsända sport jag satt och tittade på har tillfälligt avbrott så NÅGOT måste jag ju göra...) Tillägg: Men även jag undrar vad som avses med "inkompatibla chefer". Inkompatibla med vad?
  6. 1 Likes
    MatsErling

    Technicolor Extrem problem

    Telias router Technicolor Extreme har skapat mig gråa hår och många timmar i kö till supporten med både trevlig o mindre kunnig personal. Routern kopplar ner sig och startar om sig, tappar internet men kan behålla tv signal kan vara lite olika fenomen. Har bytt ut routern två ggr så har provar tre st routrar hemma och haft samma fenomen med alla tre, skumt rycker jag, Har felsöka efter konstens alla regler med nya kablar, hubbar bytt eluttag så den ligger på en annan fas mm, men något i mitt hem stör ut routern och jag vet inte vad tröttnade på detta och köpte då en egen router en Asus kopplade upp den gick in och ställde in den för IP tv och vips så funkade allt och har så nu gjort i över en månad utan avbrott eller dyl, hastigheten på det trådlösa ligger 100/100 det gjorde det inte innan.
  7. 1 Likes
    mrknowitall

    TV-bilden fryser

    Hej hopp! En liten kommentar bara. Det är nog inte bara en chromecast som den klarar utan problemet med chromecast var att en gammal programvara i dom fullständigt sänkte nätverket genom massanrop under kort tid. Som du skriver finns det flera olika anledningar till ev frysningar och bara symptomen är lika. Ungefär som att man är sen till jobbet, men det kan bero på trafiken eller bilen eller att man tankat diesel. Typ ungefär :-)
  8. 1 Likes
    Bernt Göran Svensson

    TV-bilden fryser

    56 saiT sade:"Hur ser jag att tråden är gammal och död? De senaste inläggen var inte särskilt gammalt." Nejdå...denna tråd är varken gammal eller död.. .:) Jag startade den i augusti i år så den är i högsta grad levande...Problemet med frysningar av TV-bilden kan säkert ha flera orsaker och efter omfattande kontakt med Telia som delvis finns beskriven i mina inlägg under hösten har jag förstått att Telia inte har någon koll på detta problem som i vårt fall nu faktiskt har lösts. I vårt fall hjälpte det alltså inte med att byta routrar, koppla om kablar, byta kablar mm utan det som löste upp det hela var som jag beskrivit tidigare helt enkelt att koppla bort en av våra två Chrome cast. (det var dock inte Telias förslag att pröva detta utan ett privat initiativ) Mr Knowitall har länkat till en artikel i ett tidigare inlägg där problemen med Chrome cast finns beskrivna. Sedan vi kopplade ur den ena casten har allt fungerat ...Uppenbarligen klarar Telias router bara av att hantera anrop från EN chrome cast. ..men som sagt: det kan säkert finans andra orsaker också till frysande av TV-bild...
  9. 1 Likes
    bsj

    Retur frakt Telia

    Du har inte funderat på att kontakta Telia?
  10. 1 Likes
    Dan Altemyr

    Hjälp oss med Telias nya forum!

    Ja, jag menade förstås att man skulle hoppa tillbaka dit efter att man loggat in igen. Det är den där "du är inte behörig"-skylten jag skulle vilja slippa.
  11. 1 Likes
    Anaesthisia

    Hjälp oss med Telias nya forum!

    Ja, en varning när man försöker skriva i en gammal tråd är nog inte så dumt. A
  12. 1 Likes
    Dan Altemyr

    Täckning vid Odenplan

    Man skulle ju kunna tänka sig att läsa en god bok i stället, det brukar jag göra. Man behöver inte vara uppkopplad jämt. Eller försöka vara trevlig och prata med sina medpassagerare. Nej förresten, det går inte, då tror de att man är berusad, eller från Finland, eller tokig, eller vill ha pengar, eller nån kombination av dessa.
  13. 1 Likes
    Dan Altemyr

    Hjälp oss med Telias nya forum!

    Nånting som är vanligt i andra diskussionsforum är att när någon, ofta ny i forumet, startar en tråd om en fråga som redan är behandlad, så är den vanliga responsen att frågeställaren uppmanas att använda sökfunktionen först. En sådan funktion finns även i Telia-forumet, (titta uppe till höger på sidan) och använder man den för att man stött på ett problem så kan det mycket väl bli träff i en tråd som legat vilande länge. Det är då en avvägningsfråga ifall man har nåt nytt att tillföra och i så fall om det fortfarande är relevant innan man svarar på en sån tråd. Inlägg av typen "jag har samma problem nu fem år senare" t.ex. tillför inte särskilt mycket. Har man dock nån form av ny banbrytande information i ämnet så kan det förstås vara tråkigt ifall tråden har blivit låst.
  14. 1 Likes
    Max Wik

    Hjälp oss med Telias nya forum!

    Enig, men tråden i fråga kan fortfarande vara aktuell men vi moderatorer kunde ta en större roll och låsa trådar som inte längre är relevanta med hänvisning till varför de inte är relevanta när väl sådana trådar dyker upp. Hur tycker du det låter? Anledningen till varför det händer titt som tätt beror på sökmotorindexering vilket leder till trådarna i fråga. Mvh Max Wik Telia
  15. 1 Likes
    Anaesthisia

    Privata hemsidor, som tydligen utgått ur avtalet...

    Med tanke på de svårmemorerade adresser som sidorna hade förstår jag inte riktigt charmen. Sedan borde det kanske delas ut något pris här; att väcka en död tråd efter nästan år år är något av en bedrift! ;-) A
  16. 1 Likes
    Asawid

    Varför tvinga oss använda Google Chrome?

    Vitsen med forumet är att användare ska kunna diskutera och utbyta erfarenheter. Dessvärre är det vädligt få personer som deltar numer (var fler förr). Detta framgår, som sagt, när man registrerar sig. Kopierar också från forumets "framsida": VÄLKOMMEN TILL TELIAS FORUM Här kan du läsa och dela med dig av synpunkter, tips och tricks gällande Telias tjänster och produkter. Observera att forumets syfte är att skapa dialog mellan kunder. Om du vill ha hjälp eller kontakt från Telia, använd Support eller Kontakta Oss.
  17. 1 Likes
    Mats A

    Kabel till TV box

    Det är ju inte hemskt mycket nytta med internet i TV:n om du har en box så jag skulle koppla upp TV:n på wifi om den har sånt inbyggt
  18. 1 Likes
    Dan Altemyr

    Varför tvinga oss använda Google Chrome?

    Det finns fler trådar i det här ämnet. Den största av dem har jag för mig kom fram till att det är bättre att ladda ned Telia Play från Microsoft Store och köra som en Windows-app i stället. Då är man helt oberoende av webbläsare och uppdateringar av dem som eventuellt kan störa pluginer och tilläggsprogram. Angående Telias närvaro på forumet så finns det redan moderatorer och det finns en möjlighet att det även kan börja förekomma Telia-representanter med inside-information som kan klargöra allmänna frågeställningar, vilket jag tycker är positivt.
  19. 1 Likes
    Asawid

    Varför tvinga oss använda Google Chrome?

    Fråga Telia om du vill ha annat än gissningar till svar. Detta forum är alltså INTE en kontaktväg till Telia. Här finns (i stort sett) bara vanliga användare, vilket fram,går av texten om syftet med forumet som visades när du registrerade dig. Facebook är en ganska bra kontaktväg.
  20. 1 Likes
    Max Wik

    Hjälp oss med Telias nya forum!

    Kanonförslag! Jag hittade även en modereringsfunktion så vi kunde sammanfoga trådar och kan därför glatt meddela att det nu endast finns en E-SIMs-tråd (om jag inte missat någon). Mvh Max Wik Telia
  21. 1 Likes
    Dan Altemyr

    Streama till en "icke" smart-tv??

    Ja, det är helt klart värt att köpa en sån. Jag var lite tveksam först, innan jag köpte en och numera har jag två, en till vardera TV:n. Det finns två modeller, Chromecast och Chromecast Ultra. Den senare är nästan dubbelt så dyr, men om du inte har den allra nyaste TV:n eller planerar att köpa en med 4K-video så räcker det med den vanliga varianten.
  22. 1 Likes
    Har den funnits så länge? Det var förvisso ett par år sedan jag experimenterade med detta, men inte så länge sen som 10 år. Tiden går fort dock, det är redan 38 år sen som nån tokfrans mördade John Lennon, så det kan kanske stämma. Jag har dock inte testat mera än det jag gjorde enligt mitt tidigare inlägg här efter firmwareuppgraderingen av routern. Jag tyckte dock inte att det var krångligare att hitta disken via den routern än med nån annan med liknande stöd. Skriver man \\TECHNICOLOR\ i adressfältet i utforskaren så ser man vilka shares den delar ut. Man kan gå in på ett av dessa direkt eller "ansluta som nätverksenhet" och ge den en drive-bokstav, t.ex. T: I macen var det nästan ännu lättare, disken finner man i sektionen "Delat" i Finder.
  23. 1 Likes
    Jag har tyvärr ungefär samma erfarenhet av både funktionen och Telia-supportens syn på det hela. Men det var på en tidigare firmwareversion. Det finns ju en liten möjlighet att det kan fungera bättre nu. Jag kanske stressade den lite extra i och med att jag dels anslöt en ganska stor disk (2TB) och dels anslöt två via en USB-splitter eftersom det var den konfigurationen jag hade innan jag hade "Telia Wifi Router Plus". Det såg bra ut i menyerna, och datorerna hittade båda diskarna, men jag upplevde som sagt liknande problem. Filer skrevs över med annat innehåll, och filer och hela kataloger som såg ut att ha blivit skrivna fanns inte där ifall man tog bort USB-disken och anslöt den igen eller direkt till en dator.
  24. 1 Likes
    Dan Altemyr

    Hjälp oss med Telias nya forum!

    När det gäller filtreringen så finns det redan en funktion i forumet där man kan specificera en sökning med ett antal kriterier som t.ex. kategori och tidpunkt och som sedan dyker upp som ett sparat val i en meny på första sidan. det skulle räcka med att få möjlighet att förfina sökvillkoren och kunna lägga till egna sökvillkor, som t.ex. "'E-sim' finns inte med i rubriken" Angående modereringen så tycker jag att ni sköter den bra utifrån de verktyg ni har till hands. Att sammanfoga trådar håller jag med om skulle vara en användbar möjlighet. Även om det inte gäller kundspecifika frågor så kan en deltagare som sitter "på insidan" ha tillgång till information som vi andra deltagare inte har tillgång till på ett enkelt sätt men som skulle kunna förklara en företeelse som diskuteras i forumet. Det kan vara kännedom om tekniska problem eller att nån har grävt av en fiberkabel i Västerås som gör att internet går långsamt. Jag ser inte det som en moderatorsuppgift utan en representant från Telia som deltar i forumet med dessa expertkunskaper.
  25. 1 Likes
    Max Wik

    Hjälp oss med Telias nya forum!

    I dagsläget finns det inget enkelt sätt att sammanfoga trådar men det är ett önskemål från oss moderatorer. Vi skulle kunna radera hela trådar men det blir skevt eftersom det kan finna bra svar i bägge trådarna. Vill du kunna dölja vissa specifika trådar eller subforum eller tänker du på att filtrera bort t.ex. ämnen som innehåller ett specifikt ord? Hur tycker ni modereringen ska fungera i övrigt? Det är viktigt att forumet inte behandlar kundspecifika ärenden eftersom det är opraktiskt både för oss och för våra kunder. Men vill ni att vi engagerar oss mer och tar en mer aktiv roll bortsett från själva modereringen?
  26. 1 Likes
    Dan Altemyr

    Hjälp oss med Telias nya forum!

    Nu kom jag på en funktion jag skulle önska mig i forumet. Jag är så trött på alla trådar som i princip handlar om hur frustrerad TS är över att Telia ännu inte levererar E-sim i Sverige. Kan de åtminstone inte hålla sig till en enda tråd och inte starta hur många som helst med samma sak? Jag har själv inget behov av en sån funktion och är därför ointresserad av ämnet. Dessutom hamnar det mestadels om gnäll som inte har någon verkan. Dels skulle det vara bra ifall moderatorer kunde slå ihop liknande trådar, dels skulle jag vilja ha en filterfunktion så att jag kunde filtrera bort alla trådar ur mitt läsflöde som handlar om sånt.
  27. 1 Likes
    Hans Izraelson

    Ständig cirkus och inkompatibla chefer.

    Avslutade mina Telia-ab. -2016 och det slutade med en veritabel, eländig cirkus. Mitt fasta tel.nr. skulle vidarekopplas till min mobil. Ca en vecka låg fel nummer inlagt vilket ställde till det för både mig och andra. Gång på gång lovades jag ändring samma dag men det fungerade inte förrän efter en vecka. Jag bytte mobil-ab. till annan operatör med mycket bättre villkor för surf. Nu spekulerade jag på en villa i mellansverige och för att kolla möjlighet till fiber eller i vart fall adsl ringde jag Telia som borde veta mest om detta. Trodde jag. Det "visstes" en hel del och olika varje gång jag ringde. Fast bredband var ett villkor för mig att köpa huset. Första beskedet var att fiberdragning skulle kosta 200.000 kr pga långt avstånd till närmaste knutpunkt. Adsl gick inte, kopparnätet var rivet. En extra koll med Telia, förhoppningsvis någon som inte låter lika osäker hela tiden, gav just en tvärsäker kontakt. Kopparnätet fanns kvar och det gick bra att få adsl "24 Mb". Jag fick också ett tel.nr. till avd. för "öppna nätet" dvs en variant för fiber. Det fanns inget öppet nät i området men adsl 24 Mb kunde duga för mig tills vidare. Jag skulle just köpa huset men fick ett infall att göra en extra koll med Skanova, som jag fått reda på äger kopparnätet. Direkt info gick inte an för en privatperson men jag fick hjälp av min nya mobil- operatör där jag f.ö. fick snabb och klar respons. En tekniker där kollade med Skanovas system och det fanns kopparnät, men närmaste telestation så långt bort att det bara kunde fungera med max 0.5 Mb/s. Nätet skulle också rivas under -2019. Ytterligare kontakt med Telia för att klaga hos en chef. Person tre på kundtjänsten ville först själv göra en kontroll på adressen för huset. Han tyckte sig se att det jag berättade stämde. Max 0,5 Mb och dessutom sa han att hastigheten 24 Mb inte ens marknadsförs. Han kunde se vilka tidpunkter jag haft kontakt då jag lämnat mitt personnummer. Jag hoppades att samtalen spelats in men det visste han inte. Den grovt felaktiga uppgiften om 24 Mb/s kunde ha lett till att jag köpt ett hus utan möjlighet att få fast bredband, som jag absolut behövde. Lovades att en chef skulle ringa upp. Det har fortfarande inte inträffat efter en veckas tid. Telia har inte ändrat sin "kvalitet" på ett par år, men jag minns att det också var stora problem för 12 år sen då jag hade ett fritidshus. Den gången fick jag något slags present som "tröst", fick visst behålla ett modem som eg. skulle lämnas tillbaka. Problemen för 12 år sen är desamma, kontinuerligt, enligt min erfarenhet. Förlorade förresten ett stort belopp på "folkaktien" Telia-staten runt -2000. Vill man bli arg ska man tänka på Telia. Det fungerar iaf bra för mig.
  28. 1 Likes
    Asawid

    Ständig cirkus och inkompatibla chefer.

    Varför tror du att han tror det? Jag tolkar det som att han pratar med oss andra användare. Och jag har heller inga problem att förstå hans problem. Kan förstås handla om vilja.
  29. 1 Likes
    Hans Izraelson

    Ständig cirkus och inkompatibla chefer.

    Det är nästan omöjligt att få tag i en chefsperson på Telia och det finns inga andra kontaktvägar än via "fotfolket". Den låga kompetensnivån och opålitligheten bland fotfolket är ett resultat av att cheferna är inkompatibla med sina uppdrag. Hur många dubbelkollar tvärsäker info från en individ på ett stort bolag, och som låter mycket seriös? Brukar man inte lita på sådant? Jag kunde ju ha spelat in samtalet och det ska man nog alltid göra när man ringer upp Telia. Men det är svårt att få full kompensation för de stora skador som kan orsakas. Sen vore det klädsamt om det poppar fram någon som har något att säga i sak, på en nivå som överstiger grundskolans mellanstadium. Finns inte ens förstånd att inse hur viktigt det kan vara att vara på sin vakt mot vad Telias kundjänst lovar? Är det inte bra att få exempel så man kan vara beredd när det gäller? Just som @Asawid inser. Vad är det annars i era trådar som är mycket viktigare? Att upprepa det som finns lätt att tillgå på Telias sidor? Att här klistra in info om mobilt bredband hör verkligen inte till sakfrågan, det jag måste ha är en fast anslutning både pga stora filer och behov av korta svarstider och bra stabilitet i vissa fall. Då det inte går att få kontakt med en ansvarstagande chef så får man informera där det går. Det kan nå fram till någon chef med tiden. Och att köpa en fastighet på bara Telias löften ska man aldrig göra. Aldrig öht lita på deras Löften. Även om de vill hålla ett löfte är det inte säkert att de klarar det om det inte rör sig om rena rutinärenden av enklaste slag.
  30. 1 Likes
    Hans Izraelson

    Ständig cirkus och inkompatibla chefer.

    Det är mödan värt om det ändå ska skrivas. Sedan har jag sparat den och kan länka till den vilket redan skett. Det finns en hel del annan frustration i forumet och jag undrar om inte jag också har rätt till det? Berätta annars vem eller vilka som har den rätten. Har alla som klagar fel? Jag har inte bett er läsa det. Jag skriver en sådan text ca lika fort som andra skriver korta inlägg, kanske helt utan substans. Det är faktum efter enkel analys, att Telias kundtjänst i mitt fall oftast fungerat på usel nivå. Det krävs viss analysförmåga och tekniskt kunnande för att inse det. Jag är högskoleutbildat ing. inom el-tele omr och flerårig lärare/adjunkt. Har skrivit en del kurslitteratur och van skribent. Ursäkta då ni som är allvarligt störda av det jag berättat. Ett tips är, att om ni inte klarar att se klagomål på Telia så försök att titta på rubriken om den möjligen ger en fingervisning om innehållet. Då kan man hoppa över inlägget.
  31. 1 Likes
    Sigefelt

    Går ej skicka sms till EN viss kontakt

    Hejsan! Jag kan inte skicka ett sms till en viss kontakt. Det står "Det gick inte att skicka meddelandet med Telia, fel 21". Vad beror det på? Allt gott Isabelle
  32. 1 Likes
    Bengt Warin

    Play+ konto/inloggning

    Det verkar vara stora brister i informationen hur man skapar ett konto för Play+. Personligen hittar jag t.ex. inte sidan där man ska göra det!! Varför är det ingen från Supporten som bevakar detta forum och skriver in ett svar då och då?