Olof Edenstjärna

Medlem
  • Antal inlägg

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

  1. Hej och tack för att du visar intresse i den här frågan. I min förening fick vi ett s.k Triple Play för 6-7 år sedan. Telia eller någon av dess entreprenörer installerade detta och drog en snygg installation bakom golvlister etc. I denna installation ingick 2 st. boxar (Motorola VIP). Installationen bestod av en Router och en (1) nätverkskabel fram till en nätverksswitch där det delades till bägge boxarna. Allt fungerade utan problem. Efter något år köpte jag en inspelningsbar box (Motorola) och fick då av Telias support en kod även för denna. Det har fungerat perfekt under alla år. Nu, efter ca 6 år fick vi en uppgradering av vår utrustning. Ny Router och två nya boxar (Arris 4302). Jag fick genast igång en av dem men den andra ville inte vara med. (på Mitt Telia fanns bara koder för en box) Ringde supporten och fick teckna ett tvillingabonnemang gratis, vilket jag förmodligen redan hade. Ok en ny kod för den andra boxen, men problemet kvarstår. Efter många om och men samt flyttande av kablar och boxar fram och tillbaka så antog supporten att det var nätverksswitchen som var problemet. Jag tog bort den samt koderna och testade med att köra med två separata nätverkskablar till varsin box direkt från Routern. Första boxen fick kontakt och det gick att logga in. Den andra boxen kom inte ens till inloggningen. Lät Arris 4302 vara kvar i första TV:n och kopplade in den gamla boxen (Motorola) på TV 2. Loggar in med koden och allt fungerar. Så nu har jag en Arris 4302 på TV1 och en gammal Motorola på TV2 och det fungerar. Jag har inte samma koder på bägge utan använder de koder som finns på Mitt Telia. Jag har svårt att förstå varför nätverksswitchen skulle vara ett problem? Nu är den ju inte med längre, men med tanke på kabeldragningen så vill jag gärna ha den tillbaka. Egentligen är jag ganska nöjd med nuvarande funktion, men jag antar att föreningen betalar och då skall det fungera?
  2. Nu har jag gjort så här: (allt fungerar med den nuvarande uppkoppling) TV1/Gamla box1, tagit bort koden TV2/Gamla box 2, tagit bort koden Tagit bort splittern och dragit nätverkskablar direkt till bägge boxarna. TV1/Nya boxen (Arris4302) fungerar efter inloggning med koden. TV2/Nya boxen (Arris 4302) kommer inte ens till inloggningen. (jag har 2 koder) Byter boxarna från TV1 Till TV2 och det fungerar på TV1, men TV2 är fortfarande utan inloggningsmöjligheter. Provar med att göra boxarna strömlösa under en minut och så även Routern. Fungerar fortfarande endast på TV1. Kopplar tillbaka min gamla Box (inspelningsbar) på TV2 och det fungerar. På det stora hela är jag nöjd, men någon förbättring har jag svårt att se. Och allt detta strulande bara för att byta boxar när det ändå inte fungerar? Nu har jag lösa nätverkskablar liggande på golvet istället för den proffsiga installationen som gjordes av Telia när vi fick denna utrustning. Det är något som inte stämmer?
  3. Det du skriver låter sannolikt och jag skall prova detta efter helgen, både med splittern och utan. Från supporten blev jag ombedd att ta bort inloggningsuppgifterna på en av de inkopplade Yarris-puckarna och prova igen. Alltså, så skulle jag tagit bort uppgifterna tidigare när jag hade de gamla boxarna inkopplade. Jag återkommer med resultat efter helgen.
  4. Hej’ Jag har Telia ”Triple Play” sedan 7-8 år. Allt har fungerat som det skall tills nu när systemet uppgraderades. Jag har två TV-apparater (Benämns som TV1 och TV2) och två boxar (Motorola 1904). För ett par veckor sedan fick vi en uppgradering från 10/10 till 100/ 100 och två nya boxar Yarris 4032, samt en ny Router. Är väl bara att byta ut dom gamla boxarna till de nya tänkte jag, men det fungerade bara på en i taget. Bytte boxarna från TV1 till TV2, men samma problem. Ringde Telias support och fick gå igenom deras normala checklista genom att flytta kablar hit och dit. Ingen förbättring! Efter ca 1 timme gav hon upp och jag skulle få en tekniker efter ca 3 dagar. Den ringde på måndagen och jag fick flytta kablar igen, fram och tillbaka!. Efter ca 1 timme gav hon också upp och var säker på att den bredbandsswitchen (ZYXEL 10/100) jag har har mellan Routern och de bägge boxarna som var problemet. Ok, jag köpte en 10 meters nätverkskabel och provade med varsin kabel från Routern till varsin box utan switch, (Arris 4302), men problemet kvarstår. Kopplade in de gamla boxarna igen och allt fungerar. Ringde en kille som jobbar på Telia och han påstod att problemet inte är hos mig utan på Telia. Någon här som har upplevt något liknande med Arris 4302?
  5. Det är helt klart en försämring. Det borde finnas valmöjligheter så man kan få Text-TV över hela skärmen. Dessutom så finns det inga bilder längre på vädersidan, bara temperatur. MENU - TELIA NÖJE - VÄDER.