Sanazin

Medlem
  • Antal inlägg

    94
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Sanazin vann senast 24 Januari 2015

Sanazin hade det mest gillade inlägget!

Om Sanazin

  • Rank

Användarinformation

  • Kön
  1. ZTE MF820D är ingen router utan ett mobilt bredbandsmodem. Du har den nämnda mappen i datorn då du någon gång använt ett sådant usb-modem i datorn, behöver inte nödvändigtvis tillhöra Telia. Telias mobila bredbandsroutrar installerar inte några tilläggsprogram i din webläsare utan dessa kommer från annat håll. Tilläggsprogrammet Bing är inte heller ett virus och är relativ enkel att avinstallera/inaktivera. Har du en bärbar dator är det inte allt för ovanligt att tillverkaren har slängt med diverse olika program och tillägg.
  2. Är det verkligen någon som är beredd att ringa dig och vänta i uppemot tre minuter innan samtalet besvaras? Det logiska om du inte hinner ta emot ett samtal är väl att du helt enkelt ringer upp personen? Jag tror inte att möjligheten att kunna låta ett samtal gå obesvarad utan en gräns finns tillgängligt hos någon operatör i Sverige, på grund av sund förnuft helt enkelt. Bara tanken av hur detta skulle kunna missbrukas bör få varningsklockorna att ringa hos vilken beslutsfattare som helst.
  3. Du bör kunna avaktivera PIN-koden genom Inställningar->Enhetsinställningar->Pin-hantering. Du måste då bocka i "Inaktiverad" och ange PIN-koden en sista gång i rutan "Aktuell PIN-kod". Jag provade precis med detta och det gick bra, se dock till att du har senaste uppdateringen till routern via Inställningar->Enhetsinställningar->Uppdatering. I Inställningar->Internet Surfpunkt bör du kunna aktivera funktionen som tillåter routern att ansluta sig via Telia Wifi (Homerun) där det finns tillgängligt. Har själv aldrig använt det dock.
  4. Det är inte SIM-kortet som sparar PIN-koden utan det sparas i routern. Det krävs inte att man matar in PIN-koden på nytt efter omstart av denna routern, utan endast en fabriksåterställning leder till kravet att mata in PIN-koden. Så länge det är samma SIM-kort så behöver man inte mata in PIN-koden på nytt om den tas ut ur routern och sätts in igen. Man kan även just stänga av PIN-koden i routerns administrationsgränsnitt.
  5. Om ditt e-postkonto har blockerats på grund av att du har angett fel lösenord för många gånger så dröjer det ett par timmar innan kontot är tillgängligt igen. Notera dock att varje gång du försöker logga in under tiden som ditt konto är låst så återställs den timer som du måste vänta ut. Om du vill vara på det säkra sidan så kan du alltid byta lösenord på nytt via Mina Sidor och därefter försöka logga in på nytt, står det åter igen att ditt e-postkonto är låst så bör du vänta i x antal timmar (Telia vet nog mer specifikt vad x är).
  6. Om den frågar efter en upplåsningskod och inte PUK-kod så kan den ha fått för sig att den är operatörslåst. Använder du samma SIM-kort när du testar i Win7? Det finns en Mobilt Bredband app för Windows 8 (hämta via Store-appen) som kanske även finns tillgängligt i Tech Preview av Win 10, prova med den istället för modemets inbyggda programvara så kanske det går bättre. När du klickar på avbryt i rutan, dyker det då upp "PIN-låst"? Det är nämligen normalt innan den har en anslutning mot basstationen, först efter att du noterar att det står 3G alternativt 4G istället för PIN-låst skall du klicka på anslut.
  7. Trådskaparen påstår sig vara uppkopplad på Wifi och råkar ut för detta fenomen när Mobildata är igång om jag har förstått det rätt. Kan det inte vara så enkelt så att iPhone 6 temporärt avaktiverar Wifi där signalstyrkan är låg, det vill säga i de tillfällen där man i praktiken befinner sig för långt från wifi-routern? I det här fallet bör telefonen rimligtvis använda sig av just Mobildata om den är igång, enklaste lösningen är trots allt att stänga av mobildata när man inte vill att det används, helt enkelt. När det gäller de inbyggda dataräknarna i olika enheter så ger de endast en hum om hur mycket data som är förbrukat, det behöver inte nödvändigtvis stämma alls över vad Telia registrerar. Nu verkar det ha stämt över men det kan lika gärna ha varit ett sammanträffande. Varför ett iPhone 6 använder mobildata (om den nu har gjort detta) när Wifi är igång (om man är inom räckhåll) är nog inte en fråga man ska ställa till Telia utan till Apple. Jag har personligen haft en hel del att göra med just iPhones och aldrig stött på fenomenet och det hela kan handla om en mjukvarubugg då en återställning verkar ha löst problemet.
  8. Det hela är väldigt enkelt. 1. Anslut dig mot ZTE routern 2. Öppna upp valfri webbläsare 3a. Om du inte dirigeras till routerns administrationsgränsnitt där du kan mata in pinkoden så knappa in någon utav nedanstående adresser: 192.168.8.1 192.168.1.1 192.168.0.1 Någon utav ovanstående adresser går till routern (bör vara 192.168.8.1) 3b. Om du dirigeras till routerns administrationsgränsnitt, alternativt gjort 3a, så bör du mötas av ett inmatningsfält där du skall knappa in PIN-koden ett enda gång. Du kan göra ovanstående procedur på valfri enhet, antar väl att det smidigaste är via en mobiltelefon alternativt surfplatta om du har det till hands.
  9. https://www.telia.se/privat/support/felanmalan/mobiltelefoni
  10. Du behöver förmodligen uppdatera routerns firmware, det bör stå angivet på D-Links hemsida vilken firmware som är kompatibel med Huawei E3276. Genom att koppla in USB modemet direkt till datorn kan du hämta hem rätt firmware och därefter installera den. Jag förutsätter att du har i övrigt angett korrekta serverinställningar (användarnamn- & lösenordsfälten ska lämnas tomma) i routerns gränsnitt. Telia säljer annars routrar med simkortsplats (inbyggd modem) om det mot förmodan ändå inte fungerar trots korrekta inställningar & firmware.
  11. Som Åsa nämner här ovan så ska du ställa denna fråga till Telia och inte till oss användare. Hur mäter du din förbrukade datamängd? Den inbyggda dataräknaren i programvaran och den i routrarna är inte tillförlitligt. Förbrukningen på Mina Sidor stämmer inte alltid heller.
  12. Hur saker och ting skall fungera i teorin och hur de faktiskt fungerar i praktiken är enligt min erfarenhet två helt skilda ting. Det stämmer att en POP-session inte ska ligga och blockera anslutningen till e-postservern för andra enheter, än när en hämtning sker, trots detta har jag ofta varit med om epostklienter (konfigurerade med POP för inhämtning av e-post) som sitter och blockerar anslutningen för alla IMAP-enheter så länge e-postklienten (och därmed datorn exempelvis) är igång. Visserligen kan (och gör) skiljer det sig mellan de epostklienter som man kan använda sig av, och det är säkerligen olika "standardinställningar" för tillagda epostkonton i dessa program, men jag har aldrig någonsin stött på problem med att använda IMAP-protokollet för hämtning av e-post för alla enheter, istället för att blanda (även om det skall gå, åtminstone med datorn konfigurerad som POP och övriga "bärbara" enheter som IMAP i alla fall). Jag är väldigt nyfiken just nu på vad som händer om Tobbeson väljer att konfigurera om sitt e-postkonto med IMAP istället för POP3, verkar som att det är detta som TS inte har provat ännu. Det kan vara så enkelt att om Tobbeson byter e-postklient (och trots detta konfigurerar inhämtning av e-post via POP3 med hjälp av Telias E-postassistent) så kommer att fungera. Jag har personligen inte haft några trevliga erfarenheter med just Windows Live Mail, kan vara värt att tillägga...
  13. Det ska inte vara några konstigheter med komplexiteten i lösenordet man väljer, vilken märklig och dålig tips av denna supporttekniker, speciellt med tanke på att han påstår att klienten har svårt för krångliga lösenord vilket inte alls stämmer. Det faktum att du upplever att det hela började när du fick ditt e-post konfigurerad i din telefon får mig att misstänka krångel med blandning av POP och IMAP ännu mer. Har du provat Telias E-postassistent för att konfigurera om ditt mail på datorn? http://www.telia.se/privat/support/info/kom-igang-med-epost-i-datorn
  14. @Admin: Kan vara bra med en uppdatering av ursprungliga inlägget då länken inte längre går någon vart. Samtidigt noterade jag även att Telia har uppdaterat sina täckningskartor med tre olika upplösningsnivåer (bas, god samt mycket god). Jag antar att man i första hand bockar i endast "mycket god" om man är intresserad av hur täckningen ser ut inomhus, och "bas" alternativt "god" för täckning utomhus. http://www.telia.se/privat/support/tackningskartor
  15. Jag satt och knåpade ihop lite vidare på detta idag då jag blev rätt nyfiken efter vår diskussion, provade med en rad olika telefoner (som har korrekt MMS APN inställt), resultatet var minst sagt märkligt! Testade att skicka iväg ett MMS med: LG G3, LG G2, Sony Xperia Z3C, Samsung Galaxy S4 Mini, HTC One X, HTC M8 samt Oppo Find 5. I LG-mobilerna så vägrade MMS:n att gå iväg när mobildata var avstängt, trots detta så dök symbolen för mobildata (4G+pilar) upp i övre högra hörnet, nästan som om mobiltelefon försökte att skicka iväg MMS:n men inte riktigt lyckades i slutändan. I Xperia Z3C:n så gick det inte alls, fick ett felmeddelande på en gång nämligen, likadant med båda HTC:n. I Galaxy S4 Mini:n så fick jag inget felmeddelande och det såg ut som om det hade gått iväg, men jag har än så länge inte mottagit ett MMS på mottagarnumret. =/ Nu kommer vi till Oppo Find 5, som lyckades skicka iväg MMS:n utan problem och den kom också fram väldigt snabbt till mottagarnumret. Här fungerade det precis som det skall göra, det vill säga mobildata-symbolen dök upp i ett par sekunder i övre högra hörnet och försvann när denna MMS hade skickats. Noterade att jag även testade att skicka MMS med mobildata igång på ovanstående telefoner och då gick det iväg utan problem. Ska kika lite senare på appen EasyProfiles! Något jag märker av nu i efterhand då jag gick igenom en bekants faktura för bara några dagar sedan (som befann sig i USA) var att även mobilsvar tycks ha en kostnad utomlands, när någon talar in ett meddelande. Det här var något som jag inte tänkte på tidigare men som jag hittade bekräftelse på via Telia's egna hemsida efter kommentaren här ovan av miikos. https://www.telia.se/foretag/support/mobilsvar/mobilsvarutomlands