Hans Izraelson

Medlem
  • Antal inlägg

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

  1. Jag stänger nu ned notifiering vid svar. Den generella nivån visar att jag inte bör återvända till forumet öht.
  2. Jag vet sen många år hur svenskar fungerar i forum och det finns en benämning på de som inte diskuterar i sak utan bespetsar sig på trådstartare, gärna personligt. Har modererat forum för ca 15 år sen både svensk och engelskspråkiga. De senare var långt trevligare och ämnet var samma. Fortfarande märkligt hur dålig läsförståelsen är och hur vansinnigt sugna vissa är på att klaga på seriösa inlägg i stället för att tillföra något vettigt. Jag har slumpmässigt läst några inlägg i forumet och de innehöll ideer om hur Telia "borde" göra i olika frågor. Varför inte söka upp de inläggen och komma med klagomål på innehållet. Tex ämnet efter det här. Betr kontaktvägar har jag flera gånger använt de som finns, chat, support, samt den oftast imbecilla kundtjänsten per telefon (så snart frågan överstiger tolvårings förstånd) Tre gånger lovats kontakt med chef, inget resultat. samma sak som för dels ca 10 år sen och dels ca två år sen. Har spelat in samtal och går vidare till en myndighet inom kort. Det är glädjande att det iaf trädde fram en seriös läsare här som förstår att det kan vara värdefullt att veta hur låg pålitlighet Telia i vissa fall besitter i vissa viktiga ärenden. För övriga behövs egna rejäla erfarenheter och kanske svåra följdskador för att förstå.
  3. Jag är inte förvånad att det inte bara är Telia-anställda som ignorerar eller rentav inte kan eller vill läsa innantill. Jag brukar vägra att upprepa. Men är det inte rätt självklart att jag ville dokumentera det som hänt och valde detta forum därför att det inte betyder mer jobb för mig att skriva texten här eller var som helst, tex bara i Word. Bonusen är att jag då får berätta för er vad som hänt. Samt att det finns kanske en liten chans att det kan nå en chefsperson på något sätt. Detta var en upprepning fast med andra ord. När jag haft så stora problem under eller efter de perioder jag haft abonnemang och sen nu senast, kunde ha åkt på pumpen rejält genom att lita på vad Telia lovar och upptäcka felet efter att jag köpt ett hus. Fast bredband av något slag är jag helt beroende av. Då är det väl klart att jag måste dra vissa slutsatser och vill berätta. Tack @Asawid Det finns givetvis positiva saker med Telia och då tänker jag på delar av utbudet och viss hårdvara-firmware Telia valt. Men får man problem så kan det bli långrandigt och nästan hopplöst. Personalproblemen är de samma inom Halebop. Jag har helt sluppit dessa konstigheter hos andra operatörer men ska inte nämna vilka då jag inte kollat upp ifall det anses legitimt i forumet. Någon chef har fortfarande inte hört av sig trots två påminnelser via kundtjänst. så vad hjälper det att gå "rätt väg" och enda vägen?
  4. Det är nästan omöjligt att få tag i en chefsperson på Telia och det finns inga andra kontaktvägar än via "fotfolket". Den låga kompetensnivån och opålitligheten bland fotfolket är ett resultat av att cheferna är inkompatibla med sina uppdrag. Hur många dubbelkollar tvärsäker info från en individ på ett stort bolag, och som låter mycket seriös? Brukar man inte lita på sådant? Jag kunde ju ha spelat in samtalet och det ska man nog alltid göra när man ringer upp Telia. Men det är svårt att få full kompensation för de stora skador som kan orsakas. Sen vore det klädsamt om det poppar fram någon som har något att säga i sak, på en nivå som överstiger grundskolans mellanstadium. Finns inte ens förstånd att inse hur viktigt det kan vara att vara på sin vakt mot vad Telias kundjänst lovar? Är det inte bra att få exempel så man kan vara beredd när det gäller? Just som @Asawid inser. Vad är det annars i era trådar som är mycket viktigare? Att upprepa det som finns lätt att tillgå på Telias sidor? Att här klistra in info om mobilt bredband hör verkligen inte till sakfrågan, det jag måste ha är en fast anslutning både pga stora filer och behov av korta svarstider och bra stabilitet i vissa fall. Då det inte går att få kontakt med en ansvarstagande chef så får man informera där det går. Det kan nå fram till någon chef med tiden. Och att köpa en fastighet på bara Telias löften ska man aldrig göra. Aldrig öht lita på deras Löften. Även om de vill hålla ett löfte är det inte säkert att de klarar det om det inte rör sig om rena rutinärenden av enklaste slag.
  5. Det är mödan värt om det ändå ska skrivas. Sedan har jag sparat den och kan länka till den vilket redan skett. Det finns en hel del annan frustration i forumet och jag undrar om inte jag också har rätt till det? Berätta annars vem eller vilka som har den rätten. Har alla som klagar fel? Jag har inte bett er läsa det. Jag skriver en sådan text ca lika fort som andra skriver korta inlägg, kanske helt utan substans. Det är faktum efter enkel analys, att Telias kundtjänst i mitt fall oftast fungerat på usel nivå. Det krävs viss analysförmåga och tekniskt kunnande för att inse det. Jag är högskoleutbildat ing. inom el-tele omr och flerårig lärare/adjunkt. Har skrivit en del kurslitteratur och van skribent. Ursäkta då ni som är allvarligt störda av det jag berättat. Ett tips är, att om ni inte klarar att se klagomål på Telia så försök att titta på rubriken om den möjligen ger en fingervisning om innehållet. Då kan man hoppa över inlägget.
  6. Avslutade mina Telia-ab. -2016 och det slutade med en veritabel, eländig cirkus. Mitt fasta tel.nr. skulle vidarekopplas till min mobil. Ca en vecka låg fel nummer inlagt vilket ställde till det för både mig och andra. Gång på gång lovades jag ändring samma dag men det fungerade inte förrän efter en vecka. Jag bytte mobil-ab. till annan operatör med mycket bättre villkor för surf. Nu spekulerade jag på en villa i mellansverige och för att kolla möjlighet till fiber eller i vart fall adsl ringde jag Telia som borde veta mest om detta. Trodde jag. Det "visstes" en hel del och olika varje gång jag ringde. Fast bredband var ett villkor för mig att köpa huset. Första beskedet var att fiberdragning skulle kosta 200.000 kr pga långt avstånd till närmaste knutpunkt. Adsl gick inte, kopparnätet var rivet. En extra koll med Telia, förhoppningsvis någon som inte låter lika osäker hela tiden, gav just en tvärsäker kontakt. Kopparnätet fanns kvar och det gick bra att få adsl "24 Mb". Jag fick också ett tel.nr. till avd. för "öppna nätet" dvs en variant för fiber. Det fanns inget öppet nät i området men adsl 24 Mb kunde duga för mig tills vidare. Jag skulle just köpa huset men fick ett infall att göra en extra koll med Skanova, som jag fått reda på äger kopparnätet. Direkt info gick inte an för en privatperson men jag fick hjälp av min nya mobil- operatör där jag f.ö. fick snabb och klar respons. En tekniker där kollade med Skanovas system och det fanns kopparnät, men närmaste telestation så långt bort att det bara kunde fungera med max 0.5 Mb/s. Nätet skulle också rivas under -2019. Ytterligare kontakt med Telia för att klaga hos en chef. Person tre på kundtjänsten ville först själv göra en kontroll på adressen för huset. Han tyckte sig se att det jag berättade stämde. Max 0,5 Mb och dessutom sa han att hastigheten 24 Mb inte ens marknadsförs. Han kunde se vilka tidpunkter jag haft kontakt då jag lämnat mitt personnummer. Jag hoppades att samtalen spelats in men det visste han inte. Den grovt felaktiga uppgiften om 24 Mb/s kunde ha lett till att jag köpt ett hus utan möjlighet att få fast bredband, som jag absolut behövde. Lovades att en chef skulle ringa upp. Det har fortfarande inte inträffat efter en veckas tid. Telia har inte ändrat sin "kvalitet" på ett par år, men jag minns att det också var stora problem för 12 år sen då jag hade ett fritidshus. Den gången fick jag något slags present som "tröst", fick visst behålla ett modem som eg. skulle lämnas tillbaka. Problemen för 12 år sen är desamma, kontinuerligt, enligt min erfarenhet. Förlorade förresten ett stort belopp på "folkaktien" Telia-staten runt -2000. Vill man bli arg ska man tänka på Telia. Det fungerar iaf bra för mig.
  7. Ville registrera ett kontantkort som sitter i en surfsticka på ett fritidsställe, orsaken är att man då ska kunna kolla datamängden via mitt Felia. Man vill inte bli utan surf helt plötsligt. Det gick inte att registrera via hemsidan, "det går inte att reg. nu, försök senare" -ett otal gånger. Och så denna fantastiska chat, där supportrarna hävdas ha klarat grundskolan. "Det går inte fratt du haft skyddad ID" var en åsikt. Det var många år sen jag hade det och är helt vrickat om det orsakar såna saker nu. Nästa supporter menade att jag bör åka till en Felia-shop och registrera och att problemet beror på min browser. Jag hade dock testat med både Chrome och Firefox. Använder inte virus-svampen från u-soft. Jag gjorde en omväg på sådär tre mil för att ombesörja det hela. I butiken sa man att det redan var registrerat. Kollade på mitt Felia och blev nöjd med att mina två fasta ab. och två kontantkort var registrerade, det gick att se återstående surfmängd. Så såg jag att Felia ämnade lämna ut uppgifter till hitta.se osv och ringde upp och sa att det skulle man inte, fratt detta sitter i en sticka och svarar inte. Supportern fixade det sa han. Det han fixade orsakade att detta simkort försvann från mitt Felia. Det har inte gått att få tillbaka trots långa samtal med felia-figurer. Tillbaka på ruta ett. Så här är det alltid. Strul ovanpå strul och om något ordnas så demoleras något annat. Har sagt upp mina ab. för gott. Ser fram emot att slippa smörjan.
  8. Många tror det ja och Felia ljög om det på teve för några år sen, men jag har kollat och det tickar vanlig minutavgift om man inte ringer från ett Felia-ab.
  9. Jag upplever detta problem, det går inte att aktivera mina sidor dvs jag kan inte få en aktiveringskod per sms eftersom jag inte har Telia ab. på någon mobil. Det går heller inte att köra bank-id på Telias sida och Firefox, det funkar dock på alla andra platser såsom flera banker mm. Provade senast idag. Jag installerar absolut inte virus-svampen IE enkom för detta. Chrome har jag tröttnat på pga all resurskrävande spionage via den browsern och har nyligen avinstallerat, för gott. Och varför behöver jag mina sidor? Jo, Felia har inte lyckats sända en faktura per post, jag behöver betala den helt enkelt. Detta i avvaktan på att autogiro ska komma igång. Supporten trodde att de hjälpte mig genom att leda mig till en sida där jag kan få en aktiveringskod, men det gällde bara att aktivera ett lösenord på mina sidor. Fortfarande ej aktiverat eller användbart. På supporten kunde man alltså inte skilja på dessa båda koder, för lösenord resp. aktivering. Jag vet att om jag inte har lust att jobba med problem i allt med ett företag så behöver jag bara skippa Telia. Tyvärr kunde bara Telia koppla in adsl inom rimlig tid då de spärrar uppgifter som behövs för andra operatörer. (betr tidigare ägare av villan) Därför tog jag en fast telefon med Telia för en månad sen och sedan adsl. Adsl i sig fungerar bra. Telefonerandet fungerar som IP-telefoni trots att det ska vara analogt. De är lustiga de där Telia. Kan det strula så gör det. Idag bröt flera samtal med faktureringen och supporten, folk bara försvann. Man kan tävla med svenska Mad i komisk malfunktion? Eller ersätta den.