Johansson Fredrik

Medlem
  • Antal inlägg

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Johansson Fredrik vann senast 14 Maj

Johansson Fredrik hade det mest gillade inlägget!

Om Johansson Fredrik

  • Rank

Användarinformation

  • Kön
    Male
  • Intressen
    Webbutveckling, Programmering, Nätverk, Diverse Online-spel
  1. Stulen? Har du över 20GB ingår surfpott, byter du till 6GB har du inte kvar den. Det står ju på deras hemsida. Då förstår du väl att surfmängden försvann? Annars skulle alla uppgradera till 100, vänta en månad så de har 100GB och därefter ändra till 1GB.
  2. Ja att du tappar kontakt desto längre bort från routern du befinner dig är väl logiskt. Det finns såklart extrautrustning utav en anledning. Skulle en leverantör vara skyldig till att ha en fungerade uppkoppling skulle det såklart ingå, men det gör det inte. Anledningen är precis som du redan vet att i princip all elektronisk utrustning samt annat material kan störa ut signalen. Därav kan ingen leverantör garantera trådlös uppkoppling. Det är sällan ens utrustning du fått av din leverantör som är orsaken till problemen. Att byta leverantör har sällan hjälpt någon. Att de frågar vad du har för väggar var en väldigt bra fråga. Jag tror att många inte tänker på hur mycket deras bostad faktiskt påverkar den trådlösa uppkopplingen. Oavsett vad du kör med för router som finns i dagens läge kommer den alltid vara "dålig" när du sätter den i ett rum och befinner dig en bit bort med något emellan. Där har de hittat en smart-lösning för de som bor större, har mycket elektronisk utrustning eller annat som begränsar signalen. Nämligen förstärkare. När jag kollade lite närmare har Telia produkterna som kallas för AirTies, verkar vara väldigt bra särskilt om du bor lite större. Till ett förmånligt pris också. Jag kör med bredbandsbolaget och deras router. Klarar mig i vardagsrummet men utanför det är det katastrof. Kan bero på att jag bor i ett betonghus samt med mycket lågenergi-lampor. Jag har skapat ett mesh-nätverk utav Googles produkter. Kolla gärna in dem. PS. Du kommer troligtvis inte i kontakt med någon från Telia härifrån. Tjänsteansvarig behöver du absolut inte prata med då detta är mer eller mindre ett vanligt Svensson problem. Det går att kontakta Telia via e-post... www.telia.se/kontakt finns det e-postalternativ, har själv använt mig utav det. Sammanfattning: Bor du 110kvm bör du definitivt köpa till förstärkare. Klart det kan fungera utan men tvekar på att det fungerar optimalt för många. Jag tror att många förväntar sig för mycket i dagens läge. Om möjligt, kör med kabel. Skulle aldrig köra något med TV-sändning/streaming/spel utan kabel. Det behöver vara stabilt. Sen om en hemsida laddar 2 sekunder extra i en surfplatta gör inte mig så mycket.
  3. Har du ADSL eller Fiber? Är det ADSL kopplar du Tv-Boxen till routern du fått utav Telia. Är det Fiber kopplar du TV-boxen till antingen routern om det är en Technicolor/Thomson. Har du inte en Technicolor/Thomson så kopplar du Tv-boxen med en nätverkskabel till medieomvandlaren-fiberkonvertern som bör finnas. De sitter oftast på väggen. Är uttagen på den färgade kopplar du Tv-boxen till LAN 2 (gul färgade). Fungerar det fortfarande inte så beskriv vad du har för utrustning samt vad du får för fel/felkod.
  4. Skulle behövt lite mer information. Uttaget som finns i hallen, är det en fiberdosa(medieomvandlare) som har flera olika uttag i sig (vanligtvis LAN 1-4)? Isåfall vad heter den? Koppla TV-boxen till den via uttaget som heter LAN 2 och kolla om det fungerar. Är det så att det bara är ett uttag och ingen medieomvandlare, då kopplar du in din router dit om det är en Technicolor/Thomson router och ansluter TV-boxen till valfri gul port. Har du en egen router (t.ex. asus/netgear), då kopplar du in bredbandsswitchen till det uttaget och ansluter routern din till LAN 1 och din TV-box till LAN 2. Prova detta först för att se om det fungerar. Därefter kan vi kolla om vi kan få det att fungera via uttaget i vardagsrummet.
  5. Får han ut bra hastighet på www.bredbandskollen.se ? Uppladdning alltså. Har ni en fiberkonverter som routern är kopplad till? Tänker om han kan koppla sin dator direkt till fiberkonvertern för att se om det fungerar då, och koppla bort allt annat som är kopplad till den (TG799 Xtreme osv). Har ni även provat skala ner upplösningen i OBS till typ 480p och se om det blir skillnad? Resolution downscale tror jag det kallas för.
  6. Rekommenderar att prata med Telia angående detta. Gå in på www.telia.se/kontakt för att kontakta dem. Det här är ett forum för kunder där kunder besvarar varandras ärenden.
  7. Oklart när det gjordes. Bästa är nog att fråga Telia om det. Angående ditt abonnemang kan det hända att du fortfarande har det ”gamla” och då har 0,5GB för 99kr/mån som det kostade förr. Kolla på Mitt Telia eller skicka ett SMS med texten ”surfmängd” till 4466 för att kolla. Bara för att de gör om abonnemanget i sig innebär det inte nödvändigtvis att ditt görs om ifall du inte aktivt byter till något annat. Glad Midsommar!
  8. Vilken TV-box har du? Ja om det finns SCART-uttag. Är det en VIP1113 eller en VIP4302 saknar den SCART-ingång. Då får du kontakta Telia så kan de skicka ut en SCART-adapter till dig. Rekommenderar att använda chatten men går även att ringa på 90200. http://www.telia.se/kontakt
  9. Det går väldigt enkelt att antingen ringa på 90200 eller gå in på www.telia.se/kontakt Jag rekommenderar dock att följa felsökningen på www.telia.se/fixa då den kan komma med jättebra tips samt att den gör analyser i bakgrunden. Kom ihåg att det inte alltid finns en lösning som magiskt fixar alla problem. Ibland måste man felsöka för att komma fram till felet och så är det bara! När du säger kanaler du inte har tillgång till, menar du som du inte har i ditt TV-paket idag? Isåfall behöver du beställa ett annat TV-paket. Du kan göra detta via www.telia.se/mitttelia Förövrigt om du inte redan vet det talar du med kunder precis som du via detta forum. Ha en fortsatt trevlig dag!
  10. Hej! Ja det går alldeles utmärkt. Största skillnaden är väl att Netflix inte finns i VIP1963 och att den inte ser lika modern ut. Den fungerar dock att använda precis som vanligt. Nu är det väldigt sällan en TV-box är orsaken till ett fel men upplever du nått problem i framtiden kan du ju prova den andra boxen (4302) om du behåller den.
  11. Hej! Svårt o veta, detta är ett forum för kunder precis som du. Rekommenderar att kontakta Telia på www.telia.se/kontakt Är det ett allmänt fel kanske de jobbar på det. Kanske bara är du som upplever det, bäst du hör av dig i alla fall. Prova felsökningen på hemsidan så kanske den tar fram en aktiv driftstörning.
  12. Nej det ska det inte vara. Börja med att kontrollera din utrustning. Använder du trådlösa sändare mellan din TV-box och din router/inteno/konverter så prova istället med en nätverkskabel däremellan. Rekommenderar starkt att följa denna supportguide och följa den till punkt och pricka, oavsett hur orelevant du kan tycka att det är: https://www.telia.se/privat/support/tv Skulle det inte lösa problemet får du möjlighet att kontakta Telia som kan hjälpa dig vidare annars. Ska du mejla dem så skriv så mycket information som möjligt. T.ex. vilka kanaler det rör sig om, är det bara kanaler eller även Play, vad har du bytt ut för utrustning, vad har du gjort, har du startat om allt etc.. Lycka till!
  13. När ett abonnemang har öppnats upp efter att ha varit obetald är den fortfarande spärrad för utlandet nån dag. Kolla så att den spärren inte har fastnat (detta får Telia göra), kolla även om Telias support kan se att din telefon är uppkopplad i utlandet. Prova sätta SIM-kortet i en annan telefon, fungerar det fortfarande inte och det inte är något i Telias system så får du nog tyvärr avvakta tills du kommer hem. Förövrigt så talar du inte till någon som behöver jobba på Telia när du skriver i detta forum. Vill du prata med Telia rekommenderar jag dig att gå in här: https://www.telia.se/privat/kontakt Lycka till!
  14. Du kan köpa en ny telefon och delbetala när som helst. Vill du ta del av rabatten och förlänga behöver du vänta tills det är 90 eller mindre dagar kvar. Du kan se det på Mitt Telia hur lång tid du har kvar.
  15. Hbo

    Inte vad jag kan se på deras hemsida. Dem marknadsför det inte i alla fall vad det ser ut som. Dem skriver dock "Var som helst. När som helst.", inget om det krävs eller inte behövs internetuppkoppling dock. Vet att Netflix kör med det annars.