Johansson Fredrik

Medlem
  • Antal inlägg

    42
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Johansson Fredrik vann senast 14 Maj

Johansson Fredrik hade det mest gillade inlägget!

Om Johansson Fredrik

  • Rank

Användarinformation

  • Kön
    Male
  • Intressen
    Utvecklar för närvarande med React.js och Node.js
    Stort intresse för teknik.
  1. Gå in på www.telia.se/fixa Ett bra felsökningsstöd som många löser sina problem genom. Förutsatt att du testar varje åtgärd. Löser det inte just ditt problem får du i slutet möjlighet att välja att bli uppringd eller använda chatt.
  2. Ja Tv-boxen har ingenting med textningen att göra då allt är serverbaserat. Jag skulle rekommendera att kontakta Telia och höra vad som händer med felanmälan, om den är klarskriven eller om den fortfarande är pågående.Så vitt jag vet sätter inte Telia en senast klartid, utan en beräknad klartid. Det vore svårt för ett företag att lova en avhjälpningstid då oförutsedda saker kan inträffa. Telia har öppet 9-17 på helger. Du kan kontakta dem via hemsidan. Följ deras felsökningsstöd på www.telia.se/fixa (även om du inte hittar ett relevant alternativ) så kommer du få möjlighet att chatta eller bli uppringd. Det är bara deras telefoningång som inte är öppen. Lycka till
  3. Du kan kontakta telia via chatt på www.telia.se/kontakt Går du in på www.telia.se/fixa kan du gå igenom deras felsökningsstöd. Rekommenderar det starkt, samt att du gör varje sak de ber dig göra. Löser det sig inte får du en prioriterad uppringning till dem om jag inte minns fel.
  4. Ja har de inte fattat ett beslut ännu är det förmodligen svårt att besvara den frågan. Det är bara avvakta som alla oss andra. Samma sak som jag säger till mina barn så hjälper det inte att tjata.
  5. Detta är ett kundforum, du skriver till andra kunder och inte direkt till Telia. Telia kan flytta eposten från ett fast bredband till ett mobilt abonnemang sålänge det är ett abonnemang du betalar för ( alltså t.ex. inte kontantkort eller vilande abonnemang). Kontakta dem på www.telia.se/kontakt eller via 90200
  6. Gå in på Meny > Inställningar > Systeminställningar > Ta bort användarkoder Ja du kan fortsätta använda dina koder. De finns på Mitt Telia. Går även att se på Meny > Om tjänsten > Teknisk information
  7. Okej ja då är det väl bara att avvakta. Du lär inte behöva betala för perioden ändå. Fråga Telia om det finns möjlighet att låna någon alternativ lösning under tiden. Typ ett mobilt bredband. Har du TV så ingår Telia Play och då kan du köra det på datorn och koppla in en HDMI från den till Tv:n. Eller streama från en Chromecast/Apple-TV om du har någon sådan. Klart det är jobbigt att vänta. Försök finna en lösning under tiden istället tänker jag.
  8. Tjänsterna måste väl aktiveras i IP-Onlys system. Men kontakta Telia istället.. www.telia.se/kontakt
  9. Bra fråga. Skulle nog kontaktat Telia om det. Du når dem på www.telia.se/kontakt Detta är ett kundforum där vi skriver kund till kund. Men har du gjort en felaktig laddning? De lär inte göra återbetalning om du förbrukat för mycket av ditt saldo.
  10. Vad jag vet behöver du koppla Tv-boxen till fiberkonvertern eller till Telias egna router för att den annars inte får en "VLAN" adress som behövs för att Tv:n ska fungera. Det finns dock en lösning med ASUS routrar som jag vet att andra har lyckats med. Prova kika igenom denna tråd, den kanske hjälper dig: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-telia-iptv-att-fungerar-pa-asus-routers-utan-annan-utrustning
  11. Logga in på Mitt Telia > Klicka på ditt abonnemang > En bit ned under Inställningar ska det stå Surfhistorik. Klicka där.
  12. Har fiberkonvertern (den som heter CTS) fyra uttag? Isåfall antar jag att uttagen är röd, gul, grön och blå. Det är det röda uttaget som är till för internet, koppla en kabel från det uttaget till ASUS WAN-uttag. Du bör nu ha internet. Nu kan du koppla nätverkskablar från någon utav de gula portarna på ASUS routern till de olika uttagen så kommer du få internet till de rummen. För jag antar att routern står vid konvertern? Eller har du en switch vid konvertern?
  13. Hårdvarumodell spelar roll! För närvarande är det: Samsung Galaxy S8 Samsung Galaxy S8+ Sony Xperia XZs Sony Xperia XZ Premium Sony Xperia XZ1 Sony Xperia XZ1 Compact Sony Xperia XA1 Plus Nokia 3 Nokia 5 Nokia 8 Vad jag förstått fungerar det inte med Refillkort heller. Du behöver ha ett Telia Mobil Komplett-abonnemang (fast månadsavgift på 199kr/mån och uppåt). Källa: https://www.telia.se/privat/telefoni/sms-plus
  14. Stulen? Har du över 20GB ingår surfpott, byter du till 6GB har du inte kvar den. Det står ju på deras hemsida. Då förstår du väl att surfmängden försvann? Annars skulle alla uppgradera till 100, vänta en månad så de har 100GB och därefter ändra till 1GB.
  15. Ja att du tappar kontakt desto längre bort från routern du befinner dig är väl logiskt. Det finns såklart extrautrustning utav en anledning. Skulle en leverantör vara skyldig till att ha en fungerade uppkoppling skulle det såklart ingå, men det gör det inte. Anledningen är precis som du redan vet att i princip all elektronisk utrustning samt annat material kan störa ut signalen. Därav kan ingen leverantör garantera trådlös uppkoppling. Det är sällan ens utrustning du fått av din leverantör som är orsaken till problemen. Att byta leverantör har sällan hjälpt någon. Att de frågar vad du har för väggar var en väldigt bra fråga. Jag tror att många inte tänker på hur mycket deras bostad faktiskt påverkar den trådlösa uppkopplingen. Oavsett vad du kör med för router som finns i dagens läge kommer den alltid vara "dålig" när du sätter den i ett rum och befinner dig en bit bort med något emellan. Där har de hittat en smart-lösning för de som bor större, har mycket elektronisk utrustning eller annat som begränsar signalen. Nämligen förstärkare. När jag kollade lite närmare har Telia produkterna som kallas för AirTies, verkar vara väldigt bra särskilt om du bor lite större. Till ett förmånligt pris också. Jag kör med bredbandsbolaget och deras router. Klarar mig i vardagsrummet men utanför det är det katastrof. Kan bero på att jag bor i ett betonghus samt med mycket lågenergi-lampor. Jag har skapat ett mesh-nätverk utav Googles produkter. Kolla gärna in dem. PS. Du kommer troligtvis inte i kontakt med någon från Telia härifrån. Tjänsteansvarig behöver du absolut inte prata med då detta är mer eller mindre ett vanligt Svensson problem. Det går att kontakta Telia via e-post... www.telia.se/kontakt finns det e-postalternativ, har själv använt mig utav det. Sammanfattning: Bor du 110kvm bör du definitivt köpa till förstärkare. Klart det kan fungera utan men tvekar på att det fungerar optimalt för många. Jag tror att många förväntar sig för mycket i dagens läge. Om möjligt, kör med kabel. Skulle aldrig köra något med TV-sändning/streaming/spel utan kabel. Det behöver vara stabilt. Sen om en hemsida laddar 2 sekunder extra i en surfplatta gör inte mig så mycket.