ansgar

Medlem
  • Antal inlägg

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

  1. Tråden är gammal. Är detta löst numera?
  2. Nu har jag testat och det gick alldeles utmärkt att köra två routrar i "fiberswitchen"
  3. Hej Ledsen att jag glömde bort tråden. Nu har det gått så lång tid att jag inte minns exakt vad som hänt sen sist. Byta simkort i modemet gick inte i alla fall, modemet är låst av Telia, men mina försök med detta gjorde att jag nu har ett Datakort från Tele2 som inte är tidsbegränsat och laddat med minst 10 GB. Det var visst på momangen för nu verkar de ha slutat med dessa kort. Jag köpte ett nytt Usb-modem också från Tele2 men det fungerade inte heller i Tplink-routern. Jag kan nog få användning för det på annat sätt i alla fall! Under sommaren abonnerade jag på fiberbredband och i slutet av den perioden hängde sig routern igen så problemet verkar då inte bero på modemet! I höstas hände sig systemet igen (fortfarande med fiberbredband). Det enda jag gjorde då var att byta Lanport i fiberkonvertern så hoppade det igång. Här har jag senare fått indikationer på att Telia som äger fibern (jag hade bredband från Bredband2) har gjort nån omkoppling och bytt portar i systemet. Jag fick liknande problem hemma vid ett senare tillfälle (men här har jag inte Telia) Nu kör jag återigen med Tplink och USBmodem och Telia-simkort. Jag köpte en klocka från Kjell (75kr tror jag den kostade) som jag ställt in att det bryter strömmen till routern 2 min en gång i veckan. Nu var jag där i mitten av november och hittills (ta i trä) har det fungerat. Jag har dessutom hängt på utrustning från Tempiro (Zigbee) som reglerar värmen på ordinarie element. Det är ett smart system där man bara byter ut propphållarna till säkringarna. Från Tempiro fick jag också en mobil router som stängde av sig själv efter några veckor. Det har jag skickat tillbaka och fick ett annat som jag ska testa vidare med. Det fina med dom är att jag kan använda vilken operatör jag vill. Kul och jag tackar för tipset att starta om med en klocka. Tanken hade väl slagit mig men jag ville väl inte riktigt acceptera att man måste ta till sådana åtgärder. Supporten från TPlink gav ingenting och till slut slutade de svara på mina frågor. Kör du värmen via Ontech? Jag letar fortfarande efter en bra teknik att styra värmen! Gamla system för 20-30 år sedan kunde pulsera strömmen till elementen för att få jämn värme men nu hittar jag inget sådant längre! Fortsättning följer Närmast i tur står byte av operatör på fibern här hemma av kostnadsskäl. Jag har fått en del konstiga mail efter uppsägningen av det gamla så det ska bli intressant att se hur det fungerar eller om dom försöker blåsa mig på en ny bindningstid. Gott Nytt År
  4. Intressant, måste testa om jag inte kan koppla in mina routrar parallellt i fiberswitchen annars kör jag dem seriekopplade. Jag måste fråga, vad vill du ha, vad är syftet?
  5. Systemet har gått ner igen och startats om av en vän! 2-10 veckors upptid!? Varför hänger det sig? Jag hade glömt tråden men nu är den aktuell igen! Jag har också beställt utrustning för att styra värmen från Tempiro men leveransen dröjer. Ny produkt där man har vissa tillverkningsproblem. Jag åker snart ner till stugan, första gången sen jag stängde, och då kan jag kolla närmare. Till att börja med ska jag byta simkort i modemet.
  6. Jag råkade nyss utför samma sak. Fick uppdaterad villkor från boxer med avsändare boxerab@dcp.se den här säkr surfen som är nämnd ovan, stoppar den falska mail eller hur menar ni att den ska hjälpa?
  7. Kan det vara SW när den ändå fungerat i mer än två månader för att sen plötsligt hänga sig? Men visst jag kan söka så får jag se om jag hittar något.
  8. - Hur var det med kostnaderna? (Ja nu var det ju inte du som hade en ONtech!) - så det går att uppdatera ett enkelt USB-modem. Vet du hur man gör?
  9. Ontech verkar lite mer proffsigt än mina "leksaker". Synd att jag inte kände till det tidigare. En fråga bara, 180kr per halvår är ju ok men tillkommer det kostnader för kommunikationen? Vilken operatör har du? (jag har ett kontantkort från Telia som jag laddat med 6 mån surf) Vad kostar utrustningen ca, jag såg att huvudenheten går att köpa för drygt 1300kr (prisjakt) Idag har Telia svarat att de tror det är hårdvarufel på min sida. Tplink påstår att modemet inte är kompatibelt trots att modemet finns med i en kompatibilitetslista! Mina enheter hoppade igång igen för att en kille på Borgholms energi åkte förbi och bröt strömmen en liten stund! Vad säger man om det?
  10. Kommunikationen går via en server (molnet)
  11. Tack för informationen. Du har nog tipsat om utrustning jag inte kände till! jag kollar lite så kanske jag återkommer med frågor! bra dag i dag, silver i skidskytte och såg just att tellstickan hoppat igång igen! nu 8-0 i hockeyn (lite timeskiftad)
  12. Hej Jag har ingen kontakt med fjärrutrustning längre. När jag försöker nå den får jag svaret offline. Jag har en usbsticka modell Huawei som sitter i en Tplink-router. Till den är en Tellstick inkopplad. Utrustningen har fungerat flera månader med regelbunden överföring av data från en kombinerad termometer / hygrometer. Dessutom ändrar jag lampor dagligen och slår på och av element och avfuktare. Den går på 3G. Förra gången gick förbindelsen ner ca 1 dec och startades om ca 3 dec Sedan har den gått utan avbrott i två månader och ca 10 dagar. Jag har haft runt 5 liknande avbrott sedan jag kopplade upp systemet i maj 2017. Samtliga har återstartats genom att slå av och sätta på routern igen som USB-Stickan sitter i! Under ca tre månader sommaren 2017 körde jag på fiber. Det fungerade hela tiden frånsett att enstaka temperaturer som lagrades var totalt felaktiga. Dessa felaktiga data har bara uppträtt när jag kört på Telias Öppen Fiber. Varför det går ner har jag aldrig fått svar på. Vad kan man göra för att få systemet stabilt? Hur gör man i andra larm- eller säkerhetsutrustningar. Kan man inte generellt köra på 3G? Man kan ju inte begära att man ska åka 50 mil som i mitt fall för att då och då starta om utrustningen. Då är den ju värdelös, alltså utan nytta! Jag installerade den huvudsakligen för att jag tröttnat på att komma till ett ouppvärmt hus och hittills har jag aldrig lyckats undvika det då systemet alltid strejkat innan nästa återbesök. Nu är det dags igen alltså!
  13. Jag förstod det mesta men detta gjorde mig nyfiken. Hur går det till, att kunna se alla kanalerna på datorn/ipad vare sig man är hemma eller på resande fot. Är det kanske så att jag inte vet vad slingbox är? Låter väldigt, väldigt intressant. Jag har en gammal 1910 i mitt förråd! (Jag hoppas den finns kvar)
  14. Ja du Krister, arrogant besserwisser va! Man hamnar ju ändå här via Felias hemsidor i första hand antagligen för att de inte vill ha kontakt med sina kunder. Kontakt tar tid och kostar pengar, därför är det så svårt att hitta rätt. Telias hemsidor är ju också de rörigaste och mest svårnavigerade system jag sett och då har jag sett mycket!
  15. Dom här roamingkostnaderna har ju bara haft ett enda syfte nämligen att lura folk på pengar. Vidare är det synd och skam tycker jag att den moderna tekniken ska hindras av dessa administrativa hinder.