ansgar

Medlem
  • Antal inlägg

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

  1. Systemet har gått ner igen och startats om av en vän! 2-10 veckors upptid!? Varför hänger det sig? Jag hade glömt tråden men nu är den aktuell igen! Jag har också beställt utrustning för att styra värmen från Tempiro men leveransen dröjer. Ny produkt där man har vissa tillverkningsproblem. Jag åker snart ner till stugan, första gången sen jag stängde, och då kan jag kolla närmare. Till att börja med ska jag byta simkort i modemet.
  2. Jag råkade nyss utför samma sak. Fick uppdaterad villkor från boxer med avsändare boxerab@dcp.se den här säkr surfen som är nämnd ovan, stoppar den falska mail eller hur menar ni att den ska hjälpa?
  3. Kan det vara SW när den ändå fungerat i mer än två månader för att sen plötsligt hänga sig? Men visst jag kan söka så får jag se om jag hittar något.
  4. - Hur var det med kostnaderna? (Ja nu var det ju inte du som hade en ONtech!) - så det går att uppdatera ett enkelt USB-modem. Vet du hur man gör?
  5. Ontech verkar lite mer proffsigt än mina "leksaker". Synd att jag inte kände till det tidigare. En fråga bara, 180kr per halvår är ju ok men tillkommer det kostnader för kommunikationen? Vilken operatör har du? (jag har ett kontantkort från Telia som jag laddat med 6 mån surf) Vad kostar utrustningen ca, jag såg att huvudenheten går att köpa för drygt 1300kr (prisjakt) Idag har Telia svarat att de tror det är hårdvarufel på min sida. Tplink påstår att modemet inte är kompatibelt trots att modemet finns med i en kompatibilitetslista! Mina enheter hoppade igång igen för att en kille på Borgholms energi åkte förbi och bröt strömmen en liten stund! Vad säger man om det?
  6. Kommunikationen går via en server (molnet)
  7. Tack för informationen. Du har nog tipsat om utrustning jag inte kände till! jag kollar lite så kanske jag återkommer med frågor! bra dag i dag, silver i skidskytte och såg just att tellstickan hoppat igång igen! nu 8-0 i hockeyn (lite timeskiftad)
  8. Hej Jag har ingen kontakt med fjärrutrustning längre. När jag försöker nå den får jag svaret offline. Jag har en usbsticka modell Huawei som sitter i en Tplink-router. Till den är en Tellstick inkopplad. Utrustningen har fungerat flera månader med regelbunden överföring av data från en kombinerad termometer / hygrometer. Dessutom ändrar jag lampor dagligen och slår på och av element och avfuktare. Den går på 3G. Förra gången gick förbindelsen ner ca 1 dec och startades om ca 3 dec Sedan har den gått utan avbrott i två månader och ca 10 dagar. Jag har haft runt 5 liknande avbrott sedan jag kopplade upp systemet i maj 2017. Samtliga har återstartats genom att slå av och sätta på routern igen som USB-Stickan sitter i! Under ca tre månader sommaren 2017 körde jag på fiber. Det fungerade hela tiden frånsett att enstaka temperaturer som lagrades var totalt felaktiga. Dessa felaktiga data har bara uppträtt när jag kört på Telias Öppen Fiber. Varför det går ner har jag aldrig fått svar på. Vad kan man göra för att få systemet stabilt? Hur gör man i andra larm- eller säkerhetsutrustningar. Kan man inte generellt köra på 3G? Man kan ju inte begära att man ska åka 50 mil som i mitt fall för att då och då starta om utrustningen. Då är den ju värdelös, alltså utan nytta! Jag installerade den huvudsakligen för att jag tröttnat på att komma till ett ouppvärmt hus och hittills har jag aldrig lyckats undvika det då systemet alltid strejkat innan nästa återbesök. Nu är det dags igen alltså!
  9. Jag förstod det mesta men detta gjorde mig nyfiken. Hur går det till, att kunna se alla kanalerna på datorn/ipad vare sig man är hemma eller på resande fot. Är det kanske så att jag inte vet vad slingbox är? Låter väldigt, väldigt intressant. Jag har en gammal 1910 i mitt förråd! (Jag hoppas den finns kvar)
  10. Ja du Krister, arrogant besserwisser va! Man hamnar ju ändå här via Felias hemsidor i första hand antagligen för att de inte vill ha kontakt med sina kunder. Kontakt tar tid och kostar pengar, därför är det så svårt att hitta rätt. Telias hemsidor är ju också de rörigaste och mest svårnavigerade system jag sett och då har jag sett mycket!
  11. Dom här roamingkostnaderna har ju bara haft ett enda syfte nämligen att lura folk på pengar. Vidare är det synd och skam tycker jag att den moderna tekniken ska hindras av dessa administrativa hinder.
  12. Om jag var dig skulle jag testa med en kabel innan jag köpte en ny router. När det gäller felsökning handlar det om att utesluta olika möjliga felkällor för att se vad som återstår. P.s. Hade problem och till slut visade det sig att nätaggregatet till en sagembox åstadkom radiostörningar. Telia skickade en tekniker som fann det. Jag hade nog aldrig hittat det själv.
  13. Hur återtäller jag från Telia säker lagring? Hittar mycket att man kan men inget om hur man gör. Likaså "att man kan nå filerna från valfri dator" men inte hur man gör?
  14. Jag häller med honom om att telias sidor är ologiska och krångliga. Det är skitsvårt att hitta det man söker. I det här fallet skulle man naturligtvis hamnat på platsen där man får reda på sina inloggningsuppgigter inte startsidan för inloggning på mina sidor om man redan är inloggad!!!!! Det som händer är att man loggar in igen och så snurrar det runt några varv tills man ger upp och testar något annat. Men man ska inte behöva testa! Det ska vara solklart! Jag håller med! Skitdåligt!
  15. Kan den heta 1910 eller nåt liknande. Jag sitter på tåget just nu. Får du det inte att funka ska jag kolla att jag skrivit rätt och inte missat nån pil.