Ulrika_Eh

Medlem
  • Antal inlägg

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

  1. Jag beklagar vad som hänt dig. Jag har själv råkat illa ut för Dialect då jag tecknat ett företagarabonnemang, även om företaget var nerlagt. Jag bad att få teckna ett privatabonnemang, men det skulle vara dyrare. Det stämde dock inte och nu sitter jag här med ett tvåårigt abonnemang, som inte går att häva. Jag har haft personlig kontakt med Dialect, Telia Privat, Telia Företag och Telekomföretagen. Konsumenträtt gäller inte ens för egenföretagare. Obegripligt, tycker jag. Man är så oskyddad som småföretagare. Glad att jag inte är företagare längre.
  2. Jag är också helt förstummad. Telia har en affärsetisk uppförandekod. Ändå låter de sig representeras av Dialect med förfärliga försäljningsmetoder och som jag personligen har mycket negativa erfarenheter av. Ser också på SVT att många människor har blivit lurade av Dialect. Att Telia inte bryter med företaget är för mig obegripligt. https://www.teliacompany.com/sv/om-foretaget/bolagsstyrning/affarsetisk-uppforandekod/ https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-svt-s-granskning-telia-och-telenor-stoppar-dialects-telefonforsaljning
  3. Dialect har avtalet inspelat. Där säger jag ju att jag accepterar, så där finns inte mycket att hämta. Dialect har innan påstått att det billigaste privatabonnemanget hos Telia ligger på 419 kronor/månaden, vilket fick mig att acceptera deras pris på 390 kronor i månaden för ett företagarabonnemang. Genom att jag tecknade företagarabonnemang, jag som inte ens är företagare längre, så saknar jag visst ångerrätt. Jag förhandlade om avtalet till ett privat abonnemang om 199 kronor/månad med Telia i januari 2017. Nu debiterar Telia mig 399 kronor i månaden eftersom jag tydligen har kvar avtalet med Dialect. Något som jag trodde att jag sluppit när jag pratade med Telia i januari 2017. Mobilen som Dialect skickade i november 2016 med hämtade jag aldrig ut, vilket var ett råd från Telia. Sedan fick jag betala 300 kronor för det. Nu sitter jag trots det fast i avtalet med Dialect i 24 månader (+ tre månaders fördröjd avtalstid). Känner mig grundlurad. Valde Telia av etiska skäl för flera år sedan. Kommer att lämna Telia i februari 2019, när avtalet löper ut, av oetiska skäl. http://ulrikae.blogspot.se/2017/01/oschyssta-forsaljningsvillkor-hos-telia.html
  4. Jag har själv blivit grundlurad av Dialect och pratat med Telia. Ja, Telia gör detta med sitt goda minne. Låtsas som att "åh, är du missnöjd, så tråkigt. Då får du ringa till Dialect".
  5. Hej! Jag blev uppringd av Dialect i början av november 2016, som ville sälja på mig ett nytt Telia-abonnemang för mitt företag, som numera är nerlagt. Jag var mycket tveksam till det höga priset och att jag skulle få en telefon, som jag inte behövde. Säljaren menade dock att priset var billigare än om jag skaffade ett privat abonnemang med Telia. När jag en vecka senare diskuterade överenskommelsen med mina vänner, visade det sig att jag var uppskörtad. Jag ringde Telia, bad att få säga upp abonnemanget och tecknade ett nytt, privat via dem. Jag kom också överens med Telia att inte hämta ut telefonen. En vecka senare ringde Dialects säljare och var upprörd över att jag hade sagt upp abonnemanget. Jag talade om för honom att han erbjudit ett överpris och att jag sagt upp abonnemanget. En vecka senare kommer en faktura från Dialect per post, där de vill att jag betalar för telefonen som jag inte har hämtat ut. Jag bestrider fakturan per e-post den 21 november. Den 19 december får jag ett nytt brev från Dialect med en betalningspåminnelse. Jag har nu skrivit till Telia och klagat. Hur kan ett halvstatligt bolag anlita ett försäljningsföretag med så tveksamma försäljningsmetoder? Ser i detta forum att fler är irriterade över Dialect.