Smackis

Administrator
  • Antal inlägg

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Like-aktivitet

  1. Smackis gav en like till Mats A i Routerns interna Webbsida   
    Adressen är 192.168.1.1 och användarnamnet Administrator (med stort "A")
    Om du inte satt eget lösenord så är det den access key som brukar stå nånstans på baksida/undersidan
  2. Smackis gav en like till Stroy i TG799 VN v2 + annan router i samma wlan och nätverk, hjälp?   
    Jag löste det själv, har någon annan ett liknande problem så fixade jag det så här:
    1. Ta bort bryggningen på TG799vn v2 (port 4). Genom att göra så här: (https://www.telia.se/privat/support/info/ta-bort-bryggning)
    2. Sätt upp WLAN på routern du vill använda (i mitt fall TPLINK Archer C3200) och följ sedan denna guide (http://www.tp-link.com/us/faq-1199.html)  (ta bort dhcp, ingen ingång från TG'n till WAN utan till LAN etc..)
    Jag har alltså bara min Archer som WLAN distributör och min TG som "husnäts distributör".
    Nu har jag full sprätt i nätverket, både trådat och trådlöst och alla grunkor är accessbara. ahhh.. skönt (tills nästa problem dyker upp :))
  3. Smackis gav en like till Christer S i Statusuppdateringar   
    Ibland dyker det upp "inlägg" i forumet som inte är vanliga inlägg utan kallas Statusuppdatering. De visas under "All aktivitet" men de verkar inte gå att hitta i Forumöversikten, och listas inte heller i "Senaste aktivitet". Vad är vitsen med dessa uppdateringar, och vad är det uppdatering av? Det måste ju då också finnas något tidigare som uppdaterats, annars ingen uppdatering.
    Innehållet i dessa uppdateringar ser ut att vara tänkta som vanliga inlägg, frågor om det ena och det andra, men de är inte knutna till några ämnen. Några synonymer till status är tillstånd, ställning, förhållande, situation och nuläge. Så begreppen status och statusuppdatering stämmer inte speciellt bra med de innehåll som finns i dessa "uppdateringar".
    Kollade vidare och i medlemmarnas profiler hittas dessa statusuppdateringar. Skulle kunna motsvara det som kallats "Om mig", men det verkar det inte vara heller för "Om mig" finns fortfarande kvar. Och googlar man den här domänen så hittas dessa statusuppdatering från fler år bakåt, för den ena och den andra användaren, fast jag hittar då inget innehåll för uppdateringarna.
    Någon som kan kasta något ljus över detta, vad det ska vara bra för. Och komma med någon förklaring av hur några lyckas skapa dessa statusuppdateringar när det ser ut som de var ute efter att göra vanliga inlägg.
  4. Smackis fick en like av Kebarvid i Framsidan på forumet uppdaterad   
    God morgon kära forumare!
    Vi har nu lanserat en ny version av framsidan för forumet. Poängen med uppdateringen är att forumet ska bli mera överblickbart, vi vill att man som forumbesökare snabbare och lättare kunna hitta till innehåll som är relevant.
    Uppdateringen har även som syfte att förbättra användbarheten på mobila enheter.
     
    Vi ser väldigt gärna att ni kommer med feedback! Vad för innehåll vill ni se på framsidan? Går det lätt att navigera till platser i forumet som ni vill besöka? Ser något konstigt ut?
    Vi planerar att löpande lansera nya uppdateringar och i denna processen är eran feedback mycket värdefull.
  5. Smackis gav en like till Kermit The Frog i Missnöjd   
    En otroligt otrevlig upplevelse. Det finns verkligen rötägg som inte hör hemma på en proffesionellt företag.
    Lösningar: 
    Om du köpt telefonen i butik finns det en chans att det står på ditt originalkvitto att telefon ska vara försäkrad. Förklara din situation och om det står på ditt originalkvitto bör en erfaren försäljare i butik göra din aktuella telefon försäkrad. Om du fått telefonen utbytt vid ett tidigare försäkringsärende, serviceärende eller reklamationsärende berätta då det. Telia dokumenterar om du fått en utbytt enhet. Om det samtidigt framgår på ditt originalkvitto att du tagit försäkring bör en erfaren försäljare byta ut fel försäkrad telefon till rätt. Om telefonen är köpt via www.telia.se, ta med dig Mobilt BankID för att kunna logga in på Mitt Telia, alternativt ta med fysisk följesedel. Vad har orsakat felet? 
    Ofta orsakas felet på grund av att du fått din enhet utbytt eller köpt en ny telefon i samband med att säljaren glömt att byta ut din gamla enhet mot din nya enhet från försäkringen. Övrigt:
    Om försäljaren du får tala med är ny rekommenderar jag att be om att en erfaren säljare stödjer eller gör ärendet. Det är en komplext process för en oerfaren försäljare i butik och av juridiska skäl krävs rätt underlag för att få byta ut avsedd försäkrad telefon för att undvika försäkringsbedrägeri. En erfaren försäljare vet vilket underlag som krävs. Endast personalen kan utföra försäkringsbedrägeriet om din enhet byts ut felaktigt. Du behöver inte oroa dig för att bli personligen berörd av detta. Om ovan ej fungerar finns det ofta inte något mer att göra. Du kan alltid fråga försäljaren om det finns andra lösningar.
  6. Smackis gav en like till Kebarvid i Framsidan på forumet uppdaterad   
    Bra jobbat! 
  7. Smackis gav en like till Tornevall i Telejack?   
    Det brukade förr krävas ett telefonnummer (tror även att det gick att söka adress och lägenhetsnummer) till den bostad man beställde ADSL till, för att det skulle gå att avgöra huruvida inkoppling var möjligt. Idag vet jag faktiskt inte vilka möjligheterna är, men det borde rimligtvis finnas status hos operatören kring om adressen går att koppla in på åtminstone, då det handlar om indragna fysiska ledningar. Men vill du vara helt säker skall du nog ställa frågan till Telia också  
  8. Smackis gav en like till Anaesthisia i Framsidan på forumet uppdaterad   
    "Telia Customer Community", "Självhjälp för kunder" eller "Kunder hjälper varandra"?
     
    A
  9. Smackis gav en like till adeshokan i Framsidan på forumet uppdaterad   
     
    Telia community låter som ett bra namnförslag! Röda texter och dylikt är, som du säger, troligtvis inte rätt väg att gå.
  10. Smackis gav en like till bsj i Framsidan på forumet uppdaterad   
    Det skulle kunna var ngt så enkelt som att lägga till Kundforum i namnet så har ni förtydligat det hela.

    Sen borde texten, gärna med röd fetstil, Här kan du läsa och dela med dig av synpunkter, tips och tricks gällande Telias tjänster och produkter. Observera att forumets syfte är att skapa dialog mellan kunder. Om du vill ha hjälp eller kontakt från Telia, använd Support eller Kontakta Oss, som försvann på ngt sätt finnas med på varje sida.och lägg gärna till Twitter och Facebook. Övertydlighet behövs tydligen, med tanke på den selektiva läskunnigheten/läsförståelsen som tydligen har drabbat det svenska folket
  11. Smackis gav en like till magister_forum i Framsidan på forumet uppdaterad   
    Man kanske kan döpa om forumet till Telia Community eller liknande? Tyvärr tror jag inte att långa texter kommer läsas, hur röda dom än skulle göras, men det skadar kanske heller inte
  12. Smackis gav en like till Christer S i Framsidan på forumet uppdaterad   
    Det, eller i alla fall liknande förslag, har framförts tidigare. Jag undrar om det blir något tydligare. Kundforum är väl vad många ser det som, ett forum för kontakt mellan Telia och dess kunder. Kundforum behöver inte nödvändigtvis syfta på forum för kontakt mellan kunderna.
     
  13. Smackis gav en like till Christer S i Framsidan på forumet uppdaterad   
    Jag ser minst två skäl till att forumets syfte behöver bli tydligt. Dels kan frågeställare som vänder sig till Telia bli både undrande och irriterade över uteblivna svar. Och för att forumet ska fungera bra så behövs det användare som flitigt eller bara ibland besvarar frågor. Som det har fungerat en längre tid så har fler och fler ledsnat på forumet och helt eller delvis slutat att delta.
     
  14. Smackis gav en like till magister_forum i Framsidan på forumet uppdaterad   
    Kul att forumet är i rörelse!
  15. Smackis fick en like av Mats A i Framsidan på forumet uppdaterad   
    Där har du helt rätt. Det ska vi ändra på. Tack för din feedback!
  16. Smackis gav en like till Mats A i Framsidan på forumet uppdaterad   
    Dessutom ligger det en länk under Kontakta oss längst ner på telia.se till forumet.... borde väl flyttas till support, åtminstone?
  17. Smackis gav en like till bsj i Framsidan på forumet uppdaterad   
    Jag vet inte hur många gånger jag har påpekat att ni borde byta namn på forumet. Det händer alltför ofta att det skrivs inlägg som antingen riktar sig direkt till Telia lr också är av sådan art att den inte är möjlig för oss andra användare att svara på. Det borde med andra ord redan av namnet framgå att forumet inte är ngn kontaktväg till er, att ni sedan har tagit bort texten som förklarade forumets syfte (fanns på varje forumsida) gör inte saken bättre, jag vet att den finns på forumets startsida men det är uppenbarligen inte tillräckligt. Visserligen verkade den inte läsas av så många lr också fanns/finns det ett selektivt läsande hos väldigt många
    P.S. Det kanske skulle komma upp en liten ruta med texten "Är det så att du vill ha svar från Telia så använd Support eller Kontakta Oss. Ja Nej"  när man klickar på "Skicka ämne", lite övertydligt kanske men det kanske får folk att fatta.
     
  18. Smackis fick en like av Kebarvid i Framsidan på forumet uppdaterad   
    God morgon kära forumare!
    Vi har nu lanserat en ny version av framsidan för forumet. Poängen med uppdateringen är att forumet ska bli mera överblickbart, vi vill att man som forumbesökare snabbare och lättare kunna hitta till innehåll som är relevant.
    Uppdateringen har även som syfte att förbättra användbarheten på mobila enheter.
     
    Vi ser väldigt gärna att ni kommer med feedback! Vad för innehåll vill ni se på framsidan? Går det lätt att navigera till platser i forumet som ni vill besöka? Ser något konstigt ut?
    Vi planerar att löpande lansera nya uppdateringar och i denna processen är eran feedback mycket värdefull.
  19. Smackis fick en like av Kebarvid i Framsidan på forumet uppdaterad   
    God morgon kära forumare!
    Vi har nu lanserat en ny version av framsidan för forumet. Poängen med uppdateringen är att forumet ska bli mera överblickbart, vi vill att man som forumbesökare snabbare och lättare kunna hitta till innehåll som är relevant.
    Uppdateringen har även som syfte att förbättra användbarheten på mobila enheter.
     
    Vi ser väldigt gärna att ni kommer med feedback! Vad för innehåll vill ni se på framsidan? Går det lätt att navigera till platser i forumet som ni vill besöka? Ser något konstigt ut?
    Vi planerar att löpande lansera nya uppdateringar och i denna processen är eran feedback mycket värdefull.
  20. Smackis fick en like av Kebarvid i Framsidan på forumet uppdaterad   
    God morgon kära forumare!
    Vi har nu lanserat en ny version av framsidan för forumet. Poängen med uppdateringen är att forumet ska bli mera överblickbart, vi vill att man som forumbesökare snabbare och lättare kunna hitta till innehåll som är relevant.
    Uppdateringen har även som syfte att förbättra användbarheten på mobila enheter.
     
    Vi ser väldigt gärna att ni kommer med feedback! Vad för innehåll vill ni se på framsidan? Går det lätt att navigera till platser i forumet som ni vill besöka? Ser något konstigt ut?
    Vi planerar att löpande lansera nya uppdateringar och i denna processen är eran feedback mycket värdefull.