magister_forum

Medlem
  • Antal inlägg

    7
  • Gick med

  • Besökte senast


Like-aktivitet

  1. magister_forum fick en like av Mats A i Kan ej låsa upp SIM kort   
    Stå på dig Mats!
  2. magister_forum gav en like till Kermit The Frog i Telias ointresse av kundkontakt   
    Enligt mitt tycke är det relativt ointressant att bedöma ett storbolag utifrån deras sociala medier eller Facebooks-sidor. Det på grund av att storbolags officiella sociala medier ofta endast innehåller negativ kritik, vilket utifrån ett statistiskt perspektiv är ytterst orealistiskt med företagets storlek (framgång) att döma.

    Ett intressantare alternativ är SKI. SKI:s undersökning från 2016 utifrån 2000 intervjuer på svenskar i åldrarna mellan 18-79 år har gett resultatet:

    Telias kundnöjdhet för privatkunder: 66,2. Branschen: 66,6.
    Telias kundnöjdhet för företagskunder: 68,5. Branschen: 66,4.
    Hur kommer det sig att det är så mycket negativ kritik på storbolags sociala medier?
    Att beskriva sitt missnöje publikt och via en egen inloggning på sin egen Facebook-sida och vidare postat på exempelvis Telias officiella Facebook-sida kan kännas både enkelt, hämndlystet eller effektivt i tron att Telia kommer arbeta hårdare och sätta dit mer krafter för att avhjälpa problemet som nu är publikt. Hur kommer det sig att det är så ****** svårt att ta sig fram till Telias support och inte på Televerkets (statligt)?
    Ett privatägt storbolag gör hela tiden effektiviseringar utifrån perspektiven tid för avklarat ärende, kundnöjdhet och ekonomiskt i avseende att få maximal kundnöjdhet med minimal kostnad. Tid för avklarat ärende hänger ihop med kostnaden. Om varje enskild handläggare för support på exempelvis ett bolag med Telias support-styrka skulle minska sin handläggningstid med 1 sekund sparar företag ca. 11 miljoner kronor. Detta tankesätt medför att otroligt organiserade (läs: komplexa) växelsystem, flera olika kanaler för support och bestämda kanaler för ex. TV, bredband eller vad ditt ärende nu gäller. Televerket arbetade inte så. På bekostnad av skatt och en större procentuell andel av Sveriges statsbudget hade Televerket en enorm arbetsstyrka, subventionerade utbytesenheter (läs: support bytte ut trasig fast telefon gratis) jämfört Telia Company AB idag. Mycket bekvämt för medborgare som använde Televerkets tjänster.

    När Televerket såldes innebar det att det nya privatägda företaget inte hade tillgång till statsbudgeten. Det upptäcks nu att det finns enorma ekonomiska läckage, hålrum i budgeten och annat som var nödvändigt att ändra på för att ett privatägt bolag har nya spelregler, de får inte vara för stora (monopol), vilket innebär att det nya TeliaSonera AB tvingas sälja av delar av bolaget som genererar inkomst, exempelvis COMHEM eller att Telia inte fick fusion med norska Telenor. Följs inte dessa nya spelregler eller att ekonomiska läckage och hålrum täcks går ett privatägt företag i konkurs. Ett statligt verk får alltid nya pengar automatiskt av Sveriges skattebetalare utifrån statsbudgeten. Där finns det mycket pengar att göra för att "skämma bort" medborgarna (läs: välstaten).
    Visst är det trist att Telia Company AB inte är sig likt den service som Televerket hade, men det är även trist att jämföra ett privatägt bolag kontra ett statligt verk och göra en bedömning.
  3. magister_forum gav en like till Kermit The Frog i Missnöjd   
    En otroligt otrevlig upplevelse. Det finns verkligen rötägg som inte hör hemma på en proffesionellt företag.
    Lösningar: 
    Om du köpt telefonen i butik finns det en chans att det står på ditt originalkvitto att telefon ska vara försäkrad. Förklara din situation och om det står på ditt originalkvitto bör en erfaren försäljare i butik göra din aktuella telefon försäkrad. Om du fått telefonen utbytt vid ett tidigare försäkringsärende, serviceärende eller reklamationsärende berätta då det. Telia dokumenterar om du fått en utbytt enhet. Om det samtidigt framgår på ditt originalkvitto att du tagit försäkring bör en erfaren försäljare byta ut fel försäkrad telefon till rätt. Om telefonen är köpt via www.telia.se, ta med dig Mobilt BankID för att kunna logga in på Mitt Telia, alternativt ta med fysisk följesedel. Vad har orsakat felet? 
    Ofta orsakas felet på grund av att du fått din enhet utbytt eller köpt en ny telefon i samband med att säljaren glömt att byta ut din gamla enhet mot din nya enhet från försäkringen. Övrigt:
    Om försäljaren du får tala med är ny rekommenderar jag att be om att en erfaren säljare stödjer eller gör ärendet. Det är en komplext process för en oerfaren försäljare i butik och av juridiska skäl krävs rätt underlag för att få byta ut avsedd försäkrad telefon för att undvika försäkringsbedrägeri. En erfaren försäljare vet vilket underlag som krävs. Endast personalen kan utföra försäkringsbedrägeriet om din enhet byts ut felaktigt. Du behöver inte oroa dig för att bli personligen berörd av detta. Om ovan ej fungerar finns det ofta inte något mer att göra. Du kan alltid fråga försäljaren om det finns andra lösningar.
  4. magister_forum gav en like till Stella Marklund i Telia Webmail, aktivera signaturen man skapat.   
    LÖSNINGEN (som jag faktiskt efter visst ytterligare letande kunde hitta själv) är: 
    1. Skapa/lägg upp ett Nytt meddelande. 
    2. På emailet, under Till och Ämne, finns en box för Alternativ. Markera den, och välj önskad signatur i området för Signatur! 
    Sen kan emailet skrivas och skickas, och man "ser" i mailet den signatur man valt att ha med. 
    Mycket bra Telia; på det här viset kan man välja dels vilken signatur (t.ex. en svensk eller internationell beträffande bl.a. telefonnummer och att ange vilket land i ett adressfält) och så kan man i samma email också ställa av sin signatur. Mycket bra tänkt och upplagt för oss kunder, Telia!! Tack för en fin funktionalitet här, med Signatur i skickad E-post! 
     
    Med vänlig hälsning, 
    Stella 
     
  5. magister_forum fick en like av Smackis i Framsidan på forumet uppdaterad   
    Man kanske kan döpa om forumet till Telia Community eller liknande? Tyvärr tror jag inte att långa texter kommer läsas, hur röda dom än skulle göras, men det skadar kanske heller inte
  6. magister_forum fick en like av Smackis i Framsidan på forumet uppdaterad   
    Kul att forumet är i rörelse!
  7. magister_forum gav en like till Smackis i Framsidan på forumet uppdaterad   
    God morgon kära forumare!
    Vi har nu lanserat en ny version av framsidan för forumet. Poängen med uppdateringen är att forumet ska bli mera överblickbart, vi vill att man som forumbesökare snabbare och lättare kunna hitta till innehåll som är relevant.
    Uppdateringen har även som syfte att förbättra användbarheten på mobila enheter.
     
    Vi ser väldigt gärna att ni kommer med feedback! Vad för innehåll vill ni se på framsidan? Går det lätt att navigera till platser i forumet som ni vill besöka? Ser något konstigt ut?
    Vi planerar att löpande lansera nya uppdateringar och i denna processen är eran feedback mycket värdefull.
  8. magister_forum gav en like till Mats A i Kan ej låsa upp SIM kort   
    Tack snälla! 😄
  9. magister_forum gav en like till Christer S i Kan ej låsa upp SIM kort   
    Telia har skapat det här forumet så att användare kan hjälpa varandra med diverse frågor, lösa problem och ge och få diverse tips och råd. Det används till viss del på det sättet men många förstår inte det och vänder sig till Telia i forumet. Ibland med ett direkt tilltal, men annars är många frågor sådana att de rimligtvis inte är tänkta för oss andra användare.
    Är något "monotont" i forumet så är det alla inlägg där man uppenbart, eller i alla fall sannolikt, förväntar sig svar från Telia. Det Mats gör, när nästan inga andra gör det, är att upplysa om att forumet inte är någon kontaktväg till Telia så att frågeställarna ska slippa vänta förgäves på svar. (Att tänka tanken att det skulle ha med "samlande av inlägg" att göra skulle min hjärna inte ens göra även om det skulle ta sluta på andra tankar i huvudet.)
    Du har ställt endast någon enstaka konkret fråga, och ser inte ut att vara någon "problemlösare" eller "idéspruta". Så jag undrar - vad gör du egentligen här i forumet?
  10. magister_forum fick en like av Mats A i Kan ej låsa upp SIM kort   
    Stå på dig Mats!
  11. magister_forum gav en like till Kermit The Frog i webmail   
    Vill nämna att Telia har flera kontaktkanaler. Telefon med personlig support är tyvärr den med längst kötid. Alternativt kan du kontakta dem via Facebook, chatta, Twitter och e-mail. Du kan även logga in på "Mitt Telia" med Mobilt BankID, klicka på "abonnemang", "visa alla abonnemang", "E-post". Då ser du exakt vilken e-post du använder, möjlighet att återställa lösenordet. Då får du det återställt direkt utan någon väntan på brev i postlådan.
    Tipsar även om Telias mobilapp "Telia Min Mobil". Med appen kan du numera se aktuell kötid på telefonsupporten och du kan be Telia ringa dig så slipper du stå i kö.