Kega

Medlem
  • Antal inlägg

    129
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Kega vann senast 19 November 2011

Kega hade det mest gillade inlägget!

Om Kega

  • Rank

Användarinformation

  • Kön
    Not Telling
  1. Jag skrev fel. Det var via chatten, inte via telefon, som jag hade en konversation med supporten.
  2. Jag pratade med dem på telefon och de gjorde ett ärende eftersom de inte kunde lösa problemet direkt och sa att någon skulle kontakta mig de närmaste dagarna. Fyra veckor kallar jag inte för de närmaste dagarna. Jag vet att det här är ett kundforum och ville bara berätta hur Telia beter sig. Problemet är att jag inte kan se direkt via TeliaPlay de kanaler TV4 äger. Alla andra kanaler går bra. Det har aldrig fungerat. Jag har ominstallerat appar, har senaste version av IOS och det fungerar vare sig på iPad som iPhone. Det konstiga är att TV4-kanalerna går att se om jag väljer ”Starta från början”. Men direkt/live fungerar inte.
  3. På måndag har det gått 4 veckor efter det att jag anmälde mitt problem. Ingen har hört av sig. Märkligt att Telia inte är intresserad av att ha ett gott rykte. Att höra av sig inom rimlig tid tycker jag tillhör god ton.
  4. Ett sätt som jag efter mycket om och men förstod är att fejka ett fel och klicka sig vidare i felsökningskedjan och ange att det fortfarande är fel. Till slut ger algoritmen upp och erbjuder chatten. Mitt problem är att jag har problem med Telia Play och det finns ingen vettig felkedja för Telia Play att börja med. Chatt-supporten kunde inte lösa problemet så nu har jag ett ärende i gång. Så får vi se hur det slutar.
  5. Nyligen chattade jag om ett problem om Telia Play. Jag fick uppmaningen om att logga ut, Ladda om alla appar etc. Nu har jag gjort det. Felet kvarstår men nu hittar jag inte länken till Chatten. Irriterande.
  6. Jag kan inte med Telia Play appen se direkt/live av de kanaler som TV4 äger. Dock går det bra att göra ”starta från blrjan” av ett program. Andra kanaler går bra som 3:an, 5:an etc. De saknar ”starta från början”-funktion. Jag ringde igår torsdag till Telia. Jag gick till svar att de hade stora problem med Telia Play. Prognosen var att det skulle vara fixat idag 13:00. Men icke då.
  7. En annan lösning är att flytta WiFi-antennerna genom att koppla in förlängningskablar mellan antenn och router. Nackdelen är att det blir mer kabeldragning som kan vara svårt att göra så det ser snyggt ut. Allt beror ju på hur huset ser ut. Skarvkablarna i sig är inte så dyra. Vänligen Kega
  8. Jag hade härom dagen stora problem att aktivera Telia Play från min iPad:da. Blev slussad runt mellan webbsidor och appen när jag skulle aktivera Telia Play. Och kanske förstod jag inte vilka val jag skulle göra. Till slut hamnade jag på att paddan sa att den laddar ned något. Efter 30 minuter gav jag upp och dödade den körande appen. Idag har jag lyckats aktivera Telia Play från PC:n och inloggad på Telia.com. Då blev det mera begripligt och tydligen måste man skapa ett speciellt Telia Play konto. Nu har jag provat att på iPad:dan titta på mina kanaler. Det räckte att behöva logga in en gång på det speciella Telia Play kontot. Men det fungerar inte att direkt se de kanaler som TV4 står som ägare till (4, 7, 12 TV4 film etc...). Däremot har de kanaler en omstartsfunktion (Starta om) och det fungerar. Men inte att sen hoppa till direkt visning (live). Då får jag felkoden:Cv11:70008 efter ett tag. Denna kod får jag också om jag väljer direktvisning av kanal. För 3:an ,5:an och andra kanaler som inte har "starta om"-funktionen fungerar det direkt. Detaljerad felutskrift är: Uppspelningen kan inte startas Uppspelningen kan inte startas. (Felkod: Cv:70008) "Fösök igen" "Avbryt" Lite irriterande. Men jag avvaktar väl. Vänligen Kega
  9. SCART är analog TV-teknik och HDMI är digital teknik. Majoriteten av all TV-utsändning är i dag digitalt. (Vissa kabelbolag har kvar en del analoga kanaler i sina nät.) Därför är det kostsamt att i nya apparater för TV att förse dem med analoga anslutningar t.ex. SCART. Det finns m. a. o. ingen större efterfrågan på marknaden för apparater med analoga anslutningar. Vänligen Kent
  10. Typiskt. Efter att ha postat inlägget hittar jag länkar under rubriken "Priser" längst ned på någon sida. Men dessa länkar finns inte under "Handla" eller "Abonnemang". Suck.
  11. Jag söker förgäves efter en webbsida hos Telia där jag får prisuppgift på fast telefoni och hur jag gör för att byta till Telia. Någon som har en länk att bjuda på? Vänligen Kent.
  12. Det beror på att boxen bara spelar in ljud och bild. Ej några undertexter t. ex. text-tv-sidan 199. De texter du ser från sidan 199 är de aktuella text-tv-sidor som just för tillfället ligger ute i sändning. Det är en klar brist att inte text-tv-sidan spelas in. Vänligen Kega.
  13. Då jag vill fjärrstyra min inspelningsbara IP-TV-box via appen ”Spela In” så fungear det. bara om min smart-telefon iPhone 7 kopplar upp sig från ett wifi-nät. Kör jag via 4G får jag ett felmeddelande som lyder ”Anslutningen misslyckades. Fösök senare”. Mycket irriterande då man ej är hemma. Har det att göra med de nuvarande problemen med Play+?
  14. Inte heller jag hittar någon sida för support och felanmälan som handlar om själva Telia.se. Har försökt att hitta något ställe där jag kan beskriva problem med Bank-ID-inloggning. Förgäves. Märkligt att webbsidorna är så dåliga att surfa runt i. Trösten är att jag då ger mycket dåliga omdömen i de enkät-sidor som poppar upp. Sajten påstår att den inte hittar något Bank-ID i min dator trots att jag nyss har loggat in med bank-id på både SEB och Handelsbanken (SHB). Även till Svenska Spel fungerar det. Kanske har det att göra med att jag har två bank-id-dosor USB-anslutna, en från SEB och en från SHB. (SHB hävdade att Bank-ID från SEB inte fungerade vid inloggning till SHB.)
  15. Jag tror knappast att det inom rimlig framtid kommer vara möjligt att få Text-TV-sidan 199 inspelad på den inspelningsbara TV-boxen. Jag har inte hört talas om att skulle finnas någon sådan box oavsett IP-TV, Kabel, Markbundet eller Satellit. Som kuriosa kan nämnas att på den analoga tiden kunde man hjälpligt se Text-TV-sidan 199 om hade man en S-Video-bandspelare. Visst hackade texten och bokstäver fattades men det gick hyffsat att läsa texten. TV-boxen är mycket primitiv och som exempel då man programmerar in ett program att spelas in framgent så är det _inte_ programinformationen som lagras utan endast en start och stopp-tid. Om tablåerna hinner ändras mellan programmeringstillfället och då programmet sänds är man helt rökt. T.ex. i söndags då SVT1 försköt hela kvällens program. Även de två gånger per år då vi växlar mellan sommartid och normaltid blir det problem. Även här fanns det tekniker då sändningarna var analoga som fixade dylika tablåändringar. De hette VPS (Video Programming System) eller PDC (Program Delivery Control). Dock sjösattes aldrig något av dessa system i Sverige. Tyskland hade VPS och även via satellit fungerade VPS. Jag fick prova detta en gång (Programmet Beat Club på en tysk Astra-kanal via satellit.) och det fungerade klockrent. Videon startade exakt då programmet gick igång (någon försenat enligt ursprungstablån) och stoppades exakt då hallåan kom tillbaka. Det är för mig mycket märkligt att det inte finns något sjösatt system som löser problemen med ändrade tablåer. Vänligen Kega