elisek

Moderator
  • Antal inlägg

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Like-aktivitet

  1. elisek gav en like till Dan Altemyr i Forumet 2.0 är på G!   
    Jag noterade alldeles nyss när jag försökte navigera mig runt i Telias supportsidor, som faktiskt är ganska trassliga, att det finns fler referenser till Telias forum. Jag hittade tyvärr inte vad jag sökte, och chatboten Charlie får nog öva lite till innan den går att använda, men kom t.ex. så småningom fram till en knapp med "Sök support". Jag knappade in vad jag sökte efter men hittade inget ändå, men det förslag som kom upp för fortsatt supportsökning var forum.telia.se. Den här kopplingen som många misstar för support från Telia sitter alltså i lite här och var på Telias sidor så att den rådande missuppfattningen finns är nog inte så värst konstig ändå.
    Mitt ärende får jag väl ta per telefon eftersom jag inte använder Facebook.
    Uppdatering:
    Jag hittade vad jag sökte på annat sätt. Telias marknasföring är lite missvisande tror jag. På mina sidor står att jag kan beställa tvillingabonnemang för 0 Kr/mån, men jag har redan ett sånt och betalar 129 Kr/mån. Tittar man riktigt noga så stor det inte 0 Kr utan "från 0 Kr", och 0 Kr gäller endast om man har grundabonnemanget. Men Mina Sidor borde förstå att jag har "Stor" och då kostar det 129. Detta är alltså på "Mina Sidor" där all information om mina abonnemang finns, och inte på de publika sidorna.
  2. elisek gav en like till Dan Altemyr i Forumet 2.0 är på G!   
    Därför att de övriga länkarna under den rubriken är "Driftinformation", "Täckningskartor", "Surfa säkert", "Anmälan och överträdelser" och "Fakturahjälp", vilka alla är direkta Telia-funktioner som i den mån där finns nån form av bemanning eller betjäning bakom utförs av Telia-personal. Men det är klart, många forumdeltagare kan också bistå med diverse hjälp, så det är väl en viss form av support det också (även om en del av den "supporten" består av att upplysa om att det är ett kund-till-kundforum). En omformulering till "Kundforum" kanske skulle räcka. 
  3. elisek gav en like till Asawid i Forumet 2.0 är på G!   
    Det var visserligen inte jag som påtalade det, men det ärväl uppenbart varför det är olämpligt. Det är ju inte alls någon support från Telia, vilket man förstås antar att det är när man hittar det där. Vilket vi ideligen ser här i fprumet. Spelar nog ingen roll hur mycket text om forumets funktion man lägger till. Folk läser inte "extratexter" utan klicka bara på. Ligger det under "support" antar man att man får... ja, support helt enkelt. Och inte "kanske hjälp från någon annan användare"
  4. elisek gav en like till bsj i Forumet 2.0 är på G!   
    Nu ligger ju länken till forumet umder Kontaka oss, vilket är missvisan då det inte är en kontaktväg till er. Kommer det att liga kvar där, tas bort lr läggas under en egen rubrik
  5. elisek gav en like till Dan Altemyr i Forumet 2.0 är på G!   
    Jag har alltid följt forumlänken längst upp till höger på Teilias startsida, så jag får erkänna att jag inte lagt märke den andra länken, troligtvis för att jag sällan scrollar så långt ned på sidan, men jag håller med om att det kan verka lite missvisande.
    Annars brukar det generellt på alla webbsidor (inte enbart Telia forum) vara så att det nederst på sidorna ofta bara brukar finnas reklambanners, olika sorters juridiska friskrivningar och en del annat som man oftast redan har läst, därav att jag sällan scrollar ända ned dit. Jag tycker att den nuvarande minimalistiska sidfoten i forumet är bättre än den där stora lila grejen, även om den ser lite snyggare ut med det där fina rundade typsnittet i rubrikerna. Frågan är bara under vilken annan rubrik forumlänken skulle hamna eller om den ens skulle vara med där nere. På Telias nuvarande hemsida har "Forum" hamnat under "Support", vilket också är lite missvisande.
  6. elisek gav en like till Dan Altemyr i Forumet 2.0 är på G!   
    Det ser väl bra ut. Jag gillar att informationen om vad forumet har för funktion har kommit med i dialogen för att skapa en ny tråd, (sista bilden i inlägget). En ytterligare förbättring med den dialogen skulle kunna vara att när man klickar på skicka-knappen så sker automatiskt en sökning efter liknande trådar och om det finns såna så måste man välja om man i stället vill gå till den tråden eller fortsätta att skapa en ny.Förresten, "boarden", är det verkligen korrekt svenska?
    Men det skulle vara kul att provköra, det är först då man verkligen kan få en uppfattning. Men det kräver förstås att nya sidorna är nästan helt färdiga. När Swedbank renoverade sina internetbanksidor för några år sedan så fanns det en knapp man kunde välja för att byta till de nya sidorna för att prova. De var lika "skarpa" som de gamla, dvs de arbetade mot samma konton och liknande. Ett liknande förfarande skulle kunna tillämpas med teliaforumet.
  7. elisek gav en like till hsd i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    När man kollar så är moderatorerna inte så frekventa besökare
    En sak som leder (irriterade / ledsna) kunder till forumet i tron att det är Telia supporten är det faktum att på Telias startsida, längst ner så finns gruppen support och i den spalten är länken till forumet
    kanske skulle vara bra att redan där benämna forumet : kund till kund forum
  8. elisek gav en like till Christer S i Hjälp oss med Telias nya forum!   
      För min del är det allra viktigaste att användare fattar att forumet INTE är en kontaktväg till Telia. Det fascinerar mig att några håller ut och fortsätter att upplysa om forumets syfte.   Forumet bygger på att det finns intresserade som engagerar sig och besvarar frågor. Som det fungerat de senaste åren är det inte speciellt inspirerande att "hänga här". Och med ett tydligt syfte skulle det förmodligen sprida sig att forumet är ett ställe där man kan få hjälp med det ena och det andra, med diverse frågor som inte hör hemma i kundsupporten. (Fast det är ju också okej att ställa frågor om sådant som annars hör till kundsupporten.)   Det är okej att också moderatorer besvarar frågor bara forumets syfte är tydligt, annars blir det smått förvirrande vad som gäller. Och som någon redan kommenterat, önskar Telia feedback är det viktigt att den uppmärksammas, och att det på något sätt framgår att den nått fram. Såvida det inte bara handlar om t ex en "förslagslåda".   Så undrar jag över hur mycket forumet egentligen modereras. Med så många inlägg och trådar som vänder sig till Telia borde väl moderatorerna vara mer synliga och förklara vad som gäller (i alla fall när inte andra användare är snabba att förklara ).   Tycker i alla fall att Telia har högt i tak här i forumet (eller så modereras det inte ). Men det är tröttsamt med alla som vill "skriva av sig"/"klaga på Telia", att de gör det under ett ämne som deras problem i grunden handlar om när klagomålen egentligen handlar om kundsupporten. Det bidrar också till att de "hjälpsamma" i forumet kanske tröttnar. Klart att trådar kan hamna fel, men när den typen av ärenden så ofta hamnar under fel ämnen fungerar det ju inte att välja att läsa de ämnen som intresserar en.   Några kommentarer från en numera lågaktiv forumdeltagare.  
  9. elisek gav en like till hsd i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    En PM-funktion skulle vara bra, det kan tex. behövas om någon vill kontakta /kontaktas så slipper mailadress telefonr. ed. synas öppet på forat
    jag söker med ljus och lykta hur jag ska få tag på webmaster men lyckas inte...
    mailadressen till mitt forumkonto stämmer inte -------finns inte , har upphört.
  10. elisek fick en like av Anaesthisia i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Hej kära forumanvändare!
    Av många skäl har vi på Telia börjat arbeta med att ta fram ett nytt forum. Vi har väldigt fria händer i det här uppdraget, och vill därför vända oss till er - våra experter! Vad vill ni se hända med forumet? Vad vill ni inte se? Är det något ni upplever som jobbigt idag? Finns det något ni tycker är helt ovärderligt bra? Vad ska vi behålla? Vad ska vi ta bort?

    Några mål vårt team har med ändringen:
    Att göra det tydligare att forumet inte är en kontaktväg till vår kundtjänst. Att flytta in forumet under Telia.se, istället för ha det på en separat domän. Att se över alla inlägg på forumet och erbjuda en mer tydlig uppdelning i olika topics. Att ta bort överflödig funktionalitet från forumet idag och skala ner det till bara det ni forumanvändare behöver för att hjälpa varandra.  Utifrån de här målen, samtal med några av er som hänger här ofta, och lite intern diskussion har vi snabbt slängt ihop en bild på hur vi tänker oss startsidan. Vad tror ni om detta?
    Allt kan ifrågasättas högt som lågt, och vi vill verkligen höra allt ni har att säga om den här ändringen. Vill ni flytta en knapp längre ner? Vill ni ha något annat på startsidan? Har vi fel kategorier? Har ni idéer om hur vi uppmuntrar till mer diskussion? Tycker ni att Telia ska synas mer/mindre? Vill ni att vi ska lägga in nytt innehåll?

    Vi har många frågor. Har ni svar? Eller frågor?
    Vi väntar med spänning.
    /Elise och forum-teamet

  11. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Nånting som är vanligt i andra diskussionsforum är att när någon, ofta ny i forumet, startar en tråd om en fråga som redan är behandlad, så är den vanliga responsen att frågeställaren uppmanas att använda sökfunktionen först.
    En sådan funktion finns även i Telia-forumet, (titta uppe till höger på sidan) och använder man den för att man stött på ett problem så kan det mycket väl bli träff i en tråd som legat vilande länge. Det är då en avvägningsfråga ifall man har nåt nytt att tillföra och i så fall om det fortfarande är relevant innan man svarar på en sån tråd. Inlägg av typen "jag har samma problem nu fem år senare" t.ex. tillför inte särskilt mycket.
    Har man dock nån form av ny banbrytande information i ämnet så kan det förstås vara tråkigt ifall tråden har blivit låst.
  12. elisek gav en like till Max Wik i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Enig, men tråden i fråga kan fortfarande vara aktuell men vi moderatorer kunde ta en större roll och låsa trådar som inte längre är relevanta med hänvisning till varför de inte är relevanta när väl sådana trådar dyker upp. Hur tycker du det låter?

    Anledningen till varför det händer titt som tätt beror på sökmotorindexering vilket leder till trådarna i fråga.
     
    Mvh
    Max Wik
    Telia
  13. elisek gav en like till Anaesthisia i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    En funktion jag skulle vilja ha är att trådar som ingen skrivit i låses för nya inlägg efter en viss tids inaktivitet i tråden, t ex ett år. Det är alltid lika förvånande när någon väcker liv i en flera år gammal tråd där ganska mycket förändrats sedan tråden var aktuell.
    Senast nyss var det någon som väckte liv i en tråd där senaste inlägget dessförinnan var från 19 januari 2011.
    A
  14. elisek gav en like till Max Wik i Hjälp oss med Telias nya forum!   
     
    Kanonförslag! Jag hittade även en modereringsfunktion så vi kunde sammanfoga trådar och kan därför glatt meddela att det nu endast finns en E-SIMs-tråd (om jag inte missat någon).
     
    Mvh
    Max Wik
    Telia
  15. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    När det gäller filtreringen så finns det redan en funktion i forumet där man kan specificera en sökning med ett antal kriterier som t.ex. kategori och tidpunkt och som sedan dyker upp som ett sparat val i en meny på första sidan. det skulle räcka med att få möjlighet att förfina sökvillkoren och kunna lägga till egna sökvillkor, som t.ex. "'E-sim' finns inte med i rubriken"
    Angående modereringen så tycker jag att ni sköter den bra utifrån de verktyg ni har till hands. Att sammanfoga trådar håller jag med om skulle vara en användbar möjlighet.
    Även om det inte gäller kundspecifika frågor så kan en deltagare som sitter "på insidan" ha tillgång till information som vi andra deltagare inte har tillgång till på ett enkelt sätt men som skulle kunna förklara en företeelse som diskuteras i forumet. Det kan vara kännedom om tekniska problem eller att nån har grävt av en fiberkabel i Västerås som gör att internet går långsamt. Jag ser inte det som en moderatorsuppgift utan en representant från Telia som deltar i forumet med dessa expertkunskaper.  
  16. elisek gav en like till Max Wik i Hjälp oss med Telias nya forum!   

    I dagsläget finns det inget enkelt sätt att sammanfoga trådar men det är ett önskemål från oss moderatorer. Vi skulle kunna radera hela trådar men det blir skevt eftersom det kan finna bra svar i bägge trådarna. Vill du kunna dölja vissa specifika trådar eller subforum eller tänker du på att filtrera bort t.ex. ämnen som innehåller ett specifikt ord?


    Hur tycker ni modereringen ska fungera i övrigt? Det är viktigt att forumet inte behandlar kundspecifika ärenden eftersom det är opraktiskt både för oss och för våra kunder. Men vill ni att vi engagerar oss mer och tar en mer aktiv roll bortsett från själva modereringen?
  17. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Nu kom jag på en funktion jag skulle önska mig i forumet. Jag är så trött på alla trådar som i princip handlar om hur frustrerad TS är över att Telia ännu inte levererar E-sim i Sverige. Kan de åtminstone inte hålla sig till en enda tråd och inte starta hur många som helst med samma sak? Jag har själv inget behov av en sån funktion och är därför ointresserad av ämnet. Dessutom hamnar det mestadels om gnäll som inte har någon verkan. Dels skulle det vara bra ifall moderatorer kunde slå ihop liknande trådar, dels skulle jag vilja ha en filterfunktion så att jag kunde filtrera bort alla trådar ur mitt läsflöde som handlar om sånt.
  18. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Det är ju onekligen lite jobbigt om man upptäcker precis när man skickat in ett inlägg att det är en riktigt dålig felstavning eller att man glömt ett litet ord som gör att hela meningen får motsatt betydelse. Av nån konstig anledning ser i alla fall jag inte sånt förrän jag skickat iväg inlägget, oavsett hur bra textredigeraren är, så inom ett visst tidsintervall, eller åtminstone innan nån hunnit svara på inlägget så tycker jag att man ska ha full möjlighet till redigering. Därefter är jag mera tveksam, det finns ju risk att någon svar på en text som inte längre finns kvar, och få framstår som aningen virrig.Bättre då att gamla texten finns kvar och i stället får man lägga till en uppdatering med inskjuten rubrik. Citering, och citering av flera svar är praktiskt, åtminstone i en spretig tråd, det blir gärna spretigt om man ska lägga ett svar på ett inlägg som inte var det sista i tråden. Det bildas "träd" eller hierarkier och det blir gärna lite svåröverskådligt. Jag föredrar citeringar. Det är inte snapchat eller Facebook det här, där man lägger in bilder på söta katter och mat man har för avsikt att snart äta. Bilder kan vara bra ibland, men det kan lätt missbrukas.En ´bild säger mer än tusen ord sägs det, men den tar också minst lika stor plats, både på skärmen och på lagringsplatsen för forumet.Men vill man till exempel visa ett felmeddelande man fått eller en speciell bildstörning på TV:n så kan en bild vara bra. Likes ser jag mera som en klapp på axeln från en som gillade det man skrivit medan ett poängsystem för mest relevant svar mera är en hjälp i ett frågeforum för att hitta det mest korrekta svaret på en fråga. Jag får erkänna att jag är ganska dålig på att klicka på like-knappen själv, men det år inte för att jag inte gillar andras svar utan för att jag förmodligen är lite lat. I och med att jag svarar i ett ämne så framgår det ju att jag var intresserad av ämnet och har läst tidigare inlägg. Innan "me too" blev en hashtag brukade många frågeforum fyllas med svar på en fråga med det epitetet, de bestod av svar av typen "jag har samma problem" eller, ännu värre, "jag har ett annat problem" men ingenstans fanns något svar med en lösning på problemet. Me too-inläggen skulle antagligen få en ganska låg relevanspoäng medan ett inlägg med en fungerande lösning skulle röstas fram till en högre poäng, och i sådana sammanhang är det vanligt att inläggen dessutom sorteras efter relevans. Det skulle vara en bra funktion även på Telia-forumet.
  19. elisek gav en like till Anaesthisia i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Jag tänkte allmänt att bra tips skulle kunna lyftas fram redaktionellt på förstasidan för forumet eller på en förstasida för en kategori. Men visst kan man tänka sig att även lyfta fram det bästa eller de bästa svaren i trådar!
     
    Likes används nog mest för att markera att man tyckt om ett svar eller en kommentar.
     
    A
  20. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Jag syftade nog inte på din skärmdump utan mera på hur det ser ut på webben i största allmänhet med den där bling-epitetet. Det kanske är för att sticka ut från mängden som man blingar till sina sidor lite extra, eller så är det all reklam, ofta med rörliga bilder som sänker helhetsintrycket. Den komponenten är vi dock hittills förskonade från på telia-sidorna, om men inte ser hela webbsajten som en stor telia-reklam förstås, för det är ju trots allt en sajt där man också kan få mycket information om telias produkter och även göra köp och beställningar på. Det lilla man ser på skärmbilden ser inte ut att avvika från det övriga formspråket på telia-sidorna, och vad som är klickbart och vad som är länkar är ganska begripligt också.
    Tillbaka till funktionerna då. Bortsett från de mest basala forumfunktionerna som att kunna lägga in, besvara och citera inlägg, och kanske även kunna redigera tidigare inlägg med viss begränsning, så kan det vara käckt med möjlighet att bifoga bilder ibland, och kanske en ännu mer avancerad textredigerare som hanterar t.ex. typsnitt och tabeller. Filterfunktioner för att hitta inlägg, t.ex. mina inlägg, inlägg med ordet "Apple" i texten, olästa inlägg, etc. är användbara, och det skulle vara trevligt ifall man i sina profilinställningar kunde välja vad man vill se på startsidan.
  21. elisek gav en like till Anaesthisia i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Jag tycker att det är en bra grej, även om den kanske skulle kunna tydliggöras/förenklas och stjärnor kanske inte är den enda möjliga lösningen.
    En möjlighet för användarna att lyfta fram extra lyckade tips inom olika kategorier så att de blir extra enkla för mindre vana användare att hitta vore kanske inte så dum?
     
    A
  22. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Jag har inte riktigt satt mig in i hur det fungerar, men jag antar att det är baserat på aktiviteten i forumet, eventuellt också antalet "likes" eller motsvarsande. Det påminner om andra forum jag varit i, där man får olika rankning beroende på t.ex. hur länge och hur mycket man bidragit, och sättet kan vara olika, på nåt forum syns inte den avatar man valt förrän man gjort ett visst antal inlägg, då börjar den synas lite dmmad, och sen blir den skarpare ju fler inlägg man gjort. På ett annat forum får men en titel, som står under namnet, det börjar med "junior", sen stiger man i "graderna" tills man blir "senior" eller "expert" eller nåt ännu finare.
    Sen är det det här med det grafiska utseendet. Det finns förstås en poäng att man har ett gemensamt formspråk på sajten så att besökaren känner igen sig, men det kan ibland bli lite förmycket bling "bara för att det går". Jag har varit med i den här branchen ganska länge, ända sedan CERNs första webbserver, och förfasade mig över när HTML-tagen <blink> infördes, och har arbetat mycket med animerade gif-filer, java-applets och senare HTML5 och CSS men i längden är det snarare funktion än grafisk layout som vinner enligt vad jag erfarit. Det ska synas att en knapp är en knapp och en länk är en länk etc. Innan Skype och MSN fanns ett chattsystem som hette ICQ som var väldigt populärt, så populärt att deras hemsida, där man registrerade sitt ICQ-nummer, blev den mest besökta hemsidan på Internet. Och det trots att det var det fulaste man kunde tänka sig i HTML-designväg.
    Men det är klart att det är roligare med en forumsida som även är behaglig att titta på, förutom att den har bra funktion.
     
  23. elisek fick en like av Anaesthisia i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Hej kära forumanvändare!
    Av många skäl har vi på Telia börjat arbeta med att ta fram ett nytt forum. Vi har väldigt fria händer i det här uppdraget, och vill därför vända oss till er - våra experter! Vad vill ni se hända med forumet? Vad vill ni inte se? Är det något ni upplever som jobbigt idag? Finns det något ni tycker är helt ovärderligt bra? Vad ska vi behålla? Vad ska vi ta bort?

    Några mål vårt team har med ändringen:
    Att göra det tydligare att forumet inte är en kontaktväg till vår kundtjänst. Att flytta in forumet under Telia.se, istället för ha det på en separat domän. Att se över alla inlägg på forumet och erbjuda en mer tydlig uppdelning i olika topics. Att ta bort överflödig funktionalitet från forumet idag och skala ner det till bara det ni forumanvändare behöver för att hjälpa varandra.  Utifrån de här målen, samtal med några av er som hänger här ofta, och lite intern diskussion har vi snabbt slängt ihop en bild på hur vi tänker oss startsidan. Vad tror ni om detta?
    Allt kan ifrågasättas högt som lågt, och vi vill verkligen höra allt ni har att säga om den här ändringen. Vill ni flytta en knapp längre ner? Vill ni ha något annat på startsidan? Har vi fel kategorier? Har ni idéer om hur vi uppmuntrar till mer diskussion? Tycker ni att Telia ska synas mer/mindre? Vill ni att vi ska lägga in nytt innehåll?

    Vi har många frågor. Har ni svar? Eller frågor?
    Vi väntar med spänning.
    /Elise och forum-teamet

  24. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Lite luttrad från andra webbsajter som jag är så har jag nån sorts filter på glasögonen så att jag sällan ser såna där "tyck till" eller "Rate me"-knappar, och jag är kanske lite tveksam till ifall nån verkligen bryr sig om vad jag tycker.
    Nån av webbhandelssajterna jag besökte för allra första gången för nåt tag sedan inledde sin relation med mej med att slänga upp en jätteblaffa över hela skärmen där de bad mig betygsätta dem, och jag hade då inte mycket mer än hunnit knappa in adressen till deras sida. Lite svårt då. Jag visste ingenting om deras utbud, eller vilken prisnivå de höll eller vilka frakt- och returvillkor som gällde, eller hur svårt eller lätt det var att beställa nåt av dem. De kunde åtminstone väntat tills jag lagt en beställning. Skulle man kanske skriva att det var lite svårt att se vad som stod på deras sida och omöjligt att beställa nåt eftersom det var en stor enkät-popup som skymde?
    Men visst, en sån feedback-knapp med en dialogruta kan ju fungera, särskilt om man märker att man får nån sorts respons. Den är aningen lite mer tekniskt komplicerad än en tråd i ett forum kan tyckas, men tekniken har ni säkert redan på plats. Ofta kanske inte det mest primära är att sätta ett visst antal stjärnor på en sida utan bara påpeka en liten detalj eller fråga om en viss funktion, och då kanske forum-modellen är bättre. Funktionen är inte helt överlappande, så båda alternativen kan ha sitt berättigande.
  25. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Ja, det tror jag alla kan vara intresserade av. Hittar man t.ex. något fel med en Telia-produkt eller har nån fråga om förbättring så är det ju naturligt att man vänder sig till Telias support angående just den produkten, men får man nåt problem i forumet eller hittar nåt direkt fel i funktionen, vart vänder man sig då? Exempel: Jag har för ett tag sedan märkt att ifall man klickar på Telia-logon längst upp till vänster, i ett sidhuvud som ser ut som alla andra Telia-sidors sidhuvud, då hamnar man inte på startsidan på Telia.se som man gör på andra Telia-sidor utan på forumets startsida. Varför då? Där finns ju en startside-knapp precis under. Det är inget allvarligt fel, och jag kan leva med det, men ett enkelt påpekande om det i en sådan forumsektion hade kanske räckt för att det fixades på sikt, eller att jag fick en kort förklaring varför det ska vara så.