elisek

Moderator
  • Antal inlägg

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Like-aktivitet

  1. elisek fick en like av Anaesthisia i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Hej kära forumanvändare!
    Av många skäl har vi på Telia börjat arbeta med att ta fram ett nytt forum. Vi har väldigt fria händer i det här uppdraget, och vill därför vända oss till er - våra experter! Vad vill ni se hända med forumet? Vad vill ni inte se? Är det något ni upplever som jobbigt idag? Finns det något ni tycker är helt ovärderligt bra? Vad ska vi behålla? Vad ska vi ta bort?

    Några mål vårt team har med ändringen:
    Att göra det tydligare att forumet inte är en kontaktväg till vår kundtjänst. Att flytta in forumet under Telia.se, istället för ha det på en separat domän. Att se över alla inlägg på forumet och erbjuda en mer tydlig uppdelning i olika topics. Att ta bort överflödig funktionalitet från forumet idag och skala ner det till bara det ni forumanvändare behöver för att hjälpa varandra.  Utifrån de här målen, samtal med några av er som hänger här ofta, och lite intern diskussion har vi snabbt slängt ihop en bild på hur vi tänker oss startsidan. Vad tror ni om detta?
    Allt kan ifrågasättas högt som lågt, och vi vill verkligen höra allt ni har att säga om den här ändringen. Vill ni flytta en knapp längre ner? Vill ni ha något annat på startsidan? Har vi fel kategorier? Har ni idéer om hur vi uppmuntrar till mer diskussion? Tycker ni att Telia ska synas mer/mindre? Vill ni att vi ska lägga in nytt innehåll?

    Vi har många frågor. Har ni svar? Eller frågor?
    Vi väntar med spänning.
    /Elise och forum-teamet

  2. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Nånting som är vanligt i andra diskussionsforum är att när någon, ofta ny i forumet, startar en tråd om en fråga som redan är behandlad, så är den vanliga responsen att frågeställaren uppmanas att använda sökfunktionen först.
    En sådan funktion finns även i Telia-forumet, (titta uppe till höger på sidan) och använder man den för att man stött på ett problem så kan det mycket väl bli träff i en tråd som legat vilande länge. Det är då en avvägningsfråga ifall man har nåt nytt att tillföra och i så fall om det fortfarande är relevant innan man svarar på en sån tråd. Inlägg av typen "jag har samma problem nu fem år senare" t.ex. tillför inte särskilt mycket.
    Har man dock nån form av ny banbrytande information i ämnet så kan det förstås vara tråkigt ifall tråden har blivit låst.
  3. elisek gav en like till Max Wik i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Enig, men tråden i fråga kan fortfarande vara aktuell men vi moderatorer kunde ta en större roll och låsa trådar som inte längre är relevanta med hänvisning till varför de inte är relevanta när väl sådana trådar dyker upp. Hur tycker du det låter?

    Anledningen till varför det händer titt som tätt beror på sökmotorindexering vilket leder till trådarna i fråga.
     
    Mvh
    Max Wik
    Telia
  4. elisek gav en like till Anaesthisia i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    En funktion jag skulle vilja ha är att trådar som ingen skrivit i låses för nya inlägg efter en viss tids inaktivitet i tråden, t ex ett år. Det är alltid lika förvånande när någon väcker liv i en flera år gammal tråd där ganska mycket förändrats sedan tråden var aktuell.
    Senast nyss var det någon som väckte liv i en tråd där senaste inlägget dessförinnan var från 19 januari 2011.
    A
  5. elisek gav en like till Max Wik i Hjälp oss med Telias nya forum!   
     
    Kanonförslag! Jag hittade även en modereringsfunktion så vi kunde sammanfoga trådar och kan därför glatt meddela att det nu endast finns en E-SIMs-tråd (om jag inte missat någon).
     
    Mvh
    Max Wik
    Telia
  6. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    När det gäller filtreringen så finns det redan en funktion i forumet där man kan specificera en sökning med ett antal kriterier som t.ex. kategori och tidpunkt och som sedan dyker upp som ett sparat val i en meny på första sidan. det skulle räcka med att få möjlighet att förfina sökvillkoren och kunna lägga till egna sökvillkor, som t.ex. "'E-sim' finns inte med i rubriken"
    Angående modereringen så tycker jag att ni sköter den bra utifrån de verktyg ni har till hands. Att sammanfoga trådar håller jag med om skulle vara en användbar möjlighet.
    Även om det inte gäller kundspecifika frågor så kan en deltagare som sitter "på insidan" ha tillgång till information som vi andra deltagare inte har tillgång till på ett enkelt sätt men som skulle kunna förklara en företeelse som diskuteras i forumet. Det kan vara kännedom om tekniska problem eller att nån har grävt av en fiberkabel i Västerås som gör att internet går långsamt. Jag ser inte det som en moderatorsuppgift utan en representant från Telia som deltar i forumet med dessa expertkunskaper.  
  7. elisek gav en like till Max Wik i Hjälp oss med Telias nya forum!   

    I dagsläget finns det inget enkelt sätt att sammanfoga trådar men det är ett önskemål från oss moderatorer. Vi skulle kunna radera hela trådar men det blir skevt eftersom det kan finna bra svar i bägge trådarna. Vill du kunna dölja vissa specifika trådar eller subforum eller tänker du på att filtrera bort t.ex. ämnen som innehåller ett specifikt ord?


    Hur tycker ni modereringen ska fungera i övrigt? Det är viktigt att forumet inte behandlar kundspecifika ärenden eftersom det är opraktiskt både för oss och för våra kunder. Men vill ni att vi engagerar oss mer och tar en mer aktiv roll bortsett från själva modereringen?
  8. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Nu kom jag på en funktion jag skulle önska mig i forumet. Jag är så trött på alla trådar som i princip handlar om hur frustrerad TS är över att Telia ännu inte levererar E-sim i Sverige. Kan de åtminstone inte hålla sig till en enda tråd och inte starta hur många som helst med samma sak? Jag har själv inget behov av en sån funktion och är därför ointresserad av ämnet. Dessutom hamnar det mestadels om gnäll som inte har någon verkan. Dels skulle det vara bra ifall moderatorer kunde slå ihop liknande trådar, dels skulle jag vilja ha en filterfunktion så att jag kunde filtrera bort alla trådar ur mitt läsflöde som handlar om sånt.
  9. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Det är ju onekligen lite jobbigt om man upptäcker precis när man skickat in ett inlägg att det är en riktigt dålig felstavning eller att man glömt ett litet ord som gör att hela meningen får motsatt betydelse. Av nån konstig anledning ser i alla fall jag inte sånt förrän jag skickat iväg inlägget, oavsett hur bra textredigeraren är, så inom ett visst tidsintervall, eller åtminstone innan nån hunnit svara på inlägget så tycker jag att man ska ha full möjlighet till redigering. Därefter är jag mera tveksam, det finns ju risk att någon svar på en text som inte längre finns kvar, och få framstår som aningen virrig.Bättre då att gamla texten finns kvar och i stället får man lägga till en uppdatering med inskjuten rubrik. Citering, och citering av flera svar är praktiskt, åtminstone i en spretig tråd, det blir gärna spretigt om man ska lägga ett svar på ett inlägg som inte var det sista i tråden. Det bildas "träd" eller hierarkier och det blir gärna lite svåröverskådligt. Jag föredrar citeringar. Det är inte snapchat eller Facebook det här, där man lägger in bilder på söta katter och mat man har för avsikt att snart äta. Bilder kan vara bra ibland, men det kan lätt missbrukas.En ´bild säger mer än tusen ord sägs det, men den tar också minst lika stor plats, både på skärmen och på lagringsplatsen för forumet.Men vill man till exempel visa ett felmeddelande man fått eller en speciell bildstörning på TV:n så kan en bild vara bra. Likes ser jag mera som en klapp på axeln från en som gillade det man skrivit medan ett poängsystem för mest relevant svar mera är en hjälp i ett frågeforum för att hitta det mest korrekta svaret på en fråga. Jag får erkänna att jag är ganska dålig på att klicka på like-knappen själv, men det år inte för att jag inte gillar andras svar utan för att jag förmodligen är lite lat. I och med att jag svarar i ett ämne så framgår det ju att jag var intresserad av ämnet och har läst tidigare inlägg. Innan "me too" blev en hashtag brukade många frågeforum fyllas med svar på en fråga med det epitetet, de bestod av svar av typen "jag har samma problem" eller, ännu värre, "jag har ett annat problem" men ingenstans fanns något svar med en lösning på problemet. Me too-inläggen skulle antagligen få en ganska låg relevanspoäng medan ett inlägg med en fungerande lösning skulle röstas fram till en högre poäng, och i sådana sammanhang är det vanligt att inläggen dessutom sorteras efter relevans. Det skulle vara en bra funktion även på Telia-forumet.
  10. elisek gav en like till Anaesthisia i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Jag tänkte allmänt att bra tips skulle kunna lyftas fram redaktionellt på förstasidan för forumet eller på en förstasida för en kategori. Men visst kan man tänka sig att även lyfta fram det bästa eller de bästa svaren i trådar!
     
    Likes används nog mest för att markera att man tyckt om ett svar eller en kommentar.
     
    A
  11. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Jag syftade nog inte på din skärmdump utan mera på hur det ser ut på webben i största allmänhet med den där bling-epitetet. Det kanske är för att sticka ut från mängden som man blingar till sina sidor lite extra, eller så är det all reklam, ofta med rörliga bilder som sänker helhetsintrycket. Den komponenten är vi dock hittills förskonade från på telia-sidorna, om men inte ser hela webbsajten som en stor telia-reklam förstås, för det är ju trots allt en sajt där man också kan få mycket information om telias produkter och även göra köp och beställningar på. Det lilla man ser på skärmbilden ser inte ut att avvika från det övriga formspråket på telia-sidorna, och vad som är klickbart och vad som är länkar är ganska begripligt också.
    Tillbaka till funktionerna då. Bortsett från de mest basala forumfunktionerna som att kunna lägga in, besvara och citera inlägg, och kanske även kunna redigera tidigare inlägg med viss begränsning, så kan det vara käckt med möjlighet att bifoga bilder ibland, och kanske en ännu mer avancerad textredigerare som hanterar t.ex. typsnitt och tabeller. Filterfunktioner för att hitta inlägg, t.ex. mina inlägg, inlägg med ordet "Apple" i texten, olästa inlägg, etc. är användbara, och det skulle vara trevligt ifall man i sina profilinställningar kunde välja vad man vill se på startsidan.
  12. elisek gav en like till Anaesthisia i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Jag tycker att det är en bra grej, även om den kanske skulle kunna tydliggöras/förenklas och stjärnor kanske inte är den enda möjliga lösningen.
    En möjlighet för användarna att lyfta fram extra lyckade tips inom olika kategorier så att de blir extra enkla för mindre vana användare att hitta vore kanske inte så dum?
     
    A
  13. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Jag har inte riktigt satt mig in i hur det fungerar, men jag antar att det är baserat på aktiviteten i forumet, eventuellt också antalet "likes" eller motsvarsande. Det påminner om andra forum jag varit i, där man får olika rankning beroende på t.ex. hur länge och hur mycket man bidragit, och sättet kan vara olika, på nåt forum syns inte den avatar man valt förrän man gjort ett visst antal inlägg, då börjar den synas lite dmmad, och sen blir den skarpare ju fler inlägg man gjort. På ett annat forum får men en titel, som står under namnet, det börjar med "junior", sen stiger man i "graderna" tills man blir "senior" eller "expert" eller nåt ännu finare.
    Sen är det det här med det grafiska utseendet. Det finns förstås en poäng att man har ett gemensamt formspråk på sajten så att besökaren känner igen sig, men det kan ibland bli lite förmycket bling "bara för att det går". Jag har varit med i den här branchen ganska länge, ända sedan CERNs första webbserver, och förfasade mig över när HTML-tagen <blink> infördes, och har arbetat mycket med animerade gif-filer, java-applets och senare HTML5 och CSS men i längden är det snarare funktion än grafisk layout som vinner enligt vad jag erfarit. Det ska synas att en knapp är en knapp och en länk är en länk etc. Innan Skype och MSN fanns ett chattsystem som hette ICQ som var väldigt populärt, så populärt att deras hemsida, där man registrerade sitt ICQ-nummer, blev den mest besökta hemsidan på Internet. Och det trots att det var det fulaste man kunde tänka sig i HTML-designväg.
    Men det är klart att det är roligare med en forumsida som även är behaglig att titta på, förutom att den har bra funktion.
     
  14. elisek fick en like av Anaesthisia i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Hej kära forumanvändare!
    Av många skäl har vi på Telia börjat arbeta med att ta fram ett nytt forum. Vi har väldigt fria händer i det här uppdraget, och vill därför vända oss till er - våra experter! Vad vill ni se hända med forumet? Vad vill ni inte se? Är det något ni upplever som jobbigt idag? Finns det något ni tycker är helt ovärderligt bra? Vad ska vi behålla? Vad ska vi ta bort?

    Några mål vårt team har med ändringen:
    Att göra det tydligare att forumet inte är en kontaktväg till vår kundtjänst. Att flytta in forumet under Telia.se, istället för ha det på en separat domän. Att se över alla inlägg på forumet och erbjuda en mer tydlig uppdelning i olika topics. Att ta bort överflödig funktionalitet från forumet idag och skala ner det till bara det ni forumanvändare behöver för att hjälpa varandra.  Utifrån de här målen, samtal med några av er som hänger här ofta, och lite intern diskussion har vi snabbt slängt ihop en bild på hur vi tänker oss startsidan. Vad tror ni om detta?
    Allt kan ifrågasättas högt som lågt, och vi vill verkligen höra allt ni har att säga om den här ändringen. Vill ni flytta en knapp längre ner? Vill ni ha något annat på startsidan? Har vi fel kategorier? Har ni idéer om hur vi uppmuntrar till mer diskussion? Tycker ni att Telia ska synas mer/mindre? Vill ni att vi ska lägga in nytt innehåll?

    Vi har många frågor. Har ni svar? Eller frågor?
    Vi väntar med spänning.
    /Elise och forum-teamet

  15. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Lite luttrad från andra webbsajter som jag är så har jag nån sorts filter på glasögonen så att jag sällan ser såna där "tyck till" eller "Rate me"-knappar, och jag är kanske lite tveksam till ifall nån verkligen bryr sig om vad jag tycker.
    Nån av webbhandelssajterna jag besökte för allra första gången för nåt tag sedan inledde sin relation med mej med att slänga upp en jätteblaffa över hela skärmen där de bad mig betygsätta dem, och jag hade då inte mycket mer än hunnit knappa in adressen till deras sida. Lite svårt då. Jag visste ingenting om deras utbud, eller vilken prisnivå de höll eller vilka frakt- och returvillkor som gällde, eller hur svårt eller lätt det var att beställa nåt av dem. De kunde åtminstone väntat tills jag lagt en beställning. Skulle man kanske skriva att det var lite svårt att se vad som stod på deras sida och omöjligt att beställa nåt eftersom det var en stor enkät-popup som skymde?
    Men visst, en sån feedback-knapp med en dialogruta kan ju fungera, särskilt om man märker att man får nån sorts respons. Den är aningen lite mer tekniskt komplicerad än en tråd i ett forum kan tyckas, men tekniken har ni säkert redan på plats. Ofta kanske inte det mest primära är att sätta ett visst antal stjärnor på en sida utan bara påpeka en liten detalj eller fråga om en viss funktion, och då kanske forum-modellen är bättre. Funktionen är inte helt överlappande, så båda alternativen kan ha sitt berättigande.
  16. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Ja, det tror jag alla kan vara intresserade av. Hittar man t.ex. något fel med en Telia-produkt eller har nån fråga om förbättring så är det ju naturligt att man vänder sig till Telias support angående just den produkten, men får man nåt problem i forumet eller hittar nåt direkt fel i funktionen, vart vänder man sig då? Exempel: Jag har för ett tag sedan märkt att ifall man klickar på Telia-logon längst upp till vänster, i ett sidhuvud som ser ut som alla andra Telia-sidors sidhuvud, då hamnar man inte på startsidan på Telia.se som man gör på andra Telia-sidor utan på forumets startsida. Varför då? Där finns ju en startside-knapp precis under. Det är inget allvarligt fel, och jag kan leva med det, men ett enkelt påpekande om det i en sådan forumsektion hade kanske räckt för att det fixades på sikt, eller att jag fick en kort förklaring varför det ska vara så.
  17. elisek gav en like till Asawid i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Jag hänger på och funderar runt "Feedback" -avdelningen. Vad tänker ni (Telia) er själv om hur den avdelningen ska se ut? Vad vill ni se i avdelningen (Feedback är ju en rätt svepande, lite luddig term)? I vilken utsträckning kommer Telia att delta i den? Om det inte finns en tydlig Telia-närvaro där är det ju en ganska meningslös avdelning. Närvaron kan bestå i något så litet som att man visar att man läst det som skrivits och i de fall det är lämpligt för det vidare till lämplig person/avdelning. Samtidigt som jag säger att en feedback-avdelning är meningslös utan deltagande av Telia blir det också lite förvirrande om en avdelningen innehåller Telia-folk, men inte resten. Då behöver avdelningarna hållas isär tydligare. Kanske genom rubrik "Feedback till Telia" (med en kort förklarande text om vad man avser med "feedback") respektive "Fråga anda användare" (se nästa stycke)
    Jag skulle också gärna se att något annat än "community" används. Det är ganska många äldre personer (eller för all del personer i alla åldrar som inte har för vana att hänga i forum) som har funderingar i detta nuvarande forum och för många av dem är inte "community" något självklart. Skriv hellre "Fråga andra användare" eller något i den stilen.
  18. elisek gav en like till Dan Altemyr i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    I skärmdumpen ser man rubriken "Feedback". Om man antar att det betyder återkoppling från kunder till Telia så fungerar inte det ifall det inte finns någon form av bevakning från Telias sida. Det skulle kanske faktiskt kunna vara en bra idé att någon eller några representanter från Telia deltar i diskussionerna, inte då som direkt kundsupport utan mera för att klargöra vad som gäller i olika frågor, t.ex. tekniska specifikationer eller abonnemangsregler i stället för att andra forumdeltagare sitter och spekulerar och i värsta fall kommer med felaktig information.
    Jag skulle gärna se en egen avdelning i forumet där man enbart diskuterar just forumets funktion och vad man skulle vilja förbättra/ändra. Denna tråd skulle platsa där.
     
  19. elisek gav en like till ChristopherGamer i Hjälp med Simcity Societies!   
     
    Telias spelbutik finns inte längre kvar efter att ha frågat om detta på Facebook
    Jag är fullt medveten om att detta är en gammal tråd men ingen annan hade kommit med något bättre svar än det jag gav så det har tagit ca 4 år för någon annan att svara fortsätter det så här så kan jag nog ganska snabbt kanske hitta jobb hos telia