DI Skrepa

Medlem
  • Antal inlägg

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

DI Skrepa vann senast 29 Februari 2016

DI Skrepa hade det mest gillade inlägget!

Om DI Skrepa

  • Rank

  1. Tack människor för ännu en bra kommentar! Mitt i prick.
  2. Tack Daniel X för ett bra svar. En annan snubbe ringde häromdagen från 0313375595 och sa att han representerade Telia. Efter att jag lyssnat ett tag bad jag honom skicka det fina personliga erbjudandet på papper, vilket han skulle göra. Än har han inte hört av sig. Eftersom jag tidigare arbetat med människor som inte riktigt fixar att säga nej till telefonförsäljare anser jag, utifrån mina erfarenheter, att telefonförsäljning borde förbjudas. Arbetet med att bryta avtalen är omfattande, även om det går om man gör det rätt. Varje svensk kommun lägger ned stora pengar på att bryta avtal dementa, gamla och sjuka "tecknar" med filurer som säljer telefoni, sockar eller tvättmedel. Och eftersom jag är trogen Teliakund har jag idag självklart tecknat nytt avtal med Telia. Jag ringde 90200 och pratade med en mycket trevlig person som tog väl hand om mig på alla sätt.
  3. Kära Kurtan, jag lade en så kallad retorisk fråga på bordet. Undrar om du har någon kommentar utifrån den, månne, istället för att försvara Telia för att Telia medverkar, oavsett sin inställning, i ett system som lurar okunniga och gamlingar till avtalsbindningar som är helt åt helsike. Detta är ett forum för diskussion om allt möjligt och du bör tänka två sekunder innan du avger en kommentar som endast visar att du helt missat poängen. Ska jag hålla din linje skulle min kommentar till dig vara så här: Aha, du försvarar att du blivit lurad av Telias försäljare och nu försvarar du Telia för att dölja det för att på så sätt visa att allt DU har gjort är trots allt att följa normen och därmed blivit lurad som alla andra och då är det normalt och i och med det är de som inte låter sig luras onormala och avvikare som det åligger varje grundlurad normal Teliakund att bekämpa med ifrågasättande kommentarer. Jag utgår från att du nu kommer med något fiffigare. Välkommen.
  4. Nyss ringde en snubbe till mig och pratade som ett maskingevär: Hej, jag ringer från Dialect och jag ringer på uppdrag av Telia för ditt abonnemang håller på att gå ut, och jag vill hjälpa dig att få det billigare, hur mycket ringer du för? Jag svarade, ibland över 900 kr i månaden. Oj, då kan jag sänka dina kostnader! Det är ju jättemycket! Det går nästan inte att komma upp i sådana summor! Det här måste vi ändra på! Vad har du för telefon idag? Jag vill ha en modern som går att använda utomhus men absolut ingen Ögonlur. Då har jag en för dig: Acro S. Du får den och så kan du surfa i 3G och då sänker jag dina kostnader till 599 kr i månaden och det blir ju mycket bättre och du får ju ringa i Telias nät med 1500 fria minuter och det är ju ingen liten skrotfirma och du får skicka MMS. Jamen, vilket abonnemang är det? Ja det är ett jättebra som passar för dig! Jamen, vad kostar det då? Ja,.... få se nu.. hm.. hmm... 349 kr. Låt mig då se, sa jag. 599 minus 349 är 250 och så vill du säkert att jag ska binda i 24 månader och då får jag alltså betala 6000 kr för en telefon som kostar under 3000 kr i affären. Det är väl en gammal telefon idag, en med enbart 3G? Tror inte Telia säljer den ens. Moderna telefoner har 4G och abonnemanget säljs med 4G-telefoner Acro S är en modern telefon och den säljs nu, sa snubben. Jaha, men hur räknar du? Varför ska jag betala mer till dig än om jag köper själv? Hur räknar du nu, sa jag? Vet du vad, jag kan ge dig mer rabatt här ser jag, du får abonnemanget för 549 kr, jag sänker en femtiolapp så du sparar mer! Jaha, sa jag, då kostar telefonen plötsligt 4800 kr. Eftersom den kostar runt 3000 kr i butiken betyder det att jag betalar 1800 kr för mycket, fortfarande för en gammal telefon. Jaää,.........men många vill inte lägga ut en sån summa direkt för telefonen för det är ju en stor summa att lägga ut direkt för telefonen och många vill ju inte det så det är bättre att lägga det på abonnemanget för då blir det inte så mycket i månaden och det blir ju mycket lägre än vad du har nu du sänker ju din månadskostnad jättemycket och det blir ju billigare per månad för dig! Kanske det, sa jag, men räntan för en dessutom gammal telefon är ju väldigt hög här, det blir väl 25% ränta om jag räknar rätt i huvudet. Dessutom har du inte alls berättat om det följer med något mer med ditt erbjudande. Jag kollar här medan vi pratar vad jag kan göra och det är en jättebra telefon du får och nu sänker du dina kostnader rejält, du betalar ju mycket idag och det kan jag hjälpa dig att få ner... Vet du, sa jag, detta är förnedrande för både dig och mig så nu avslutar vi samtalet. Hej. Jag skrattade en lång stund. Gratis underhållning från Telia! Är Telia hästhandlare? När jag tidigare talat med Telia om sådana här samtal får jag veta att Telia inte har telefonförsäljare. Ändå vet snubbarna som ringer vem jag är, vilket abonnemang jag har och en massa annat smått och gott. Det har de fått från Telia. Sen lurar de mig som Teliakund och det är Telia som sitter fast med en lurad kund i två år. Det är Telia som skickar räkningen till inkasso åt Dialect om jag som kund bestrider affären med Dialect. Det här måste vara ett av de absolut bästa sätten för Telia att sänka sitt eget rykte. Varför vill Telia ha det så här? Jag har också personlig erfarenhet: För två år sedan ringde en sån här försäljare från Stjärna Fyrkant. Han sa: hej jag ringer från Telia. Då var jag trygg och blev trots min misstänksamhet totalt lurad. Erbjudandet var i verkligheten långt sämre än vad jag fann på Telias hemsidor, såg jag efteråt. Men jag gav mig inte, drog igång juridiken och det slutade med att jag fick totalt sett 1000 kr lägre kostnad på köpet än om jag handlat samma saker direkt från Telia. Detta var en lärdom. Men jag fick i alla fall veta via Dialectsnubben att mitt nuvarande Teliaabonnemang är nästan dubbelt så dyrt som motsvarande nya idag, båda inklusive senaste telefonmodellen. Är dagens lärdom att bundna abonnemang per definition är det dyraste alternativet och som gör att jag som kund hela tiden betalar alldeles för mycket? Alltså ställer jag frågan igen: Varför vill Telia ha det så här?
  5. "Telia tvingas helt enkelt att ställa upp på deras villkor annars får de inga rättigheter alls." Det här är ju förskräckligt! När ingriper myndigheterna!!! Tur att Telia i alla fall kämpar med de här frågorna, som jag så positivt beskrev i mitt förra inlägg. Och alla som läser tråden: ni ser att dessa ilsket konsumerande Random Clickers excellerar i båda sina två dimensioner. Det inspirerar varje tänkande människa att i alla lägen och i alla tekniker värna demokrati och öppenhet, för det är DET den här tråden handlar om.
  6. Jag läser kommentarerna och återkopplar lite snabbt. Vad jag vill belysa med mitt inlägg är att Telia presenterar en ny jättebra tjänst som jag gärna använder. Men den riktar sig endast till dem som använder Windows som operativsystem i sina datorer. Jag diskrimineras. Kravet är att användare använder Microsoft Silverlight som är en av flera tekniker för att visa rörliga bilder i nätbläddrare, som Firefox. Silverlight är knutet till Microsoft Windows och följaktligen extremt inlåst och inlåsande, som MS Word etc. Linuxanvändaren kan emellertid som alltid lätt installera en lösning i form av, i det här fallet, Moonlight, som dock slutat utvecklas eftersom Silverlight-tekniken är en återvändsgränd. Sett världen över är det få som använder Silverlight för att presentera sitt material på hemsidor. Ovanpå detta har vi inlåsningsfenomenet. Linuxanvändaren med Moonlight klarar testsidor för Silverlight och allt är till synes frid och fröjd. Förvåningen stiger dock när det som fungerar rent tekniskt inte fungerar när Silverlightläsningsapplikationen i sig måste ha skapats av Microsoft för att läsningen ska fungera. MS följer alltså inte heller denna gång sin egen standard utan stöter bort användare som inte använder Microsoft. Dessutom måste den som ”säljer” Silverlight därmed förhindra att annat än ”original”-läsare fungerar. För att vara tydlig: Linuxanvändare kan spela upp Silverlightmaterial om de vill via Moonlight men det går inte i Play+ eftersom det som spelas upp blockerar visningen om den läsande datorn i sig inte använder Windows. Tänk om GNU/Linux skulle fungera på samma sätt. Då skulle Microsoftanvändare inte alls komma in på Telias hemsidor eftersom dessa körs på Apache-servrar. Sen tipset att en Linuxanvändare skulle köra ett windowsoperativ under Virtualbox eller Xen eller what ever för att se på nyheterna, det verkar lite klumpigt. Hur många Windowsanvändare skulle köra Linux Mageia eller what ever under Virtualbox för att kunna se på youtube? Där används ju teknik som inte alls är från Microsoft. Sen, utvecklingen av molntjänster och senaste nätteknik sker på icke-MS som Android och GNU/Linuxlösningar. MS tjänar mycket per server och låser fast användare. GNU/Linux kan alla använda men drar jämförelsevis in relativt lite per server. Å andra sidan finns det ganska många Linuxservrar i världen, överallt där det ställs krav på funktion och snabbhet. Bra exempel är en stor del av världens börser och allra framgångsrikaste företag. Konkreta siter som körs på linux är google, twitter och youtube. Ryssland satsar nationellt på GNU/Linux, osv. Och HTML5 exploderar över nätet trots engångskostnaden för bytet till öppen uppspelningsteknik. Det här med operativsystem, inlåsningar, codecs och teknik är ingen religion för nördar eller blind clickers utan det är idag en fråga om demokrati. Telia har varit med om det här bara för några år sedan med sina hemsidor som periodvis var extremt propietärt inriktade och inboxade. Idag är det något helt annat och allt funkar bra för alla. Alla kan nå Telia. Det är därför jag vill uppmärksamma att det är lite olikt Telia att satsa på att ha något så udda som just Silverlight och den vägen stänga ute kunder. Att många av de utestängda dessutom tillhör universitetsvärlden gör det hela ännu med anmärkningsvärt. Men ok, om du som kommenterar bara är en sån där filur som köper guldpläterade HDMI-kablar för 600 spänn för att få bättre bild är för dig kanske det där med öppenhet, demokrati, funktion, lokala arbetstillfällen och låga priser något som ligger bortom din horisont. Capish? I all vänlighet, med viss humor och med mycket allvar.
  7. Vi höjde ADSL till bredband 30 för någon dag sedan. Sen kom ett mail om att aktivera Telia Play +. Silverlight stod det... en rysning for genom min lilla kropp. Då kollade jag systemkraven och jag som microsoftsanerad kan inte använda nya Play + i mina datorer. Microsofts kontrollteknik Silverlight är ett Telia-krav. Jag har aldrig varit med om något sådant krav för att datorn ska fungera. Det ska sägas att datorn är mitt arbetsredskap. Ett annat krav var Firefox 3.6+. Idag har jag FF 10.0.7 ESR på just den här datorn. Allt annart 2012 på nätet fungerar så varför kommer detta med tragiska Silverlight? Jag vill alltså i all vänlighet föra fram min förundran över att Telia sommaren 2012 går ut med produkter som endast är för vissa. Jag ringde den trevliga supporten och frågade och fick veta att tjänsten följer med min beställning och jag fick tipset att jag kan avstå från den eftersom den inte kostar något fastän jag betalar för den. De kunde även plocka bort den om jag inte vill ha den. Nånå. Därför undrar jag om 1. Om dator-tjänsten följer med min beställning borde den väl fungera i datorer, eller? 2. Vilken funktion inom Telia tar beslut om att begränsa vilka som får använda Telias tjänster och utbud? Det här är lika komiskt som att säga att vätska ingår på ökenvandringen och att omtänksamt tipsa laktosintoleranta om att akta sig noga för mjölken. År 2012. Vad säger ni gott folk. Visst är det roligt.
  8. Lustigt nog har jag precis samma fel här i urskogen i Lappland. Det är som en blomma som inte får vatten. Ibland dör den alldeles. Sen får jag tag i den fantastiska supporten på Telia och som av ett mirakel börjar manicken leva igen. Tag avbrottet som ett tecken och gör något du har skjutit framför dig. När tv:n hostar igång och tar all din tid igen kommer du att se på avbrottet med stor tacksamhet. Visst känns det bättre?
  9. Alla ska kräva ersättning från leverantören när det inte fungerar.
  10. Gå in i routern och kolla vad som är anslutet. Då ser du IP-adressen. Se till att den är låst. Sen installerar du och anger adressen. Om programvaran inte klarar en direkt adress måste du välja en ny adress i routern. Då får du radera enheten i routern, starta om och hoppas på en ny bättre adress. Sen finns möjligheten att lägga till en ytterligare eller att radera den gamla och göra en enda ny DHCP-pool under Hemmanätverk/Gränssnitt/Konfigurera osv. Blir det tokigt kan du göra en reset i värsta fall. Om det här inte går: ta en hammare. Det är dyrt men skönt. Thomsonroutrarna är så strypta av Telia att de inte längre fungerar. Jag tycker du ska kräva en bättre router av Telia. I alla andra kan du byta adress bäst f-n du vill. En annan sak är att alla vi kunder borde föra en grupptalan mot Telia. Tänk så mycket tid som går på att försöka få den här sxkxixtxexn att fungerar. Timme efter timme efter timme... Blä Billigare grunkor och högre priser. Pågående amerikanisering. Ring länsstyrelsen och fråga om det går att betala in pengar på ett konto där tills tvisten är löst. Så gör folk när andra hyresvärdar inte sköter sig.
  11. "Jag skulle nog formatera den datorn snarast." i en nybörjarråd som usla företag ger för att sen kunna ta betalt för att stoppa i en dvd och formatera/installera programvara från Microsoft och meddela kunderna att "alla filerna i Mina Dokument var borta..." Vi gjorde vad vi kunde. Vi körde Norton och allt. Det gick inte. 4000 svart tack... Fel som tråden handlar om beror sannolikt på slitna kretskort i Telia-stationen.
  12. Jahaj. Jag har fått mucket hjälp av Telia. Mycket bra och mycket trevligt. Specialistsupporten känns trygg. Jag har min tredje helt nya Thomsonrouter på två år. MEN När allt enligt alla mätvärden är perfekt och farten på topp är det ändå som att spela på tombolo. Allt funkar och så plötsligt är det urkass några timmar. Sen, som alldeles nyss ville jag föra över några gig mellan min laptop (Mandriva64 Linux) och en server med samma operativ. På nätet ligger just nu en Vista- och en 7-bärbar (ungarna är nybörjare). Alla datorerna under Thomsen TG567vn trådlöst. Jag provade först med scp över ssh och rotern dyker efter några minuter och tv dör. Nätet rasar och allt är borta flera min. Samma sak med rsync efter en stund. Det är som om att Thomsonroutern bara är avsedd för en dator, högst. För någon som kollar Blocket och så. Hur som helst har jag aldrig haft problem med trådlösa routrar förut. Telia är inte xxxx men det måste vara väldigt dyrt för Telia med de här routrarna. Det är ju bara trist. Vem som helst som gått grundskola blir arg på skräpet. Jag överväger starkt att byta till fiber. Har det indraget i huset men gillar det inte på något vis. Det är en gåta för mig varför Telia envisas med dessa undermåliga routrar. Jag vill ha en riktig router NU! Annars blir kanske jag också arg.
  13. Mobilt "bredband" är en osanning i praktiken, för de flesta. Att kolla en tidning då och då förbrukar din surfmängd inom några dagar. Betala betala. Om du sen är korkad nog att använda "gratis" Spottify tar det slut på en gång. Betala betala. I praktiken leder upplägget att användarna får komplettera, köpa till och bli irriterade. Betala betala. Något måste göras för att rensa upp situationen. Om Telia eller någon annan säljer mobilt bredband i telefonen, dessutom med tidsbegränsade "gratistjänster", måste det rimligen fungera så som det påstås i reklamen. Vad ska folk med 6 mån Spotify gratis som inte går att använda i verkligheten? Hela den här branschen börjar bli mer och mer hästhandel. Lägg till det telefonförsäljana på exempelvis Stjärna Fyrkant som använder inspelningar av hur de lurat dig som bevis som de vill ska tvinga dig att betala hiskeliga överpriser, i Telias namn och med Telia som indrivare. Något är sjukt. Jag uppmanar alla att anmäla tokigheter och bedrägerier till Konsumentverket. Så: se ditt mobila bredband för vad det är: en liten chatfunktion typ. Vill du göra det du tror du köper får du räkna med att betala massor, flera hundra i månaden. Enklast är därför att justera din livsstil och surfa där det är rimligt att surfa. MEN: trots allt är Telia det i särklass bästa valet i den här soppan. Tycker jag. Eller har jag fel?
  14. Varför tillåter Telia att exempelvis Stjärna Fyrkant får fortsätta svärta ner Telias namn? Telefonförsäljarna från Stjärna Fyrkant presenterar sig som Telias försäljare, säljer Telias produkter, sitter vid datorskärmen med Telias PUL-skyddade uppgifter om kunden, säger att Telia skickar räkningen och undrar du vad som hände hotar Stjärna Fyrkant med att Telia skickar inkasso eller stänger av ditt abonnemang. Så här är det tydligen: Telia har avtal med olika företag som säljer TELIAS ABONNEMANG. Inget annat. Telefoner, gadgets och program är säljarens egna produkter och som tyst och stilla har SÄLJARENS PRIS. Jag skulle tro att 99% av alla som avstår från att kasta på luren och tar ett samtal med dessa trevliga säljare litar på Telia, känner tilltro och utgår från att det är Telias priser och villkor som gäller. Telias personal brukar ju vara trevlig... OK. Kunden går på det här och beställer en telefon. Telefonen packas upp och en följesedel avslöjar plötsligt att någon annan än Telia är inblandad. Vaddå? Någon dag senare märker kunden att något är konstigt, det saknas programvaror eller vad det kan vara och inser efter ett besök på telia.se att han eller hon är lurad på tusentals kronor i för hög månadsavgift. Dessutom ingår inte det som finns på Telias hemsidor i vad kunden trodde var Telias erbjudande. Kunden ringer ilsket självklart Telias support och får av den luttrade supporten det goda rådet att betala och aldrig mer handla av telefonförsäljare. Telia hänvisar tillbaka till Stjärna Fyrkant. Kunden tar förvirrad kontakt med Stjärna Fyrkant och får nu som iskallt svar att kunden måste försöka förstå att avtalet är slutet och att inspelningen är bevis på det. Stjärna Fyrkant har gjort allt enligt regelverket och är HEELT oskyldiga. Kunden har valt att sluta avtal. Det inspelade bedrägeriet används tryggt som bevis mot kunden. Sen tar trivseln slut: om du inte betalar så stänger Telia ned ditt abonnemang. Det är ditt val som kund om du vill bråka med Telia. Ett gott råd är att låta bli, de är mäktiga, hotar Stjärna Fyrkant lugnt. Jmf AvtL § 36 om den lille och den store. Så företaget Stjärna Fyrkant har Telia som produkt, varumärke och indrivare. Detta kan beskrivas som parasitism, nej värre, det är en sorts kommensalism, där endast den ena parten har nytta av den andra. Nå. Telia har avtal med Stjärna Fyrkant. Tillåter avtalstexten verkligen bedrägeri i Telias namn? Rimligen borde Telias avtal om försäljning av Telias abonnemang utformas så att Telia säkerställer att exempelvis Stjärna Fyrkant förhindras tjäna pengar på sin affärsidé som endast bygger på att att lura människor som litar på Telias varumärke. Jag vill veta hur och när Telia agerar mot det här eländet.