DI Skrepa

Medlem
  • Antal inlägg

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

Like-aktivitet

  1. DI Skrepa fick en like av Nimo i Dialect är förnedrande för Telia   
    Nyss ringde en snubbe till mig och pratade som ett maskingevär:
    Hej, jag ringer från Dialect och jag ringer på uppdrag av Telia för ditt abonnemang håller på att gå ut, och jag vill hjälpa dig att få det billigare, hur mycket ringer du för?
    Jag svarade, ibland över 900 kr i månaden.
    Oj, då kan jag sänka dina kostnader! Det är ju jättemycket! Det går nästan inte att komma upp i sådana summor! Det här måste vi ändra på! Vad har du för telefon idag?
    Jag vill ha en modern som går att använda utomhus men absolut ingen Ögonlur.
    Då har jag en för dig: Acro S. Du får den och så kan du surfa i 3G och då sänker jag dina kostnader till 599 kr i månaden och det blir ju mycket bättre och du får ju ringa i Telias nät med 1500 fria minuter och det är ju ingen liten skrotfirma och du får skicka MMS.
    Jamen, vilket abonnemang är det?
    Ja det är ett jättebra som passar för dig!
    Jamen, vad kostar det då?
    Ja,.... få se nu.. hm.. hmm... 349 kr.
    Låt mig då se, sa jag. 599 minus 349 är 250 och så vill du säkert att jag ska binda i 24 månader och då får jag alltså betala 6000 kr för en telefon som kostar under 3000 kr i affären. Det är väl en gammal telefon idag, en med enbart 3G? Tror inte Telia säljer den ens. Moderna telefoner har 4G och abonnemanget säljs med 4G-telefoner
    Acro S är en modern telefon och den säljs nu, sa snubben.
    Jaha, men hur räknar du? Varför ska jag betala mer till dig än om jag köper själv? Hur räknar du nu, sa jag?
    Vet du vad, jag kan ge dig mer rabatt här ser jag, du får abonnemanget för 549 kr, jag sänker en femtiolapp så du sparar mer!
    Jaha, sa jag, då kostar telefonen plötsligt 4800 kr. Eftersom den kostar runt 3000 kr i butiken betyder det att jag betalar 1800 kr för mycket, fortfarande för en gammal telefon.
    Jaää,.........men många vill inte lägga ut en sån summa direkt för telefonen för det är ju en stor summa att lägga ut direkt för telefonen och många vill ju inte det så det är bättre att lägga det på abonnemanget för då blir det inte så mycket i månaden och det blir ju mycket lägre än vad du har nu du sänker ju din månadskostnad jättemycket och det blir ju billigare per månad för dig!
    Kanske det, sa jag, men räntan för en dessutom gammal telefon är ju väldigt hög här, det blir väl 25% ränta om jag räknar rätt i huvudet. Dessutom har du inte alls berättat om det följer med något mer med ditt erbjudande.
    Jag kollar här medan vi pratar vad jag kan göra och det är en jättebra telefon du får och nu sänker du dina kostnader rejält, du betalar ju mycket idag och det kan jag hjälpa dig att få ner...
    Vet du, sa jag, detta är förnedrande för både dig och mig så nu avslutar vi samtalet. Hej.
     
    Jag skrattade en lång stund. Gratis underhållning från Telia!
     
    Är Telia hästhandlare?
     
    När jag tidigare talat med Telia om sådana här samtal får jag veta att Telia inte har telefonförsäljare. Ändå vet snubbarna som ringer vem jag är, vilket abonnemang jag har och en massa annat smått och gott. Det har de fått från Telia. Sen lurar de mig som Teliakund och det är Telia som sitter fast med en lurad kund i två år. Det är Telia som skickar räkningen till inkasso åt Dialect om jag som kund bestrider affären med Dialect. Det här måste vara ett av de absolut bästa sätten för Telia att sänka sitt eget rykte. Varför vill Telia ha det så här?
     
    Jag har också personlig erfarenhet: För två år sedan ringde en sån här försäljare från Stjärna Fyrkant. Han sa: hej jag ringer från Telia. Då var jag trygg och blev trots min misstänksamhet totalt lurad. Erbjudandet var i verkligheten långt sämre än vad jag fann på Telias hemsidor, såg jag efteråt.
    Men jag gav mig inte, drog igång juridiken och det slutade med att jag fick totalt sett 1000 kr lägre kostnad på köpet än om jag handlat samma saker direkt från Telia. Detta var en lärdom.
     
    Men jag fick i alla fall veta via Dialectsnubben att mitt nuvarande Teliaabonnemang är nästan dubbelt så dyrt som motsvarande nya idag, båda inklusive senaste telefonmodellen. Är dagens lärdom att bundna abonnemang per definition är det dyraste alternativet och som gör att jag som kund hela tiden betalar alldeles för mycket?
     
    Alltså ställer jag frågan igen: Varför vill Telia ha det så här?
  2. DI Skrepa fick en like av Nimo i Dialect är förnedrande för Telia   
    Nyss ringde en snubbe till mig och pratade som ett maskingevär:
    Hej, jag ringer från Dialect och jag ringer på uppdrag av Telia för ditt abonnemang håller på att gå ut, och jag vill hjälpa dig att få det billigare, hur mycket ringer du för?
    Jag svarade, ibland över 900 kr i månaden.
    Oj, då kan jag sänka dina kostnader! Det är ju jättemycket! Det går nästan inte att komma upp i sådana summor! Det här måste vi ändra på! Vad har du för telefon idag?
    Jag vill ha en modern som går att använda utomhus men absolut ingen Ögonlur.
    Då har jag en för dig: Acro S. Du får den och så kan du surfa i 3G och då sänker jag dina kostnader till 599 kr i månaden och det blir ju mycket bättre och du får ju ringa i Telias nät med 1500 fria minuter och det är ju ingen liten skrotfirma och du får skicka MMS.
    Jamen, vilket abonnemang är det?
    Ja det är ett jättebra som passar för dig!
    Jamen, vad kostar det då?
    Ja,.... få se nu.. hm.. hmm... 349 kr.
    Låt mig då se, sa jag. 599 minus 349 är 250 och så vill du säkert att jag ska binda i 24 månader och då får jag alltså betala 6000 kr för en telefon som kostar under 3000 kr i affären. Det är väl en gammal telefon idag, en med enbart 3G? Tror inte Telia säljer den ens. Moderna telefoner har 4G och abonnemanget säljs med 4G-telefoner
    Acro S är en modern telefon och den säljs nu, sa snubben.
    Jaha, men hur räknar du? Varför ska jag betala mer till dig än om jag köper själv? Hur räknar du nu, sa jag?
    Vet du vad, jag kan ge dig mer rabatt här ser jag, du får abonnemanget för 549 kr, jag sänker en femtiolapp så du sparar mer!
    Jaha, sa jag, då kostar telefonen plötsligt 4800 kr. Eftersom den kostar runt 3000 kr i butiken betyder det att jag betalar 1800 kr för mycket, fortfarande för en gammal telefon.
    Jaää,.........men många vill inte lägga ut en sån summa direkt för telefonen för det är ju en stor summa att lägga ut direkt för telefonen och många vill ju inte det så det är bättre att lägga det på abonnemanget för då blir det inte så mycket i månaden och det blir ju mycket lägre än vad du har nu du sänker ju din månadskostnad jättemycket och det blir ju billigare per månad för dig!
    Kanske det, sa jag, men räntan för en dessutom gammal telefon är ju väldigt hög här, det blir väl 25% ränta om jag räknar rätt i huvudet. Dessutom har du inte alls berättat om det följer med något mer med ditt erbjudande.
    Jag kollar här medan vi pratar vad jag kan göra och det är en jättebra telefon du får och nu sänker du dina kostnader rejält, du betalar ju mycket idag och det kan jag hjälpa dig att få ner...
    Vet du, sa jag, detta är förnedrande för både dig och mig så nu avslutar vi samtalet. Hej.
     
    Jag skrattade en lång stund. Gratis underhållning från Telia!
     
    Är Telia hästhandlare?
     
    När jag tidigare talat med Telia om sådana här samtal får jag veta att Telia inte har telefonförsäljare. Ändå vet snubbarna som ringer vem jag är, vilket abonnemang jag har och en massa annat smått och gott. Det har de fått från Telia. Sen lurar de mig som Teliakund och det är Telia som sitter fast med en lurad kund i två år. Det är Telia som skickar räkningen till inkasso åt Dialect om jag som kund bestrider affären med Dialect. Det här måste vara ett av de absolut bästa sätten för Telia att sänka sitt eget rykte. Varför vill Telia ha det så här?
     
    Jag har också personlig erfarenhet: För två år sedan ringde en sån här försäljare från Stjärna Fyrkant. Han sa: hej jag ringer från Telia. Då var jag trygg och blev trots min misstänksamhet totalt lurad. Erbjudandet var i verkligheten långt sämre än vad jag fann på Telias hemsidor, såg jag efteråt.
    Men jag gav mig inte, drog igång juridiken och det slutade med att jag fick totalt sett 1000 kr lägre kostnad på köpet än om jag handlat samma saker direkt från Telia. Detta var en lärdom.
     
    Men jag fick i alla fall veta via Dialectsnubben att mitt nuvarande Teliaabonnemang är nästan dubbelt så dyrt som motsvarande nya idag, båda inklusive senaste telefonmodellen. Är dagens lärdom att bundna abonnemang per definition är det dyraste alternativet och som gör att jag som kund hela tiden betalar alldeles för mycket?
     
    Alltså ställer jag frågan igen: Varför vill Telia ha det så här?
  3. DI Skrepa fick en like av Nimo i Dialect är förnedrande för Telia   
    Nyss ringde en snubbe till mig och pratade som ett maskingevär:
    Hej, jag ringer från Dialect och jag ringer på uppdrag av Telia för ditt abonnemang håller på att gå ut, och jag vill hjälpa dig att få det billigare, hur mycket ringer du för?
    Jag svarade, ibland över 900 kr i månaden.
    Oj, då kan jag sänka dina kostnader! Det är ju jättemycket! Det går nästan inte att komma upp i sådana summor! Det här måste vi ändra på! Vad har du för telefon idag?
    Jag vill ha en modern som går att använda utomhus men absolut ingen Ögonlur.
    Då har jag en för dig: Acro S. Du får den och så kan du surfa i 3G och då sänker jag dina kostnader till 599 kr i månaden och det blir ju mycket bättre och du får ju ringa i Telias nät med 1500 fria minuter och det är ju ingen liten skrotfirma och du får skicka MMS.
    Jamen, vilket abonnemang är det?
    Ja det är ett jättebra som passar för dig!
    Jamen, vad kostar det då?
    Ja,.... få se nu.. hm.. hmm... 349 kr.
    Låt mig då se, sa jag. 599 minus 349 är 250 och så vill du säkert att jag ska binda i 24 månader och då får jag alltså betala 6000 kr för en telefon som kostar under 3000 kr i affären. Det är väl en gammal telefon idag, en med enbart 3G? Tror inte Telia säljer den ens. Moderna telefoner har 4G och abonnemanget säljs med 4G-telefoner
    Acro S är en modern telefon och den säljs nu, sa snubben.
    Jaha, men hur räknar du? Varför ska jag betala mer till dig än om jag köper själv? Hur räknar du nu, sa jag?
    Vet du vad, jag kan ge dig mer rabatt här ser jag, du får abonnemanget för 549 kr, jag sänker en femtiolapp så du sparar mer!
    Jaha, sa jag, då kostar telefonen plötsligt 4800 kr. Eftersom den kostar runt 3000 kr i butiken betyder det att jag betalar 1800 kr för mycket, fortfarande för en gammal telefon.
    Jaää,.........men många vill inte lägga ut en sån summa direkt för telefonen för det är ju en stor summa att lägga ut direkt för telefonen och många vill ju inte det så det är bättre att lägga det på abonnemanget för då blir det inte så mycket i månaden och det blir ju mycket lägre än vad du har nu du sänker ju din månadskostnad jättemycket och det blir ju billigare per månad för dig!
    Kanske det, sa jag, men räntan för en dessutom gammal telefon är ju väldigt hög här, det blir väl 25% ränta om jag räknar rätt i huvudet. Dessutom har du inte alls berättat om det följer med något mer med ditt erbjudande.
    Jag kollar här medan vi pratar vad jag kan göra och det är en jättebra telefon du får och nu sänker du dina kostnader rejält, du betalar ju mycket idag och det kan jag hjälpa dig att få ner...
    Vet du, sa jag, detta är förnedrande för både dig och mig så nu avslutar vi samtalet. Hej.
     
    Jag skrattade en lång stund. Gratis underhållning från Telia!
     
    Är Telia hästhandlare?
     
    När jag tidigare talat med Telia om sådana här samtal får jag veta att Telia inte har telefonförsäljare. Ändå vet snubbarna som ringer vem jag är, vilket abonnemang jag har och en massa annat smått och gott. Det har de fått från Telia. Sen lurar de mig som Teliakund och det är Telia som sitter fast med en lurad kund i två år. Det är Telia som skickar räkningen till inkasso åt Dialect om jag som kund bestrider affären med Dialect. Det här måste vara ett av de absolut bästa sätten för Telia att sänka sitt eget rykte. Varför vill Telia ha det så här?
     
    Jag har också personlig erfarenhet: För två år sedan ringde en sån här försäljare från Stjärna Fyrkant. Han sa: hej jag ringer från Telia. Då var jag trygg och blev trots min misstänksamhet totalt lurad. Erbjudandet var i verkligheten långt sämre än vad jag fann på Telias hemsidor, såg jag efteråt.
    Men jag gav mig inte, drog igång juridiken och det slutade med att jag fick totalt sett 1000 kr lägre kostnad på köpet än om jag handlat samma saker direkt från Telia. Detta var en lärdom.
     
    Men jag fick i alla fall veta via Dialectsnubben att mitt nuvarande Teliaabonnemang är nästan dubbelt så dyrt som motsvarande nya idag, båda inklusive senaste telefonmodellen. Är dagens lärdom att bundna abonnemang per definition är det dyraste alternativet och som gör att jag som kund hela tiden betalar alldeles för mycket?
     
    Alltså ställer jag frågan igen: Varför vill Telia ha det så här?
  4. DI Skrepa fick en like av Nimo i Dialect är förnedrande för Telia   
    Nyss ringde en snubbe till mig och pratade som ett maskingevär:
    Hej, jag ringer från Dialect och jag ringer på uppdrag av Telia för ditt abonnemang håller på att gå ut, och jag vill hjälpa dig att få det billigare, hur mycket ringer du för?
    Jag svarade, ibland över 900 kr i månaden.
    Oj, då kan jag sänka dina kostnader! Det är ju jättemycket! Det går nästan inte att komma upp i sådana summor! Det här måste vi ändra på! Vad har du för telefon idag?
    Jag vill ha en modern som går att använda utomhus men absolut ingen Ögonlur.
    Då har jag en för dig: Acro S. Du får den och så kan du surfa i 3G och då sänker jag dina kostnader till 599 kr i månaden och det blir ju mycket bättre och du får ju ringa i Telias nät med 1500 fria minuter och det är ju ingen liten skrotfirma och du får skicka MMS.
    Jamen, vilket abonnemang är det?
    Ja det är ett jättebra som passar för dig!
    Jamen, vad kostar det då?
    Ja,.... få se nu.. hm.. hmm... 349 kr.
    Låt mig då se, sa jag. 599 minus 349 är 250 och så vill du säkert att jag ska binda i 24 månader och då får jag alltså betala 6000 kr för en telefon som kostar under 3000 kr i affären. Det är väl en gammal telefon idag, en med enbart 3G? Tror inte Telia säljer den ens. Moderna telefoner har 4G och abonnemanget säljs med 4G-telefoner
    Acro S är en modern telefon och den säljs nu, sa snubben.
    Jaha, men hur räknar du? Varför ska jag betala mer till dig än om jag köper själv? Hur räknar du nu, sa jag?
    Vet du vad, jag kan ge dig mer rabatt här ser jag, du får abonnemanget för 549 kr, jag sänker en femtiolapp så du sparar mer!
    Jaha, sa jag, då kostar telefonen plötsligt 4800 kr. Eftersom den kostar runt 3000 kr i butiken betyder det att jag betalar 1800 kr för mycket, fortfarande för en gammal telefon.
    Jaää,.........men många vill inte lägga ut en sån summa direkt för telefonen för det är ju en stor summa att lägga ut direkt för telefonen och många vill ju inte det så det är bättre att lägga det på abonnemanget för då blir det inte så mycket i månaden och det blir ju mycket lägre än vad du har nu du sänker ju din månadskostnad jättemycket och det blir ju billigare per månad för dig!
    Kanske det, sa jag, men räntan för en dessutom gammal telefon är ju väldigt hög här, det blir väl 25% ränta om jag räknar rätt i huvudet. Dessutom har du inte alls berättat om det följer med något mer med ditt erbjudande.
    Jag kollar här medan vi pratar vad jag kan göra och det är en jättebra telefon du får och nu sänker du dina kostnader rejält, du betalar ju mycket idag och det kan jag hjälpa dig att få ner...
    Vet du, sa jag, detta är förnedrande för både dig och mig så nu avslutar vi samtalet. Hej.
     
    Jag skrattade en lång stund. Gratis underhållning från Telia!
     
    Är Telia hästhandlare?
     
    När jag tidigare talat med Telia om sådana här samtal får jag veta att Telia inte har telefonförsäljare. Ändå vet snubbarna som ringer vem jag är, vilket abonnemang jag har och en massa annat smått och gott. Det har de fått från Telia. Sen lurar de mig som Teliakund och det är Telia som sitter fast med en lurad kund i två år. Det är Telia som skickar räkningen till inkasso åt Dialect om jag som kund bestrider affären med Dialect. Det här måste vara ett av de absolut bästa sätten för Telia att sänka sitt eget rykte. Varför vill Telia ha det så här?
     
    Jag har också personlig erfarenhet: För två år sedan ringde en sån här försäljare från Stjärna Fyrkant. Han sa: hej jag ringer från Telia. Då var jag trygg och blev trots min misstänksamhet totalt lurad. Erbjudandet var i verkligheten långt sämre än vad jag fann på Telias hemsidor, såg jag efteråt.
    Men jag gav mig inte, drog igång juridiken och det slutade med att jag fick totalt sett 1000 kr lägre kostnad på köpet än om jag handlat samma saker direkt från Telia. Detta var en lärdom.
     
    Men jag fick i alla fall veta via Dialectsnubben att mitt nuvarande Teliaabonnemang är nästan dubbelt så dyrt som motsvarande nya idag, båda inklusive senaste telefonmodellen. Är dagens lärdom att bundna abonnemang per definition är det dyraste alternativet och som gör att jag som kund hela tiden betalar alldeles för mycket?
     
    Alltså ställer jag frågan igen: Varför vill Telia ha det så här?
  5. DI Skrepa fick en like av Nimo i Dialect är förnedrande för Telia   
    Nyss ringde en snubbe till mig och pratade som ett maskingevär:
    Hej, jag ringer från Dialect och jag ringer på uppdrag av Telia för ditt abonnemang håller på att gå ut, och jag vill hjälpa dig att få det billigare, hur mycket ringer du för?
    Jag svarade, ibland över 900 kr i månaden.
    Oj, då kan jag sänka dina kostnader! Det är ju jättemycket! Det går nästan inte att komma upp i sådana summor! Det här måste vi ändra på! Vad har du för telefon idag?
    Jag vill ha en modern som går att använda utomhus men absolut ingen Ögonlur.
    Då har jag en för dig: Acro S. Du får den och så kan du surfa i 3G och då sänker jag dina kostnader till 599 kr i månaden och det blir ju mycket bättre och du får ju ringa i Telias nät med 1500 fria minuter och det är ju ingen liten skrotfirma och du får skicka MMS.
    Jamen, vilket abonnemang är det?
    Ja det är ett jättebra som passar för dig!
    Jamen, vad kostar det då?
    Ja,.... få se nu.. hm.. hmm... 349 kr.
    Låt mig då se, sa jag. 599 minus 349 är 250 och så vill du säkert att jag ska binda i 24 månader och då får jag alltså betala 6000 kr för en telefon som kostar under 3000 kr i affären. Det är väl en gammal telefon idag, en med enbart 3G? Tror inte Telia säljer den ens. Moderna telefoner har 4G och abonnemanget säljs med 4G-telefoner
    Acro S är en modern telefon och den säljs nu, sa snubben.
    Jaha, men hur räknar du? Varför ska jag betala mer till dig än om jag köper själv? Hur räknar du nu, sa jag?
    Vet du vad, jag kan ge dig mer rabatt här ser jag, du får abonnemanget för 549 kr, jag sänker en femtiolapp så du sparar mer!
    Jaha, sa jag, då kostar telefonen plötsligt 4800 kr. Eftersom den kostar runt 3000 kr i butiken betyder det att jag betalar 1800 kr för mycket, fortfarande för en gammal telefon.
    Jaää,.........men många vill inte lägga ut en sån summa direkt för telefonen för det är ju en stor summa att lägga ut direkt för telefonen och många vill ju inte det så det är bättre att lägga det på abonnemanget för då blir det inte så mycket i månaden och det blir ju mycket lägre än vad du har nu du sänker ju din månadskostnad jättemycket och det blir ju billigare per månad för dig!
    Kanske det, sa jag, men räntan för en dessutom gammal telefon är ju väldigt hög här, det blir väl 25% ränta om jag räknar rätt i huvudet. Dessutom har du inte alls berättat om det följer med något mer med ditt erbjudande.
    Jag kollar här medan vi pratar vad jag kan göra och det är en jättebra telefon du får och nu sänker du dina kostnader rejält, du betalar ju mycket idag och det kan jag hjälpa dig att få ner...
    Vet du, sa jag, detta är förnedrande för både dig och mig så nu avslutar vi samtalet. Hej.
     
    Jag skrattade en lång stund. Gratis underhållning från Telia!
     
    Är Telia hästhandlare?
     
    När jag tidigare talat med Telia om sådana här samtal får jag veta att Telia inte har telefonförsäljare. Ändå vet snubbarna som ringer vem jag är, vilket abonnemang jag har och en massa annat smått och gott. Det har de fått från Telia. Sen lurar de mig som Teliakund och det är Telia som sitter fast med en lurad kund i två år. Det är Telia som skickar räkningen till inkasso åt Dialect om jag som kund bestrider affären med Dialect. Det här måste vara ett av de absolut bästa sätten för Telia att sänka sitt eget rykte. Varför vill Telia ha det så här?
     
    Jag har också personlig erfarenhet: För två år sedan ringde en sån här försäljare från Stjärna Fyrkant. Han sa: hej jag ringer från Telia. Då var jag trygg och blev trots min misstänksamhet totalt lurad. Erbjudandet var i verkligheten långt sämre än vad jag fann på Telias hemsidor, såg jag efteråt.
    Men jag gav mig inte, drog igång juridiken och det slutade med att jag fick totalt sett 1000 kr lägre kostnad på köpet än om jag handlat samma saker direkt från Telia. Detta var en lärdom.
     
    Men jag fick i alla fall veta via Dialectsnubben att mitt nuvarande Teliaabonnemang är nästan dubbelt så dyrt som motsvarande nya idag, båda inklusive senaste telefonmodellen. Är dagens lärdom att bundna abonnemang per definition är det dyraste alternativet och som gör att jag som kund hela tiden betalar alldeles för mycket?
     
    Alltså ställer jag frågan igen: Varför vill Telia ha det så här?
  6. DI Skrepa fick en like av Nimo i Dialect är förnedrande för Telia   
    Nyss ringde en snubbe till mig och pratade som ett maskingevär:
    Hej, jag ringer från Dialect och jag ringer på uppdrag av Telia för ditt abonnemang håller på att gå ut, och jag vill hjälpa dig att få det billigare, hur mycket ringer du för?
    Jag svarade, ibland över 900 kr i månaden.
    Oj, då kan jag sänka dina kostnader! Det är ju jättemycket! Det går nästan inte att komma upp i sådana summor! Det här måste vi ändra på! Vad har du för telefon idag?
    Jag vill ha en modern som går att använda utomhus men absolut ingen Ögonlur.
    Då har jag en för dig: Acro S. Du får den och så kan du surfa i 3G och då sänker jag dina kostnader till 599 kr i månaden och det blir ju mycket bättre och du får ju ringa i Telias nät med 1500 fria minuter och det är ju ingen liten skrotfirma och du får skicka MMS.
    Jamen, vilket abonnemang är det?
    Ja det är ett jättebra som passar för dig!
    Jamen, vad kostar det då?
    Ja,.... få se nu.. hm.. hmm... 349 kr.
    Låt mig då se, sa jag. 599 minus 349 är 250 och så vill du säkert att jag ska binda i 24 månader och då får jag alltså betala 6000 kr för en telefon som kostar under 3000 kr i affären. Det är väl en gammal telefon idag, en med enbart 3G? Tror inte Telia säljer den ens. Moderna telefoner har 4G och abonnemanget säljs med 4G-telefoner
    Acro S är en modern telefon och den säljs nu, sa snubben.
    Jaha, men hur räknar du? Varför ska jag betala mer till dig än om jag köper själv? Hur räknar du nu, sa jag?
    Vet du vad, jag kan ge dig mer rabatt här ser jag, du får abonnemanget för 549 kr, jag sänker en femtiolapp så du sparar mer!
    Jaha, sa jag, då kostar telefonen plötsligt 4800 kr. Eftersom den kostar runt 3000 kr i butiken betyder det att jag betalar 1800 kr för mycket, fortfarande för en gammal telefon.
    Jaää,.........men många vill inte lägga ut en sån summa direkt för telefonen för det är ju en stor summa att lägga ut direkt för telefonen och många vill ju inte det så det är bättre att lägga det på abonnemanget för då blir det inte så mycket i månaden och det blir ju mycket lägre än vad du har nu du sänker ju din månadskostnad jättemycket och det blir ju billigare per månad för dig!
    Kanske det, sa jag, men räntan för en dessutom gammal telefon är ju väldigt hög här, det blir väl 25% ränta om jag räknar rätt i huvudet. Dessutom har du inte alls berättat om det följer med något mer med ditt erbjudande.
    Jag kollar här medan vi pratar vad jag kan göra och det är en jättebra telefon du får och nu sänker du dina kostnader rejält, du betalar ju mycket idag och det kan jag hjälpa dig att få ner...
    Vet du, sa jag, detta är förnedrande för både dig och mig så nu avslutar vi samtalet. Hej.
     
    Jag skrattade en lång stund. Gratis underhållning från Telia!
     
    Är Telia hästhandlare?
     
    När jag tidigare talat med Telia om sådana här samtal får jag veta att Telia inte har telefonförsäljare. Ändå vet snubbarna som ringer vem jag är, vilket abonnemang jag har och en massa annat smått och gott. Det har de fått från Telia. Sen lurar de mig som Teliakund och det är Telia som sitter fast med en lurad kund i två år. Det är Telia som skickar räkningen till inkasso åt Dialect om jag som kund bestrider affären med Dialect. Det här måste vara ett av de absolut bästa sätten för Telia att sänka sitt eget rykte. Varför vill Telia ha det så här?
     
    Jag har också personlig erfarenhet: För två år sedan ringde en sån här försäljare från Stjärna Fyrkant. Han sa: hej jag ringer från Telia. Då var jag trygg och blev trots min misstänksamhet totalt lurad. Erbjudandet var i verkligheten långt sämre än vad jag fann på Telias hemsidor, såg jag efteråt.
    Men jag gav mig inte, drog igång juridiken och det slutade med att jag fick totalt sett 1000 kr lägre kostnad på köpet än om jag handlat samma saker direkt från Telia. Detta var en lärdom.
     
    Men jag fick i alla fall veta via Dialectsnubben att mitt nuvarande Teliaabonnemang är nästan dubbelt så dyrt som motsvarande nya idag, båda inklusive senaste telefonmodellen. Är dagens lärdom att bundna abonnemang per definition är det dyraste alternativet och som gör att jag som kund hela tiden betalar alldeles för mycket?
     
    Alltså ställer jag frågan igen: Varför vill Telia ha det så här?
  7. DI Skrepa fick en like av Nimo i Dialect är förnedrande för Telia   
    Nyss ringde en snubbe till mig och pratade som ett maskingevär:
    Hej, jag ringer från Dialect och jag ringer på uppdrag av Telia för ditt abonnemang håller på att gå ut, och jag vill hjälpa dig att få det billigare, hur mycket ringer du för?
    Jag svarade, ibland över 900 kr i månaden.
    Oj, då kan jag sänka dina kostnader! Det är ju jättemycket! Det går nästan inte att komma upp i sådana summor! Det här måste vi ändra på! Vad har du för telefon idag?
    Jag vill ha en modern som går att använda utomhus men absolut ingen Ögonlur.
    Då har jag en för dig: Acro S. Du får den och så kan du surfa i 3G och då sänker jag dina kostnader till 599 kr i månaden och det blir ju mycket bättre och du får ju ringa i Telias nät med 1500 fria minuter och det är ju ingen liten skrotfirma och du får skicka MMS.
    Jamen, vilket abonnemang är det?
    Ja det är ett jättebra som passar för dig!
    Jamen, vad kostar det då?
    Ja,.... få se nu.. hm.. hmm... 349 kr.
    Låt mig då se, sa jag. 599 minus 349 är 250 och så vill du säkert att jag ska binda i 24 månader och då får jag alltså betala 6000 kr för en telefon som kostar under 3000 kr i affären. Det är väl en gammal telefon idag, en med enbart 3G? Tror inte Telia säljer den ens. Moderna telefoner har 4G och abonnemanget säljs med 4G-telefoner
    Acro S är en modern telefon och den säljs nu, sa snubben.
    Jaha, men hur räknar du? Varför ska jag betala mer till dig än om jag köper själv? Hur räknar du nu, sa jag?
    Vet du vad, jag kan ge dig mer rabatt här ser jag, du får abonnemanget för 549 kr, jag sänker en femtiolapp så du sparar mer!
    Jaha, sa jag, då kostar telefonen plötsligt 4800 kr. Eftersom den kostar runt 3000 kr i butiken betyder det att jag betalar 1800 kr för mycket, fortfarande för en gammal telefon.
    Jaää,.........men många vill inte lägga ut en sån summa direkt för telefonen för det är ju en stor summa att lägga ut direkt för telefonen och många vill ju inte det så det är bättre att lägga det på abonnemanget för då blir det inte så mycket i månaden och det blir ju mycket lägre än vad du har nu du sänker ju din månadskostnad jättemycket och det blir ju billigare per månad för dig!
    Kanske det, sa jag, men räntan för en dessutom gammal telefon är ju väldigt hög här, det blir väl 25% ränta om jag räknar rätt i huvudet. Dessutom har du inte alls berättat om det följer med något mer med ditt erbjudande.
    Jag kollar här medan vi pratar vad jag kan göra och det är en jättebra telefon du får och nu sänker du dina kostnader rejält, du betalar ju mycket idag och det kan jag hjälpa dig att få ner...
    Vet du, sa jag, detta är förnedrande för både dig och mig så nu avslutar vi samtalet. Hej.
     
    Jag skrattade en lång stund. Gratis underhållning från Telia!
     
    Är Telia hästhandlare?
     
    När jag tidigare talat med Telia om sådana här samtal får jag veta att Telia inte har telefonförsäljare. Ändå vet snubbarna som ringer vem jag är, vilket abonnemang jag har och en massa annat smått och gott. Det har de fått från Telia. Sen lurar de mig som Teliakund och det är Telia som sitter fast med en lurad kund i två år. Det är Telia som skickar räkningen till inkasso åt Dialect om jag som kund bestrider affären med Dialect. Det här måste vara ett av de absolut bästa sätten för Telia att sänka sitt eget rykte. Varför vill Telia ha det så här?
     
    Jag har också personlig erfarenhet: För två år sedan ringde en sån här försäljare från Stjärna Fyrkant. Han sa: hej jag ringer från Telia. Då var jag trygg och blev trots min misstänksamhet totalt lurad. Erbjudandet var i verkligheten långt sämre än vad jag fann på Telias hemsidor, såg jag efteråt.
    Men jag gav mig inte, drog igång juridiken och det slutade med att jag fick totalt sett 1000 kr lägre kostnad på köpet än om jag handlat samma saker direkt från Telia. Detta var en lärdom.
     
    Men jag fick i alla fall veta via Dialectsnubben att mitt nuvarande Teliaabonnemang är nästan dubbelt så dyrt som motsvarande nya idag, båda inklusive senaste telefonmodellen. Är dagens lärdom att bundna abonnemang per definition är det dyraste alternativet och som gör att jag som kund hela tiden betalar alldeles för mycket?
     
    Alltså ställer jag frågan igen: Varför vill Telia ha det så här?
  8. DI Skrepa fick en like av Nimo i Dialect är förnedrande för Telia   
    Nyss ringde en snubbe till mig och pratade som ett maskingevär:
    Hej, jag ringer från Dialect och jag ringer på uppdrag av Telia för ditt abonnemang håller på att gå ut, och jag vill hjälpa dig att få det billigare, hur mycket ringer du för?
    Jag svarade, ibland över 900 kr i månaden.
    Oj, då kan jag sänka dina kostnader! Det är ju jättemycket! Det går nästan inte att komma upp i sådana summor! Det här måste vi ändra på! Vad har du för telefon idag?
    Jag vill ha en modern som går att använda utomhus men absolut ingen Ögonlur.
    Då har jag en för dig: Acro S. Du får den och så kan du surfa i 3G och då sänker jag dina kostnader till 599 kr i månaden och det blir ju mycket bättre och du får ju ringa i Telias nät med 1500 fria minuter och det är ju ingen liten skrotfirma och du får skicka MMS.
    Jamen, vilket abonnemang är det?
    Ja det är ett jättebra som passar för dig!
    Jamen, vad kostar det då?
    Ja,.... få se nu.. hm.. hmm... 349 kr.
    Låt mig då se, sa jag. 599 minus 349 är 250 och så vill du säkert att jag ska binda i 24 månader och då får jag alltså betala 6000 kr för en telefon som kostar under 3000 kr i affären. Det är väl en gammal telefon idag, en med enbart 3G? Tror inte Telia säljer den ens. Moderna telefoner har 4G och abonnemanget säljs med 4G-telefoner
    Acro S är en modern telefon och den säljs nu, sa snubben.
    Jaha, men hur räknar du? Varför ska jag betala mer till dig än om jag köper själv? Hur räknar du nu, sa jag?
    Vet du vad, jag kan ge dig mer rabatt här ser jag, du får abonnemanget för 549 kr, jag sänker en femtiolapp så du sparar mer!
    Jaha, sa jag, då kostar telefonen plötsligt 4800 kr. Eftersom den kostar runt 3000 kr i butiken betyder det att jag betalar 1800 kr för mycket, fortfarande för en gammal telefon.
    Jaää,.........men många vill inte lägga ut en sån summa direkt för telefonen för det är ju en stor summa att lägga ut direkt för telefonen och många vill ju inte det så det är bättre att lägga det på abonnemanget för då blir det inte så mycket i månaden och det blir ju mycket lägre än vad du har nu du sänker ju din månadskostnad jättemycket och det blir ju billigare per månad för dig!
    Kanske det, sa jag, men räntan för en dessutom gammal telefon är ju väldigt hög här, det blir väl 25% ränta om jag räknar rätt i huvudet. Dessutom har du inte alls berättat om det följer med något mer med ditt erbjudande.
    Jag kollar här medan vi pratar vad jag kan göra och det är en jättebra telefon du får och nu sänker du dina kostnader rejält, du betalar ju mycket idag och det kan jag hjälpa dig att få ner...
    Vet du, sa jag, detta är förnedrande för både dig och mig så nu avslutar vi samtalet. Hej.
     
    Jag skrattade en lång stund. Gratis underhållning från Telia!
     
    Är Telia hästhandlare?
     
    När jag tidigare talat med Telia om sådana här samtal får jag veta att Telia inte har telefonförsäljare. Ändå vet snubbarna som ringer vem jag är, vilket abonnemang jag har och en massa annat smått och gott. Det har de fått från Telia. Sen lurar de mig som Teliakund och det är Telia som sitter fast med en lurad kund i två år. Det är Telia som skickar räkningen till inkasso åt Dialect om jag som kund bestrider affären med Dialect. Det här måste vara ett av de absolut bästa sätten för Telia att sänka sitt eget rykte. Varför vill Telia ha det så här?
     
    Jag har också personlig erfarenhet: För två år sedan ringde en sån här försäljare från Stjärna Fyrkant. Han sa: hej jag ringer från Telia. Då var jag trygg och blev trots min misstänksamhet totalt lurad. Erbjudandet var i verkligheten långt sämre än vad jag fann på Telias hemsidor, såg jag efteråt.
    Men jag gav mig inte, drog igång juridiken och det slutade med att jag fick totalt sett 1000 kr lägre kostnad på köpet än om jag handlat samma saker direkt från Telia. Detta var en lärdom.
     
    Men jag fick i alla fall veta via Dialectsnubben att mitt nuvarande Teliaabonnemang är nästan dubbelt så dyrt som motsvarande nya idag, båda inklusive senaste telefonmodellen. Är dagens lärdom att bundna abonnemang per definition är det dyraste alternativet och som gör att jag som kund hela tiden betalar alldeles för mycket?
     
    Alltså ställer jag frågan igen: Varför vill Telia ha det så här?
  9. DI Skrepa gav en like till Daniel X i Dialect är förnedrande för Telia   
    Telefonförsäljning är förmodligen ganska effektivt, med tanke på hur många försäljare som ringer på kvällarna.
     
    Så samtidigt som Telia (och andra operatörer) får väldigt mycket badwill p.g.a. jobbiga/bedrägliga telefonförsäljare som ringer och säger att de är från Telia så måste man ha gjort avvägningen att man tjänar så pass mycket på den försäljningskanalen att det är värt att fortsätta anlita olika call up-företag.
     
    Operatörerna har ett stort ansvar att sätta press på de här call up-företagen, t.ex. kräva bättre anställningsvillkor för försäljarna så att de inte blir så beroende av provision.
     
    Jag har två kompisar som jobbar åt ett call-up-företag och de säljer i huvudsak olika telefoni- och tv-operatörer. De säger att Telia är väldigt hårda om det kommer fram att någon försäljare missköter sig. Säljare har fått sluta och Telia har vid något tillfälle dragit tillbaka uppdrag från företaget.
  10. DI Skrepa fick en like av Nimo i Dialect är förnedrande för Telia   
    Kära Kurtan, jag lade en så kallad retorisk fråga på bordet. Undrar om du har någon kommentar utifrån den, månne, istället för att försvara Telia för att Telia medverkar, oavsett sin inställning, i ett system som lurar okunniga och gamlingar till avtalsbindningar som är helt åt helsike.
     
    Detta är ett forum för diskussion om allt möjligt och du bör tänka två sekunder innan du avger en kommentar som endast visar att du helt missat poängen.
     
    Ska jag hålla din linje skulle min kommentar till dig vara så här: Aha, du försvarar att du blivit lurad av Telias försäljare och nu försvarar du Telia för att dölja det för att på så sätt visa att allt DU har gjort är trots allt att följa normen och därmed blivit lurad som alla andra och då är det normalt och i och med det är de som inte låter sig luras onormala och avvikare som det åligger varje grundlurad normal Teliakund att bekämpa med ifrågasättande kommentarer.
     
    Jag utgår från att du nu kommer med något fiffigare. Välkommen.
  11. DI Skrepa fick en like av Nimo i Dialect är förnedrande för Telia   
    Nyss ringde en snubbe till mig och pratade som ett maskingevär:
    Hej, jag ringer från Dialect och jag ringer på uppdrag av Telia för ditt abonnemang håller på att gå ut, och jag vill hjälpa dig att få det billigare, hur mycket ringer du för?
    Jag svarade, ibland över 900 kr i månaden.
    Oj, då kan jag sänka dina kostnader! Det är ju jättemycket! Det går nästan inte att komma upp i sådana summor! Det här måste vi ändra på! Vad har du för telefon idag?
    Jag vill ha en modern som går att använda utomhus men absolut ingen Ögonlur.
    Då har jag en för dig: Acro S. Du får den och så kan du surfa i 3G och då sänker jag dina kostnader till 599 kr i månaden och det blir ju mycket bättre och du får ju ringa i Telias nät med 1500 fria minuter och det är ju ingen liten skrotfirma och du får skicka MMS.
    Jamen, vilket abonnemang är det?
    Ja det är ett jättebra som passar för dig!
    Jamen, vad kostar det då?
    Ja,.... få se nu.. hm.. hmm... 349 kr.
    Låt mig då se, sa jag. 599 minus 349 är 250 och så vill du säkert att jag ska binda i 24 månader och då får jag alltså betala 6000 kr för en telefon som kostar under 3000 kr i affären. Det är väl en gammal telefon idag, en med enbart 3G? Tror inte Telia säljer den ens. Moderna telefoner har 4G och abonnemanget säljs med 4G-telefoner
    Acro S är en modern telefon och den säljs nu, sa snubben.
    Jaha, men hur räknar du? Varför ska jag betala mer till dig än om jag köper själv? Hur räknar du nu, sa jag?
    Vet du vad, jag kan ge dig mer rabatt här ser jag, du får abonnemanget för 549 kr, jag sänker en femtiolapp så du sparar mer!
    Jaha, sa jag, då kostar telefonen plötsligt 4800 kr. Eftersom den kostar runt 3000 kr i butiken betyder det att jag betalar 1800 kr för mycket, fortfarande för en gammal telefon.
    Jaää,.........men många vill inte lägga ut en sån summa direkt för telefonen för det är ju en stor summa att lägga ut direkt för telefonen och många vill ju inte det så det är bättre att lägga det på abonnemanget för då blir det inte så mycket i månaden och det blir ju mycket lägre än vad du har nu du sänker ju din månadskostnad jättemycket och det blir ju billigare per månad för dig!
    Kanske det, sa jag, men räntan för en dessutom gammal telefon är ju väldigt hög här, det blir väl 25% ränta om jag räknar rätt i huvudet. Dessutom har du inte alls berättat om det följer med något mer med ditt erbjudande.
    Jag kollar här medan vi pratar vad jag kan göra och det är en jättebra telefon du får och nu sänker du dina kostnader rejält, du betalar ju mycket idag och det kan jag hjälpa dig att få ner...
    Vet du, sa jag, detta är förnedrande för både dig och mig så nu avslutar vi samtalet. Hej.
     
    Jag skrattade en lång stund. Gratis underhållning från Telia!
     
    Är Telia hästhandlare?
     
    När jag tidigare talat med Telia om sådana här samtal får jag veta att Telia inte har telefonförsäljare. Ändå vet snubbarna som ringer vem jag är, vilket abonnemang jag har och en massa annat smått och gott. Det har de fått från Telia. Sen lurar de mig som Teliakund och det är Telia som sitter fast med en lurad kund i två år. Det är Telia som skickar räkningen till inkasso åt Dialect om jag som kund bestrider affären med Dialect. Det här måste vara ett av de absolut bästa sätten för Telia att sänka sitt eget rykte. Varför vill Telia ha det så här?
     
    Jag har också personlig erfarenhet: För två år sedan ringde en sån här försäljare från Stjärna Fyrkant. Han sa: hej jag ringer från Telia. Då var jag trygg och blev trots min misstänksamhet totalt lurad. Erbjudandet var i verkligheten långt sämre än vad jag fann på Telias hemsidor, såg jag efteråt.
    Men jag gav mig inte, drog igång juridiken och det slutade med att jag fick totalt sett 1000 kr lägre kostnad på köpet än om jag handlat samma saker direkt från Telia. Detta var en lärdom.
     
    Men jag fick i alla fall veta via Dialectsnubben att mitt nuvarande Teliaabonnemang är nästan dubbelt så dyrt som motsvarande nya idag, båda inklusive senaste telefonmodellen. Är dagens lärdom att bundna abonnemang per definition är det dyraste alternativet och som gör att jag som kund hela tiden betalar alldeles för mycket?
     
    Alltså ställer jag frågan igen: Varför vill Telia ha det så här?
  12. DI Skrepa fick en like av Nimo i Dialect är förnedrande för Telia   
    Kära Kurtan, jag lade en så kallad retorisk fråga på bordet. Undrar om du har någon kommentar utifrån den, månne, istället för att försvara Telia för att Telia medverkar, oavsett sin inställning, i ett system som lurar okunniga och gamlingar till avtalsbindningar som är helt åt helsike.
     
    Detta är ett forum för diskussion om allt möjligt och du bör tänka två sekunder innan du avger en kommentar som endast visar att du helt missat poängen.
     
    Ska jag hålla din linje skulle min kommentar till dig vara så här: Aha, du försvarar att du blivit lurad av Telias försäljare och nu försvarar du Telia för att dölja det för att på så sätt visa att allt DU har gjort är trots allt att följa normen och därmed blivit lurad som alla andra och då är det normalt och i och med det är de som inte låter sig luras onormala och avvikare som det åligger varje grundlurad normal Teliakund att bekämpa med ifrågasättande kommentarer.
     
    Jag utgår från att du nu kommer med något fiffigare. Välkommen.
  13. DI Skrepa fick en like av Nimo i Dialect är förnedrande för Telia   
    Nyss ringde en snubbe till mig och pratade som ett maskingevär:
    Hej, jag ringer från Dialect och jag ringer på uppdrag av Telia för ditt abonnemang håller på att gå ut, och jag vill hjälpa dig att få det billigare, hur mycket ringer du för?
    Jag svarade, ibland över 900 kr i månaden.
    Oj, då kan jag sänka dina kostnader! Det är ju jättemycket! Det går nästan inte att komma upp i sådana summor! Det här måste vi ändra på! Vad har du för telefon idag?
    Jag vill ha en modern som går att använda utomhus men absolut ingen Ögonlur.
    Då har jag en för dig: Acro S. Du får den och så kan du surfa i 3G och då sänker jag dina kostnader till 599 kr i månaden och det blir ju mycket bättre och du får ju ringa i Telias nät med 1500 fria minuter och det är ju ingen liten skrotfirma och du får skicka MMS.
    Jamen, vilket abonnemang är det?
    Ja det är ett jättebra som passar för dig!
    Jamen, vad kostar det då?
    Ja,.... få se nu.. hm.. hmm... 349 kr.
    Låt mig då se, sa jag. 599 minus 349 är 250 och så vill du säkert att jag ska binda i 24 månader och då får jag alltså betala 6000 kr för en telefon som kostar under 3000 kr i affären. Det är väl en gammal telefon idag, en med enbart 3G? Tror inte Telia säljer den ens. Moderna telefoner har 4G och abonnemanget säljs med 4G-telefoner
    Acro S är en modern telefon och den säljs nu, sa snubben.
    Jaha, men hur räknar du? Varför ska jag betala mer till dig än om jag köper själv? Hur räknar du nu, sa jag?
    Vet du vad, jag kan ge dig mer rabatt här ser jag, du får abonnemanget för 549 kr, jag sänker en femtiolapp så du sparar mer!
    Jaha, sa jag, då kostar telefonen plötsligt 4800 kr. Eftersom den kostar runt 3000 kr i butiken betyder det att jag betalar 1800 kr för mycket, fortfarande för en gammal telefon.
    Jaää,.........men många vill inte lägga ut en sån summa direkt för telefonen för det är ju en stor summa att lägga ut direkt för telefonen och många vill ju inte det så det är bättre att lägga det på abonnemanget för då blir det inte så mycket i månaden och det blir ju mycket lägre än vad du har nu du sänker ju din månadskostnad jättemycket och det blir ju billigare per månad för dig!
    Kanske det, sa jag, men räntan för en dessutom gammal telefon är ju väldigt hög här, det blir väl 25% ränta om jag räknar rätt i huvudet. Dessutom har du inte alls berättat om det följer med något mer med ditt erbjudande.
    Jag kollar här medan vi pratar vad jag kan göra och det är en jättebra telefon du får och nu sänker du dina kostnader rejält, du betalar ju mycket idag och det kan jag hjälpa dig att få ner...
    Vet du, sa jag, detta är förnedrande för både dig och mig så nu avslutar vi samtalet. Hej.
     
    Jag skrattade en lång stund. Gratis underhållning från Telia!
     
    Är Telia hästhandlare?
     
    När jag tidigare talat med Telia om sådana här samtal får jag veta att Telia inte har telefonförsäljare. Ändå vet snubbarna som ringer vem jag är, vilket abonnemang jag har och en massa annat smått och gott. Det har de fått från Telia. Sen lurar de mig som Teliakund och det är Telia som sitter fast med en lurad kund i två år. Det är Telia som skickar räkningen till inkasso åt Dialect om jag som kund bestrider affären med Dialect. Det här måste vara ett av de absolut bästa sätten för Telia att sänka sitt eget rykte. Varför vill Telia ha det så här?
     
    Jag har också personlig erfarenhet: För två år sedan ringde en sån här försäljare från Stjärna Fyrkant. Han sa: hej jag ringer från Telia. Då var jag trygg och blev trots min misstänksamhet totalt lurad. Erbjudandet var i verkligheten långt sämre än vad jag fann på Telias hemsidor, såg jag efteråt.
    Men jag gav mig inte, drog igång juridiken och det slutade med att jag fick totalt sett 1000 kr lägre kostnad på köpet än om jag handlat samma saker direkt från Telia. Detta var en lärdom.
     
    Men jag fick i alla fall veta via Dialectsnubben att mitt nuvarande Teliaabonnemang är nästan dubbelt så dyrt som motsvarande nya idag, båda inklusive senaste telefonmodellen. Är dagens lärdom att bundna abonnemang per definition är det dyraste alternativet och som gör att jag som kund hela tiden betalar alldeles för mycket?
     
    Alltså ställer jag frågan igen: Varför vill Telia ha det så här?
  14. DI Skrepa fick en like av Mats A i Digitalboxen startar ej!   
    Lustigt nog har jag precis samma fel här i urskogen i Lappland. Det är som en blomma som inte får vatten. Ibland dör den alldeles. Sen får jag tag i den fantastiska supporten på Telia och som av ett mirakel börjar manicken leva igen.
    Tag avbrottet som ett tecken och gör något du har skjutit framför dig. När tv:n hostar igång och tar all din tid igen kommer du att se på avbrottet med stor tacksamhet.
     
    Visst känns det bättre?
  15. DI Skrepa fick en like av Marcus Selander i Lurad av Stjärna Fyrkant   
    Varför tillåter Telia att exempelvis Stjärna Fyrkant får fortsätta svärta ner Telias namn?
     
    Telefonförsäljarna från Stjärna Fyrkant presenterar sig som Telias försäljare, säljer Telias produkter, sitter vid datorskärmen med Telias PUL-skyddade uppgifter om kunden, säger att Telia skickar räkningen och undrar du vad som hände hotar Stjärna Fyrkant med att Telia skickar inkasso eller stänger av ditt abonnemang.
     
    Så här är det tydligen: Telia har avtal med olika företag som säljer TELIAS ABONNEMANG. Inget annat. Telefoner, gadgets och program är säljarens egna produkter och som tyst och stilla har SÄLJARENS PRIS.
     
    Jag skulle tro att 99% av alla som avstår från att kasta på luren och tar ett samtal med dessa trevliga säljare litar på Telia, känner tilltro och utgår från att det är Telias priser och villkor som gäller. Telias personal brukar ju vara trevlig...
     
    OK. Kunden går på det här och beställer en telefon. Telefonen packas upp och en följesedel avslöjar plötsligt att någon annan än Telia är inblandad. Vaddå?
     
    Någon dag senare märker kunden att något är konstigt, det saknas programvaror eller vad det kan vara och inser efter ett besök på telia.se att han eller hon är lurad på tusentals kronor i för hög månadsavgift. Dessutom ingår inte det som finns på Telias hemsidor i vad kunden trodde var Telias erbjudande.
     
    Kunden ringer ilsket självklart Telias support och får av den luttrade supporten det goda rådet att betala och aldrig mer handla av telefonförsäljare. Telia hänvisar tillbaka till Stjärna Fyrkant.
     
    Kunden tar förvirrad kontakt med Stjärna Fyrkant och får nu som iskallt svar att kunden måste försöka förstå att avtalet är slutet och att inspelningen är bevis på det. Stjärna Fyrkant har gjort allt enligt regelverket och är HEELT oskyldiga. Kunden har valt att sluta avtal. Det inspelade bedrägeriet används tryggt som bevis mot kunden.
     
    Sen tar trivseln slut: om du inte betalar så stänger Telia ned ditt abonnemang. Det är ditt val som kund om du vill bråka med Telia. Ett gott råd är att låta bli, de är mäktiga, hotar Stjärna Fyrkant lugnt. Jmf AvtL § 36 om den lille och den store.
     
    Så företaget Stjärna Fyrkant har Telia som produkt, varumärke och indrivare.
     
    Detta kan beskrivas som parasitism, nej värre, det är en sorts kommensalism, där endast den ena parten har nytta av den andra.
     
    Nå. Telia har avtal med Stjärna Fyrkant. Tillåter avtalstexten verkligen bedrägeri i Telias namn?
     
    Rimligen borde Telias avtal om försäljning av Telias abonnemang utformas så att Telia säkerställer att exempelvis Stjärna Fyrkant förhindras tjäna pengar på sin affärsidé som endast bygger på att att lura människor som litar på Telias varumärke.
     
    Jag vill veta hur och när Telia agerar mot det här eländet.