Bernt Göran Svensson

Medlem
  • Antal inlägg

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Bernt Göran Svensson vann senast 1 December 2018

Bernt Göran Svensson hade det mest gillade inlägget!

Om Bernt Göran Svensson

  • Rank

  1. 56 saiT sade:"Hur ser jag att tråden är gammal och död? De senaste inläggen var inte särskilt gammalt." Nejdå...denna tråd är varken gammal eller död.. .:) Jag startade den i augusti i år så den är i högsta grad levande...Problemet med frysningar av TV-bilden kan säkert ha flera orsaker och efter omfattande kontakt med Telia som delvis finns beskriven i mina inlägg under hösten har jag förstått att Telia inte har någon koll på detta problem som i vårt fall nu faktiskt har lösts. I vårt fall hjälpte det alltså inte med att byta routrar, koppla om kablar, byta kablar mm utan det som löste upp det hela var som jag beskrivit tidigare helt enkelt att koppla bort en av våra två Chrome cast. (det var dock inte Telias förslag att pröva detta utan ett privat initiativ) Mr Knowitall har länkat till en artikel i ett tidigare inlägg där problemen med Chrome cast finns beskrivna. Sedan vi kopplade ur den ena casten har allt fungerat ...Uppenbarligen klarar Telias router bara av att hantera anrop från EN chrome cast. ..men som sagt: det kan säkert finans andra orsaker också till frysande av TV-bild...
  2. Idag- den 14 december- fungerar Telia Play igen i Chrome...det lade ju ner den 10 november efter en uppdatering så det tog alltså en dryg månad för telia att komma ikapp/synkronisera sig med Chromes uppdateringar...men .antagligen lägger telia play på chrome ner igen vid nästa uppdatering så jag kan lika gärna fortsätta att använda appen för den fungerar ju utmärkt.
  3. Ja, det som står i artikeln du länkat till stämmer in på vårt problem.Vi fick t.ex ett felmeddelande på TV-skärmen vid ett tillfälle där det stod just "ingen multicast" så det verkar som om det har varit problemet. Vi har ju fortfarande en chrome cast inkopplad men den fungerar utan problem och nu är vi inne på tredje veckan utan en enda frysning av Tv-bilden..:)
  4. Tydligen- enligt Telia- så är det inte boxen utan routern som av någon anledning blir överbelastad på något sätt pga chrome cast som verkar leva ett eget liv...Tyvärr saknar jag själv teknisk kompetens och kan inte uttala mig om vad det är som händer men det fungerar i alla fall och det är huvudsaken.. Hoppas det håller i sig... Annars kommer Telia att skicka en tekniker och då kan det bli dyrt beroende på var felet ligger...
  5. Äntligen har vi hittat en tänkbar orsak till allt strul med frysande TV-bild. Senaste teknikerna jag pratade med hade kopplat in någon form av avläsningsverktyg och kunde se att vi har ständiga störningar i TV-flödet. Han såg också att vi har Chrome Cast inkopplad och sade något om att den kanske kunde påverka. Vi har två Chrome cast- en i köket och en i vardagsrummet och den i köket installerade vi i våras och det var då någon gång som problemen började.Jag kopplade då bort Chrome casten i köket och vips- halleluja moment Nu har allt fungerat perfekt i snart två veckor...Jag har även googlat på Chrome cast/ wifi/problems mm och det visar sig att det verkar som om Chrome cast kan påverka Wifi och förorsaka problem med avbrott i Wifi-flödet t-ex...Vi hoppas på att det faktiskt var detta som förorsakade alla problem men säkra kan vi ju inte vara och nog tycker man att man skall kunna ha två chrome casts inkopplade...men det kvittar...Just nu är allt lugnt
  6. Appen verkar bra...Konstigt att ingen tekniker på Telia tipsat om den tidigare...Den senaste jag pratade med hade nå'n teori om att webläsaren Chrome gör automatiska uppdateringar ofta och att det påverkar uppdateringarna av Telia Play-läsaren...någon slags osynk mellan uppdateringarna på något sätt..det hela var ganska luddigt men det är möjligt att det ligger något i det...Förra gången chrome slutade fungera kom den nämligen tillbaka efter ett par veckor utan åtgärder från min sida och fungerade som om ingenting hänt..Nu väntar jag på att det skall ske igen... men till dess använder jag appen.
  7. Som jag skrev ovan har jag nu övergått till att använda Telia Play-appen i datorn eftersom det inte fungerar längre att gå via Chrome. Den appen använder vi även i mobilen och i surfplattan och det fungerar fint.
  8. Lördag kväll: HAr nu pratat med Telia via messenger på deras facebooksida..och efter lite prat fram och tillbaka har jag nu laddat ner appen "Telia play" i Microsoft store och där fungerar allting som det skall så vi får väl använda den istället för att gå via Chrome/Explorer...Hoppas att de fixar till Chrome också...Det var ju bra i alla fall att det finns en lösning så att man kan använda Telia play i datorn...
  9. P.S. Nu fungerar det inte i Explorer heller...
  10. Jaha, då var man drabbad igen av detta fenomen...Suck! Efter senaste uppdateringen fungerar inte Telia Play längre...Det fungerar i Internet Explorer så man får väl använda det tills Chrome fungerar igen...
  11. Uppdatering i ärendet: Efter att ha prövat ALLT i form av uppdateringar av routrar, boxar och fiberomvandlare samt kabelbyten på alla tänkbara ställen och ett stort antal telefonsamtal till telia är problemet fortfarande olöst. En ny router har installerats och den har fungerat utan avbrott i TV-bilden i två veckor men i kväll var det dags igen....så nu ger vi upp- det är väl bara att konstatera att Telia inte klarar av att lösa problemet. Antingen får vi leva med att TV-bilden fryser eller också får vi byta leverantör och hoppas på att det fungerar bättre.
  12. Det fungerar nu..efter ca två veckor började allting fungera med chrome igen utan att jag gjorde någonting alls...
  13. 29 september- dags igen. Kl 21.20 lördag kväll dvs som vanligt på tider då Telia har stängt.
  14. En liten uppdatering i ämnet: Gjorde en felsökning via telias support förra fredagen då TV-bilden frös på fkvällen 20 minuter efter det att Telia stängt för helgen..En uppdatering av boxen gjordes och därefter har TV'n gått i en vecka utan avbrott ...men idag lördag var det dags igen...två gånger inom tio minuter....Jag gjorde då en ny felsökning via Telias support under det att TV-bilden var frusen och den felanalys som gjordes då visade att boxen inte fick någon IP-adress från routern som då fabriksåterställdes...igen För tillfället fungerar allt men hur länge vet man inte...felet verkar oftast inträffa på fredagkvällar och helger och problemet är att när man väl kan ringa till Telia på vardagarna så fungerar allt och då är det ju inte så lätt för dem att felsöka..men vi hankar oss fram...Vi kan alltid casta programmen via Telia play...det fungerar även om TV-bilden är frusen.../Hälsningar från luttrad teliakund som önskar att Telia hade öppet även på helger för sina kunder....
  15. Efter sex dagar utan avbrott så är det dags igen.kl 19.20 på fredag kväll...precis efter supportens stängning...Typiskt...Får väl bli ny kontakt med Telia på måndag...Suck...