Yoghurt

Medlem
  • Antal inlägg

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

Yoghurt vann senast 19 December 2018

Yoghurt hade det mest gillade inlägget!

Om Yoghurt

  • Rank

Användarinformation

  • Kön
  1. Lennart det går att göra egna filter i Webmailens inställningar men tyvärr verkar de enbart appliceras på just Webmailen och inte ens mejlkonto. Problemet att läsa mejl i mobilen kvarstår alltså. Många skräpmejl verkar innehålla ens epostanvändare och då kan man enkelt filtrerar bort dessa t.ex. "Grattis Yogurt! Du har vunnit...". Ställ in att alla mejl vars ämne innehåller "Yogurt" ska kastas, fungerar i alla fall när epostadressen inte är samma som ens förnamn. Synd jag inte såg Lennarts inlägg innan jag postade mitt eget i underavdelning "Övrigt -> Tilläggstjänster". Upplever samma sak, går inte längre att låta mobilen hämta mejlen då det väller in skräppost, något har hänt med filtret för det är så uppenbart att det är skräppost. Verkar heller inte hjälpa att i Webmailen rapportera mejl som just skräppost, mejlen med samma budskap fortsätter att fylla inkorgen. Har under en månads tid fått närmare 400 skräpmejl och enbart 14% av dessa var av Telia markerade som [Suspected Spam]. Dyker alltså upp drygt 10 skräpmejl varje dag som plingar till i telefonen i tid och otid, kör numera enbart webmail av den anledningen. Har haft epostadresser hos Telia i över 20år och aldrig varit med om denna omfattning. Hade nog inte ett enda mejl felaktigt hade klassificerat som spam, kanske inte så konstigt med tanke på att filtret knappt fångar någon skräppost. Visst, det blir jobbigt när den börjar plocka bort riktiga mejl som spam men numera väller det in uppenbart spam i inkorgen som också ger mer jobb, något jag slapp tidigare.
  2. Under hösten har skräpposten vält in i min inkorg, så till den grad att jag slutat hämta epost med mobilen eftersom det kommer mer spam än riktiga mejl. Noterade dessutom att få av mejlen klassificeras som [Suspected Spam]. Har därför under en månads tid läst mejl via Webmail och där manuellt markerat och rapporterat skräppost. När det nu gått en månad kan jag göra följande summering: 390st skräpmejl under en månads tid (17 nov - 17 dec) 55st automatiskt klassificerade som [Suspected Spam] 335st tog sig igenom filtret d.v.s. mer än 10st om dagen Telias filter fångade alltså 14% av den skräppost jag fick Även passat på att lägga in egna filter, verkar dock som att filtret enbart fungerar om man läser via webmail? Skulle det gå att införa en striktare sortering av skräppost, kanske en valfri inställning för de som vill slippa det mesta i skräppostväg? Vet inte hur det är idag men jag tolkar det som att dessa manuella filter man gör i webmailen enbart fungerar när man läser epost via webmail? Om så är fallet, skulle det gå att införa att ens manuella filtreringen via webmailen också slår igenom på all hämtning av epost, så att hänsyn tags till ens filterinställningar trots att man hämtar via mobilen? Annars inte så stor mening med att lägga in egna filter, i alla fall om man fortsättningsvis vill kunna hämta mejl via mobilen på ett bra sätt. Har nog haft samma mejladress i 20år och aldrig varit med om maken tidigare.
  3. Har nu gått igenom inställningarna igen och hittar inga uppenbara fel, det har som sagt fungerat i fem år med dessa inställningar i olika webOS-telefoner och Telia har inte heller ändrat något vad gäller portnummer, användarnamn m.m. Eftersom den endast kraschar i 3G-läge vore det intressant att höra om det är någon av dessa inställningar som bara berör 3G, den fungerar perfekt med 2G, någon som vet? Provade även ringa supporten och de kollade visserligen med nätavdelningen men jag fick tyvärr inte själv tala med dessa utan fastnade hos den trevliga tjejen på supporten. Beskedet var att de naturligtvis inte kan ge support på telefoner de inte själva säljer. Förstår beskedet även om det för mig personligen hade varit intressant att reda ut varför den plötsligt börjar krascha i 3G-läge när det fungerat kanon tidigare.
  4. Misstänker att införandet av HD Voice eller någon ändring i sambad med införandet av detta får min telefon med webOS att krascha. Som ni kanske minns gick det ut ett SMS i somras som informerade om HD Voice och att man skulle starta om sin telefon. Sedan dess kraschar min linuxbaserade telefon. Växlar jag från 3G till 2G fungerar den dock perfekt, därav min misstanke om att det har något att göra med ändringarna i samband med införandet av HD Voice. Har i dagarna testat med ett par andra telefoner av samma modell (nya från kartong) men problemet uppträder även på dessa. Är därför jag känner att jag nu kan säga att det förmodligen inte beror på något fysiskt fel hos min telefon utan snarare någon iställning som förändrats. Även provat med nytt SIM-kort men får samma problem med detta. Har inte provat med någon annan operatör eftersom jag helst vill få det att fungera med Telia igen, finns dock andra runtom i världen som också har problem med vissa operatörer så förmodligen är det någon inställning som ställer till det. Fick pilla en hel del för att få webOS att fungera med Telia när detta operativsystem släpptes för fem år sedan eftersom fabriksinställningarna för Telia innehöll en del fel. Sedan dess har det fungerat perfekt även med nyare telefoner och versioner av detta OS. Har som sagt kunskap och möjlighet att ändra i telefonens operatörsdatabas ifall det skulle gå att åtgärda från min sida men det faller på att jag behöver tips på vilken inställning det i så fall kan bero på. Är det någon idé att ringa supporten, antar att jag måste kopplas vidare till någon med specialistkompetens om det ens går till på det viset, betydligt enklare att säga till kunden att byta telefon?
  5. Undrar om det finns andra här på forumet med denna telefon och i fall ni fått Black uppdatering ännu. Enligt Nokias listor har versionen för Telia godkänts och släppts för en dryg vecka sedan. Min hittar dock ingen uppdatering att ladda ned, kan det ta lång tid att komma på tur för nedladdning?
  6. Tack Christer S, var precis det som var min frågeställning och det kändes mer än larvigt att försöka försvara detta när det egentligen borde vara självklart. Dock kommer Telia aldrig att ändra detta frivilligt eftersom det ingår i affärsidén. Jag som överskrider potten betalar för det jag ringer, det är stackarna som inte nyttjar potten man tjänar pengar på och då vore det dumt av Telia att redovisa summorna. Det är perfekt om kunderna ringer för 99kr men betalar 199kr och dessutom hålls lyckligt ovetandet om det. Lätt överdrivet men givetvis är det så det går till med den här typen av abonnemang. För mig som alltid överskrider potten har ju Telia inget att dölja men det blir väl för uppenbart om de är inkonsekventa och redovisar summorna de månader när potten överskrids men inte annars, då börjar folk kanske undra.
  7. Konsumenttjänstlagen 40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
  8. Precis vad jag menar, tycker det blir lite löjligt när inte summan skrivs ut när Telia själva använder just den summan för att räkna ned potten. De behöver inte utföra extra beräkningar för att visa summan, bara sluta dölja den.
  9. Det är samma problem med sidan 2 i fakturan som du hänvisar till, den delar upp varje samtalstyp i två rader, en inom pott och en utom pott. Utom pott framgår kostnaden men inom pott står det även där 0,00kr. Det är enligt mig inte lätt att se. Jag säger inte att Telia räknar fel, det har jag nämligen testat i Excel men det är jobbigt värre att ställa upp alla samtalstyper och samtal för att räkna fram detta. Det jag hänger upp mig är att fakturan inte är tydlig eftersom den inte listar dessa samtalskostander och eftersom Telia inte själva presenterar några summor inom potten går det inte ens att verifiera att den summa man själv bemödat sig med att räkna fram är samma som Telia. Bifogar bild på sida 2 i fakturan, som synes framgår inte summor för samtal inom potten.
  10. Okej, nu bifogar jag en bild på hur specifikationen ser ut så kanske ni förstår vad jag menar, du kan väl inte på fullaste allvar mena att kunden för att få redan på vilka summor som belastar potten ska sitta med miniräknare och räkna på öppningsavgifter, minutavgifter och samtalstid när allt detta egentligen redan finns i systemet? I den bifogade specifikationen ser ni hur potten tar slut den 10 april för då börjar Telia redovisa samtalskostnaderna. Det jag hänger upp mig är att detta inte görs från dag ett. I en specifikation vill jag se kostnaden, oavsett om den dras ifrån en pott eller läggs ovanpå en redan nyttjad pott. Först då blir det transparant och enkelt för kunden.
  11. Jag förstår vad du menar men det blir lite absurdt att inte redovisa för kunderna hur pott minskar. Om jag överskrider potten tycker du det är helt orelevant hur potten tog slut, jag ska bara lita på att jag debiterades rätt för summorna redovisas som 0,00kr? Ponera att jag råkar ut för något bluffsamtal som kostar pengar, hur märker jag det när samtalet i specfikation sägs ha kostat 0,00kr? Eller som nu, när jag ska ha ersättning från en ideell förening jag hjälper till i och när jag tittar i specifikationen kostade samtalen 0,00kr. Vid alla dessa tillfällen så drar Telia den faktiska kostnaden från min pott men redovisar det ej, huruvida jag har betalat in pengar i förskott eller ej tycker jag är orelevant för om jag ska få en korrekt redovisning av samtalen. Jag är med på ditt resonemang men det är ett helt bankvänt system, nästan så man tror det är medvetet för det är perfekt som det är vad gäller att försvåra för kunderna. Varför har man inte som tidigare, en redovisning av alla samtal och dess kostnader för att på slutet av fakturan göra ett avdrag för potten. Har man inte ringt upp hela potten så debiteras inget och potten nollställs. Har man ringt för mer än potten så dras hela potten av mot totalsumman. Ska se om jag kan maska en specifikation och bifoga så får ni ser hur knasigt det är man mitt månaden börjar redovisa samtalens faktiska kostnad just för att potten då överskridits men i början av månaden inte gör det.
  12. ¨ Nej, det skulle inte förbruka mer papper eftersom Telia redan listar alla samtal i fakturaspecifikationen. Till mig säger man alltså i fakturaspecifikationen att ett samtal till nr 0123-45678 på 32min 24s kostar 0,00kr. Samtidigt har man man i sitt system räknat ut den faktiska kostnaden för samtalet för att kunna dra av en summan från månadsavgiften. Varför inte som förr vara transparanta och redovisa summorna som debiteras, oavsett om det är pott eller utanför pott.
  13. Jag överskrider potten, det är därför jag vill se hur det gått till, det är befängt med en specifikation som ser ut så här i stigande datumordning. 0,00kr 0,00kr 0,00kr 0,00kr 0,00kr 0,00kr 22,50kr 1,02kr 33,53kr Samtalet som kostar 22,50kr är alltså då Telia tycker att jag ringt upp mina 199kr, som synes går det inte att se hur det gick till. Jo, de skriver visserligen hur långt varje samtal var men summan visas ej trots att de internt räknar fram det, hur kan de annars veta att min månadsavgift är förbrukad?
  14. Menar du att bara för att man betalar en klumpsummma som brinner inne när den inte nyttjas så slipper de redovisa hur potten tar slut? Jag förstår den här uträkningen och brist på transparens om man aldrig överskrider potten, då är det redovisningsmässigt ointressant vad ett samtal kostar eftersom månadskostnaden blir 199kr i alla fall. Så länge man inte överskrider potten liknar det alltså ett fast-pris-abbonnemang. Kunden kan trots detta vara intresserad av vad samtalen kostar för att t.ex. försöka utröna om denne har rätt abonnemang, det blir oerhört svårt att göra en prisjämförelse. Lagen säger väl trots allt att fakturor ska var tydliga och uträkningar redovisas? Nu överskrider jag ständigt potten så det ligger i mitt intresse att se hur den förbrukas, samtalen kostar de-facto pengar, annars hade inte min månadsavgift tagit slut hela tiden. Jag betalar 199kr/mån, Telia brukar någon gång i slutet eller mitten av månaden tycka att dessa är slut eftersom samtalen då enligt specifikationen börjar kosta pengar. Man redovisar väldigt otydligt hur de tog slut eftersom de bara visar ringda minuter inte hur mycket de tog betalt för samtalet. Ska jag behöva sitta med minräknare trots att jag har en specifikation när Telia själva borde redovisa det här? Det är inte direkt krångligt att redovisa detta, summan finns bevisligen i systemet redan, hur kan de annars komma fram till att man ringt upp hela månadsavgiften? Utöver att det är svårt att se vad samtalen har kostat går det inte heller att upptäcka fel eftersom kostnaden inte redovisas på de samtal som sker fram till man ringt upp potten.
  15. Jag betalar 199kr/mån och får ringa för hela summan. Varje samtal kostar alltså pengar för Telia drar givetvis av mot den månadsavgift man får ringa för och när den är förbrukad debiteras man även för dessa samtal. Problemet är att innan jag ringt för hela månadsavgfiten så redovisar inte Telia vad samtalen har kostat mig utan det står 0,00kr på dessa samtal i specifikationen. Till slut tycker Telia att jag ringt upp månadsavgiften och då börjar de redovisa vad vill ha betalat för samtalen. Hade ni accepterat om Konsum inte skrev vad dina inköp kostade utan bara redovisade en totalsumma? Det är ungefär det Telia gör med vissa abbonemang. Du kanske vet att potatisen kostar 8kr/kg och den ekologiska köttfärsen 109kr/kg men hade du accepterat om det på kvittot stod: Presentkort 199,00kr Potatis 3,455kg 0,00kr Köttfärs 2,855kg 0,00kr Laktosfri mjölk 17,90kr Att betala 157,74kr Du får bara en totalsumma på vad alla dina samtal/matvaror har kostat för på kvittot/specifikationen döljs alla delsummor tills potten sägs vara förbrukad, då börjar de redovisa samtalkostanden likt mjölken i mitt Konsumexempel. Denna månad har jag hjälpt till i en ideel förening och ska får ersättning i efterhand för mina samtalskostnader. Plockar fram specifikation men givetvis har jag ringt dessa samtal i början av månaden d.v.s. innnan jag förbrukat den månadsavgift man får ringa för. På specifikationen står det därför att dessa samtal kostade 0,00kr. Det kan knappast vara besvärligt för Telia att redovsia samtalskostnaden förutsatt att systemet inte är felbyggt. För att kunna dra av pengar från min månadsavgift så räknar de själva fram vad samtalet kostar men detta redovisas alltså inte utan istället skriver man 0,00kr, är det inte att krångla till det både för er och kunderna? Telia säger att jag i princip är ensam om att uppmärksamma detta fel och att de därför inte är något fel. Är det verkligen så illa, kontrollerar ingen annan sina fakturor?