FreddeSwede

Medlem
  • Antal inlägg

    77
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    6

FreddeSwede vann senast 8 September 2014

FreddeSwede hade det mest gillade inlägget!

Om FreddeSwede

  • Rank

  1. Hej Ronnieb! Mätresultatet du fått är inte alls orimligt med tanke på den uppkoppling du har idag. Jag misstänker att TV'n är inställd att tanka hem uppdateringar till appar och programvaror automatiskt. Därför misstänker jag att du helt enkelt haft otur med tajmingen. Edit: Om du har inneboende kan det vara så att dessa personer har tillgång till WiFi också på andra enheter. Detta belastar också uppkopplingshastigheten så klart. Mvh Fredrik
  2. Hej Conny, Ja det förutsätter jag att du kan. Nämn det vid beställningen med Telia för säkerhets skull, om det är så att det krävs handpåläggning hos dom. Välkommen in i optikens värld! // Fredrik
  3. Jag föreslår att du tar kontakt direkt med tillverkaren. Det gör du enklast här: Support
  4. Hej Ronnieb, spontant tycker jag att det låter väldigt konstigt att din TV skulle suga din bandbredd och orsaka en så hög ping. Därför några frågor: Vad har du för Internetuppkoppling idag? Vilken TV har du? Mvh Fredrik
  5. Hej Andreas, Telia har med största sannolikhet köpt utrymmen i ett Affiliate-nätverk, där man specificerar målgrupp så som ålder och kön. Det är förmodligen rätt målgrupp på den här sajten men jag är inte alls säker på att Telia vill synas där. Det här är ett ganska vanligt problem inom media idag. Företagen köper "paket" med ibland 50-100 mindre sajter för att på det viset betala för relevant publik till ett mycket lågt pris. Det är inte alltid så lyckat, som synes i det här fallet. Det är alldeles för enkelt att ett seriöst företag hamnar på mindre seriösa aktörers plattformar. Det är helt enkelt ett problem hos marknadsavdelningen. Mvh Fredrik
  6. Hej Bosse, dubbelkolla att din dualband-router inte bara kör trådlöst över 5Ghz-bandet för då kan med största sannolikhet inte din PC ansluta till det. Aktivera båda nätverken, alltså även 2.4Ghz-bandet. Meddela gärna om det löste något. Trevlig helg! //Fredrik
  7. Hej Rikard, det är väldigt sällsynt att fiberanslutningar svajar i hastighet. Precis som kommentaren ovanför säger kopplar du datorn rakt in i omvandlaren och gör en mätning där istället. Kontrollera att din dator och router är uppdaterade med senaste programvarorna och säkerställ att inget ligger och tar bandbredd trådlöst. Routrar kan variera kraftigt i hastighet, inte minst trådlöst. Jag köpte en dual band-router för en tid sedan för att byta ut min gamla som jag har haft i närmare 6 år. Jag upptäckte att den inte alls gjorde mitt nätverk bättre, snarare tvärtom. Anledningen är att det inte är alla produkter som åtnjuter fördelarna med 5Ghz-bandet, t.ex. PC eller smart-tv. Oftast är det bara mobiler och läsplattor (Apple) som har den förmågan. Det som hände hos mig var att mitt 2.4Ghz-nätverk gick ner från ca 80Mbit trådlöst till ca 45Mbit, medan 5Ghz-nätverket låg på ca 65Mbit. Jag har samma hastighet som du har, det vill säga 100/100Mbit fiber. Summa summarum, köp en router som passar dina behov bäst. Om du t.ex. har ett hem fullt av Apple's produkter kan det vara läge med en dual band-router, annars finns det ingen anledning alls att ha en sådan, tycker jag. Trevlig helg! //Fredrik
  8. Hej! Jag fick det här idag och självklart är detta en bluff. Jag hoppas att ingen klickar och går på den här typen av bedrägerier. Mitt tips till alla som har svårt att utröna om det är bluff eller inte är att titta på avsändarens e-postadress. I detta fall var det Kontakt-Telia@vps67755.ovh.net vilket givetvis inte är rätt någonstans. Mvh Fredrik Hej! Åtkomst till ditt konto är begränsat eftersom vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång. ( felkod : #55401-918 ) För att undvika avbrott vänligen klicka här nu och bekräfta din återbetalning i dag! Det här är ett automatiskt meddelande @ Support Team @ 2014.
  9. Jaha på så vis. Låter mycket märkligt måste jag säga. Dessutom förvånar det mig att Telia säljer eller lånar ut produkten om den inte fungerar som den ska. Nu kanske man har bytt ut den, det har jag ingen aning om. Mvh Fredrik
  10. Är det bara jag eller är det inte många problem som uppstår med Thomson? Jag frågar bara baserat på hur många trådar jag har sett här på forumet angående den här tillverkarens prylar.
  11. Hej Sandra, här får du några tips och synpunkter från mig. 1. Har du mobiltelefon? Om ja, säg upp den fasta telefonen eller vice versa. 2. Säg upp eventuella kanalpaket som du betalar för och se till att du bara köper de tjänster som du använder. Om du tittar på film finns Viaplay och Netflix. 3. Om hårdvara krävs för att se på TV via fiber kommer Telia att förse dig med utrustning som krävs om du är kund. Om du vill ha en box som är bättre än standard får du nog betala för det. 4. 418kr/månad för fiber, tv och fast telefon är inte speciellt mycket om du frågar mig. Jag har fiber från Telia idag och TV från Boxer. Det blir betydligt mer pengar än så. 5. Mätta munnen efter plånboken. Kanske låter tufft men du är inte ensam om den här typen av problem. Det är (speciellt om man är pensionär) en politisk fråga, inte en fråga för Telia. Sätt dig ner och fundera lite på hur du vill ha det, vad du behöver och vad du anser dig ha råd med. Lycka till! Mvh Fredrik
  12. Jag har fått det bekräftat att Samsung har problem med sin smart-hub. Det arbetas med problemet just nu. Ciao!
  13. Hej, jag upptäckte samma problem igår. Vissa appar fungerade men exempelvis inte "Samsung Apps". Jag tror (vet) att problemet inte ligger hos Telia utan hos Samsung eller någon annanstans. Som ni båda säger fungerar allt annat uppkopplat mot Internet som vanligt. Kan det vara så att ni som jag har uppdaterat mjukvaran till version 1120 nyligen? Jag läste att det tydligen inte var helt problemfritt på vissa håll. Avvakta en stund så kommer det nog att lösa sig. PS. Jag noterade att Youtube fungerade helt okej om man startade upp via iPhone eller annan extern enhet som kan screena mot TV. DS Mvh Fredrik
  14. Ring 90 200.
  15. Telias engagemang inom spel och e-sport som t.ex. huvudsponsor till Dreamhack och SM E-sport gör mig lite förvånad över att man inte har ett större utbud bland sina produkter på hårdvarusidan. Varför inte erbjuda tecknande av fast eller mobilt bredband under 12-24 månader med en PS4 eller en bärbar/stationär laptop för spel? Ett ganska smart sätt att komma närmare kunderna och samtidigt erbjuda något relevant till produkten. Bör vara relativt enkelt för Telia att starta samarbeten med befintliga ÅF som säljer den här typen av produkter som Webhallen. Eller varför inte varumärken som t.ex. Lenovo som erbjuder bra och billiga, bärbara speldatorer. "Idéer är till för att vädras." // Fredrik