Asawid

Medlem
  • Antal inlägg

    557
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    48

Asawid vann senast 13 Februari

Asawid hade det mest gillade inlägget!

Om Asawid

  • Rank

  1. Det är 180 kr per år om man använder Ontechs egna SIM-kort. Vad jag förstår ansluter det till det nät det hittar, oavsett operatör. (Räcker visst med GPRS för det lilla mängd data som skickas.) Nöjer man sig med datakommunikation kostar det inget extra. Väljer man däremot att SMS ska skickas från enheten kostar dessa och "betalas" genom att antalet dgar minskas. Har inte använt detta och kan inte riktigt se varför man skulle vilja ha det så om man har tillgång till sin epost dit larmen skickas hela tiden. Jag tycker alltså egentligen att ditt system är bättre. Om inte annat är det ju redan i funktion. Men OM det räcker med att bryta strömmen en stund på routern skulle det ju kunna kompletteras med något som bara gör just det. Vilket en Ontech 9040 skulle kunna göra. Istället för att byta ut alltihop.
  2. Där ser man! Men del två om betalning av E-faktura stämmer i alla fall med min bank.
  3. 1. Tvivlar på att bsj har papperfakturor. Men vad vet jag... 2. Vid E-faktura är väl problemet att betala fel faktura mindre (i stort sett obefintligt?) då man läggertill dem för betalning och sedan dras de den dag det står på dem. Mern visst är 24 en ovanlig betalningsdag! Är det inte bara nu i korta månaden februari det är så då?
  4. Funderar lite... Om det som krävs i omstart bara är att slå på/av strömmen till routern skulle ju en Ontech kunna fixa det. Kan kännas som lire överkill att ha en såpass sofistikerad pryl bara till det, men du har ju redan ditt Telnet-system så det vore ju bra att kunna använda det.
  5. Jag är nu inne på andra vintern med Ontech i min stuga. https://www.ontechgsm.com/ Inte lika sofistikerat som Telnet kombinerat med internetanslutning, men kräver å andra sidan inte "yttre" internet. Det sitter ett SIM-kort i huvudenheten och för 180 kr/år kopplar det upp sig för kommunikation. Styr luftvärmepumpen hemifrån så jag alltid kommer fram till en varm stuga. Där är också ett vanligt eluttag som jag kan slå på/av hemifrån. Jag har också kompletterat med 2 extraenheter med extra temperatursensorer inställda så att om temperatur går under vissa grader så startar den ena en värmefläkt i badrummet, den andra värmeslingan till vattnet. De extra enheterna hade jag klarat mig utan, men det är ju roligt att köpa prylar, så jag köpte dem en i taget bara för att... Blir det strömavbrott där huvudenheten sitter larmar den till min epost. Ett backup-batteri håller den igång cirka 20 timmar efter det (hade strömbortfall i helgen, så då kollade jag tiden),(Är det totalt strömlöst i huset hjälper det ju inte mycket). När strömmen kommer tillbaka hoppar det igång igen utan problem. I alla fall har det gjort det hos mig. Det är som sagt andra vintern, och så här långt har det funkat mycket bra. Enstaka gånger har jag tappat kontakt med utrustningen någon timme, men det har bara varit tillfälligt. Min stuga ligger i ett område med väldigt svajig mobiltäckning så jag är positivt överraskad att det funkat så bra.
  6. Det kan ju vara så att de har TV-tjänst aktiverad utan att ha bredband (internet) tjänst. Tror man kan ha det så i alla fall. (Har tvärtom själv: Bredband men inte TV, så jag vet inte hur TV-tjänsten funkar). Det behöver ju inte vara något fel gjort inne hos dem, utan det KAN ju vara tjänsteleverantören som missat nånstans på sin sida av fibern.
  7. Väldigt svårt att svara på när du inte talar om vad du gör...
  8. För dina föräldrar har väl valt sin leverantör och fått sina tjänster startade? Det slog mig att den där sidan brukar man komma till när man inte valt tjänst än. Eller fått själva tjänsten inkopplad. Vad har det för leverantör av själva tjänsten?
  9. Den där sidan borde du inte komma till. Det ska bara vara att göra som i denna guide. https://www.telia.se/privat/support/info/anslut-till-wifi-huawei Funkar inte det så är det någon inställning i routern som behöver ändras. Du kan antagligen återställa den i grundläge med en nål eller nåt i något litet hål som det står reset på.
  10. Ansluter du utan problem på andra ställen? Gör en beskrivning av vad du gör när du ansluter. Varje steg.
  11. Det är du som ansvarar för själva familje-kontot, men det är bra en betalningsfunktion. Skulle du avsluta Spotify Family finns de enskilda kontona kvar. Betalar de då inte själv för Premium så finns de ändå kvar som Free-konto. Varje Spotify-konto är ett eget konto där kontoinnehavaren är ansvarig för hur det används (alltså inte bara betalning). Därför måste varje kontoinnehavare ha föreskriven ålder. Lsöningen är att det faktiskt är den vuxne som står för kontot.
  12. Håller med dig om att åldern på programvarorna i sig inte behöver vara ett problem om grejerna kan kommunicera med varann. Lutar nog mer åt någon form av hårdvaruproblem. Modemen? Själva telefonförbindelsen?
  13. Du v'nder dig bara till andra användare här i forumet. Alltså inte till Telia. Visst läser de här inne då och då, men det ska du inte räkna med. Vill du med säkerhet nå Telia, använd t.ex. dera Facebook-sida.
  14. Nej, Svarade även i den andra tråden du skapat.
  15. Nej. Info här: https://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/produkt/semestervecka