Asawid

Medlem
  • Antal inlägg

    656
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    64

Asawid vann senast 20 September

Asawid hade det mest gillade inlägget!

1 följare

Om Asawid

  • Rank

  1. Väcker denna tråd igen. Tack vara dig @ansgar fick jag tanken att kombinera mina Ontech-relän med ett mobilt bredband och Tellstick för att kunna styra fler lampor med scheman med slumpinslag (vill att kåken ska se bebodd ut fast jag inte är där så ofta på vintern). Precis som för dig verkar routern behöva startas om emellanåt (2 veckors upptid nu senast, har inte haft sustemet igång så länge). Vad jag gjort är att ha strömförsörjningen till routern (och Tellsticken) kopplad till mitt Ontech-relä. Ontech-relät kan jag slå av och på hemifrån. Det har sin egen nätaccess. Alltså kunde jag nu stänga av (och slå på) strömmen till routern hemifrån. Måste säga att det var toppen att få in ett Tellstick-system i stugan även om Ontech fortfarande är mitt huvudsystem (bra styrning av värmepumpen och bra strömbortfallslarm). Tack Ansgar för att du fick in mig på de tankarna!
  2. Chattbubblan dyker, efter vad jag sett, bara upp när chatten är öppen. Börja i vilket fall med att gå in på Kontakt och välj område så kanske chatt dyker upp som ett val. Det gjorde det för mig alldeles nyss när jag valde mobiltelfoni och fakturafrågor (bara för att ta ett exempel). Vid ett annatr val jag gjorde dök inte chatt upp som ett val, så det beror tydligen på vad man vill ha hjälp med om det finns tillgängligt eller inte. Brukar funka rätt bra att kontakta Telia över Facebook också.
  3. Första delen (trådkopplat) vet jag inte, men noteringen om Chromecast är något helt annorlunda. Vad gäller Chromecast så är kravet att enheterna ska vara anslutna till samma trådlösa nätverk, vilket de ju inte är om en ligger på 2,4 och den andra på 5,0. Grejen med att ha både 2,4 och 5,0 är ju just att ha två nätverk för att kunna sprida belastningen (och så har de lite olika karaktärer vad gäller räckvidd, men det är en annan sak)
  4. Jag vet inte vad du vill ha sagt, men min åsikt om f-secure är att det för de flesta inte är något de har bruk för.
  5. OK, 4 år gammal tråd har fått nytt liv med en helt ny frågeställning... Vad menar du med automatisk påfyllning? Jag vet hur SL:s automatisk påfyllning funkar, men den kan ju inte riktigt jämföras med att fylla på mobilsurf då man där har fler valmöjligheter vad gäller hur mycket man vill fylla på. Du får ju en varning från Telia när surfen håller på att ta slut och då är det ju inte jättesvårt att fylla på. Koppla ett laddkonto till numret så är det lätt som en plätt såvitt jag minns det. Möjligen kan jag tycka att det är lite trist att man inte kan använda sitt saldo på Refillkortet för att betala surfpaket och använda SMS på samma sätt som abonnemangskunder kan..
  6. Fråga Telia. T.ex. på deras Facebooksida. Du frågar inte TElia när du postar i detta användarforum.
  7. Bara så du vet: Du behöver ALDRIG fylla på ditt kort så länge du har pengar kvar på det. Det enda du behöver göra är att göra något som kostar något en gång om året (t.ex. skicka ett SMS) så förlängs giltighetstiden med ett år.
  8. Eftersom det nämns att olika appar testats antar jag att det inte handlar om webmail. Om du visar upp dina inställningar för inkommande/utgående epost så kanske någon kan se om det verkar stämma.
  9. Om kontantkortet är registrerat kan man gåin på Mitt Telia och beställa nytt SIM. Om det inte redan är registrerat går det att göra det bara man har SIM-kortets nummer. Alltså själva kortets nummer, inte mobilnumret. Det står på själva kortet. Massor av små siffror. Och du, du vänder dig inte till Telia i detta forum utan till andra användare. Det är inte heller någon bra ide att lägga ut ett mobilnummer som du gjort. Du kan redigera din post och ta bort numret.
  10. Du får nog förtydliga dig lite. Lösenordet står väl antingen på routern eller i någon dokumentation (troligen etikett på routern).
  11. Här är en beskrivning. https://www.msoutlook.info/question/check-for-new-email-frequency Jag har inte Outlok själv på den här datorn, men det brukar också finnas en "hämta/skicka" knapp uppe till vänster som påtvingar en koll. Värt att använda just när man vänar på pst av den du beskriver. Tillägg: Ser att @bsj också nämner samma knapp.
  12. Det absolut enklaste är att göra som @bsj föreslår: Prova att sätta in ett SIM-kort från en annan operatör. Men som information kan det vara bra at veta att det sedan några år tillbaka i Sverige bara är Tre som operatörslåser sina mobiler.
  13. Det kan också vara så att du har inställningar i din klient (det som du använder för att hämta din epost) där eposten bara hämtas till exempel var 15:e minut. Hur kollar du din epost? VIlket program?
  14. Du svingar slag rejält runt dig. Jag är definitivt inte Team Telia eller någon Teliarobot. Jag vet precis hur det är att ha det riktigt tufft ställt. Därför är jag noga med vad jag tecknar för avtal. Jag har inte någon värstingmobil köpt på avbetalning eller med rabatt från någn operatör. Jag har inte ens Telia som mobiloperatör eftersom jag tycker de är på tok för dyra. Jag tänker helt enkelt efter före. Jag beklagar din situation men sitt inte och kalla oss andra för det ena eller andra utan att veta något om oss.
  15. I allmänhet har man, även hos Telia, bara bindningstid om man tar ut någon form av utrustning med rabatt eller någon introduktionsrabatt. Det går i princip alltid att teckan avtal utan bindningstid även hos Telia. Man får helt enkelt själv ha lite koll på vad man tecknar.