miikos

Medlem
  • Antal inlägg

    932
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    15

miikos vann senast 23 November

miikos hade det mest gillade inlägget!

Om miikos

  • Rank

Kontaktvägar

  • Hemsida
    http://www.inta.se

Användarinformation

  • Kön
    Not Telling
  • Plats
    Göteborg
  1. Om man reser till ett land utanför EU/EEA, så kan det vara bra att stänga av mobilsvar innan man lämnar Sverige. (Har för mig att man ringer 13325, men är osäker på om det stämmer fortfarande.) Det räcker att man startat telefonen i de länderna en gång, så kommer samtalen att kopplas först till landet där man befinner sig och sedan till Telias röstbrevlåda i Sverige. Det blir då dubbla kostnader, vilket kan vara dyrt om någon pratar in ett längre meddelande.
  2. Kan instämma med egen erfaranhet. Telias faktura-kundjänst är ganska värdelös. Personalen där har inte gjorde de återbetalningar som de har lovat mig. Efter att tag så tröttnar man och kontaktar TeliaSoneras chefer istället, och då brukar arbetet genomföras. Förra gången så meddelade chefen att personalen hade gjort fel i datorsystemet, och att återbetalning kan göras om några dagar utan problem. Troligvist så är det personalutbildningen som är bristfällig. Jag tror att jag kontaktar Kronfofogden nästa gång istället, om alla gör det så lär nog problemen åtgärdas. För TelisSonera får betala 300 kr extra på det beloppet de är skyldiga, ibland även 180 kr mer om man väljer att skicka ett inkassokrav. Kreditupplysningsbolaget kommer ju att sänka kreditstatusen om det blir många som kräver in sina pengar. Och det lär ju inte vara önskvärt för företaget. Jag förstår att personalen kan göra misstag, men om det sker i stor uträckning (70 % utav återbetalningarna sker inte till mig), så bör systemen/utbildningar ses över.
  3. Ah, så kan det nog vara. Testade Telias app på telefonen, där visas saldo, men det står kvar på 0 kr, även om jag har i någon vecka. Antar att det endast är att vänta och hur fakturan ser ut sen. I värsta fall så får man väl kontakta kundtjänst manuellt och be de berätta vilket saldo man har. Kan det ev, finnas någon app för android där man kan ställe in något som räknar antal sms och påbörjade min/samtal?
  4. Finns det inte längre möjlighet till att se hur mycket man har ringt för, som inloggad på Mina Sidor?
  5. Finns en del, men Telia verkar inte sälja några. Här exempelvis: https://www.dustinhome.se/group/hardvara/telefoner-gps/mobiltelefoner/ Clas Ohlson har även CAT B100: http://www.clasohlson.com/se/b/Multimedia/Mobiltelefoni/Mobiltelefoner
  6. Jag har för mig att bytet skedde inom några timmar, utan någon uppsägningstid när jag bytte förut.
  7. Det brukar gå bra, då det är mindre än tre månader kvar. Det är dock inte säkert att samma abonnemangsform erbjuds längre, om inte, så väljer man lämplig abonnemangsform av de som erbjuds.
  8. Ja, samma bolag ska det vara. Undantaget är om det gäller Skanova, som av konkurrensskäl så måste det vara separata bolag där. Troligvist så handlar det mer om att man ser en skillnad i att fakturera återkommande avgifter för bredband i förskott, och att fakturera belopp för ringda samtal i efterskott. Jag tror med annars att TeliaSonera har delat upp sina system, så att inte personal på ett kontor har tillgång till system på ett annat, exempelvis. Det finns förstås inget lagkrav på att man måste köpa en extern kreditupplysning. Kravet är att man gör en kreditprövning, vilket inte är riktigt samma sak, även om de lätt blandas ihop. Hos Telia så skulle man exempelvis kunna kolla i de andra systemen om hur betalningarna har skett, om säljaren har tillgång till de systemen förstås.
  9. Ja, det finns i välsorterade elektronikaffärer.
  10. Moderna telefoner sparar inte kontakterna på sim-korten automatiskt (utrymmet är begränsat och varje hem/mobil osv blir en egen kontakt). Om ingen säkerhetskopia har gjorts, så är nog informationen borta. Hårdvaran i den nya telefonen kan vara utbytt eller annars så har minnet skrivits över. Det låter som att ett försäkringsbolag har inlöst den gamla? Eller finns det kvar?
  11. Vidarekopplingen på Mina Sidor, brukar sällan fungera. Det bör dock gå att vidarekoppla ifrån telefonen. Gäller det bredbandstelefoni där man vill att det ringer på flera telefoner samtidigt, så borde Telias kundtjänst kunna lägga in ändringen manuellt.
  12. Det smidigaste är nog att man använder ett av konto/kredit kort hos SEB, som har bank-id på kortet. Då signerar man med pinkoden. Annars så säljer Telia kortläsare.
  13. Viktigt påpekande är att Skanova äger nätet, så det spelar ingen roll om det står Telia, Bredbandsbolaget, Tele2 osv på räkningarna. Det är samma tekniker ändå. Det enda som skiljer är priser och öppettider/hjälpsamheten för kundtjänsterna. Samt förstås viss utrustning hos operatörerna. Men om telestationen är utslagen av åska, så låter det lokalt. Då spelar det ingen roll vilken man är kund hos. (Vid en del tätorter kan det dock finnas stadsnät eller egna nät av operatörerna, men på landsbygden så är det mest Skanova.) Man får i då ordna backup, med mobiltelefoni, eller satelittelefoni. Själv har jag fast telefoni, som oftast fungerar bra även vid strömavbrott, samt viss mobiltelefoni (begränsat till några få meter bra mottagning). Satelittelefoni har jag tyvärr inte råd med.
  14. Frågan är ställd på fel plats. Frågor till Telia ställs under deras kontaktlänk: https://www.telia.se/privat/kontakt/telefon Ingen här vet varför olika tjänster ser ut som de gör. Men skulle jag gissa så är det för att förenkla betalningen till Copyswede. Har för mig att avgifterna är per kund och är olika för olika kanaler. Annars så har ju programbolagen stor makt att avtala om hur kanalerna ska visas.
  15. En viktig sak att nämna är även att man inte bör ställa frågor till personalen i Telias butiker. De är i huvudsak anställda som säljare, och har inte kompetensen att svara på frågor. Jag pratade i telefon med en av cheferna på Telia Sonera om det förut, de tyckte då att personalen inte skulle svara på frågor utan alltid hänvisa till kundtjänsten. Men det verkar inte som att all personal har fått reda på de direktiven. Det var även så att butikens datorer inte är direktanslutna till Telias övriga system. Så det kan hända att fel information visas om man söker på kunduppgifter i datorn. Det är förstås väldigt dåligt för kunderna, att de då riskerar att få fel information, om personalen inte har fått reda på att deras datorer visar fel och att de inte bör svara på frågor. Jag förstås att Telia Sonera tycker att butikerna är mest för försäljning och att support ska ges av annan personal. Men då borde man vara mer tydlig om direktiven till de anställda, samt ev. även skylta i butiken om exempelvis en direkttelefon till supporten som man kan använda i butiken.