Limpus

Medlem
  • Antal inlägg

    411
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    26

Limpus vann senast 7 Oktober

Limpus hade det mest gillade inlägget!

1 följare

Om Limpus

  • Rank

Användarinformation

  • Kön
    Not Telling
  • Plats
    Göteborg
  1. Hej! Tror vi kan fortsätta diskussionen i den här tråden: https://forum.tewss.telia.se/topic/8286-forandringar-i-kanalpaketet/
  2. Vad är det då folk har synpunkter på i den här tråden? 1. Telia skulle inte ha tappat kanalerna! 2. Telia hörde inte av sig i tillräckligt god tid angående förändringarna! 1. Om man inte är jurist hos Telia eller Viasat så blir det svårt att svara på om detta hade gått att undvika, då det i dagsläget verkar helt omöjligt(!) att utifrån brev och nyhetsrapporter tyda vad tvisten kan bero på eller vad kraven från respektive sida är. Men jag tror inte att någon av parterna inte skulle vilja visa TV för sina kunder om det var ett realistiskt alternativ. 2. Läser tidigare i tråden att Telias representant redan bemött frågan om varför informationen gick ut så sent - det blev inte definitivt förrän alldeles nyligen. Varför skulle man vilja skrämma upp sina kunder i onödan med information i förtid om att "ni kanske kommer bli av med Viasat i framtiden"...? Bad will som bad will, händer det så händer det, tror folk hade blivit upprörda i samma utsträckning oavsett när informationen kommit. Nu fick Telia åtminstone en ärlig chans att lösa problemet innan den tråkiga nyheten gick ut. Det stod bland annat på http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr/article3676346.ece vilka som var berörda. Många i den här tråden verkar spamma utan att ens veta om de påverkas. Av 5600 berörda kunder så borde åtminstone ett hundratal se det här som något positivt, då det ger dem en chans att frigöra sig från ett långt avtal med Viasats premiumkanaler. Ytterligare några hundratal har förmodligen inga problem med att offra TV3, TV6, TV8 och TV10 till förmån för suveräna HBO! De som återstår som inte gillar lösningen har nu tre fria månader och gott om tid att hitta andra alternativ utan att dubbelfaktureras. Och så värst svårt är det inte för dessa individer att hitta en ny leverantör. Vi pratar en downtime på högst några dagar, inte värre än vilken driftstörning som helst. Det råder inte direkt brist på leverantörer som är beredda att överösa potentiella kunder med generösa uppstartserbjudanden.
  3. http://www.telia.se/privat/bredband/redankund/natarbete/natarbete.page Sidan beskriver det du efterfrågar. Ingen aktivitet sedan januari dock, sen om det beror på släpande uppdateringar eller att arbetet tagit paus kan jag inte svara på!
  4. Kan man inte bara skriva ett mail till den redan nämnda Viasat-mailen oavsett? Det värsta som kan hända är ju att Viasat svarat att ni kontaktat dem i onödan... http://www.ictcool.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/07/lolcat-problem-solved.jpg
  5. I mailet från Telia står att tekniker uppmätt 13,4 Mbit/s. Han mäter med största sannolikhet med en sådan här: http://www.jdsu.com/en-us/Test-and-Measurement/Products/a-z-product-list/Pages/dsam.aspx Vad kostar en sådan leksak då? Tja, jag hittade en på rea på någon bisarr sida för 1 300$. Givet de tekniska förutsättningarna är jag mer benägen att gå på teknikerns uppskattning av hastigheten än ditt TP-test bakom en router. Det han mäter är fortfarande inte awesome hastighet på en potentiell 24-lina, men jag kan inte se vilket åtagande Telia har att driva det längre om det är över 12...? Kom att tänka på att du skrev att du alltid fått lite mindre än du betalade för. Menar du att 7,8 Mbit/s, med den setupen du beskrev, på en 8-lina inte är ett godkänt resultat? EDIT: Såg nu att du beskrev dina vänners 21 Mbit/s på en 24-lina som "full hastighet" trots att de är 3 Mbit/s från taket. Är du helt säker på att inte också Bredbandsbolaget driver en konspiration där de stjäl den sista biten för att mata bandbreddsmonstret?
  6. Jag vill inte på något sätt förringa era problem, för det ni upplever är säkert inte roligt. Men ta en titt här: http://en.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_digital_subscriber_line och fundera sedan lite. Om man ser till hur ADSL fungerar och vilka förutsättningar som krävs för att det ska fungera optimalt, så tvivlar jag på om ni har "exakt samma problem". Om ni vill ha hjälp av oss andra användare med detta - börja med att svara på frågan: Vilka av testerna på http://www.telia.se/privat/support/bredbandviatelejacket har ni testat och vilka har ni hoppat över? Svara sedan på frågan: Har ni, efter att ni genomfört alla ovan tester, pratat med Telias support och förklarat vilka åtgärder ni provat?
  7. Du får ett svar från Telia om att du är inom gränsvärdena och nu ber du oss användare om att svara på hur långt ifrån stationen du bor? Det ser ju ut som du har fått ett mailsvar. Du kände inte att det var lämpligare att ställa dina frågor i ett vändande mail istället för på Telias forum där användare kan "läsa och dela med dig av synpunkter, tips och tricks?"
  8. Antingen har du haft maximalt oflyt och har fått två modem med trasiga portar, eller så är det prylarna i andra änden som är trasiga. Alternativt kablaget. Ta en helt ny och fräsch nätverkskabel och koppla mellan exempelvis första och andra gula porten på modemet. Tänds lamporna inte nu så tyder allt på att portarna är rökta. Tänds de däremot är det resten av prylarna som är problemet.
  9. Jag vet inte hur mycket hjälp det är, men detta var lösningen när jag konfigurerade en Logitech Harmony-fjärrkontroll: 1963 finns i två utföranden och därmed med två olika fjärrkontroller - den ena delar layout med gamla 1510 samt 1910 och 1903. Den andra delar layout med 1003. Jag har varianten som delar layout med 1510/1910/1903. Jag råkar också ha en 1910 hemma och märkte på så sätt att det gick alldeles utmärkt att använda dess fjärrkontroll till min 1963. Det enda faktiska problemet var kosmetiskt och bottnade i att knappen för att starta en inspelning (som satt på exakt samma ställe som på kontrollen till 1963) inte hette "Rec", utan "e". När jag kodade min Harmony fick jag således plöja genom alla varianter, och det som tillslut löste alla mina problem var en av Kreatels gamla koder till 1510. Tänk på att du inte behöver jaga koder för just en inspelningsbar box, pulsen för att starta inspelning har alltid funnits och hette som sagt "e" på äldre boxar.
  10. Om du vill ha generell hjälp att få ditt nätverk att fungera, eller råd kring vad du ska köpa så är jag övertygad om att du kan få svar här. Hade det löst sig nu efter samtalet med Premium eller var det fortfarande bitar kvar att lösa?
  11. Lyckas inte placera ditt inlägg. Om det är ett generellt klagomål på SMARTens begränsningar, eller om det är specifika egenskaper som du saknar. För vi kan bara hjälpa till med det sistnämnda. Definiera "avancerat hemmanätverk". Det du beskriver, nätverksskrivare, externa diskar och NAS-lösningar, kräver ju bara att du sätter en switch bakom SMARTen. Om det är wi-fi du efterfrågar så är ju svaret: Det fungerar! Kör själv trådlös skrivare i nätverket tillsammans med surfplattor och mobiler. Uppswitchat sitter datorer, HTPC, telefoner, två TV och NAS. Ja, det finns bättre routrar rent prestandamässigt på marknaden. Men att Telia skulle välja dessa modeller när Svenssonkunden är just, ja, Svenssonkund, verkar inte troligt. Att ha det som alternativ är dock inget befängt förslag, det ger jag dig.
  12. Dubbelpost.
  13. Efter mycket läsande på hemsidan och diverse telefonsamtal till kundtjänst så har jag fått ihop en något så när förklarande text. Intervallet 12-30 är, både teoretiskt och praktiskt, en hastighet man kan uppnå även med ADSL. Således behöver man inte uppgraderas till VDSL för att ta del av tjänsten Bredband 30. De utlovade uppströmshastigheterna går däremot bara att ta del av vid en uppgradering till VDSL. Om man tittar på de hastigheter Telia erbjuder idag så har tjänsten 12-24 helt ersatts av 30. Man skriver på hemsidan att den ska ligga i intervallet 12-30. Med andra ord skulle, rent avtalsmässigt, en tidigare 12-24-kund kunna bli 30-kund rakt av, utan att hastigheten förändras. Sannolikt är detta fallet i ovan nämnda exempel. Eftersom man inte skiljer på Bredband 30 (ADSL) och Bredband 30 (VDSL) så är det viktigt att man gör klart vid beställning att stationen är utbyggd för VDSL om man vill ta del av de högre hastigheterna. All denna informationen finns på hemsidan, något omskrivet och lite mer generellt: Information om Telia Bredband 30 Den här hastigheten ersätter Telia Bredband 24. Skillnaden kan tyckas vara liten, men nu får du upp till 30 Mbit/s surfhastighet när du laddar hem och upp till 12 Mbit/s hastighet när du laddar upp information. Har du vår tv-tjänst via telejacket behåller du upp till 30 Mbit/s surfhastighet. Hastigheten kräver dels att din telestation är uppgraderad, och dels att du bor inom ett visst avstånd av nämnda telestation, samt att du har Telia Smart. Sammanfattningsvis - du behöver ha en uppgraderad station för att få maximal hastighet, men inte för att beställa tjänsten, eftersom även ADSL-kunder har glädje av 12-30 nedströms. Så om syftet med beställningen är en högre uppströmshastighet - försäkra er om att stationen är utbyggd.
  14. Ps3 vill jag sätta i DMZ.. Är det möjligt? Vill minnas att det diskuterats i trådar här att det inte går. Routerfunktionen vill jag stänga av och köra min gigabitrouter istället, Möjligt? Om det inte är möjligt hur är det med att öppna portar? Routerfunktionen går enligt utsago inte att fimpa, men att öppna portar går smärtfritt, sånär som på FTP-porten (om inte den biten löst sig. Inte följt den tråden så noga på sistone). Namn på trådlösa nätverket och lösenord till det, går det ändra alt ta bort lösenordet? Ja Koppla vanliga switchar till är inga problem förmodar jag? Nope, går utmärkt! Sätta egen DNS, är det möjligt? Inte labbat hemma, vet ej. Aldrig haft behovet, tycker Telias DNS har snabba och korrekta uppslag. Finns det inget alternativ till denna Thomsonboxen om man vill ha VDSL? Alltså... det finns ju andra VDSL-kompatibla modem, det går liksom inte att hymla med. Tekniken har ju funnits ett tag och andra leverantörer nyttjar den ju redan. Och de kör ju inte uteslutande med Thomson. Men Telia har valt en väg där kund inte behöver bekymra sig med detta. Man skickar med ett modem, problem solved. Som leverantör vill man väl tillhandahålla en så enkel lösning som möjligt, och ju fler olika lösningar man har, desto svårare blir det. Optimalt vore ju om ett och samma modem kunde funka oavsett lösning. Där har du ju Telias Smart-koncept och det har ju fungerat OK än så länge. Edit: Har frågat supporten om jag kan få en Inteno Switch istället. Kan bli intressant att se det svaret.... Det enda material jag hittar när jag söker på "inteno" på Telias webbplats är en .pdf om hur man kopplar in digital-TV. De Intenoswitcharna är ju avsedda för FiberLAN och kan således inte avkoda en VDSL-signal via ett kopparnät. Med andra ord inget du kan använda.
  15. Jag sitter själv med en box från Telia, en mediaextender och en XBOX kopplade via en förstärkare, och jag tycker att det är extremt skönt att bara behöva en fjärrkontroll för att korrigera volymen på de olika enheterna. Att kunna korrigera volym via Motorolafjärren också hade i mitt fall bara skapat problem då det blir ytterligare en faktor att felsöka vid ljudproblem. Om det är avsett eller ej har jag ingen uppfattning om men jag föredrar låst ljud i boxen vid digitalt val.