Limpus

Medlem
  • Antal inlägg

    411
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    26

Like-aktivitet

  1. Limpus fick en like av Raka i Bild som hackar samt osynk ljud !   
    Det kommer bli fel.
     
    Telia har väl ett par hundratusen TV-kunder? Chansa och säg att man har åtminstone 25 000 kunder med 1963. Att ett tiotal personer kommer få så stora problem att tjänsten blir obrukbar är förmodligen inte bara acceptabelt, det är sannolikt inräknat.
     
    Man kan leverera en perfekt tjänst i anslutningen, men det kommer alltid finnas fall där boxarna tagit skada under leverans, där utrustning hemma hos oss kunder stör, eller där användaren i fråga helt enkelt inte förstår sig på hur en IPTV-tjänst skall hanteras. Apple - detta unikum i branschen, med sina "enkla" och "smarta" telefoner - ni tror inte att de har kunder vars iPhones går sönder? Och ändå är de ganska populära på det stora hela, inte sant?
     
    Things break!
     
    Att sitta här och påstå att det skulle vara något generellt fel på en särskild boxmodell eller tjänst och tro att man hittat någon form av sanning för att en handfull andra personer har samma fel känns inte helt förankrat i verkligheten. I så fall skulle inte Telia vara störst på bredband och näst störst på TV, eller har man lyckats lura en hel befolkning?
     
    Tråkigt att det inte fungerar för er, men om ni ska gå runt och tro att alla leverantörer struntar i er och bara vill ha era pengar så vandrar ni bara längre ner på bitterhetens stig.
  2. Limpus fick en like av miikos i VDSL utbyggnad   
    http://www.telia.se/privat/bredband/redankund/natarbete/natarbete.page
     
    Sidan beskriver det du efterfrågar. Ingen aktivitet sedan januari dock, sen om det beror på släpande uppdateringar eller att arbetet tagit paus kan jag inte svara på!
  3. Limpus fick en like av miikos i Förändringar i Kanalpaketet   
    Vad är det då folk har synpunkter på i den här tråden?
    1. Telia skulle inte ha tappat kanalerna!
    2. Telia hörde inte av sig i tillräckligt god tid angående förändringarna!
     
    1. Om man inte är jurist hos Telia eller Viasat så blir det svårt att svara på om detta hade gått att undvika, då det i dagsläget verkar helt omöjligt(!) att utifrån brev och nyhetsrapporter tyda vad tvisten kan bero på eller vad kraven från respektive sida är. Men jag tror inte att någon av parterna inte skulle vilja visa TV för sina kunder om det var ett realistiskt alternativ.
     
    2. Läser tidigare i tråden att Telias representant redan bemött frågan om varför informationen gick ut så sent - det blev inte definitivt förrän alldeles nyligen. Varför skulle man vilja skrämma upp sina kunder i onödan med information i förtid om att "ni kanske kommer bli av med Viasat i framtiden"...? Bad will som bad will, händer det så händer det, tror folk hade blivit upprörda i samma utsträckning oavsett när informationen kommit. Nu fick Telia åtminstone en ärlig chans att lösa problemet innan den tråkiga nyheten gick ut.
     
    Det stod bland annat på http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr/article3676346.ece vilka som var berörda.
     
    Många i den här tråden verkar spamma utan att ens veta om de påverkas. Av 5600 berörda kunder så borde åtminstone ett hundratal se det här som något positivt, då det ger dem en chans att frigöra sig från ett långt avtal med Viasats premiumkanaler. Ytterligare några hundratal har förmodligen inga problem med att offra TV3, TV6, TV8 och TV10 till förmån för suveräna HBO! De som återstår som inte gillar lösningen har nu tre fria månader och gott om tid att hitta andra alternativ utan att dubbelfaktureras. Och så värst svårt är det inte för dessa individer att hitta en ny leverantör. Vi pratar en downtime på högst några dagar, inte värre än vilken driftstörning som helst. Det råder inte direkt brist på leverantörer som är beredda att överösa potentiella kunder med generösa uppstartserbjudanden.
  4. Limpus fick en like av Anaesthisia i Felia ger oss 11.7/2 på vårat 12-24 och supporten svarar   
    I mailet från Telia står att tekniker uppmätt 13,4 Mbit/s. Han mäter med största sannolikhet med en sådan här: http://www.jdsu.com/en-us/Test-and-Measurement/Products/a-z-product-list/Pages/dsam.aspx
     
    Vad kostar en sådan leksak då? Tja, jag hittade en på rea på någon bisarr sida för 1 300$.
     
    Givet de tekniska förutsättningarna är jag mer benägen att gå på teknikerns uppskattning av hastigheten än ditt TP-test bakom en router.
     
    Det han mäter är fortfarande inte awesome hastighet på en potentiell 24-lina, men jag kan inte se vilket åtagande Telia har att driva det längre om det är över 12...?
     
    Kom att tänka på att du skrev att du alltid fått lite mindre än du betalade för. Menar du att 7,8 Mbit/s, med den setupen du beskrev, på en 8-lina inte är ett godkänt resultat?
     
    EDIT: Såg nu att du beskrev dina vänners 21 Mbit/s på en 24-lina som "full hastighet" trots att de är 3 Mbit/s från taket. Är du helt säker på att inte också Bredbandsbolaget driver en konspiration där de stjäl den sista biten för att mata bandbreddsmonstret?
  5. Limpus fick en like av Anna Ståhl i Hyra film fungerar inte trots rätt kod   
    Försäkra dig om att du är inloggad med rätt identifikationskod. Pinkoderna du fått för att hyra film är specifika för ett konto så om du är inloggad på fel konto så blir det tvärstopp.
     
    Klicka på Menu -> Om tjänsten -> Teknisk information
     
    Där ser du vilken identifikationskod som är inloggad på boxen.
     
    Skulle den inte stämma med den i brevet så är det följande som gäller:
     
    Menu -> Inställningar -> Systeminställningar -> Ta bort användarkoder.
     
    Då loggar boxen ut dig och du får chansen att logga in på nytt, då rimligtvis på rätt konto.
     
     
     
    Skulle detta inte vara felet kan vi nog inte hjälpa dig här, då hade jag ringt till supporten.
  6. Limpus fick en like av Anna Ståhl i Hyra film fungerar inte trots rätt kod   
    Försäkra dig om att du är inloggad med rätt identifikationskod. Pinkoderna du fått för att hyra film är specifika för ett konto så om du är inloggad på fel konto så blir det tvärstopp.
     
    Klicka på Menu -> Om tjänsten -> Teknisk information
     
    Där ser du vilken identifikationskod som är inloggad på boxen.
     
    Skulle den inte stämma med den i brevet så är det följande som gäller:
     
    Menu -> Inställningar -> Systeminställningar -> Ta bort användarkoder.
     
    Då loggar boxen ut dig och du får chansen att logga in på nytt, då rimligtvis på rätt konto.
     
     
     
    Skulle detta inte vara felet kan vi nog inte hjälpa dig här, då hade jag ringt till supporten.
  7. Limpus fick en like av Mats A i Krypteringsavgift   
     
    Hela tiden skäller du på Telia... Är du anställd av konkurrent eller??
     
     
    Skämt åsido, nej det är jag inte. Jag tycker forumet är en intressant plats för att dela med mig av den kunskap jag har gällande IT. Branschen intresserar mig och jag sätter värde i att hjälpa folk med alldagliga problem.
     
    I rena åsiktsfrågor som denna så tar jag dock hellre parti för sidan som tillhandahåller en, vad jag tycker, väldigt bra tjänst, före sidan som bråkar över 40 kronor i månaden. Det må vara köparens marknad, men snälla - har man råd att äga TV så har man råd att betala 40 kr i månaden i administrativ avgift.
     
    Och kommer du och påstår att det skulle vara en principsak så får du räkna med att folk tycker principiellt annorlunda än du.
  8. Limpus fick en like av miikos i Krypteringsavgift   
     
    De har haft krypteringsavgift ända sedan de slutade använda kort så det är ju inget nytt. Man har bara börjat fakturera per månad istället för per halvår. Det här med en administrationsavgift är något som i princip alla leverantörer har, men kärt barn... Och hos Telia är det fortfarande billigare än hos många andra leverantörer.
     
    Prisexempel:
     
    Bredbandsbolaget tar 99:- / mån för 14 kanaler.
    För samma pris får du 17 kanaler hos Telia.
     
    Bredbandsbolaget tar en "kortavgift" på 299:- / halvår
    Telias dito kostar 249:-
  9. Limpus fick en like av Paananen i SVT Play borta?!   
     
     
    Suck... "Ja, det här är självklart en avledningsmanöver orkestrerad av de profithungrande korporationerna i syfte att få oss att spendera mer!" Eller...?
     
    Många åsikter här är helt bisarra och väldigt missriktade - Copyswede vill ha mer pengar av operatörerna för en tjänst som operatörena sedan förväntas visa gratis för sina kunder. Hur kan det vara så svårt att se vem som är "bad guy" i det scenariot?
     
    Allt prat om kompensation är också nonsens. Operatörerna får alltså det angenäma valet att antingen betala det högre priset för utbudet, eller att dela ut allmosor till sina kunder för avsaknaden?
     
    Maffia...
  10. Limpus fick en like av Paananen i SVT Play borta?!   
     
     
    Suck... "Ja, det här är självklart en avledningsmanöver orkestrerad av de profithungrande korporationerna i syfte att få oss att spendera mer!" Eller...?
     
    Många åsikter här är helt bisarra och väldigt missriktade - Copyswede vill ha mer pengar av operatörerna för en tjänst som operatörena sedan förväntas visa gratis för sina kunder. Hur kan det vara så svårt att se vem som är "bad guy" i det scenariot?
     
    Allt prat om kompensation är också nonsens. Operatörerna får alltså det angenäma valet att antingen betala det högre priset för utbudet, eller att dela ut allmosor till sina kunder för avsaknaden?
     
    Maffia...
  11. Limpus fick en like av Hagel i SVT Play borta?!   
    Välformulerade och tydliga inlägg men att ta ut sin ilska på Telia är bara löjligt. Ingen(!) av TV-operatörerna har valt att förlänga sitt avtal med SVT och Copyswede, det säger väl en del om vem som är boven i dramat?
     
    Om det vore så enkelt och billigt som en krona per månad och kund skulle jag gladeligen betala fem kronor extra per månad för mina abonnemang, men jag misstänker att det inte fungerar så enkelt i företagsvärlden.
  12. Limpus fick en like av Hagel i SVT Play borta?!   
    Välformulerade och tydliga inlägg men att ta ut sin ilska på Telia är bara löjligt. Ingen(!) av TV-operatörerna har valt att förlänga sitt avtal med SVT och Copyswede, det säger väl en del om vem som är boven i dramat?
     
    Om det vore så enkelt och billigt som en krona per månad och kund skulle jag gladeligen betala fem kronor extra per månad för mina abonnemang, men jag misstänker att det inte fungerar så enkelt i företagsvärlden.
  13. Limpus fick en like av Paananen i SVT Play borta?!   
     
     
    Suck... "Ja, det här är självklart en avledningsmanöver orkestrerad av de profithungrande korporationerna i syfte att få oss att spendera mer!" Eller...?
     
    Många åsikter här är helt bisarra och väldigt missriktade - Copyswede vill ha mer pengar av operatörerna för en tjänst som operatörena sedan förväntas visa gratis för sina kunder. Hur kan det vara så svårt att se vem som är "bad guy" i det scenariot?
     
    Allt prat om kompensation är också nonsens. Operatörerna får alltså det angenäma valet att antingen betala det högre priset för utbudet, eller att dela ut allmosor till sina kunder för avsaknaden?
     
    Maffia...
  14. Limpus fick en like av Ninn i Synpunkter till TELA   
    Om du vill ha generell hjälp att få ditt nätverk att fungera, eller råd kring vad du ska köpa så är jag övertygad om att du kan få svar här. Hade det löst sig nu efter samtalet med Premium eller var det fortfarande bitar kvar att lösa?
  15. Limpus fick en like av Mats A i Krypteringsavgift   
     
    Bara för att jag kan uttrycka mig i text, inleder varje ny mening med stor bokstav och vet hur det här med radbrytning fungerar så betyder inte det att jag jobbar här eller där.
     
    Bra argument du hade för krypteringsavgiftens "icke-vara" förresten.
  16. Limpus fick en like av Mats A i Krypteringsavgift   
     
    Hela tiden skäller du på Telia... Är du anställd av konkurrent eller??
     
     
    Skämt åsido, nej det är jag inte. Jag tycker forumet är en intressant plats för att dela med mig av den kunskap jag har gällande IT. Branschen intresserar mig och jag sätter värde i att hjälpa folk med alldagliga problem.
     
    I rena åsiktsfrågor som denna så tar jag dock hellre parti för sidan som tillhandahåller en, vad jag tycker, väldigt bra tjänst, före sidan som bråkar över 40 kronor i månaden. Det må vara köparens marknad, men snälla - har man råd att äga TV så har man råd att betala 40 kr i månaden i administrativ avgift.
     
    Och kommer du och påstår att det skulle vara en principsak så får du räkna med att folk tycker principiellt annorlunda än du.
  17. Limpus fick en like av Micke Persson i DYRA utbetalningar från Teliasonera   
    Inlägg #1: Jag fick precis samma utbetalning som dig. Men jag tyckte det kvittar. Antingen får man ju massa pengar tillbaka och då är 25 kronor hit eller dit inte så märkvärdigt. Eller så är beloppet så litet att pengarna ändå inte är värt att bråka om.
     
    Men ja, det hade varit smidigare med en elektronisk överföring. Kanske ett avdrag på nästkommande faktura?
     
     
    Inlägg #2: Det är väl ingen hemlighet att det tar ett tag för stora företag att göra punktspecifika utbetalningar till privatpersoner. Såvida de inte är banker.
     
    Det står nog inte i medeltelianens makt att kunna göra utbetalningar till vem som helst (kan bara tänka mig hur mycket transaktioner som skulle ske och behöva övervakas då). Det är sannolikt något som en separat avdelning gör, vilket innebär att det finns en turordning för inkommande ärenden. Där får man snällt vänta i kö.
     
    Bara av nyfikenhet - varför ringde du inte Telia och frågade vad de hade skickat? Om jag hade fått en avisering, följt av beskedet att jag var tvungen att betala 1400 spänn för att få med mig paketet hem, vetandes att jag inte beställt någonting, så hade jag nog börjat undra.
  18. Limpus fick en like av Sören Norrby i Telias nya utseende och telia.se   
     
    Försök begränsa tråden till det rubriken avser. Finns säkert en tråd på digital-TV som diskuterar detta.
     
     


     
    I övrigt så gillar jag de nya färgerna i sig skarpt, men jag förstår vad folk avser med att det blivit svårare att urskilja text. För mycket gråskalor och för lite kontraster.
     
    Hade varit fint med en länk till forumet direkt på telia.se, så man slapp gå via "Kundservice" först.
     
    Dessa meningar är uppunktade. Borde det således inte dyka upp just en punkt framför varje stycke?

  19. Limpus fick en like av trubbel i VARNING FÖR TELIA SMART!   
    Det har ju varit allmän kännedom länge att de tidigare gatewaysen körde g-standarden trådlöst och därmed såklart kan upplevas som sega vid till exempel filmvisning som du nämner. Och ja, "ip-telefonin" har aldrig utgett sig för att vara mer än telefon via bredbandet.
     
    Huruvida 299:- är en för hög uppgraderingskostnad till TG789 diskuteras i en annan tråd och behöver väl inte tas upp här med...
     
    Kör själv TG787 med Xbox 360, 2 datorer, iPad, 2 iPhones, digitalbox, bredbandstelefoni, nätverksskrivare och mediaspelare samtidigt. Har vid tillfälle suttit ansluten till Xbox Live, kört SCII multiplayer på datorn och streamat 1080p-film på mediaspelaren samtidigt medan digitalboxen rullat i bakgrunden och inte upplevt någon fördröjning alls. Så något generell varning för Telia Smart kan du nog inte utfärda...
     

  20. Limpus fick en like av Patrik Svensson i 25% prishöjning av paket Stor, hur motiveras det?   
     
    Snälla, berätta var i ditt avtal det står att Telia ska leverera SVT Play, för något sådant har inte jag i mitt. Men nu blev jag nyfiken på att faktiskt läsa avtalet. Det närmsta jag hittade var följande:
    "De TV-kanaler och interaktiva tjänster som ingår i Tjänsten tillgängliggörs av
    respektive ansvarigt programbolag. Telia svarar inte för innehållet i
    utbudet."
  21. Limpus fick en like av Maria Sakocius i Se upp med Telias tveksamma kundhantering   
    Det där verkar lite absurt. Alla Telias kampanjer utgår ju i dagsläget från att man har mer än en tjänst och därmed tecknar en kombination. Att då erbjuda en tjänst som tvingar bort kombinationsrabatten verkar inte rätt.
     
    Faktum kvarstår - Blev du lovad en lägre månadskostnad och den nu blivit högre så hade jag reklamerat. Att hänvisa till det finstilta är säkert inte fel men det känns snyggare att bara lösa problemet om man lovat lägre kostnad men den nu blivit högre.
  22. Limpus fick en like av Mats A i 25% prishöjning av paket Stor, hur motiveras det?   
     
    Du har tagit dig tid att registrera dig på forumet, skapa en tråd och skriva dina första skälvande inlägg - enbart i syfte att fördöma en prishöjning av ett kanalpaket som du vet var i billigaste laget innan. Och när du inte får gehör så tar du till personangrepp. Det säger en del om dig som person. Och jag är inte som du. Det betyder inte att jag jobbar på Telia.
  23. Limpus fick en like av Raka i Bild som hackar samt osynk ljud !   
    Det kommer bli fel.
     
    Telia har väl ett par hundratusen TV-kunder? Chansa och säg att man har åtminstone 25 000 kunder med 1963. Att ett tiotal personer kommer få så stora problem att tjänsten blir obrukbar är förmodligen inte bara acceptabelt, det är sannolikt inräknat.
     
    Man kan leverera en perfekt tjänst i anslutningen, men det kommer alltid finnas fall där boxarna tagit skada under leverans, där utrustning hemma hos oss kunder stör, eller där användaren i fråga helt enkelt inte förstår sig på hur en IPTV-tjänst skall hanteras. Apple - detta unikum i branschen, med sina "enkla" och "smarta" telefoner - ni tror inte att de har kunder vars iPhones går sönder? Och ändå är de ganska populära på det stora hela, inte sant?
     
    Things break!
     
    Att sitta här och påstå att det skulle vara något generellt fel på en särskild boxmodell eller tjänst och tro att man hittat någon form av sanning för att en handfull andra personer har samma fel känns inte helt förankrat i verkligheten. I så fall skulle inte Telia vara störst på bredband och näst störst på TV, eller har man lyckats lura en hel befolkning?
     
    Tråkigt att det inte fungerar för er, men om ni ska gå runt och tro att alla leverantörer struntar i er och bara vill ha era pengar så vandrar ni bara längre ner på bitterhetens stig.
  24. Limpus fick en like av Raka i Bild som hackar samt osynk ljud !   
     
    6 olika boxar av 3 olika modeller? Och 5 olika boxar av 3 modeller när teknikern kommer ut? Teknikern verkar inte ha alla hästar i stallet om han då föreslår ytterligare ett boxbyte. Och vad gäller problem med 1963 så är det inget som jag har läst om någonstans. Kör själv en 1963 och har inte haft ett avbrott sen julen 2009 när jag köpte den.
     
    Jag tror inte att vi från användarhåll kan hjälpa dig i särskilt stor utsträckning med detta problemet tyvärr. Detta måste professionell support titta närmare på. Boxbyte och teknikerbesök är ju redan avbockat så fel i hemmet borde man väl kunna utesluta vid det här laget?
  25. Limpus fick en like av Chevaten i Kundtjänsts dubbla budskap   
    Aldrig roligt när man får så spridda skurar av information. Tråden fick mig dock att fundera på en relaterad sak.
     
    Jag funderar på om ett inspelat samtal har någon direkt hävkraft. Det kan möjligtvis påtala en viss okunskap hos de kundtjänstare man talar med, men det ger väl knappast rätt i sak?
     
    Exempel: Jag ringer kundtjänst och frågar om jag kan få en miljon kronor. Personen i andra änden säger ja. Jag ringer igen. Nu kommer jag till en person som förklarar att något sådant vore helt orimligt och inte är något kundtjänst erbjuder. Denna person har givetvis rätt.
     
    Nu undrar jag: Har det någon betydelse då att jag har en inspelning av det tidigare samtalet?