Dan Altemyr

Medlem
  • Antal inlägg

    167
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    24

Dan Altemyr vann senast 4 December

Dan Altemyr hade det mest gillade inlägget!

Om Dan Altemyr

  • Rank

Användarinformation

  • Kön
    Not Telling
  • Plats
    Stockholm
  1. Hade det varit en Android-surfplatta så skulle jag direkt rekommenderat en ChromeCast, det är den absolut enklaste lösningen. Jag tror att det kan gå lika bra från en iPad, men jag har inte provat så jag törs inte garantera det. Möjligen att Apple TV annars har nån liknande funktion att erbjuda, men det känner jag inte heller till nåt om. Det gick i alla fall inte med Telia Play på en Android-mobil till Apple TV. Såvitt jag känner till så går det inte att koppla ihop platta och TV med kabel, men det kanske nån som är mer hemma på Apple kan informera om. Jag hade för länge sen en mobiltelefon med TV-utgång via en särskild USB-liknande kontakt och en speciell kabel, men jag tror att mobiltillverkarna har slutat med sånt. Det är enklare med trådlösa alternativ.
  2. En chromecast är väldigt enkel att installera. Den ansluts bara till en ledig HDMI-ingång på TV:n, t.ex. en av dem du nämner, och så behöver den en strömmatning, antingen från en vanlig telefon-USB-laddare (minns inte om det t.o.m. följer med en sån) eller om TV:n har en USB-kontakt så kan man använda den. Sen får man leta upp den i TV:ns input-väljare, och man följer sen bara instruktionerna på skärmen. Det kanske bör nämnas att man helst ska ha en Android-telefon och inte en iPhone om man ska ha riktigt stor glädje av en Chromecast. En del saker går att casta från en iPhone, men inte riktigt allt. En chromecast har egentligen två funktioner. Den ena är att du med telefonen så att säga säger åt chromecasten att ladda ned och köra samma videoström som du har i telefonen. Det är ungefär som att skicka en länk till en rolig hemsida med sms till en kompis. Då kan man starta streamingen från telefonen och därefter gå därifrån, och chromecasten fortsätter att visa filmen eller klippet. Det är så de flesta playtjänster fungerar, t.ex. SVT Play och TV5 Play. Även Telia Play Plus har de fått att fungera på det sättet har jag för mig. Det andra sättet är att du har bilder eller videofilmer på din telefon som du skickar för visning på TV:n, det klarar Chromecast också, men då kan man eventuellt inte göra nåt annat med telefonen och åtminstone stanna kvar i samma WiFi-nät. Dessutom, vilket den också varnar för, så drar en sådan streaming mera ström i telefonen eftersom den också måste spela hela filmen. Den här varianten liknar mera den lösning som Apple-TV har. Man väljer oftast inte själv vilken metod man vill använda utan det är konstruktören av respektive app som gjort det valet. Det bör nämnas också att Telias nyare boxar, de som är runda och ser ut lite som förvuxna hockeypuckar och lyser grönt framtill har en inbyggd förenklad chromecast-funktion, som man kan casta till från några få Android-appar, t.ex. YouTube. Boxen dyker upp som "Telia TV" i cast-menyn i YouTube.
  3. Har den funnits så länge? Det var förvisso ett par år sedan jag experimenterade med detta, men inte så länge sen som 10 år. Tiden går fort dock, det är redan 38 år sen som nån tokfrans mördade John Lennon, så det kan kanske stämma. Jag har dock inte testat mera än det jag gjorde enligt mitt tidigare inlägg här efter firmwareuppgraderingen av routern. Jag tyckte dock inte att det var krångligare att hitta disken via den routern än med nån annan med liknande stöd. Skriver man \\TECHNICOLOR\ i adressfältet i utforskaren så ser man vilka shares den delar ut. Man kan gå in på ett av dessa direkt eller "ansluta som nätverksenhet" och ge den en drive-bokstav, t.ex. T: I macen var det nästan ännu lättare, disken finner man i sektionen "Delat" i Finder.
  4. stort = dyrt. Me nde abonnemang med större surfpott kan även ha en del andra tilläggstjänster som inte ingår i de billigare. Typ "du kan inte få läderklädsel i bilen ifall du inte väljer det större motoralternativet". Sen vet jag inte riktigt vad som kan hända med surfpotten ifall man "nedgraderar". Telia verkar dessutom ha haft lite problem med sin surfpotthantering efter att alla abonnemang gjordes om så att surfpott skulle ingå. Jag märkte på mitt eget mobilabonnemang att jag först hade fått större surfmängd än förut. Vid månadsskiftet kom inte den överblivna surfen med som surfpott först. Någon dag senare kom den med. Ytterligare några dagar senare hade jag plötsligt ytterligare 2GB i potten. Sen kom det en skylt om att de hade problem med tjänsten. Så det kan eventuellt vara så att det inte är riktigt 105 GB utan ett något lägre värde egentligen. Men i princip håller jag med om att det förmodligen är ett aningen lite för stort abonnemang.
  5. Jag har tyvärr ungefär samma erfarenhet av både funktionen och Telia-supportens syn på det hela. Men det var på en tidigare firmwareversion. Det finns ju en liten möjlighet att det kan fungera bättre nu. Jag kanske stressade den lite extra i och med att jag dels anslöt en ganska stor disk (2TB) och dels anslöt två via en USB-splitter eftersom det var den konfigurationen jag hade innan jag hade "Telia Wifi Router Plus". Det såg bra ut i menyerna, och datorerna hittade båda diskarna, men jag upplevde som sagt liknande problem. Filer skrevs över med annat innehåll, och filer och hela kataloger som såg ut att ha blivit skrivna fanns inte där ifall man tog bort USB-disken och anslöt den igen eller direkt till en dator.
  6. Ja, ibland går det fort men fel. Ibland går det inte så fort men det blir ändå fel. Simple Mail Transfer Protocol betyder akronymen i alla fall. Det kan tilläggas att det ibland kan finnas fullt legitima skäl att ändra From-fältet i mailheadern. Exempelvis i olika (legitima) massutskick så kan man i From-fältet lägga in "no-reply@mittforetag.com" eller "info@mittforetag.com" så att eventuella svar som någon skickar på mailet inte kommer till den som skickat ut det utan i stället hamnar i papperskorgen eller till nån allmän mailadresset på "mittforetag".
  7. För mig låter det som att du nog bör kontakta en teliatekniker på telefon eller chatt, för det här är nog svårt att lösa i en forumdiskussion. Men en sak som du kanske borde testa är att byta plats på TV-boxarna. Det finns ju en möjlighet att en av dem är trasig. I så fall är det också ett supportärende för att få en ny box. Jag förstår dockinte hur den hamla uppsättningen har kunnat fungera. Precis som @Max Wikså tydligt beskrev så måste man ha ett kodpar per box, även om det kanske under en kort tid fungerar på flera. Jag har för några år sedan till och med haft tre (!) motorola-boxat anslutna till Telia-routern, och de gick då genom en nätverksswitch som jag fick av Telia eftersom den dåvarande routerns gula uttag var det enda uttag som gick att använda till TV. I din beskrivning av utrustningen du fick installerad med kablar bakom lister och allt ser jag ingenstans nånting om en nätverksswitch. Det kanske finns en sån, gömd nånstans, och det kanske är så enkelt att den nu har blivit strömlös. Så länge som de gamla TV-boxarna inte har gått sönder så kan du förresten fortsätta att använda dem, under förutsättning att de harvarsitt kodpar förstås, de är bara lite långsammare och saknar en del funktioner som tillkommit i de nya.
  8. När det gäller filtreringen så finns det redan en funktion i forumet där man kan specificera en sökning med ett antal kriterier som t.ex. kategori och tidpunkt och som sedan dyker upp som ett sparat val i en meny på första sidan. det skulle räcka med att få möjlighet att förfina sökvillkoren och kunna lägga till egna sökvillkor, som t.ex. "'E-sim' finns inte med i rubriken" Angående modereringen så tycker jag att ni sköter den bra utifrån de verktyg ni har till hands. Att sammanfoga trådar håller jag med om skulle vara en användbar möjlighet. Även om det inte gäller kundspecifika frågor så kan en deltagare som sitter "på insidan" ha tillgång till information som vi andra deltagare inte har tillgång till på ett enkelt sätt men som skulle kunna förklara en företeelse som diskuteras i forumet. Det kan vara kännedom om tekniska problem eller att nån har grävt av en fiberkabel i Västerås som gör att internet går långsamt. Jag ser inte det som en moderatorsuppgift utan en representant från Telia som deltar i forumet med dessa expertkunskaper.
  9. Ett vanligt monteringssätt på såna prylar är en monteringsplatta som skruvas fast i väggen, och därefter snäpper man fast apparaten med nån sorts hakar eller krokar på plattan.
  10. Å andra sidan har du ju gratis internet så länge som den gamla anslutningen ligger kvar...
  11. Det gamla SMP-protokollet som används fortfarande är väldigt lätt att lura. Det är helt textbaserat och man skriver in i klartext vem som är mottagare och vem som är avsändare, t.ex. : To: airborne@telia.com From: donald.trump@whitehouse.gov Subject: You are fired Hello there! YOU ARE FIRED Vem som helst som har en egen mailserver kan peta in ovanstående meddelande i sin mailserver och vips får du ett meddelande från USAs president om att du blivit avskedad. Lite mer seriösa mailservrar, som troligtvis Telias mailserver, har lagt in kontroller av meddelandefilen och kräver inloggning, och accepterar inte att vidarebefordra meddelanden där inloggningsnamnet på mailservern inte stämmer med From:-adressen.
  12. Du behöver en nätverksswitch att koppla mellan Technicolor och TV-boxar. (Input, på switchen till gula porten på Technicolor, output till TV-boxarna). Jag har för mig att man kan beställa en sån på Telia, annars borde det fungera med vilken som helst som är tillräckligt snabb. Med den nya "Telia Wifi Router Plus v3" (Som också är en Technicolor-produkt) så tror jag inte det spelar så stor roll vilken färg porten har där man pluggar in TV-boxen, så det borde gå bra att ta vilken som helst av dem som är lediga.
  13. Korta svaret är nej. Det är bara nån form av smart filtrering av inkommande e-post som fungerar, vilket många e-postprogram kan tillhandahålla, och som även finns i webmail. Risken med filtrering är förstås att något enstaka e-post som faktiskt skulle ha släppts förbi också fastnar. Gäller det "halvspammiga" e-post, såna som kommer för att man blivit medlem i nån affärskedjas kundklubb eller svarat på nån idiotisk tävling eller enkät på Facebook och därmed gett ut sin e-postadress, och i de fall avsändarna är den de utger sig för att vara och seriöst vill att man ska köpa nåt av dem, så är chansen lite större att bli av med sån reklampost. Dels har många seriösa utskick nån sorts "unsubscribe"-knapp, som man kan klicka på trots att man inte upplever att man faktiskt har prenumererat på deras utskick. Men man kanske ska vara lite försiktig med att klicka på länkar, det kan ju vara falska länkar och ett sätt att bekräfta att e-postadressen finns och att någon läser det som kommer dit. Man kan också svara till avsändaren eller till typ "info@<avsändarns maildomän>" eller "abuse@ ..." eller nåt liknande, hänvisa till GDPR, och kräva att få veta varifrån de fått mailadressen och att de snarast ska ta bort den från sina register och även till andra som de eventuellt har delat med sig adressen till, fortfarande med stöd av GDPR. Enligt GDPR. som gäller i hela EU är det olagligt att skicka direktriktad reklam eller "information" utan mottagarens uttryckliga samtycke, och mottagaren har också rätt att utan motivation med omedelbar verkan dra tillbaka ett tidigare sådant samtycke. "Samtycket" kan bestå av att man kryssat för en checkbox om att man vill ha fina erbjudanden när man köpt nåt på nätet eller att man registrerat sig på en sajt som kräver att man gör det eller att man klickat på t.ex. rutan som Facebook tvingar en att klicka i för att få fortsätta använda Facebook och som innebär att man lämnar över ägarskapet av allt material man lägger upp där till dem och dessutom godkänner att Facebook inte behöver ta hänsyn till nåra fjantiga EU-lagar som GDPR. (Nä, jag använder inte Facebook. Jag har ett konto, men det var många år sen jag använde det. Jag behåller det för att ingen annan ska kunna registrera ett konto i mitt namn.)
  14. Enklast är förstås ifall man hade skrivit upp det när telefonen fortfarande fungerade, det borde om inte annat stå i de försäkingspapper som hör till telefonförsäkringen ifall man har en sån. Originalkartongen borde också ha IMEI-numret tryckt på utsidan. Apple brukar även trycka dit IMEI-numret på den lilla släde som SIM-kortet sitter i, men det är inte alldeles säkert att det är rätt nummer, eftersom ju släden kan bytas eller flyttas från en annan telefon.
  15. Nu kom jag på en funktion jag skulle önska mig i forumet. Jag är så trött på alla trådar som i princip handlar om hur frustrerad TS är över att Telia ännu inte levererar E-sim i Sverige. Kan de åtminstone inte hålla sig till en enda tråd och inte starta hur många som helst med samma sak? Jag har själv inget behov av en sån funktion och är därför ointresserad av ämnet. Dessutom hamnar det mestadels om gnäll som inte har någon verkan. Dels skulle det vara bra ifall moderatorer kunde slå ihop liknande trådar, dels skulle jag vilja ha en filterfunktion så att jag kunde filtrera bort alla trådar ur mitt läsflöde som handlar om sånt.