Mats A

Medlem
  • Antal inlägg

    2 868
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    105

Mats A vann senast 13 Oktober

Mats A hade det mest gillade inlägget!

Om Mats A

  • Rank

Användarinformation

  • Kön
  1. Ligger datorn på samma subnät? (192.168.1.xxx) du blandar inte ihop wifi- lösenord med lösenordet för Routern? Som sagts ovan, Administrator (med stort A) och access key, om du inte bytt det lösenordet till nåt eget också...
  2. Om du valt IP-TV också så får du ut den signalen från Lan2 på Intenoswitchen, eller så kopplar du till valfri port på routern. Routern, en Thomson TG7xx nånting separerar internet, TV och ip-telefoni och ger förstås wifi också. Behöver du fler portar så kan du koppla en gigabit switch till nån port på routern.
  3. Om det är villafiber du har så monterar dom nog en Intenoswitch ihop med mediaomvandlaren. Från den drar du nätverkskabel (cat 6 oskärmad lämpligen) från Lan1 på Inteno till Wan på routern. Jag tråcklade fram min från hallen via trappen upp till arbetsrummet där routern står. Sen drog jag nätverkskabel tillbaka ner till vardagsrummet och en av IP-TV boxarna. Har bara dåliga erfarenheter av att försöka köra TV trådlöst... https://www.kjell.com/se/fraga-kjell
  4. Dom kan i och för sig menat sånt som vi användare kan styra, t ex uppdateringar av Windows, Microsoft säger ju att dom redan släppt säkerhetsuppdateringar: http://omni.se/microsoft-pastar-att-man-tappt-till-wpa-halet/a/OLBBV Men självklart måste ju Telia få fram ny firmware också!
  5. Telia har ju sin egen anpassade mjukvara i ”våra” routrar (TG7xx) så vi får vänta på den. Eller kontakta Telia och fråga... (det här är bara ett kund till kundforum, använd Kontakta oss- länken eller deras Facebooksida)
  6. Måste du nog fråga Telia om, och inte det här kund till kundforumet...
  7. Tror det var länge sen Telia slutade med operatörslåsta telefoner och det har nog aldrig gällt iPads, men du får väl fråga Telia själv, detta är bara ett kund till kund forum...
  8. Känner inte till Arris boxarna men har svårt att tro att det inte skulle behövas fjärrkontroll till dom! Hur byter du kanal då? Du får nog tjata på Telia...
  9. Dina egna prylar typ dator, TV-box mm kopplar du till routern. Routern sköter också ditt wifi för smartphones, paddor, laptops. https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-bredband-fiber-tradlos-router
  10. Mysko, Visa mitt nummer var den enda inställningen som var låst för oss på jobbet, men hos dig är flera låsta? Senaste ios är 11.0.3 och jag skulle prova slå av ”Auto” under operatör och installera uppdateringen. Är det redan gjort så prova omstart och slå på igen. Fungerar inte det så har jag slut på ideer. Vi har bara iPhone 6S på jobbet så jag har inget att testa med... 😢
  11. På jobbet jobbar vi med Telia för att testa wifi calling, som det heter, så det är på gång. Företag kan spara enorma pengar på att sluta med dyra mobilförstärkningar inomhus och istället köra över att bra wifi-nät.
  12. Inga problem, finns en enkel fix. Gå till Inställningar-Operatör och slå av Auto. Slå sen på det igen och kolla Inställningar-Telefon-Visa mitt nummer att det går att aktivera igen. Googlade fram detta, men jag tror det beror på att Telia måste fixa sina operatörsinställningar. Dom brukar ju alltid uppdateras i samband med ios uppdateringar men jag har inte sett det nu...
  13. Har inga som helst problem hos mig utanför Stockholm men prova deras Facebooksida, där svarar dom snabbast. Eller så skickar du en felanmälan via webbformulär under Kontakta oss-knappen på telia.se
  14. Kul att du hittade en lösning. Själv är jag allergisk mot trådlös TV sen misslyckade test för tio år sen, men det finns ju modernare prylar nu. Så jag har dragit nätverkskabel genom huset från min router till mina TV- boxar. Tips för att slippa telefonkö är webbformulären under Kontakta oss knappen. Du får sms när svar finns och jag har blivit hjälpt t o m under långhelger den vägen. Tror att det numera är samma personer som svarar på Telias Facebooksida som sköter detta. 😄
  15. Det är lite tunt med information men jag antar att du skickat in felanmälan via webbformulär under Kontakta oss- länken? Du skriver också om medieomvandlare så jag utgår från att du har fiber och en Intenoswitch. I Intenoswitchen har du TV-signal i port 2, den gula, så dit kan du alltid koppla TV-boxen om annat strular (har själv en 15 m nätverkskabel som kommer fram ibland, som nödåtgärd). Port 1, den röda, har du internet i och dit kopplas ju normalt routern in (till wan-porten). Routern, TG7xx nånting delar upp trafiken i internet, TV och telefoni så normalt behöver man bara den inkopplad. Vad har du för nåt i port 1?