Christer S

Medlem
  • Innehållsantal

    3 751
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    156

Christer S vann senast 8 Augusti

Christer S hade det mest gillade innehållet!

2 följare

Om Christer S

  • Rank

Användarinformation

  • Kön
  1. Johans och Rakas svar är relevanta. D v s för Telias "sändningsteknik" behövs en mottagare som vad jag vet inte finns inbyggd i TV-apparater. Det finns heller inga separata sådana mottagare, utom de Telia levererar, och då finns det heller inte någon anledning att kunna plugga in en CA-modul för att anpassa för olika operatörers krypteringstekniker. Dessutom skickar Telia endast vald kanal, till skillnad från andra tekniker där alla kanaler är tillgängliga vid mottagaren, så frågan är ifall kryptering ens behövs. I alla fall inte för att "blockera" de kanaler man inte abonnerar på, som jag förstår det hela. https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik/digital-tv-mottagare/kryptering-och-ca-moduler https://sv.wikipedia.org/wiki/CA-modul
  2. Vad är det för anvisningar (guider) du följt? Kan vara enklare att förstå problemet om du länkar till dem, för att se vad du försökt göra. Det är väl i alla fall så att det är Free du har nu, om inte så går det inte att uppdatera.
  3. Det är egentligen ganska enkelt. All din egen utrustning ska kopplas efter routern. Routern kopplar ihop ditt eget lokala nätverk med din bredbandsanslutning, så därför ska ingen utrustning anslutas före routern. Vet inte vad du menar med fördelare, och box, i hallen, och modém (tre "prylar"?). Men något av detta är rimligtvis en kopplingspanel/patchpanel (för kabeldragningen till ett antal rum). Och när du har en fiberuppkoppling så finns där rimligtvis en mediakonverter, eventuellt en Intenoswitch som också kan separera TV och telefoni. Du har valt att ha routern på andra våningen (alltså inte vid patchpanelen). Så då får du använda ett annat uttag än nummer 7 (som ju redan är upptaget) för att koppla vidare från routern "tillbaka" till bottenvåningen. Har du dubbla uttag i varje rum, som det beskrivs i "Kjell's" information (länken nedan), så bör det bli enkelt att koppla ett uttag i routern, eller från den extra switchen, och leda tillbaka nätverket till bottenvåningen. Utan dubbla uttag så får du dra en kabel till annat lämpligt uttag för att "koppla tillbaka" och förgrena nätverket på bottenvåningen. Eftersom du valt att inte ha routern intill patchpanelen så kanske du har fått lov att dra en del kabel på andra våningen. Utrustning som är nära kan du ha inkopplad som du redan har, inklusive den extra switchen. Oavsett inkoppling av utrustning på bottenvåningen så kan du koppla tillbaka från routern till bottenvåningen, via något ledigt uttag, och sedan koppla en switch i motsvarande uttag i patchpanelen för att sedan distribuera till andra rum, på båda våningarna, som har uttag kopplade till patchpanelen. Men "regeln" är som sagt enkel. All din egen utrustning efter routern, utom t ex en TV-box om den kopplas direkt i Intenoswitchen. Och se till att ansluta allt som en "stjärna", så det inte blir en slinga någonstans. https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemnatverk/lokalt-tradbundet-natverk EDIT: Glömde kommentera det trådlösa nätet, vilket väl är anledningen till att den "trådlösa routern" placerats på övervåningen. Tycker du att det blir enklare med kabeldragningen om routern placeras intill patchpanelen kan du komplettera med en separat accesspunkt på andra våningen. Se informationen från omwlan.se. http://www.omwlan.se/guider/tradlost-natverk-prylar.aspx
  4. Det förvånar mig inte att du fick en IP-adress för datorn när den anslöts till TV-porten i Inteno-switchen. Men blev du också ansluten till internet? Är det bara en "miss i rapporteringen" eller testade du aldrig det? Inkopplad i TV-porten blir man ansluten via ett VLAN för TV-tjänsten, tycker det är märkligt om man skulle nå internet den vägen. Vad menar du med att "adresserna inte delas ut samtidigt". När du anslöt datorn i TV-porten i Inteno-switchen, stoppades då trafiken i "internetporten"? Tror jag missförstår något här. Lite information för intresserade: TV och bredbandstelefoni hanteras via var sitt VLAN i bredbandsuppkopplingarna. TV och telefonin kan anslutas i därför avsedda portar i Inteno-switchen, en "bredbandsswitch" som delar upp dessa VLAN. Men båda dessa VLAN skickas också vidare till routern. Och har man en router från Telia (utom kanske några riktigt gamla modeller) så routas både "surf" och TV till respektive logiska WAN-interface från ett och samma lokala nätverk. Telefoni har sin egen port i routern. Ansluts en "TV-box" till Inteno-switchen får den en IP-adress från Telia, motsvarande den publika IP-adressen för internetuppkopplingen. Ansluts "TV-boxen" i det lokala nätverket får den en lokal IP-adress, precis som alla andra enheter, och trafiken routas till TV-tjänsten via därför avsett VLAN.
  5. Menar du att man får två IP-adresser för uppkoppling mot internet? Men du skriver om TV och för detta så används ju en annan IP-adress än den som används för internetuppkopplingen. Den andra IP-adressen används för TV-tjänsten hos Telia, och den tror jag inte man kan använda för anslutning till internet.
  6. Jag tycker nog att du tänker om inte fel så i alla fall inte helt rätt. Klart man vill få valuta för pengarna, men den hastigheten behöver du inte om det inte är väldigt många som streamar samtidigt, eller om du ofta överför stora datamängder. När du loggar in med RDP så är det en form av fjärrstyrning, och för det behövs ingen större bandbredd. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-betalar-for-bredband-som-aldrig-anvands
  7. Kabelanslutna accesspunkter är att föredra framför repeatrar som "stjäl" bandbredd. Men att repetera trafiken från en plats med skaplig signal är förstås bättre än att det är dålig täckning i delar av bostaden. Men jag är osäker på nyttan av att ansluta fler än en av Airties-enheterna med kabel. Eller om det t.o.m försämrar det trådlösa nätverket. I ett mesh-nätverk samverkar flera enheter/repeatrar för att optimera trafiken. I Mats Ljungbergs fall fungerar kanske endast en enhet som repeater och då gör mesh-funktionen ingen nytta, som jag förstår det. Jag vet inte hur enheterna känner av detta. Men om den andra kabelanslutna enheten också fungerar som accesspunkt (kabelansluten), och samtidigt som ett mesh-nätverk tillsammans med de andra, borde det bli rundgång via kabelanslutningarna. "Rundgången" i mesh-nätverket är avsiktlig och är till för att optimera den trådlösa trafiken. Ett trådlöst nätverk är inte stabilt på samma sätt som ett kabelbundet, p.g.a av dämpning i väggar, tak och golv, och avstånd till accesspunkter. Kanske finns det någon automatik i enheterna som tar hänsyn till denna dubbla kabelanslutning. I alla fall så att det inte blir rundgång via de kabelanslutna delarna. Men i så fall ser jag inte nyttan av mesh-funktionen. Hittar inget i instruktionerna om att ansluta mer än en av enheterna via kabel. Att alla enheterna har LAN-portar beror förmodligen på att de också går att använda som "trådlösa bryggor", se länken till omwlan.se. Och då spelar det heller ingen roll vilken av enheterna man ansluter med kabel till routern (egentligen var som helst i den kabelbundna delen av nätverket). Man skulle kunna tänka sig att en av enheterna ansluts trådlöst till accesspunkten i en trådlösrouter, så att alla tre sen fungerar som repeatrar. Men då blir det en länk i kedjan som mesh-nätverket inte har någon kontroll över. Så därför ansluter man en av enheterna med kabel. https://blogg.telia.se/smartarevardag/2017/05/18/battre-wifi-hemma-med-airties https://www.telia.se/privat/support/info/installera-airties https://www.telia.se/privat/support/info/airties-wifi-appen http://www.omwlan.se/guider/tradlost-natverk-prylar.aspx
  8. Det är klart att det finns skillnader, det gör det väl i de flesta jämförelser och liknelser. Jag var ute efter hanteringen av falsk avsändarinformation, precis som bsj. Om det går att skicka sms som ser ut att komma från andra nummer än de faktiska avsändarna har, som man kan göra med e-postadresser för mejl och avsändarinformationen för vanligt post, varför då ge sig på mobiloperatörerna om man inte skulle göra det för e-postleverantörer och Posten. Anger någon att ett skickat sms kommer från ett mobilnummer vars operatör inte ens är inblandad i den aktuella sms-trafiken, hur ska då den operatören kunna ta ansvar för sms'et? Nu kan det förstås ha varit något problem hos Telia, men innan man vet det så ser den här typen av inlägg inte så bra ut. Någon fråga om hur det kan ha gått till hade varit bättre. Och innehållet i sms ("Dina anhöriga får ett direkt meddelande ..."), falska mejl eller om det handlar om vanliga brev kan väl inte vara avgörande för vems ansvaret är. Så är väl det uppkomna problemet inte så intressant för Telias kunder om man inte också får information om vad problemet var, och om hur det löstes. Som sagt, jag förstår det obehagliga med sms'en. Men det är inte det mina inlägg handlar om. http://www.swedroid.se/forum/threads/hur-spara-fake-sms.127510/ http://www.sweclockers.com/forum/trad/181396-far-reklam-sms-med-falsk-avsandare https://eforum.idg.se/topic/220800-kan-man-skicka-falska-sms/ https://itunes.apple.com/se/app/fejk-sms/id510007149?mt=8 https://www.microsoft.com/sv-se/store/p/fejk-text/9nblggh4wpw3
  9. Jag förstår det obehagliga med sms'en. Men om din syster i stället fått ett brev och på brevet anges du vara avsändaren, hade du då hållit Posten ansvarig för att hon fått brevet? (Dessutom, varför ska jag notera telefonsamtalet?)
  10. Mejlet är inte bara en bluff, t ex nätfiske, utan innehåller också skadlig kod - virus, trojan. (Mitt virusskydd raderade automatiskt den skadliga koden från ett e-brev med samma angivna avsändaradress.) Så går det att avfärda den nämnda mejladressen som bluff baserat på informationen bsj länkar till. Men avsändaradresser kan fejkas så man bör inte lita på mejl bara för att de ser ut att komma från trovärdiga adresser. Telias information är ju inte direkt fel, OM mejlen kommer från Telia. "E-postmeddelanden som skickas från Telia, och således är okej att öppna, kommer från e-postadresser som slutar på:". Men avsändaradresser kan ju som sagt förfalskas. Det är något som t ex EmilT uppmärksammat. Inte meningen att skrämmas men falsk trygghet är ju heller inte bra. https://techworld.idg.se/2.2524/1.561715/sa-sakrar-du-var-mejlen-kommer-fran https://support.google.com/mail/answer/50200?hl=sv https://www.svt.se/nyheter/inrikes/latt-att-bli-lurad-av-e-postavsandare
  11. Men då borde inställningen inte kallas "Spara på servern" utan något i stil med "Radera från servern", kan jag tycka. Vi får se om Bengt återkommer med något svar.
  12. Du får ge mer detaljer. Använder du webbmejlen eller någon e-postklient? Hur gör du när du rensar - Papperskorgen, Skräpkorgen och Inkorgen? Hanterar du e-posten direkt på servern borde det inte gå att spara mer än 200 MB. Kanske hämtar du e-posten till din dator (med POP-protokollet). Om du kollar med webbmejlen, ser du all din e-post då? I webbmejlen, i botten av det vänstra fönstret anges använt och totalt utrymme. Vad står det där?
  13. Det verkar stämma rätt bra - problem med kommunikationen (och att alla andra leverantörer måste vara sämre). Ser nu att mannering fick tips om "Kontakta oss" redan i ett par av de tidigare trådarna, och gnäller fortfarande om att det inte finns några kontaktvägar (utom 90200 då).
  14. "Kontakta oss" hittas på hemsidan, på om inte alla underliggande sidor på webbplatsen så i alla fall på väldigt många, och också här i forumet. Både upptill och nedtill på sidorna. Efter att ha valt ärende så hittas där både chatt och e-post. Chatten har inte öppet dygnet runt men tillräckligt ofta för att du varken ska behöva "ta ledigt från arbetet" eller "avboka alla aktiviteter". "E-posten" är i form av formulär, men du får mejl när kundtjänsten svarat. Att man börjar med att ange ärende är rimligtvis för att slippa tolka "fritt skriven text" för att styra till lämplig avdelning. (Alla typer av kontaktvägar finns inte för alla typer av ärenden.) Okej att du inte hittade kontaktmöjligheterna. Men varför påstå att det INTE finns några länkar eller "hänvisning till digital support, e-post eller chatt"? Varför inte fråga efter det i stället? Och att man inte vill ha kontakt med sina kunder, t o m rubrik för tråden, tror du verkligen på det själv? Stod det nå't om skämt någonstans ...
  15. En del "trådlösa routrar" kan konfigureras till att fungera som endast accesspunkt. Men finns inte den möjligheten så går det att enkelt ordna det ändå. Genom att ansluta en trådlös router till nätverket i en av dess LAN-portar så blir routerfunktionen satt ur spel. WAN-porten ska då inte användas alls, och övriga LAN-portar kan samtidigt fungera som switch. Man bör också ge enheten en IP-adress i den ordinarie (nya) routerns subnät, och det utanför adressområdet för DHCP-funktionen, så att den senare går att konfigurera. Och förstås stänga av DHCP i routern som nu endast ska fungera som accesspunkt. Denna konfiguration får man göra med en dator ansluten till routern innan den kopplas in som endast accesspunkt. Bifogar några länkar till artiklar med mer detaljerad information. Den andra för en specifik modell, men informationen kan kanske vara till någon hjälp ändå. https://www.cnet.com/how-to/how-to-turn-an-old-wi-fi-router-into-an-access-point/ http://www.tp-link.com/us/faq-417.html