Christer S

Medlem
  • Antal inlägg

    3 805
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    164

Christer S vann senast 27 September 2018

Christer S hade det mest gillade inlägget!

2 följare

Om Christer S

  • Rank

Användarinformation

  • Kön
  1. Du tänker att vi andra kunder bättre kan svara på detta än Telia själva? Tack för informationen om eventuellt operatörsbyte. Själv brukar jag inte berätta för hela världen när jag köper varor av annat märke än tidigare, bilar, möbler, kläder och annat, eller tjänster från nya leverantörer. Men vi har väl olika behov.
  2. Mats kommentar handlade inte om någon skillnad mellan privat- och företagskunder. Mats var bara specifik angående det aktuella ämnet och lade till "Företag". Forumet är alltså ingen kontaktväg till Telia. Se hsd's inlägg, vars text t ex hittas här - https://forum.telia.se Så förstår jag inte vad kontaktsvårigheter med Telia har med forumet att göra. Alla dessa trådar och inlägg som vänder sig till Telia gör bara att man mer och mer tappar intresset för forumet.
  3. Osäker på vad det är du vill göra. Abonnemang, och tillhörande mobilnummer, hör inte ihop med mobilen. Så vill du använda ditt privata nummer i den nya mobilen flyttar du helt enkelt sim-kortet. Vill du göra om ett privat abonnemang till ett företagsabonnemang kontaktar du Telia, som hsd skrev.
  4. Inlägg kan redigeras, som Anaesthisia redan skrivit. Men man brukar låta trådar och inlägg vara kvar, kanske kan andra få hjälp av dem (se tips i "Forumets regler och riktlinjer"). Så blir trådarna osammanhängande om innehållet i en del inlägg raderas. 1. Börja med att söka i forumet. Det är mycket möjligt att någon redan ställt samma fråga och fått ett svar. https://forum.telia.se/index.php?app=telia&module=frontpage&controller=rules
  5. Du verkar ha en router från Telia men det kan förmodligen se olika ut i deras modeller. Ger informationen från Kjell & Company ingen ledtråd, så du hittar i din router, får du uppge vilken modell du har så kanske någon annan kan hjälpa dig vidare. Själv använder jag ingen router från Telia.
  6. Det går att ordna. Antingen ger du skrivaren en (äkta) fast/statisk IP-adress, utanför routerns DHCP-spann. Eller så loggar du in i routern och låser den IP-adress som skrivaren blivit tilldelad via DHCP. Det senare gör också att IP-adressen blir "fast/statisk". Lite lurigt att samma begrepp används för två olika sätt. Väljer du det första sättet fungerar det också att byta router utan att det blir problem med IP-adressen. Såvida den inte råkar ligga inom den nya routerns DHCP-spann. https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/routern#dynamisk-och-statisk-ip-adress Ett annat sätt kan vara att t ex använda protokollet Bonjour, ifall det stöds av både datorn och skrivaren som ska prata med varandra. Då är IP-adressen inte intressant. https://en.wikipedia.org/wiki/Bonjour_(software)
  7. Jo, moderatorer finns givetvis, men det har ju inte med support att göra. https://sv.wikipedia.org/wiki/Moderator
  8. För min del är det allra viktigaste att användare fattar att forumet INTE är en kontaktväg till Telia. Det fascinerar mig att några håller ut och fortsätter att upplysa om forumets syfte. Forumet bygger på att det finns intresserade som engagerar sig och besvarar frågor. Som det fungerat de senaste åren är det inte speciellt inspirerande att "hänga här". Och med ett tydligt syfte skulle det förmodligen sprida sig att forumet är ett ställe där man kan få hjälp med det ena och det andra, med diverse frågor som inte hör hemma i kundsupporten. (Fast det är ju också okej att ställa frågor om sådant som annars hör till kundsupporten.) Det är okej att också moderatorer besvarar frågor bara forumets syfte är tydligt, annars blir det smått förvirrande vad som gäller. Och som någon redan kommenterat, önskar Telia feedback är det viktigt att den uppmärksammas, och att det på något sätt framgår att den nått fram. Såvida det inte bara handlar om t ex en "förslagslåda". Så undrar jag över hur mycket forumet egentligen modereras. Med så många inlägg och trådar som vänder sig till Telia borde väl moderatorerna vara mer synliga och förklara vad som gäller (i alla fall när inte andra användare är snabba att förklara ). Tycker i alla fall att Telia har högt i tak här i forumet (eller så modereras det inte ). Men det är tröttsamt med alla som vill "skriva av sig"/"klaga på Telia", att de gör det under ett ämne som deras problem i grunden handlar om när klagomålen egentligen handlar om kundsupporten. Det bidrar också till att de "hjälpsamma" i forumet kanske tröttnar. Klart att trådar kan hamna fel, men när den typen av ärenden så ofta hamnar under fel ämnen fungerar det ju inte att välja att läsa de ämnen som intresserar en. Några kommentarer från en numera lågaktiv forumdeltagare.
  9. Varför tycker du att en ny tråd behövs med samma information som du strax innan skrev i en befintlig tråd? https://forum.telia.se/forums/topic/13781-söker-abonnemang-med-fast-månadskostnad-och-fri-surf/#comment-69522
  10. Det där ser ut att avse t ex dem vars fasta telefoni avvecklats, där det sen inte finns andra möjligheter till fast bredband. Därav den fria surfen.
  11. Kan inte tvärsäkert säga att det inte stämmer (påståendet/frågan i rubriken). Men jag är tveksam till att det stämmer, varför skulle de begränsa hastigheten? Men du verkar uppenbart mäta via ditt trådlösa nätverk, och då finns det ju flera orsaker till att du får en lägre hastighet än vad själva bredbandet levererar. Frågar som hsd, vad får du för resultat med kabel? Tolkar också din beskrivning som att du använder båda routrarna samtidigt. Om det stämmer, hur har du kopplat dem då? Här kanske inte det största problemet är hastigheten utan det att du får dubbel nat ifall du ansluter dem efter varandra. Det finns sällan anledning att använda flera routrar samtidigt. Är det flera accesspunkter man är ute efter, och använder routrar, får man se till att de inte fungerar som routrar (att de inte routar trafiken). Får du inte önskad hastighet vid mätning efter routern, med kabel, kan du ansluta en dator direkt i nätverksuttaget för den inkommande fibern. Då finns ingen extra utrustning lokalt som kan begränsa hastigheten. Eventuellt tar det en stund innan operatören accepterar en annan enhet för internetuppkopplingen.
  12. Är du beredd att ändra e-postadressen, och informera dina kontakter om en ny adress, så är det ju enklare att ändra adressen hos befintlig operatör. Då behåller du också den befintliga e-postlådan. Oavsett om du byter e-postadress eller inte så skaffa en till som du använder då registreringar måste göras, som Dan skriver om, men där man inte är intresserad av någon fortsatt kontakt. Läcker en sådan adress ut till spammare så är det bara att ändra lite i den.
  13. Givetvis var det Telia som Skypen ringde, för att kolla det tidigare samtalet. Men nu var det en egen varning från Telia jag syftade på, därav det citerade.
  14. Har du kontaktat TELIA om det, eller är det bara en allmän önskan?
  15. En sökning listade följande länk. Sen kollade jag också webbplatsen och sidan hittas t ex via Support, Tv och Uppsägning. https://www.telia.se/privat/support/avsluta (Telia tipsar om att behålla kontot, men man kan ju vilja avsluta även det som inte kostar något.)