Christer S

Medlem
  • Antal inlägg

    3 814
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    164

Christer S vann senast 27 September 2018

Christer S hade det mest gillade inlägget!

2 följare

Om Christer S

  • Rank

Användarinformation

  • Kön
  1. Jag tror Surfern har rätt, jag litar på Surfern som litar på Telia. Det klart Telia har rätt, de har ju garderat sig, inte med "kryss" men med två olika svar där det ena ju bör vara rätt. Ett svar från supporten och ett via anställd(a) (tar jag för givet i alla fall) som skrivit texten på webbplatsen.
  2. Vad menar du med att Telia själva inte känner till fixen? Informationen finns ju där för den som behöver den. Vad ska Telia sen känna till? Så ska jag inte avråda från att använda E-postassistenten. Men för egen del ställer jag hellre in manuellt, så jag vet vad det är som händer.
  3. Om man är uppkopplad via annan operatör än den vars smtp-server man skickar via, och inte använder autentisering, är det inte ovanligt att man förhindras att skicka mejlen (se första länken och punkt 6 i guiden). Nu kunde du inte ta emot heller så det verkar inte vara problemet, men kanske andra som söker i forumet har nytta av tipset. https://www.telia.se/privat/support/info/konfigurera-e-post-outlook2013 https://www.telia.se/privat/support/info/kom-igang-med-epost-fran-telia/med-dator/outlook Här finns serverinställningarna för e-posten. Se "Vanliga frågor" och "Jag letar efter serverinställningarna för min e-post" https://www.telia.se/privat/support/epost-i-datorn
  4. Informationen är inte direkt felaktig, men man blir inte nödvändigtvis begänsad till gratiskanalerna. Mottagarna klarar även betalkanalerna, men tv'n behöver ofta (alltid?) kompletteras med en modul för att stoppa ett programkort i. Kolla t ex Dustin Home så finns där ett stort utbud med mottagare för marknätet (vilket väl inte alls är något nytt). Länken filtrerar på DVB-T2, se längst ned i vänsterkolumnen. https://www.dustinhome.se/group/hardvara/ljud-bild/tv-tv-tillbehor/led-tv/?digitaltvtuner=dvbminust2 Ser ingen filtrering (se ovan) för plats för en modul, men gör en google-sökning med följande sträng så verkar en övervägande del ha det. Obs att sökningen även ger träff på kortplatser för Com Hem-mottagare, m fl. Fast ofta finns väl mottagare för både marknätet och Com Hem (m fl). site:www.dustinhome.se "Villkorsstyrd åtkomst" "Common Interface Plus-kortplats" Boxer TV-Modul https://www.boxer.se/tv/hardvara/boxer-tv-modul-ci-hd Bekräftar Mats kanalinformation https://www.boxer.se/kundservice/teknik-och-felsokning/fri-tv
  5. Fast TS har placerat tråden under ämnesområdet Feedback. Vilket rimligtvis innebär att det är Telia man vänder sig, och att Telia i alla fall bevakar det här ämnesområdet. Sen är det lite lustigt att så många vänder sig till Telia i många andra ämnesområden, men här skriver TS om Telia i tredje person. Dessutom är rubriken rätt urusel, den är inte till så stor hjälp när man navigerar runt i forumet.
  6. Okej, då är det något som kundtjänsten har möjlighet att ordna med, om man ringer dit. Guiderna beskriver ju det jag tidigare kommenterat, och jag har inte sett något tips från Telia om att ringa kundtjänsten för att få "flytten" ordnad på ett enklare sätt. Jag har heller inte sett någon "flytta enkelt-funktion" på Mitt Telia, som bara flyttar tillhörigheten till ett annat abonnemang (förutsatt att man där har minst två samtidigt som ger tillgång till e-postlådor). Det blir alltså ett lotteri, om man ringer till kundtjänsten och får den här hjälpen eller om man gör som guiderna beskriver. Eventuellt kan det vara så att Telia genom år av utveckling har abonnemang i olika system. Har man då abonnemangen man flyttar från och till i samma system så räcker det med att flytta e-postlådornas tillhörighet mellan abonnemangen. Gör de inte det så kanske det trots allt krävs den hantering som Telias guider beskriver. Bara en kommentar så att ingen som läser tråden sen blir besviken ifall hens flyttning inte kan göras så enkelt ens av kundtjänsten.
  7. Är du riktigt säker på det? Och hur skulle det i så fall fungera? Det blir ju en ny e-postlåda, e-postlådorna hör ihop med abonnemangen. Avslutas ett abonnemang försvinner e-postlådan och dess innehåll. En e-postadress är bara en adress som talar om vart mejlet ska ta vägen. Kan väl lite jämföras med vanliga brevlådor och adresser så att brevbärarna vet vart de ska ta vägen med breven. En möjlighet skulle vara att Telia också hjälper till med flyttningen av e-post från en e-postlåda till en annan (om man hanterar e-posten direkt på Telias server). Men ska inga ändringar behöva göras måste Telia sätta samma lösenord på den nya e-postlådan, och samma u-nummer (för de som använder u-numret som användarnamn). Telia känner rimligtvis inte till lösenorden. Och samma u-nummer kan de inte använda, såvida de inte samtidigt raderar den befintliga e-postlådan. Men det verkar inte rimligt, den har man ju rätt att ha kvar så länge det abonnemanget inte avslutats. E-postlådan är det centrala. E-postadressen kan ändras för en befintlig e-postlåda, om man så önskar. Skickar någon sedan e-post till den tidigare adressen så får avsändaren meddelande om att adressen inte existerar (såvida ingen annan börjat använda den). Och mejl till den ändrade e-postadressen hamnar i den befintliga e-postlådan. Se guiden i min andra länk (i förra inlägget), där beskriver Telia hur mejl behöver hanteras för att flyttas till ett nytt abonnemang (d v s en annan e-postlåda, även om den sen får samma e-postadress som e-postlådan i det tidigare abonnemanget). Förklara gärna hur du menar att det du påstår kan fungera. ------------- Tillägg: Reservation för att u-nummer inte längre används, ser inte längre u-numret på Mitt Telia eller inloggad i webbmejlen. Men det borde i så fall inte ändra det beskrivna, tycker jag.
  8. Som hsd föreslår, har du ett mobilabonnemang där e-postlådor ingår kan du flytta din låda och e-postadress dit. Alternativt skaffa ett abonnemang, ifall du tycker det är viktigt att behålla en känd e-postadress. Kontroll och hantering av e-postadresser gör du på "Mitt Telia". Flyttar man en e-postadress till ett annat abonnemang blir det en ny e-postlåda för adressen, och man får då också flytta e-post från den gamla till den nya e-postlådan. Detta om man hanterar e-posten direkt på e-postservern, med t ex webbmejl eller protokollet IMAP i ett e-postprogram. Hämtar man e-posten till datorn, med POP, finns ingen e-post på Telias server som behöver flyttas. Den situationen stämmer med det Asawid beskriver. https://www.telia.se/privat/support/epost-i-datorn https://www.telia.se/privat/support/info/flytta-epostadress-mellan-tva-abonnemang Hur du flyttar e-post mellan e-postlådor beror på om du hanterar den via webbmejl, eller POP eller IMAP i ett e-postprogram. Hämtar du med POP, behöver du inte flytta befintlig e-post. Den har du redan i datorn, så det räcker med att stänga av hämtningen ifall du byter till Gmail. Knyter du e-postadressen till ett annat abonnemang hos Telia behöver du ändra e-postprogrammets kontoinformation med nya e-postlådans lösenord. Såvida du inte ändrar till befintligt lösenord (i webbmejlen). Och ändra u-nummer, ifall det är u-numret du använder som användarnamn. Hanterar du e-posten med IMAP, och skaffar en ny e-postlåda hos Telia eller byter till Gmail, så kan du flytta mellan olika e-postmappar i ett e-postprogram. Det behövs ingen export eller import. Hämtning med POP gör att ändring av e-postlåda hos operatören fortfarande kan hämta till samma Inkorg i e-postprogrammet. Hanterar man e-posten med IMAP så får man olika Inkorgar (inkl övriga mappar) i e-postprogrammet, och mejl kan flyttas mellan mapparna med "Dra och släpp". Motsvarande gäller i fall du hanterar en Gmailadress via ett e-postprogram och IMAP. Mycket information blev det, och inte så strukturerat (och kanske fel i hastigheten). Men det ger förhoppningsvis några idéer, som du kan återkomma om.
  9. Jag undrar - vad tycker du själv? Dessutom - någon moderator får gärna flytta tråden, som ju handlar om kundtjänsten - inte telefoni. (Forumet modereras väl, eller ...?)
  10. Du tänker att vi andra kunder bättre kan svara på detta än Telia själva? Tack för informationen om eventuellt operatörsbyte. Själv brukar jag inte berätta för hela världen när jag köper varor av annat märke än tidigare, bilar, möbler, kläder och annat, eller tjänster från nya leverantörer. Men vi har väl olika behov.
  11. Mats kommentar handlade inte om någon skillnad mellan privat- och företagskunder. Mats var bara specifik angående det aktuella ämnet och lade till "Företag". Forumet är alltså ingen kontaktväg till Telia. Se hsd's inlägg, vars text t ex hittas här - https://forum.telia.se Så förstår jag inte vad kontaktsvårigheter med Telia har med forumet att göra. Alla dessa trådar och inlägg som vänder sig till Telia gör bara att man mer och mer tappar intresset för forumet.
  12. Osäker på vad det är du vill göra. Abonnemang, och tillhörande mobilnummer, hör inte ihop med mobilen. Så vill du använda ditt privata nummer i den nya mobilen flyttar du helt enkelt sim-kortet. Vill du göra om ett privat abonnemang till ett företagsabonnemang kontaktar du Telia, som hsd skrev.
  13. Inlägg kan redigeras, som Anaesthisia redan skrivit. Men man brukar låta trådar och inlägg vara kvar, kanske kan andra få hjälp av dem (se tips i "Forumets regler och riktlinjer"). Så blir trådarna osammanhängande om innehållet i en del inlägg raderas. 1. Börja med att söka i forumet. Det är mycket möjligt att någon redan ställt samma fråga och fått ett svar. https://forum.telia.se/index.php?app=telia&module=frontpage&controller=rules
  14. Du verkar ha en router från Telia men det kan förmodligen se olika ut i deras modeller. Ger informationen från Kjell & Company ingen ledtråd, så du hittar i din router, får du uppge vilken modell du har så kanske någon annan kan hjälpa dig vidare. Själv använder jag ingen router från Telia.
  15. Det går att ordna. Antingen ger du skrivaren en (äkta) fast/statisk IP-adress, utanför routerns DHCP-spann. Eller så loggar du in i routern och låser den IP-adress som skrivaren blivit tilldelad via DHCP. Det senare gör också att IP-adressen blir "fast/statisk". Lite lurigt att samma begrepp används för två olika sätt. Väljer du det första sättet fungerar det också att byta router utan att det blir problem med IP-adressen. Såvida den inte råkar ligga inom den nya routerns DHCP-spann. https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/routern#dynamisk-och-statisk-ip-adress Ett annat sätt kan vara att t ex använda protokollet Bonjour, ifall det stöds av både datorn och skrivaren som ska prata med varandra. Då är IP-adressen inte intressant. https://en.wikipedia.org/wiki/Bonjour_(software)