Christer S

Medlem
  • Innehållsantal

    3 751
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    156

Anseende-aktivitet

  1. Christer S gav anseende till bsj i Hur tänker ni egentligen?   
    Och hur tänkte du när du vänder dig till Telia i ett forum som är till för Telias kunder och inte en kontaktväg till Telia. Om du vill ha svar på din fråga till Telia så får du använda de kontaktvägar som finns.
  2. Christer S fick anseende från Anaesthisia i Surfplatta har täckning men det går inte att surfa!   
    Tog du för givet att någon av oss andra användare kan förklara vad som är fel med endast den korta beskrivningen?
     
    Förstår inte heller hur du kan tro att Telias support skulle hitta den felinställningen genom telefonsamtal. Killen på Elgiganten kunde också själv gå igenom inställningarna och hitta felet.
     
    Telia ska förstås kunna informera om vilka APN:er som gäller, m m. Men inte självklart förutsätta detta fel, såvida du inte i telefonsamtalet gick igenom och beskrev alla inställningar du gjort.
     
    Och stämmer det att det finns något problem mellan plattan och SIM-kortet (som han på Elgiganten trodde - inte säkert visste) så kan det ju lika gärna vara ett fel i plattan som att SIM-kortet inte följer standard.
     
    Det finns problem med Telia, javisst, men detta tycker jag är ett skrämmande dåligt påhopp på supporten.
  3. Christer S fick anseende från Anaesthisia i Hur dölja port 113 på router Huawei E5186s-22a ?   
    Fungerade inte tipset från GRC, eller missade du det?
    Vidarebefordra till en IP-adress som ingen enhet i ditt lokala nätverk använder. Välj heller ingen adress i DHCP-scoopet, så att adressen du vidarebefordar till inte riskerar att bli använd någon gång senare.
    Se stycket som börjar "The good news is . . . it is possible".
    https://www.grc.com/port_113.htm
  4. Christer S fick anseende från Anaesthisia i Hjälp mig att tänka - koppling i öppen fiber   
    Det är egentligen ganska enkelt. All din egen utrustning ska kopplas efter routern. Routern kopplar ihop ditt eget lokala nätverk med din bredbandsanslutning, så därför ska ingen utrustning anslutas före routern.
    Vet inte vad du menar med fördelare, och box, i hallen, och modém (tre "prylar"?). Men något av detta är rimligtvis en kopplingspanel/patchpanel (för kabeldragningen till ett antal rum). Och när du har en fiberuppkoppling så finns där rimligtvis en mediakonverter, eventuellt en Intenoswitch som också kan separera TV och telefoni.
    Du har valt att ha routern på andra våningen (alltså inte vid patchpanelen). Så då får du använda ett annat uttag än nummer 7 (som ju redan är upptaget) för att koppla vidare från routern "tillbaka" till bottenvåningen. Har du dubbla uttag i varje rum, som det beskrivs i "Kjell's" information (länken nedan), så bör det bli enkelt att koppla ett uttag i routern, eller från den extra switchen, och leda tillbaka nätverket till bottenvåningen. Utan dubbla uttag så får du dra en kabel till annat lämpligt uttag för att "koppla tillbaka" och förgrena nätverket på bottenvåningen.
    Eftersom du valt att inte ha routern intill patchpanelen så kanske du har fått lov att dra en del kabel på andra våningen. Utrustning som är nära kan du ha inkopplad som du redan har, inklusive den extra switchen. Oavsett inkoppling av utrustning på bottenvåningen så kan du koppla tillbaka från routern till bottenvåningen, via något ledigt uttag, och sedan koppla en switch i motsvarande uttag i patchpanelen för att sedan distribuera till andra rum, på båda våningarna, som har uttag kopplade till patchpanelen.
    Men "regeln" är som sagt enkel. All din egen utrustning efter routern, utom t ex en TV-box om den kopplas direkt i Intenoswitchen. Och se till att ansluta allt som en "stjärna", så det inte blir en slinga någonstans.
    https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemnatverk/lokalt-tradbundet-natverk
     
    EDIT:
    Glömde kommentera det trådlösa nätet, vilket väl är anledningen till att den "trådlösa routern" placerats på övervåningen. Tycker du att det blir enklare med kabeldragningen om routern placeras intill patchpanelen kan du komplettera med en separat accesspunkt på andra våningen. Se informationen från omwlan.se.
    http://www.omwlan.se/guider/tradlost-natverk-prylar.aspx
     
  5. Christer S fick anseende från Tornevall i 2 seperata IP adresser möjligt ?   
    Det förvånar mig inte att du fick en IP-adress för datorn när den anslöts till TV-porten i Inteno-switchen. Men blev du också ansluten till internet? Är det bara en "miss i rapporteringen" eller testade du aldrig det?
    Inkopplad i TV-porten blir man ansluten via ett VLAN för TV-tjänsten, tycker det är märkligt om man skulle nå internet den vägen.
    Vad menar du med att "adresserna inte delas ut samtidigt". När du anslöt datorn i TV-porten i Inteno-switchen, stoppades då trafiken i "internetporten"? Tror jag missförstår något här.

    Lite information för intresserade:
    TV och bredbandstelefoni hanteras via var sitt VLAN i bredbandsuppkopplingarna. TV och telefonin kan anslutas i därför avsedda portar i Inteno-switchen, en "bredbandsswitch" som delar upp dessa VLAN. Men båda dessa VLAN skickas också vidare till routern. Och har man en router från Telia (utom kanske några riktigt gamla modeller) så routas både "surf" och TV till respektive logiska WAN-interface från ett och samma lokala nätverk. Telefoni har sin egen port i routern.
    Ansluts en "TV-box" till Inteno-switchen får den en IP-adress från Telia, motsvarande den publika IP-adressen för internetuppkopplingen. Ansluts "TV-boxen" i det lokala nätverket får den en lokal IP-adress, precis som alla andra enheter, och trafiken routas till TV-tjänsten via därför avsett VLAN.
  6. Christer S fick anseende från RAST i Bluffmail?   
    Mejlet är inte bara en bluff, t ex nätfiske, utan innehåller också skadlig kod - virus, trojan. (Mitt virusskydd raderade automatiskt den skadliga koden från ett e-brev med samma angivna avsändaradress.)
    Så går det att avfärda den nämnda mejladressen som bluff baserat på informationen bsj länkar till. Men avsändaradresser kan fejkas så man bör inte lita på mejl bara för att de ser ut att komma från trovärdiga adresser. Telias information är ju inte direkt fel, OM mejlen kommer från Telia. "E-postmeddelanden som skickas från Telia, och således är okej att öppna, kommer från e-postadresser som slutar på:". Men avsändaradresser kan ju som sagt förfalskas.
    Det är något som t ex EmilT uppmärksammat.
    Inte meningen att skrämmas men falsk trygghet är ju heller inte bra.
    https://techworld.idg.se/2.2524/1.561715/sa-sakrar-du-var-mejlen-kommer-fran
    https://support.google.com/mail/answer/50200?hl=sv
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/latt-att-bli-lurad-av-e-postavsandare
  7. Christer S fick anseende från Anaesthisia i Telias ointresse av kundkontakt   
     
    "Kontakta oss" hittas på hemsidan, på om inte alla underliggande sidor på webbplatsen så i alla fall på väldigt många, och också här i forumet. Både upptill och nedtill på sidorna. Efter att ha valt ärende så hittas där både chatt och e-post. Chatten har inte öppet dygnet runt men tillräckligt ofta för att du varken ska behöva "ta ledigt från arbetet" eller "avboka alla aktiviteter". "E-posten" är i form av formulär, men du får mejl när kundtjänsten svarat. Att man börjar med att ange ärende är rimligtvis för att slippa tolka "fritt skriven text" för att styra till lämplig avdelning. (Alla typer av kontaktvägar finns inte för alla typer av ärenden.)
    Okej att du inte hittade kontaktmöjligheterna. Men varför påstå att det INTE finns några länkar eller "hänvisning till digital support, e-post eller chatt"? Varför inte fråga efter det i stället?
    Och att man inte vill ha kontakt med sina kunder, t o m rubrik för tråden, tror du verkligen på det själv? Stod det nå't om skämt någonstans ...
     
  8. Christer S fick anseende från Mats A i Uppdatering av forumet   
     
    Kontot är på nåt vis gemensamt. Men loggar jag in direkt till "Mitt Telia" så uppdateras inte information om senaste besök på forumet. Såvida inte någon forumsida också besöks under den inloggade tiden. Loggar jag in från någon forumsida (via "Mitt Telia") så uppdateras tiden för senaste besök. Så är det nu och så var det också tidigare, jag ser i alla fall ingen skillnad på detta.
    Men sidan för "All aktivitet" auto-uppdateras, så är den öppnad innan man loggar in till "Mitt Telia" så kan informationen om senaste besök på forumet uppdateras, om det kommer en uppdatering av forumsidan under tiden man är inloggad på "Mitt Telia". Det här är inget problem, bara något jag konstaterade efter det att forumet uppdaterades.
    Så undrar jag om någon förändring hos Telia kan vara orsaken till att automatisk inloggning inte fungerar. Tror inte att det handlar om att sessionen är tidsbegränsad, så är det väl på många webbplatser (och bör vara). Jag uppfattar det som så att webbläsarna kan spara inloggningsuppgifter för automatisk inloggning vid kommande besök. Webbplatserna håller rimligtvis inte reda på vem som är "inloggad" eller inte. Men det här med sessioner och inloggningar är jag inte helt hemma på, så någon får gärna komplettera eller rätta informationen.
    För min del kollar jag ibland om det finns något att kommentera eller svara på, eller bara "gilla". Finns det det så loggar jag in, annars inte, inga problem för min del. Men smaken är ju som baken ...
     
  9. Christer S fick anseende från Smackis i Uppdatering av forumet   
    Jo, så är det, kallas det "All aktivitet" så ska det förstås gå att se all aktivitet också. Nackdelen med "Senaste aktivitet" är att det bara är en kort lista. Vill man kolla vad som skrivits ett antal dygn bakåt så får man använda "All aktivitet". Kommer man till botten av listan så går det också att ladda in mer aktivitet. Men som det är nu kan samma ämne listas flera gånger, här och där beroende på när inläggen postades. Det blir en del man får hoppa över, som man upptäcker att man redan noterat.
    För min del skulle det passa bra med flera val än "Expanderat" och "Komprimerat". Val för att lista endast senaste inlägget i respektive ämne, val för att välja bort information om nya medlemmar, information om "Positivt anseende" och vem som börjar följa det ena och det andra ämnet , m m (om det finns nåt mer). Varför ska jag vara intresserad av att bidra med svar och tips om det är besvärligt att navigera bland ämnena (för att spetsa till frågan lite)? Fast en större anledning att tröttna är ju alla inlägg som vänder sig till Telia.
    Så är det inte sällan som folk skriver t ex "Hjälp" eller annan intetsägande information som trådrubrik/ämne. Hur tänker man då om att väcka intresse för tråden? Men nå't filter för det tänker jag inte önska. ;-)
  10. Christer S fick anseende från Mats A i Uppdatering av forumet   
    Inläggen under det senaste dygnet blir bra som exempel (under "All aktivitet").
    Räknar upp dem här under, med det senaste överst.
    Sony Experia
    Sony Experia
    Sony Experia
    Sony Experia
    Uppdatering av forumet
    Anslut "ljudlimpa" till digitalbox eller TV ?
    Väntan är onödigt lång!
    Väntan är onödigt lång!
    Varför raderas e-posten från IPhone och Ipad...
    Framsidan på forumet uppdaterad
    Uppdatering av forumet
    Statusuppdateringar
    Anslut "ljudlimpa" till digitalbox eller TV ?
    Väntan är onödigt lång!
    Väntan är onödigt lång!
    Väntan är onödigt lång!
    Väntan är onödigt lång!
    Statusuppdateringar
    (osv)
    Under "Senaste aktivitet" ser det just nu ut som följer.
    Sony Experia
    Uppdatering av forumet
    Anslut "ljudlimpa" till digitalbox eller TV ?
    Väntan är onödigt lång!
    Varför raderas e-posten från IPhone och Ipad...
    Framsidan på forumet uppdaterad
    Statusuppdateringar

    Jag tycker inte att det tillför något att lista varje enskilt inlägg i respektive ämne. Tycker dessutom att det är lite störande.
  11. Christer S fick anseende från Smackis i Uppdatering av forumet   
    Som sagt, man behöver inte vara inloggad för att kunna lista inläggen i tidsordning.
    Men jag skulle uppskatta om det gick att välja att se endast det senaste inlägget i varje tråd / för varje ämne. Ser man något intressant så följer man ju sedan konversationen i ämnet enklare genom att öppna tråden.
    Skulle också vara bra om man kunde välja bort noteringarna om alla nya medlemmar, vilka som börjar följa ett ämne och de som givit positiva anseenden (m m). Menar inte att den informationen är helt ointressant, men vill man snabbt kolla efter intressanta inlägg så är den extra informationen rätt störande. Inklusive det att alla inläggen i trådarna listas. Kontot är väl gemensamt för både forumet och Mitt Telia, så det är inte bara nya deltagare i forumet som räknas upp.
    För min del så får numreringen av inläggen också återkomma. Blir t ex enklare att referera till äldre inlägg då, om man kommenterar annat än det man citerar (såvida man inte multiciterar).
    Tycker också att den relativa tidsangivelsen (för det senaste dygnets inlägg) förvillar. Enklare med faktiska tider.
     
  12. Christer S fick anseende från Smackis i Statusuppdateringar   
    Ibland dyker det upp "inlägg" i forumet som inte är vanliga inlägg utan kallas Statusuppdatering. De visas under "All aktivitet" men de verkar inte gå att hitta i Forumöversikten, och listas inte heller i "Senaste aktivitet". Vad är vitsen med dessa uppdateringar, och vad är det uppdatering av? Det måste ju då också finnas något tidigare som uppdaterats, annars ingen uppdatering.
    Innehållet i dessa uppdateringar ser ut att vara tänkta som vanliga inlägg, frågor om det ena och det andra, men de är inte knutna till några ämnen. Några synonymer till status är tillstånd, ställning, förhållande, situation och nuläge. Så begreppen status och statusuppdatering stämmer inte speciellt bra med de innehåll som finns i dessa "uppdateringar".
    Kollade vidare och i medlemmarnas profiler hittas dessa statusuppdateringar. Skulle kunna motsvara det som kallats "Om mig", men det verkar det inte vara heller för "Om mig" finns fortfarande kvar. Och googlar man den här domänen så hittas dessa statusuppdatering från fler år bakåt, för den ena och den andra användaren, fast jag hittar då inget innehåll för uppdateringarna.
    Någon som kan kasta något ljus över detta, vad det ska vara bra för. Och komma med någon förklaring av hur några lyckas skapa dessa statusuppdateringar när det ser ut som de var ute efter att göra vanliga inlägg.
  13. Christer S fick anseende från bsj i Kan ej låsa upp SIM kort   
    Telia har skapat det här forumet så att användare kan hjälpa varandra med diverse frågor, lösa problem och ge och få diverse tips och råd. Det används till viss del på det sättet men många förstår inte det och vänder sig till Telia i forumet. Ibland med ett direkt tilltal, men annars är många frågor sådana att de rimligtvis inte är tänkta för oss andra användare.
    Är något "monotont" i forumet så är det alla inlägg där man uppenbart, eller i alla fall sannolikt, förväntar sig svar från Telia. Det Mats gör, när nästan inga andra gör det, är att upplysa om att forumet inte är någon kontaktväg till Telia så att frågeställarna ska slippa vänta förgäves på svar. (Att tänka tanken att det skulle ha med "samlande av inlägg" att göra skulle min hjärna inte ens göra även om det skulle ta sluta på andra tankar i huvudet.)
    Du har ställt endast någon enstaka konkret fråga, och ser inte ut att vara någon "problemlösare" eller "idéspruta". Så jag undrar - vad gör du egentligen här i forumet?
  14. Christer S fick anseende från Mats A i Chockhöjning av priset på bredband   
     
    Vad, i alla fall jag har inte sagt det (att det går snabbare). Var har du fått det från?
    Är det några som blir trötta så är det väl vi som ständigt blir anklagade för både det ena och det andra här i forumet.
     
  15. Christer S fick anseende från Smackis i Framsidan på forumet uppdaterad   
    Det, eller i alla fall liknande förslag, har framförts tidigare. Jag undrar om det blir något tydligare. Kundforum är väl vad många ser det som, ett forum för kontakt mellan Telia och dess kunder. Kundforum behöver inte nödvändigtvis syfta på forum för kontakt mellan kunderna.
     
  16. Christer S fick anseende från Smackis i Framsidan på forumet uppdaterad   
    Jag ser minst två skäl till att forumets syfte behöver bli tydligt. Dels kan frågeställare som vänder sig till Telia bli både undrande och irriterade över uteblivna svar. Och för att forumet ska fungera bra så behövs det användare som flitigt eller bara ibland besvarar frågor. Som det har fungerat en längre tid så har fler och fler ledsnat på forumet och helt eller delvis slutat att delta.
     
  17. Christer S fick anseende från bsj i Kan ej låsa upp SIM kort   
    Telia har skapat det här forumet så att användare kan hjälpa varandra med diverse frågor, lösa problem och ge och få diverse tips och råd. Det används till viss del på det sättet men många förstår inte det och vänder sig till Telia i forumet. Ibland med ett direkt tilltal, men annars är många frågor sådana att de rimligtvis inte är tänkta för oss andra användare.
    Är något "monotont" i forumet så är det alla inlägg där man uppenbart, eller i alla fall sannolikt, förväntar sig svar från Telia. Det Mats gör, när nästan inga andra gör det, är att upplysa om att forumet inte är någon kontaktväg till Telia så att frågeställarna ska slippa vänta förgäves på svar. (Att tänka tanken att det skulle ha med "samlande av inlägg" att göra skulle min hjärna inte ens göra även om det skulle ta sluta på andra tankar i huvudet.)
    Du har ställt endast någon enstaka konkret fråga, och ser inte ut att vara någon "problemlösare" eller "idéspruta". Så jag undrar - vad gör du egentligen här i forumet?
  18. Christer S fick anseende från bsj i Kan ej låsa upp SIM kort   
    Telia har skapat det här forumet så att användare kan hjälpa varandra med diverse frågor, lösa problem och ge och få diverse tips och råd. Det används till viss del på det sättet men många förstår inte det och vänder sig till Telia i forumet. Ibland med ett direkt tilltal, men annars är många frågor sådana att de rimligtvis inte är tänkta för oss andra användare.
    Är något "monotont" i forumet så är det alla inlägg där man uppenbart, eller i alla fall sannolikt, förväntar sig svar från Telia. Det Mats gör, när nästan inga andra gör det, är att upplysa om att forumet inte är någon kontaktväg till Telia så att frågeställarna ska slippa vänta förgäves på svar. (Att tänka tanken att det skulle ha med "samlande av inlägg" att göra skulle min hjärna inte ens göra även om det skulle ta sluta på andra tankar i huvudet.)
    Du har ställt endast någon enstaka konkret fråga, och ser inte ut att vara någon "problemlösare" eller "idéspruta". Så jag undrar - vad gör du egentligen här i forumet?
  19. Christer S fick anseende från bsj i Kan ej låsa upp SIM kort   
    Telia har skapat det här forumet så att användare kan hjälpa varandra med diverse frågor, lösa problem och ge och få diverse tips och råd. Det används till viss del på det sättet men många förstår inte det och vänder sig till Telia i forumet. Ibland med ett direkt tilltal, men annars är många frågor sådana att de rimligtvis inte är tänkta för oss andra användare.
    Är något "monotont" i forumet så är det alla inlägg där man uppenbart, eller i alla fall sannolikt, förväntar sig svar från Telia. Det Mats gör, när nästan inga andra gör det, är att upplysa om att forumet inte är någon kontaktväg till Telia så att frågeställarna ska slippa vänta förgäves på svar. (Att tänka tanken att det skulle ha med "samlande av inlägg" att göra skulle min hjärna inte ens göra även om det skulle ta sluta på andra tankar i huvudet.)
    Du har ställt endast någon enstaka konkret fråga, och ser inte ut att vara någon "problemlösare" eller "idéspruta". Så jag undrar - vad gör du egentligen här i forumet?
  20. Christer S fick anseende från bsj i Kan ej låsa upp SIM kort   
    Telia har skapat det här forumet så att användare kan hjälpa varandra med diverse frågor, lösa problem och ge och få diverse tips och råd. Det används till viss del på det sättet men många förstår inte det och vänder sig till Telia i forumet. Ibland med ett direkt tilltal, men annars är många frågor sådana att de rimligtvis inte är tänkta för oss andra användare.
    Är något "monotont" i forumet så är det alla inlägg där man uppenbart, eller i alla fall sannolikt, förväntar sig svar från Telia. Det Mats gör, när nästan inga andra gör det, är att upplysa om att forumet inte är någon kontaktväg till Telia så att frågeställarna ska slippa vänta förgäves på svar. (Att tänka tanken att det skulle ha med "samlande av inlägg" att göra skulle min hjärna inte ens göra även om det skulle ta sluta på andra tankar i huvudet.)
    Du har ställt endast någon enstaka konkret fråga, och ser inte ut att vara någon "problemlösare" eller "idéspruta". Så jag undrar - vad gör du egentligen här i forumet?
  21. Christer S fick anseende från Anaesthisia i Är EKKX-kabel detsamma som nätverkskabel?   
    Accesspunkter, och andra produkter, hittar du i många butiker, som Elgiganten, NetOnNet, Dustin Home eller Kjell & Company, m fl.
    Accesspunkter
    Såklart bra att kolla vad det är för kabel du har nedgrävd. Men jag förstår inte vad eller hur du ska testa med routern. Flyttar du routern (om det var så du tänkte), och det finns passande kontakter på kabeln, så har du väl inget att testa mot "på andra sidan" (i den ordinarie bostaden).
    När mrknowitall föreslog fiber så menade han mellan nätverket i bostaden och lägenheten på garaget. Det har inget att göra med om bredbandsabonnemanget använder fiber eller ADSL.
    Fler länkar. Mediabrygga i texten är samma sak som trådlös brygga. Så menar jag inte att du behöver läsa ALLT om t ex nätverkskabel, men texten kanske kan hjälpa dig att kolla vad det är för kabel som är nedgrävd.
    Bättre trådlös täckning
    Nätverkskabeln
     
  22. Christer S fick anseende från Anaesthisia i Är EKKX-kabel detsamma som nätverkskabel?   
    Det här är egentligen två olika frågor. Accesspunkter handlar om att ansluta datorer, surfplattor och mobiler, m m, trådlöst till det egna nätverket. Accesspunkter ansluts med kabel, och det hela vägen till routern för bästa prestanda. En trådlös brygga kan du använda i lägenheten ovanpå garaget för ansluta lägenheten trådlöst till nätet i den ordinarie bostaden. För att slippa dra kabel mellan husen. Om du sen ansluter datorer, m m, med kabel till den trådlösa bryggan eller om du ansluter en accesspunkt till bryggan är en annan sak. I det senare fallet blir det i princip som en repeater.
    Ett sätt att slippa problem med trådlöst mellan husen är att använda Homeplug. Det är ett sätt att använda elnätet som nätverkskabel, och har den ena enheten en inbyggd accesspunkt så får du enkelt trådlöst i lägenheten också. En förutsättning för att det ska fungera med Homeplug är att elnätet är draget på ett sån't sätt så att signalen inte försvinner på vägen, i t ex elcentraler.
    Homeplug (produkter)
    Homeplug – nätverk via elnätet (information)
     
  23. Christer S fick anseende från Anaesthisia i Är EKKX-kabel detsamma som nätverkskabel?   
    Kom på att omwlan.se har en rätt bra beskrivning av de olika delarna i ett nätverk, se länken.
    Prylarna som gör nätverket
  24. Christer S fick anseende från Anaesthisia i Är EKKX-kabel detsamma som nätverkskabel?   
    Jag tror ni har missförstått varandra, du och Telia, om vad det är som ska fungera. Som jag förstår det behöver du fortfarande en router (och nätverk) i den ordinarie bostaden men vill få till bättre trådlöst i lägenheten ovanpå garaget.
    "Brygga" Telias router gör man när man vill använda en egen router men inte helt kan byta ut Telias för att man använder Telias digital-TV, bredbandstelefoni, eller har bredband via telelinjen och man vill använda modemet i burken/"routern".
    Bryggningen innebär att routerfunktionen i "routern" kopplas ur1), och man ansluter en egen router till port 4. TV ansluts då endast till någon av portarna 1-3. Det blir som att koppla en egen router direkt till ett inkommande fiberuttag (om man inte använder TV eller bredbandstelefoni). Bryggningen innebär också att Wi-Fi kopplas ur liksom DHCP. De behövs inte i det läget, det lokala nätet börjar först på LAN-sidan av den egna routern.
    Bryggning av wifi-router
    Mycket information blev det, men det är så många som ser burken mest som något som har med WiFi att göra och missar att routerns huvudfunktion just handlar om routning. Vilket "Kjell" förklarar rätt bra, se länk i mitt förra inlägg.

    1)  Ska man vara noga så är det routning av trafik till internet som bryggas. Telias burk routar fortfarande TV-signalen mellan portarna 1-3 och sin TV-tjänst. Det har att göra med att TV och övrig utrustning kan anslutas i samma lokala nätverk (i en obryggad router). Ansluter man TV och bredbandstelefoni direkt till en mediaomvandlare kan Telias router utan vidare bytas till en egen.
  25. Christer S fick anseende från Anaesthisia i Är EKKX-kabel detsamma som nätverkskabel?   
    EKKX är också telekabel, den fungerar inte som nätverkskabel.
    Så ska du inte ha en till router, såvida du inte vill ha ett nätverk i nätverket. Och finns det någon anledning till ett extra lokalt nätverk, underordnat det ordinarie lokala nätverket, bör man veta vad man sysslar med. Se länkarna om routerns uppgift och double NAT.
    Det du är ute efter är sannolikt en accesspunkt för den extra lägenheten. Märkligt att Telia sa att det fungerar med en till router. Fast har man en trådlös router (d v s med inbyggd accesspunkt) liggande kan den eventuellt konfigureras som en ren accesspunkt. Går inte det kan den anslutas till det lokala nätverket via en av LAN-portarna, i stället för till WAN-porten. På det sättet används inte routerfunktionen, så får man också stänga av DHCP, för att inte få dubbla DHCP-funktioner som krockar med varandra.
    Lokala nätverk - Routerns uppgift
    What is Double NAT?
    How to Use Your Router and ISP’s Modem/Router Combo In Tandem