Christer S

Medlem
  • Antal inlägg

    3 814
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    164

Like-aktivitet

  1. Christer S fick en like av Anaesthisia i Uruselt   
    Fast TS har placerat tråden under ämnesområdet Feedback. Vilket rimligtvis innebär att det är Telia man vänder sig, och att Telia i alla fall bevakar det här ämnesområdet.   Sen är det lite lustigt att så många vänder sig till Telia i många andra ämnesområden, men här skriver TS om Telia i tredje person. Dessutom är rubriken rätt urusel, den är inte till så stor hjälp när man navigerar runt i forumet.
  2. Christer S fick en like av Anaesthisia i Gröna lampan lyser men dock inga andra lampor   
     
      Inlägg kan redigeras, som Anaesthisia redan skrivit. Men man brukar låta trådar och inlägg vara kvar, kanske kan andra få hjälp av dem (se tips i "Forumets regler och riktlinjer"). Så blir trådarna osammanhängande om innehållet i en del inlägg raderas.   1. Börja med att söka i forumet. Det är mycket möjligt att någon redan ställt samma fråga och fått ett svar. https://forum.telia.se/index.php?app=telia&module=frontpage&controller=rules  
  3. Christer S fick en like av Mats A i Touchpoint Plus   
      Mats kommentar handlade inte om någon skillnad mellan privat- och företagskunder. Mats var bara specifik angående det aktuella ämnet och lade till "Företag". Forumet är alltså ingen kontaktväg till Telia. Se hsd's inlägg, vars text t ex hittas här - https://forum.telia.se   Så förstår jag inte vad kontaktsvårigheter med Telia har med forumet att göra. Alla dessa trådar och inlägg som vänder sig till Telia gör bara att man mer och mer tappar intresset för forumet.  
  4. Christer S fick en like av Anaesthisia i Telias kundservice   
      Jag undrar - vad tycker du själv?   Dessutom - någon moderator får gärna flytta tråden, som ju handlar om kundtjänsten - inte telefoni. (Forumet modereras väl, eller ...?)
  5. Christer S fick en like av Mats A i Dålig peering Telia->Colt   
      Du tänker att vi andra kunder bättre kan svara på detta än Telia själva?   Tack för informationen om eventuellt operatörsbyte. Själv brukar jag inte berätta för hela världen när jag köper varor av annat märke än tidigare, bilar, möbler, kläder och annat, eller tjänster från nya leverantörer. Men vi har väl olika behov. 
  6. Christer S fick en like av elisek i Hjälp oss med Telias nya forum!   
      För min del är det allra viktigaste att användare fattar att forumet INTE är en kontaktväg till Telia. Det fascinerar mig att några håller ut och fortsätter att upplysa om forumets syfte.   Forumet bygger på att det finns intresserade som engagerar sig och besvarar frågor. Som det fungerat de senaste åren är det inte speciellt inspirerande att "hänga här". Och med ett tydligt syfte skulle det förmodligen sprida sig att forumet är ett ställe där man kan få hjälp med det ena och det andra, med diverse frågor som inte hör hemma i kundsupporten. (Fast det är ju också okej att ställa frågor om sådant som annars hör till kundsupporten.)   Det är okej att också moderatorer besvarar frågor bara forumets syfte är tydligt, annars blir det smått förvirrande vad som gäller. Och som någon redan kommenterat, önskar Telia feedback är det viktigt att den uppmärksammas, och att det på något sätt framgår att den nått fram. Såvida det inte bara handlar om t ex en "förslagslåda".   Så undrar jag över hur mycket forumet egentligen modereras. Med så många inlägg och trådar som vänder sig till Telia borde väl moderatorerna vara mer synliga och förklara vad som gäller (i alla fall när inte andra användare är snabba att förklara ).   Tycker i alla fall att Telia har högt i tak här i forumet (eller så modereras det inte ). Men det är tröttsamt med alla som vill "skriva av sig"/"klaga på Telia", att de gör det under ett ämne som deras problem i grunden handlar om när klagomålen egentligen handlar om kundsupporten. Det bidrar också till att de "hjälpsamma" i forumet kanske tröttnar. Klart att trådar kan hamna fel, men när den typen av ärenden så ofta hamnar under fel ämnen fungerar det ju inte att välja att läsa de ämnen som intresserar en.   Några kommentarer från en numera lågaktiv forumdeltagare.  
  7. Christer S fick en like av Mats A i Dålig peering Telia->Colt   
      Du tänker att vi andra kunder bättre kan svara på detta än Telia själva?   Tack för informationen om eventuellt operatörsbyte. Själv brukar jag inte berätta för hela världen när jag köper varor av annat märke än tidigare, bilar, möbler, kläder och annat, eller tjänster från nya leverantörer. Men vi har väl olika behov. 
  8. Christer S fick en like av Mats A i Touchpoint Plus   
      Mats kommentar handlade inte om någon skillnad mellan privat- och företagskunder. Mats var bara specifik angående det aktuella ämnet och lade till "Företag". Forumet är alltså ingen kontaktväg till Telia. Se hsd's inlägg, vars text t ex hittas här - https://forum.telia.se   Så förstår jag inte vad kontaktsvårigheter med Telia har med forumet att göra. Alla dessa trådar och inlägg som vänder sig till Telia gör bara att man mer och mer tappar intresset för forumet.  
  9. Christer S fick en like av Kenneth Brask i Sagan om att säga upp ett abonemang   
    Skriver några kommentarer/reflektioner, utan att ta någons parti (är det tänkt i alla fall).
     
    Det finns massor av information på ”Mina sidor”. Länkar att klicka på, produkter att titta på och en massa nya saker man kan köpa eller abonnera på.
    Då tror jag du klickat dej vidare ut på Telias webbplats, "utanför" Mina sidor. Mina sidor innehåller endast information kring och administration av de abonnemang man har.
     
    ... att hitta en speciell plats för uppsägning av abonnemang.
    Väljer man något av abonnemangen på Mina sidor anges "Om du vill avbeställa ett abonnemang eller en tjänst är du välkommen att kontakta oss" (med länk till kontaktsidan). Har man för avsikt att säga upp något abonnemang är det kanske rimligt att man kollar abonnemanget, t ex för att se om det finns bindningstid kvar.
     
    De tyckte att jag hade en bindningstid på 3 månader innan abonnemanget kunde avslutas. (gissar att du menar uppsägningstid)
    Det anges i villkoren så det går att kolla redan innan man väljer att teckna abonnemang. Man kan tycka att det är oskäligt lång tid, men har man accepterat så har man.
     
    Tre månader senare dyker en faktura för bredbandet upp avseende nästa tremånaders period.
    ... ”Men vi skickar alltid ut en bekräftelse, har du en sådan?”. ...
    ... Jag svarade då att jag inte har någon bekräftelse, att jag inte visste att jag skulle få någon bekräftelse och hur hon kunde ta för givet att jag som kund som för första gången säger upp ett abonnemang skulle kunna veta att det skall skickas någon bekräftelse.
    Vi kanske tänker olika, men jag skulle inte våga lita på en uppsägning utan någon form av bekräftelse. Och det oavsett information om hur det brukar gå till.
     
    Som jag misstänkte så hänvisar Telia till att jag har inte svarat den vänliga mannen och då har inte abonnemanget blivit uppsagt.
    Här tycker jag mej i alla fall se ett problem. Och det är just den skriftliga uppsägningen, som Telia inte verkar anse vara giltig. Du använde ju trots allt en av kontaktvägarna som Telia hänvisar till. Möjligtvis var det en "miss" att svara att om han kunde komma med ett verkligt bra erbjudande så kunde jag vara intresserad. Men ska det vara okej att säga upp via mejl (formulär), och Telia vill försöka behålla oss som kunder, får de inte bortse från uppsägningen utan att man tydligt bekräftat att man ångrar sig. (Här blev det kanske "ditt parti" i alla fall).
     
    Summa summarum.
    Här kan jag egentligen bara hålla med dej på punkt två. Informationen om uppsägning är inte speciellt svår att hitta, du hade bara otur att missa den. Om inte annat så går det ju att ringa. Och punkterna tre och fyra är "bara" en följd av problemet med punkt två.
     
    Men oavsett det övriga är det ett problem om inte en skriftlig uppsägning skulle gälla. Och det tycker jag är det centrala i din beskrivning. Du kanske har ledsnat på ärendet, men annars tycker jag du ska kontakta Telia igen.
     
    Jag sa själv upp ett abonnemang för bara några veckor sedan. Jag visste att det fanns bindningstid kvar till strax efter nyår, men passade på att säga upp det nu för att inte tre månaders uppsägningstid skulle fördröja uppsägningen ännu mer. Valde att ringa, för att få besked direkt. Hade turen att telefonkön inte var så lång och sedan var det inget problem alls. Jag kunde (kan) se uppsägningen på Mina sidor, och jag fick dessutom en skriftlig bekräftelse via brev (snigelposten).
  10. Christer S gav en like till Anaesthisia i Var tog MTV vägen   
    Beklagar sorgen.
     
    A
  11. Christer S gav en like till mrknowitall i När kommer E-Sim?   
    Tjenare, vår hemsida består mest av bilder på familjen och lite om oss. Sen en byggarbetare med en skylt där det står Under construction. Sist jag var inne på passagen 1998 iallafall. 
    Telias hemsida däremot ska man hålla utkik på eftersom det är där de kommer lägga ut infon när det finns nån. 
  12. Christer S fick en like av Anaesthisia i Inga samtal till mobilnr i Holland   
    Jo, moderatorer finns givetvis, men det har ju inte med support att göra.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Moderator
     
  13. Christer S gav en like till mrknowitall i Inga samtal till mobilnr i Holland   
    Svårt för oss vanliga användare här inne att veta vad det kan vara. Detta är som sagt ett forum mellan kunder och eftersom ts själv inte brytt sig om att felsöka vidare själv, eller att bidra med information hur man beskrivit kontakten med supporten undrar man om hur och varför andra kunder skulle orka engagera sig. Minsta möjliga insats borde vara att prova med en kompis telefon, annat simkort från samma område och eller annan operatör och tala om resultatet innan man frågar vidare. 
  14. Christer S gav en like till elisek i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Hej kära forumanvändare!
    Av många skäl har vi på Telia börjat arbeta med att ta fram ett nytt forum. Vi har väldigt fria händer i det här uppdraget, och vill därför vända oss till er - våra experter! Vad vill ni se hända med forumet? Vad vill ni inte se? Är det något ni upplever som jobbigt idag? Finns det något ni tycker är helt ovärderligt bra? Vad ska vi behålla? Vad ska vi ta bort?

    Några mål vårt team har med ändringen:
    Att göra det tydligare att forumet inte är en kontaktväg till vår kundtjänst. Att flytta in forumet under Telia.se, istället för ha det på en separat domän. Att se över alla inlägg på forumet och erbjuda en mer tydlig uppdelning i olika topics. Att ta bort överflödig funktionalitet från forumet idag och skala ner det till bara det ni forumanvändare behöver för att hjälpa varandra.  Utifrån de här målen, samtal med några av er som hänger här ofta, och lite intern diskussion har vi snabbt slängt ihop en bild på hur vi tänker oss startsidan. Vad tror ni om detta?
    Allt kan ifrågasättas högt som lågt, och vi vill verkligen höra allt ni har att säga om den här ändringen. Vill ni flytta en knapp längre ner? Vill ni ha något annat på startsidan? Har vi fel kategorier? Har ni idéer om hur vi uppmuntrar till mer diskussion? Tycker ni att Telia ska synas mer/mindre? Vill ni att vi ska lägga in nytt innehåll?

    Vi har många frågor. Har ni svar? Eller frågor?
    Vi väntar med spänning.
    /Elise och forum-teamet

  15. Christer S fick en like av erik-larsson80 i Kan jag uppdatera mitt mobilabonnemang under bindningstiden   
    Det brukar ju gå att byta till dyrare abonnemang även vid bindningstid. Det tjänar ju Telia på. Och Kim har ingen "avbetalning" kopplad till abonnemanget. Då borde det väl också gå att byta abonnemang, till ett dyrare, och samtidigt lägga till en telefon. Vad är det annars jag missat?
  16. Christer S fick en like av Anaesthisia i LG Magic Remote och Telias box fungerar inte.   
    Kanske dax att kolla forumets syfte, i alla fall för eventuella framtida inlägg.
     
  17. Christer S fick en like av Johansson Fredrik i Behålla mejl adress   
    Så länge man har något annat abonnemang hos Telia som kan hysa e-postadresserna så kan man behålla dem, som Fredrik skrev. Men man behöver inte kontakta Telia för att ordna det, det kan man göra själv.
    https://www.telia.se/privat/support/info/flytta-epostadress-mellan-tva-abonnemang
    https://www.telia.se/privat/support/info/flytta-epostmeddelanden
    https://www.telia.se/privat/support/epost-i-datorn
     

     

     
     
     
  18. Christer S fick en like av Anaesthisia i Flytt av e-post?   
      Tycker inte att Telia kan ta sig rätten att ändra i din före detta sambos abonnemang utan något medgivande från den personen. Men tar f d sambon bort e-postadressen från sitt abonnemang så kan du sen registrera den på ditt abonnemang.   Finns det e-post du vill behålla i den till din adress tillhörande e-postlådan så får den tas omhand på något sätt. Raderas e-postadressen så raderas också e-postlådan. Lite knepigare blir det eftersom du inte själv har kontroll över abonnemanget där din adress nu hör hemma. Men be till att börja med om att få adressen ändrad, med t ex ett tillagt x någonstans. Då blir adressen ledig så att du kan lägga till den i ditt eget abonnemang, och du har fortfarande tillgång till "gamla" e-postlådan (nu med en något ändrad adress). Sen kan du hantera både gamla och nya e-postlådorna i något e-postprogram och flytta e-posten mellan Inkorgarna, och andra mappar. Sen kan f d sambon radera den ändrade e-postadressen i sitt abonnemang.   https://www.telia.se/privat/support/epost-i-datorn https://www.telia.se/privat/support/info/flytta-epostadress-mellan-tva-abonnemang   Guiden avser Outlook 2010, men principen gäller ju även i andra program https://www.telia.se/privat/support/info/flytta-epostmeddelanden  
  19. Christer S fick en like av Mats A i mobilräkning ryssland   
    Det är precis som när jag skriver på Facebooks sida. Det är en massa andra som skriver och kommenterar, aldrig Facebook. Tycker det är konstigt för det står ju Facebook på sidan jag är på.
  20. Christer S fick en like av Mats A i mobilräkning ryssland   
    Det är precis som när jag skriver på Facebooks sida. Det är en massa andra som skriver och kommenterar, aldrig Facebook. Tycker det är konstigt för det står ju Facebook på sidan jag är på.
  21. Christer S fick en like av Mats A i mobilräkning ryssland   
    Det är precis som när jag skriver på Facebooks sida. Det är en massa andra som skriver och kommenterar, aldrig Facebook. Tycker det är konstigt för det står ju Facebook på sidan jag är på.
  22. Christer S fick en like av Anaesthisia i Proxy server   
    Den finns i vågskjulet, till höger bakom dörren. 
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Proxy
     
     
  23. Christer S fick en like av Patrik Åström i Kan ej låsa upp SIM kort   
    Telia har skapat det här forumet så att användare kan hjälpa varandra med diverse frågor, lösa problem och ge och få diverse tips och råd. Det används till viss del på det sättet men många förstår inte det och vänder sig till Telia i forumet. Ibland med ett direkt tilltal, men annars är många frågor sådana att de rimligtvis inte är tänkta för oss andra användare.
    Är något "monotont" i forumet så är det alla inlägg där man uppenbart, eller i alla fall sannolikt, förväntar sig svar från Telia. Det Mats gör, när nästan inga andra gör det, är att upplysa om att forumet inte är någon kontaktväg till Telia så att frågeställarna ska slippa vänta förgäves på svar. (Att tänka tanken att det skulle ha med "samlande av inlägg" att göra skulle min hjärna inte ens göra även om det skulle ta sluta på andra tankar i huvudet.)
    Du har ställt endast någon enstaka konkret fråga, och ser inte ut att vara någon "problemlösare" eller "idéspruta". Så jag undrar - vad gör du egentligen här i forumet?
  24. Christer S fick en like av gonace i Telia tappar bort ordrar, hittar på och sedan ber om ursäkt   
    Det är inte ovanligt att användare vänder sig till Telia i forumet. Men i det här fallet tycker jag det är rätt uppenbart att Lars Erik vänder sig till oss andra användare, precis som det är tänkt att fungera. För att ordna upp den här typen av problem får man vända sig till Telia, som Lars Erik gjort. Men att delge andra sina erfarenheter får man förstås göra i forumet även i framtiden.
     
    Däremot borde tråden ha placerats under annan rubrik, under Övrigt och "Om Telia och telia.se" t ex. Ärendet handlar ju inte om abonnemanget utan om leveransen. Ett ganska vanligt "fel" i forumet.
  25. Christer S fick en like av Anaesthisia i Mobilt bredband till chromecast   
    Tycker vi blandar ihop begreppen en del här, eller i alla fall inte klargör hur det ena och det andra hänger ihop.   För att använda Chromecast behövs ett lokalt nätverk (WiFi) för att casta från mobiler, plattor och datorer till en bildskärm/tv där Chromecastenheten anslutits, via HDMI. Så kan det ju vara bra att inte bara vara hänvisad till material man har tillgång till i enheterna i det egna nätverket, utan också kunna streama från nätet.   Med en "trådlös router" som kan ansluta till internet via mobilt bredband så är båda förutsättningarna ordnade. Har man mobilt bredband via "dongel" kan det gå att skapa en WiFi-hotspot i datorn (om förutsättningarna finns för det) så har man också ordnat det som behövs.   En del routrar avser endast mobilt bredband, andra hanterar både fast bredband och mobilt bredband. Artikeln från PC för Alla är inte färsk, men avsikten med länken är beskrivningen av möjligheterna, inte testet av routrar. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobilt-bredband/router https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.680477/router-hotspot-wifi