Christer S

Medlem
  • Antal inlägg

    3 805
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    164

Like-aktivitet

  1. Christer S fick en like av Mats A i Dålig peering Telia->Colt   
      Du tänker att vi andra kunder bättre kan svara på detta än Telia själva?   Tack för informationen om eventuellt operatörsbyte. Själv brukar jag inte berätta för hela världen när jag köper varor av annat märke än tidigare, bilar, möbler, kläder och annat, eller tjänster från nya leverantörer. Men vi har väl olika behov. 
  2. Christer S fick en like av Mats A i Touchpoint Plus   
      Mats kommentar handlade inte om någon skillnad mellan privat- och företagskunder. Mats var bara specifik angående det aktuella ämnet och lade till "Företag". Forumet är alltså ingen kontaktväg till Telia. Se hsd's inlägg, vars text t ex hittas här - https://forum.telia.se   Så förstår jag inte vad kontaktsvårigheter med Telia har med forumet att göra. Alla dessa trådar och inlägg som vänder sig till Telia gör bara att man mer och mer tappar intresset för forumet.  
  3. Christer S fick en like av Kenneth Brask i Sagan om att säga upp ett abonemang   
    Skriver några kommentarer/reflektioner, utan att ta någons parti (är det tänkt i alla fall).
     
    Det finns massor av information på ”Mina sidor”. Länkar att klicka på, produkter att titta på och en massa nya saker man kan köpa eller abonnera på.
    Då tror jag du klickat dej vidare ut på Telias webbplats, "utanför" Mina sidor. Mina sidor innehåller endast information kring och administration av de abonnemang man har.
     
    ... att hitta en speciell plats för uppsägning av abonnemang.
    Väljer man något av abonnemangen på Mina sidor anges "Om du vill avbeställa ett abonnemang eller en tjänst är du välkommen att kontakta oss" (med länk till kontaktsidan). Har man för avsikt att säga upp något abonnemang är det kanske rimligt att man kollar abonnemanget, t ex för att se om det finns bindningstid kvar.
     
    De tyckte att jag hade en bindningstid på 3 månader innan abonnemanget kunde avslutas. (gissar att du menar uppsägningstid)
    Det anges i villkoren så det går att kolla redan innan man väljer att teckna abonnemang. Man kan tycka att det är oskäligt lång tid, men har man accepterat så har man.
     
    Tre månader senare dyker en faktura för bredbandet upp avseende nästa tremånaders period.
    ... ”Men vi skickar alltid ut en bekräftelse, har du en sådan?”. ...
    ... Jag svarade då att jag inte har någon bekräftelse, att jag inte visste att jag skulle få någon bekräftelse och hur hon kunde ta för givet att jag som kund som för första gången säger upp ett abonnemang skulle kunna veta att det skall skickas någon bekräftelse.
    Vi kanske tänker olika, men jag skulle inte våga lita på en uppsägning utan någon form av bekräftelse. Och det oavsett information om hur det brukar gå till.
     
    Som jag misstänkte så hänvisar Telia till att jag har inte svarat den vänliga mannen och då har inte abonnemanget blivit uppsagt.
    Här tycker jag mej i alla fall se ett problem. Och det är just den skriftliga uppsägningen, som Telia inte verkar anse vara giltig. Du använde ju trots allt en av kontaktvägarna som Telia hänvisar till. Möjligtvis var det en "miss" att svara att om han kunde komma med ett verkligt bra erbjudande så kunde jag vara intresserad. Men ska det vara okej att säga upp via mejl (formulär), och Telia vill försöka behålla oss som kunder, får de inte bortse från uppsägningen utan att man tydligt bekräftat att man ångrar sig. (Här blev det kanske "ditt parti" i alla fall).
     
    Summa summarum.
    Här kan jag egentligen bara hålla med dej på punkt två. Informationen om uppsägning är inte speciellt svår att hitta, du hade bara otur att missa den. Om inte annat så går det ju att ringa. Och punkterna tre och fyra är "bara" en följd av problemet med punkt två.
     
    Men oavsett det övriga är det ett problem om inte en skriftlig uppsägning skulle gälla. Och det tycker jag är det centrala i din beskrivning. Du kanske har ledsnat på ärendet, men annars tycker jag du ska kontakta Telia igen.
     
    Jag sa själv upp ett abonnemang för bara några veckor sedan. Jag visste att det fanns bindningstid kvar till strax efter nyår, men passade på att säga upp det nu för att inte tre månaders uppsägningstid skulle fördröja uppsägningen ännu mer. Valde att ringa, för att få besked direkt. Hade turen att telefonkön inte var så lång och sedan var det inget problem alls. Jag kunde (kan) se uppsägningen på Mina sidor, och jag fick dessutom en skriftlig bekräftelse via brev (snigelposten).
  4. Christer S gav en like till Anaesthisia i Var tog MTV vägen   
    Beklagar sorgen.
     
    A
  5. Christer S gav en like till mrknowitall i När kommer E-Sim?   
    Tjenare, vår hemsida består mest av bilder på familjen och lite om oss. Sen en byggarbetare med en skylt där det står Under construction. Sist jag var inne på passagen 1998 iallafall. 
    Telias hemsida däremot ska man hålla utkik på eftersom det är där de kommer lägga ut infon när det finns nån. 
  6. Christer S fick en like av Anaesthisia i Inga samtal till mobilnr i Holland   
    Jo, moderatorer finns givetvis, men det har ju inte med support att göra.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Moderator
     
  7. Christer S gav en like till mrknowitall i Inga samtal till mobilnr i Holland   
    Svårt för oss vanliga användare här inne att veta vad det kan vara. Detta är som sagt ett forum mellan kunder och eftersom ts själv inte brytt sig om att felsöka vidare själv, eller att bidra med information hur man beskrivit kontakten med supporten undrar man om hur och varför andra kunder skulle orka engagera sig. Minsta möjliga insats borde vara att prova med en kompis telefon, annat simkort från samma område och eller annan operatör och tala om resultatet innan man frågar vidare. 
  8. Christer S gav en like till elisek i Hjälp oss med Telias nya forum!   
    Hej kära forumanvändare!
    Av många skäl har vi på Telia börjat arbeta med att ta fram ett nytt forum. Vi har väldigt fria händer i det här uppdraget, och vill därför vända oss till er - våra experter! Vad vill ni se hända med forumet? Vad vill ni inte se? Är det något ni upplever som jobbigt idag? Finns det något ni tycker är helt ovärderligt bra? Vad ska vi behålla? Vad ska vi ta bort?

    Några mål vårt team har med ändringen:
    Att göra det tydligare att forumet inte är en kontaktväg till vår kundtjänst. Att flytta in forumet under Telia.se, istället för ha det på en separat domän. Att se över alla inlägg på forumet och erbjuda en mer tydlig uppdelning i olika topics. Att ta bort överflödig funktionalitet från forumet idag och skala ner det till bara det ni forumanvändare behöver för att hjälpa varandra.  Utifrån de här målen, samtal med några av er som hänger här ofta, och lite intern diskussion har vi snabbt slängt ihop en bild på hur vi tänker oss startsidan. Vad tror ni om detta?
    Allt kan ifrågasättas högt som lågt, och vi vill verkligen höra allt ni har att säga om den här ändringen. Vill ni flytta en knapp längre ner? Vill ni ha något annat på startsidan? Har vi fel kategorier? Har ni idéer om hur vi uppmuntrar till mer diskussion? Tycker ni att Telia ska synas mer/mindre? Vill ni att vi ska lägga in nytt innehåll?

    Vi har många frågor. Har ni svar? Eller frågor?
    Vi väntar med spänning.
    /Elise och forum-teamet

  9. Christer S fick en like av erik-larsson80 i Kan jag uppdatera mitt mobilabonnemang under bindningstiden   
    Det brukar ju gå att byta till dyrare abonnemang även vid bindningstid. Det tjänar ju Telia på. Och Kim har ingen "avbetalning" kopplad till abonnemanget. Då borde det väl också gå att byta abonnemang, till ett dyrare, och samtidigt lägga till en telefon. Vad är det annars jag missat?
  10. Christer S fick en like av Anaesthisia i LG Magic Remote och Telias box fungerar inte.   
    Kanske dax att kolla forumets syfte, i alla fall för eventuella framtida inlägg.
     
  11. Christer S fick en like av Johansson Fredrik i Behålla mejl adress   
    Så länge man har något annat abonnemang hos Telia som kan hysa e-postadresserna så kan man behålla dem, som Fredrik skrev. Men man behöver inte kontakta Telia för att ordna det, det kan man göra själv.
    https://www.telia.se/privat/support/info/flytta-epostadress-mellan-tva-abonnemang
    https://www.telia.se/privat/support/info/flytta-epostmeddelanden
    https://www.telia.se/privat/support/epost-i-datorn
     

     

     
     
     
  12. Christer S fick en like av Anaesthisia i Flytt av e-post?   
      Tycker inte att Telia kan ta sig rätten att ändra i din före detta sambos abonnemang utan något medgivande från den personen. Men tar f d sambon bort e-postadressen från sitt abonnemang så kan du sen registrera den på ditt abonnemang.   Finns det e-post du vill behålla i den till din adress tillhörande e-postlådan så får den tas omhand på något sätt. Raderas e-postadressen så raderas också e-postlådan. Lite knepigare blir det eftersom du inte själv har kontroll över abonnemanget där din adress nu hör hemma. Men be till att börja med om att få adressen ändrad, med t ex ett tillagt x någonstans. Då blir adressen ledig så att du kan lägga till den i ditt eget abonnemang, och du har fortfarande tillgång till "gamla" e-postlådan (nu med en något ändrad adress). Sen kan du hantera både gamla och nya e-postlådorna i något e-postprogram och flytta e-posten mellan Inkorgarna, och andra mappar. Sen kan f d sambon radera den ändrade e-postadressen i sitt abonnemang.   https://www.telia.se/privat/support/epost-i-datorn https://www.telia.se/privat/support/info/flytta-epostadress-mellan-tva-abonnemang   Guiden avser Outlook 2010, men principen gäller ju även i andra program https://www.telia.se/privat/support/info/flytta-epostmeddelanden  
  13. Christer S fick en like av Mats A i mobilräkning ryssland   
    Det är precis som när jag skriver på Facebooks sida. Det är en massa andra som skriver och kommenterar, aldrig Facebook. Tycker det är konstigt för det står ju Facebook på sidan jag är på.
  14. Christer S fick en like av Mats A i mobilräkning ryssland   
    Det är precis som när jag skriver på Facebooks sida. Det är en massa andra som skriver och kommenterar, aldrig Facebook. Tycker det är konstigt för det står ju Facebook på sidan jag är på.
  15. Christer S fick en like av Mats A i mobilräkning ryssland   
    Det är precis som när jag skriver på Facebooks sida. Det är en massa andra som skriver och kommenterar, aldrig Facebook. Tycker det är konstigt för det står ju Facebook på sidan jag är på.
  16. Christer S fick en like av Anaesthisia i Proxy server   
    Den finns i vågskjulet, till höger bakom dörren. 
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Proxy
     
     
  17. Christer S fick en like av Patrik Åström i Kan ej låsa upp SIM kort   
    Telia har skapat det här forumet så att användare kan hjälpa varandra med diverse frågor, lösa problem och ge och få diverse tips och råd. Det används till viss del på det sättet men många förstår inte det och vänder sig till Telia i forumet. Ibland med ett direkt tilltal, men annars är många frågor sådana att de rimligtvis inte är tänkta för oss andra användare.
    Är något "monotont" i forumet så är det alla inlägg där man uppenbart, eller i alla fall sannolikt, förväntar sig svar från Telia. Det Mats gör, när nästan inga andra gör det, är att upplysa om att forumet inte är någon kontaktväg till Telia så att frågeställarna ska slippa vänta förgäves på svar. (Att tänka tanken att det skulle ha med "samlande av inlägg" att göra skulle min hjärna inte ens göra även om det skulle ta sluta på andra tankar i huvudet.)
    Du har ställt endast någon enstaka konkret fråga, och ser inte ut att vara någon "problemlösare" eller "idéspruta". Så jag undrar - vad gör du egentligen här i forumet?
  18. Christer S fick en like av gonace i Telia tappar bort ordrar, hittar på och sedan ber om ursäkt   
    Det är inte ovanligt att användare vänder sig till Telia i forumet. Men i det här fallet tycker jag det är rätt uppenbart att Lars Erik vänder sig till oss andra användare, precis som det är tänkt att fungera. För att ordna upp den här typen av problem får man vända sig till Telia, som Lars Erik gjort. Men att delge andra sina erfarenheter får man förstås göra i forumet även i framtiden.
     
    Däremot borde tråden ha placerats under annan rubrik, under Övrigt och "Om Telia och telia.se" t ex. Ärendet handlar ju inte om abonnemanget utan om leveransen. Ett ganska vanligt "fel" i forumet.
  19. Christer S fick en like av Anaesthisia i Mobilt bredband till chromecast   
    Tycker vi blandar ihop begreppen en del här, eller i alla fall inte klargör hur det ena och det andra hänger ihop.   För att använda Chromecast behövs ett lokalt nätverk (WiFi) för att casta från mobiler, plattor och datorer till en bildskärm/tv där Chromecastenheten anslutits, via HDMI. Så kan det ju vara bra att inte bara vara hänvisad till material man har tillgång till i enheterna i det egna nätverket, utan också kunna streama från nätet.   Med en "trådlös router" som kan ansluta till internet via mobilt bredband så är båda förutsättningarna ordnade. Har man mobilt bredband via "dongel" kan det gå att skapa en WiFi-hotspot i datorn (om förutsättningarna finns för det) så har man också ordnat det som behövs.   En del routrar avser endast mobilt bredband, andra hanterar både fast bredband och mobilt bredband. Artikeln från PC för Alla är inte färsk, men avsikten med länken är beskrivningen av möjligheterna, inte testet av routrar. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobilt-bredband/router https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.680477/router-hotspot-wifi  
  20. Christer S fick en like av Johansson Fredrik i Svenska Stadsnät   
    Kanske har Anna redan hittat vad som gäller och hur det hanteras, men ett förtydligande skadar väl inte. ;-)
    Man behöver alltså något annat abonnemang som ger tillgång till e-postlådor, det räcker inte med vilken tjänst som helst (såvida detta inte ändrats den senaste tiden). Så behöver man själv flytta e-postlådorna innan abonnemanget de är knutna till upphör, vilket "köra med Telia på mobilen" avser. Mejlen behöver sen inte hanteras via en mobil, går förstås lika bra på en dator eller i en surfplatta.
    Guiden beskriver hanteringen lite i bakvänd ordning. Under "Innan du börjar" står att man behöver börja med att spara mejlen till hårddisken för att kunna flytta dem till det nya abonnemanget. Det stämmer om man hanterar e-posten direkt på e-postservern (med IMAP eller som webbmejl). Hämtar man till egen dator (med POP) behövs det inte, vilket förklaras först i guiden som beskriver hur mejlen kan flyttas.
    https://www.telia.se/privat/support/info/flytta-epostadress-mellan-tva-abonnemang
     
  21. Christer S fick en like av Anaesthisia i Bank ID   
     
    BankID på fil och BankID på kort (med dosa) är inte samma sak.

    https://support.bankid.com/sv/bankid/bankid-pa-fil
    https://support.bankid.com/sv/bankid/bankid-pa-kort
     
  22. Christer S fick en like av majvor roos i "Mina Sidor"   
    Tack! Blir så rörd över den uppskattning du visar alla som svarar på frågor och bidrar med tips och råd.
     
    Telias roll i sammanhanget är rätt uppenbar.
    Forumets regler och riktlinjer
  23. Christer S gav en like till bsj i Bild tävling   
    Jag har inte haft ngn bildtävling och ingen av de andra forumdeltagarna har nämnt ngt om att de har startat en bildtävling.
  24. Christer S fick en like av Carina Alexandersson i Så fungerar e-post – hämta eller hantera den direkt på e-postservern, m m   
    Många guider fokuserar på ”hur man gör”, hur diverse inställningar ska vara, m m. Följande beskrivning är i stället tänkt att ge en bild av hur det hela hänger ihop, hur e-posten kan hanteras. På endast en eller från olika datorer, i mobilen, och om uppkopplingen/operatören har någon betydelse, m m. Beskrivningen avser "normalanvändare", inte företagslösningar och användare med egen e-postserver hemma, m m.
     
    Våra datorer är inte alltid igång så därför landar e-posten i brevlådor hos e-postleverantörerna. Det kan lite jämföras med att ha en postbox på Posten, som man själv får ta sig till och tömma. Det är ju inte alltid som postlådan hemma (datorn) är tillgänglig, så att brevbäraren kan leverera ända fram. Eller så förvarar man sin post i postboxen, om den är tillräckligt stor.
     
    Länge har det varit vanligast att e-posten hämtas till den egna datorn. Men e-posten kan hanteras direkt på e-postservern också, med ett e-postprogram eller med webbmejl. De olika sätten har sina för- och nackdelar. Telia hanterar alla följande protokoll och metoder (om jag inte tar fel). Mer information om stöd för de olika protokollen, hos e-postleverantörerna och i e-postprogrammen, finns längre ned. Alla stöder inte allt.
     
    Använder du endast en e-postadress, och alltid hämtar e-posten till samma dator, tillför beskrivningen inte så mycket. Men något tips kanske den kan ge. I texten anges ibland endast ”datorn” men det beskrivna fungerar då ofta i mobiltelefoner också.
     
    Hämta e-posten till egen dator, eller till mobiltelefonen (POP3)
    Det vanligaste sättet har varit att hämta e-posten till den egna datorn, och då brukar e-posten normalt också raderas från e-postservern. En fördel är att hämtningen kan göras för flera e-postadresser samtidigt, och de kan höra hemma hos olika e-postleverantörer. Vid hämtning anges alltid inloggning för respektive e-postlåda/e-postadress, så det har ingen betydelse med vilken operatör man för tillfället är uppkopplad.
     
    Använder man flera e-postadresser samlas vanligtvis all e-post i samma grupp av mappar, Inkorgen, Skickat och Borttaget, m m. Så kan man organisera e-post man sparar i ett antal (underliggande) mappar man själv lagt till, antingen manuellt eller med lämpliga regler. Det kan också gå att styra e-posten till separata grupper av Inkorgar och Skickat-mappar. Varje e-postadress man använder brukar ha ett konto i e-postprogrammet där dessa inställningar finns. När man skickar anger man vilken av de egna e-postadresserna som ska vara avsändare, om man har flera. Se mer om det under avdelningen om SMTP.
     
    Men det blir problem ifall man omväxlande hämtar till, och skickar från, olika datorer. Man får e-posten utspridd mellan datorerna, både den mottagna och den skickade. Men har man en dator man i huvudsak hanterar e-posten i, och nöjer sig med att läsa endast ny e-post från andra datorer, går detta enkelt att ordna. Används endast en dator för e-posten, blir det ju inte alls något problem.
     
    Inställningar för hämtning i flera datorer/mobiltelefoner
    I e-postprogrammen brukar det gå att ange att en kopia ska sparas på e-postservern när e-posten hämtas. Gör man så för andra datorer, än den man huvudsakligen hämtar till, får man sedan all e-post samlad i den ordinarie datorn. Finns det inställningar för hur länge e-posten sparas får man se upp så den inte raderas från e-postservern innan den hämtats till den ordinarie datorn.
     
    E-post som hämtats till ”extra-datorerna” vill man förmodligen radera ibland. I min mobil antas POP3-inställningarna i första hand avse tillfällig hantering av ”ny” e-post, att den i huvudsak hämtas till någon dator. Det innebär att man bockar för när hämtning av e-post samtidigt ska radera den från e-postservern, inte när den också ska sparas där (det förutsätts vara det önksade). Och när ny e-post hämtas raderas automatiskt, från mobilen, redan hämtad e-post om den inte längre finns kvar (sparats) på e-postservern. D v s, den har hunnit hämtas till någon dator. Så går det att ”låsa” e-brev och de kan flyttas till andra mappar, men det har inte direkt med ämnet att göra. Kan inte säga om motsvarande funktioner finns i e-postprogrammen för datorer, om inte får man radera manuellt ibland. I alla fall passar detta mej utmärkt för mobilen.
     
    Dessa inställningar brukar kunna göras individuellt för respektive e-postadress (konton) i e-postprogrammen. Det finns alltså en mängd möjligheter och kombinationer att använda sig av. Den dator som i huvudsak används för en adress kan samtidigt användas som ”extradator” för en annan adress, och vice versa. Men gör det inte komplicerat i onödan.
     
    Allt detta förutsätter att man är noga och ser till att en kopia sparas på e-postservern vid hämtning till alla datorer utom till den ordinarie datorn. Vill man spara all e-post på e-postservern, från alla datorer man använder, kan det vara bättre att använda IMAP, se nedan.
     
    Hantera e-posten direkt på e-postservern (IMAP)
    Vill man ha tillgång till all e-post från flera datorer hanterar man den direkt på e-postservern, både äldre och ny e-post. Gör man det med ett e-postprogram använder man protokollet IMAP (annars med webbmejl). Det kräver att man är uppkopplad eller så får man synkronisera e-posten till datorn, för att kunna läsa och skriva e-brev offline. När man sedan ansluter till Internet, och e-postservern, så kan redan skrivna e-brev skickas. Och förändringar som gjorts offline synkroniseras med originalet på e-postservern, samtidigt som förändringar som gjorts från annan dator synkroniseras till den egna datorn.
     
    Vid hantering av e-posten direkt på e-postservern har varje e-postlåda en Inkorg och Skickat-mapp, m m. En uppsättning för varje e-postlåda. Hanteras flera e-postadresser får man alltså en uppsättning mappar för varje e-postadress. Det går bra att ansluta e-postlådor hos flera operatörer samtidigt. Alla har sitt eget konto i e-postprogrammet, med inloggning och inställningar för varje e-postlåda/-adress.
     
    Hantering med IMAP kräver att e-postprogrammet samordnar mappstrukturen med e-postservern. Men man behöver inte tänka på att ”spara kopia på e-postservern”, som för användning av flera datorer och med protokollet POP3.
     
    Att skicka e-post (SMTP)
    Oavsett hur man hanterar mottagen e-post (POP3 eller IMAP) så skickas e-post från e-postprogrammen med SMTP. Hämtar man e-posten till egen dator så sparas också skickade e-brev på den egna datorn. Hanteras e-posten direkt på e-postservern är det lämpligt att även spara skickade e-brev där, i Skickat-mapparna för respektive e-postlådor.
     
    Hämtar man e-posten med POP3, men ibland skickar från någon ”extradator”, kan man skicka en hemlig kopia till sig själv. Då kommer det skickade e-brevet sedan till ”huvuddatorn” också. Det hamnar förstås i Inkorgen, men man känner förhoppningsvis igen det och kan flytta det till t ex Skickat-mappen, om man vill. I e-postprogrammet i min mobiltelefon kan det göras till en standardinställning, och då kommer alltid skickad e-post till datorn hemma också.
     
    Hämtning eller hantering av e-post direkt på e-postservern kan, som sagt, göras oavsett med vilken operatör man för tillfället är uppkopplad. Eftersom inloggning alltid måste anges blir det inga problem. Lite annorlunda är det när man skickar e-post. För att t ex minimera utskick av spam har operatörer inte tillåtit att man skickar via deras servrar om man inte också varit uppkopplad via dem. Men med flera konton i e-postprogrammet, för respektive e-postadress, kan man ha olika SMTP-servrar och välja mellan dem beroende på uppkoppling.
     
    Används autentisering (inloggning) även när e-post skickas så brukar det fungera oavsett med vilken operatör man är uppkopplad. I alla fall kan jag skicka e-post (från t ex min bärbara dator), från mina Telia-adresser oavsett uppkoppling. Det går också att skicka från mina andra adresser eftersom jag även då använder inloggningen från en av Telia-adresserna. Inga inställningar behöver ändras beroende på var eller hur jag är uppkopplad. Att det fungerar beror på att man egentligen inte skickar ”från” någon adress. Man uppger egentligen endast en avsändaradress för att visa från vem e-posten kommer, och för att kunna få svar. Det viktiga är att man skickar via en e-postserver där man har tillgång till en inloggning, d v s där man har någon e-postlåda.
     
    Det går också att skicka via Telia även fast man inte har e-postadresser hos Telia. Man kanske har andra e-postadresser men använder något bredbandsabonnemang från Telia. Då kan servern smtprelay1.telia.com användas.
     
    Webbmejl
    Med webbmejl kommer man åt sin e-post från i princip vilken dator som helst. Den kan användas oavsett om man använder POP3 eller IMAP i något e-postprogram. Så kan den förstås vara det enda sättet man hanterar sin e-post med. Brukar man hämta sin e-post till någon dator (med POP3), är det förstås endast ”ny” e-post man kan läsa i webbmejlen.
     
    Webbmejlen fungerar lite som IMAP, med Inkorgar och Skickat-mappar för varje e-postlåda / -adress. Något man får tänka på ifall man använder POP3 i e-postprogrammen. Hämtas e-posten så används endast e-postserverns Inkorg, resten hanteras då i den egna datorn.
     
    Spam / skräppost
    Med e-post hos Telia följer möjligheten att använda webbmejl. Där finns ett skräppostfilter, och det är aktiverat som standard. Så skulle det förmodligen kunna vara även utan webbmejlen. Men bedöms e-brev vara spam så flyttas det till mappen Skräppost, och därifrån raderas den automatiskt efter 21 dagar. Detta missar man ifall man vanligtvis använder ett e-postprogram och hämtar sin e-post till datorn (med POP3). Vill du då själv ha koll på vad som bedömts som spam kan du avaktivera detta filter.
     
    Ett sätt att minimera risken att få skräppost är att använda flera e-postadresser, för olika ändamål. En för vänner, bekanta och andra betrodda kontakter. Och en annan som används för att t ex registrera sig i diverse sammanhang, där adressen inte har så stor betydelse för fortsatt kommunikation. Får man skräppost är det troligast att ”extra-adressen” blivit allmänt känd, och då ändrar man den helt enkelt till något annat.
     
    Sammanfattning
    Så stöds inte alla dessa sätt att hantera e-posten av alla e-postprogram och e-postleverantörer. Är man osäker får man kolla, eller så provar man sig fram. Vanligast har det varit att hämta e-posten till sin egen dator, och för det har det endast behövts e-postlådor med Inkorgar på e-postleverantörernas servrar. Sedan har det tillkommit tjänster som Hotmail, Yahoo och Gmail, som baseras på webbmejl. Med åren har traditionella e-postleverantörer kompletterat sina tjänster med webbmejl och stöd för IMAP. Och många webbmejltjänster (Hotmail m fl) har kompletterats med möjligheten att hantera e-posten med e-postprogram.
     
    I diverse sammanhang frågas efter vad som är ”bäst”. Men det går sällan att ge ett enkelt svar på den frågan. När det gäller e-posten beror det på dina behov, hur du vill hantera e-posten. Åtkomst av både gammal och ny e-post från flera datorer. Hämta den till egen dator eller spara den på e-postservern, eventuellt med synkronisering för åtkomst utan uppkoppling.
    Hur mycket e-post du sparar, får den plats på e-postservern (disken i din egen dator rymmer vanligtvis mycket mer). Behov av backup, o s v.
     
    Länkar
    Från Telia
    Konfigurera e-postkonto
    Support för E-post
     
    Från Wikipedia
    E-post
    POP3
    IMAP
    Webbpost / Webbmejl
     
    Slutord
    Som sagt, beskrivningen är inte tänkt att ge detaljer om diverse inställningar, och vad som är ”bäst”. Men kanske kan den ge någon något tips om hur e-posten kan hanteras.
     
    Skriv gärna ett inlägg och kommentera ifall något är otydligt, eller om det finns sakfel. Ska kolla tråden då och då och korrigera inlägget om det behövs, i alla fall en tid framöver. Har du konkreta frågor om ett specifikt problem föreslår jag att de skrivs i en egen tråd. Då kan du också sätta en lämplig rubrik, och ha större chans att få något svar.
     
    Tråden skapad 2011-02-03
    Christer
  25. Christer S fick en like av Bengt K i Så fungerar e-post – hämta eller hantera den direkt på e-postservern, m m   

    Du kan skicka uppkopplad via andra operatörer om du använder autentisering/inloggning. Använd t ex mailout.telia.com, om smtprelay1.telia.com fortfarande fungerar vet jag inte.

    "Används autentisering (inloggning) även när e-post skickas så brukar det fungera oavsett med vilken operatör man är uppkopplad. I alla fall kan jag skicka e-post (från t ex min bärbara dator), från mina Telia-adresser oavsett uppkoppling. Det går också att skicka från mina andra adresser eftersom jag även då använder inloggningen från en av Telia-adresserna. Inga inställningar behöver ändras beroende på var eller hur jag är uppkopplad. Att det fungerar beror på att man egentligen inte skickar ”från” någon adress. Man uppger egentligen endast en avsändaradress för att visa från vem e-posten kommer, och för att kunna få svar. Det viktiga är att man skickar via en e-postserver där man har tillgång till en inloggning, d v s där man har någon e-postlåda."
    Se rubriken Att skicka e-post (SMTP) i beskrivningen ovan.