CWB

Medlem
  • Antal inlägg

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

  1. Fick i början på augusti problem med att bilden försvann när jag satt och tittade på en fotbollsmatch.Det började i samband med att jag zappade runt bland kanalerna i halvlek,och helt plötsligt var bilden på Viasat Fotboll borta.Det var endast cirka 10 kanaler som blev borta bli hela viasat sportpaket,eurosport2 etc.Övriga ca 40 kanaler fanns kvar.Jag har 3 boxar varav 1 trådlös och 2 trådbundna,fiber,xtream router,Arris4302 boxar.Samma fel på alla boxarna. Nåväl problemet kvarstod så efter några dagar ringde jag supporten 2-3 ggr,där jag fick dom sedvanliga råden med omstart boxar,router,fiberkonverter mm .Gjorde även fabriksåterställning på någon box.Inget hjälpte och helgen närmade sig och då fick jag tag i en väldigt bra supportkille som helt enkelt lovade skicka hem en tekniker.Inom 24 timmar vilket i mitt fall innebar måndag skulle någon höra av sig. Då inträffade det märkliga på fredag kväll att samtliga kanaler var tillbaka,löpte stabilt hela helgen med all sport som sänds då.På måndag ringde som sagt en servicetekniker ifrån AllTele och ville boka,men det var bara att förklara att allt löst sig och avboka besöket. Vad som hände är omöjligt att för mej att veta men inte var det något i min utrustning hemma som gjorde att bilden på dessa kanaler återvände.Allt har fungerat klockrent i 2 veckor nu.
  2. Nu har konkurrenten ComHem/Boxer börjat sända trav i sina iptvnät.14 timmar trav/dag/7dgr/vecka,ifrån ATG live .Detta vore väl något för Telia att ta upp i sitt fibertv nät.Givetvis i HDkvalitet,minst,annars kan det kvitta.
  3. Jag är en Telia kund som nyligen fått tillgång till öppenfiber,med Telia som operatör. Någon månad före inkopplingen pratade jag med kundtjänst om hur övergången sker och fick till svar att "inga problem vi ser när din uppkoppling är klar",det går även att göra en så kallad föranmälan.Eftersom jag inte visste riktigt när inkoppling skulle göras så lät jag ärendet om föranmälan bero.Frågan om en ny router besvarades med "vi skickar aldrig ut routers före du fått din fiberanslutning klar." Nåväl,19 december dagen för inkoppling kom och i mitt fall sköttes det av det lokala nätfiberbolaget.Några timmar efter inkopplingen av min fiber testade jag. Givetvis ingen uppkoppling,så det blev till att kontakta Telia kundtjänst och voila,efter några minuter hade jag signalen men ingen router.Den anlände 5 dagar senare.Eftersom ADSLroutern (TG789)inte gick att använda så var alternativet för surf att köra med ADSL till routern anlände. Parallellt hade jag nu ADSL och fiberuppkoppling i ungefär 7 dagar,därefter släcktes ADSL ner.Samtidigt försvann mitt abonnemang på "Mitt Telia"vilket innebar att jag inte hade några möjligheter att administrera mina postadresser,längre. 5 januari fick jag ett brev med uppsägning ADSL och vad jag behöver tänka på inför övergång koppartråd till fiber dvs e-postadresser mm. Några synpunkter på ovanstående. När man kontaktar kundtjänst om att koppla in fiber och beställer abbonemanget och hastigheten borde man kanske snarast få ett epost eller brev om att nu är det dags att skydd/flytta dina mailadresser. I mitt fall hade det varit för sent att börja ändra den 5 januari eftersom jag då inte kom åt abbonemanget. Tillgång till fiberrouter TG799VAC extreme när anslutningen verkligen är klar,kan inte Telia ordna det på annat sätt,så man slipper att sitta och vänta i 5 dgr på att komma igång med fibern. I övrigt kan sägas att det är fantastiskt att surfa med abbo Telia250,samt att numera ha tillgång till HDTv i samtliga rum.
  4. När du konfigurerar så skall det enl Google help forum göras via WiFi först.Vet inte om du sökt hjälp där? Har Technicolor 799VAC Xtreme (öppen fiber) Konfiguret via wifi,därefter stoppat i LANkabel i kontakten .När jag nu kollar tex på Viasat UltraHD och rycker ur nätkabeln så fryser bilden vilket ju då indikerar att att sändningen går via trådbundna nätverket. Om jag dessutom loggar in på routern så ser jag min Chrome enl nedan Chromecast-Ultra 192.168.1.66 ethernet Så för mej fungerar det ection 1: Checking if connected via Ethernet Setup your Chromecast via WiFi After setting up, plug your Ethernet cable in Open up the Google Home mobile app Tap the Devices icon in the upper right hand corner Scroll to your device card Tap the 3 dots in the right corner and select Settings Question: Do you see a WIFI network listed under the Device Settings section when connected via Ethernet? (see comparison below)
  5. Nej,förutom att få kontakt med Apple Tv för att flytta filer ifrån dator till Tv,så är det inga problem. Gjorde tvärsemot dej,och skrotade Zyxel + Netgear router,och fick ett snabbare internet. Uppkopplingen hos mej är klockren,med hög signalstyrka i hela huset för det trådlösa nätverket.Ddet enda som 789:an inte gillar är åska?!,men det är väl knappast unikt för Thompson
  6. Nej detta stämmer inte.Kör HDTV med det silvriga TriplePlay661 modemet och detta fungerar alldeles utmärkt att se kanal 17 & 18. Däremot är det fel,som Telia påstår att det "krävs" Telia Smart för att kunna se HDTV. Varför man påstår något sådant är för mej en gåta.Chattade med kundtjänst om detta,för ett tag sedan,och efter samråd med nån teknik kille,medgav dom att det inte blir bättre med Telia Smart inkopplad jfr med min nuvarande kombination av Zyxel +Netgear router. Hade då redan beställt "Smart"och övervvägde att skicka tillbaka alltihop,men Thompson router/modemet såg såpass snyggt ut,så beslöt att behålla alltihop.Kanske skall ta att koppla in det också innan "åsk-säsongen" startar.Utgår ifrån att man får ett nytt ifall det gamla tystnar i samband med åskväder