mrknowitall

Medlem
  • Antal inlägg

    896
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    119

mrknowitall vann senast 29 September

mrknowitall hade det mest gillade inlägget!

Om mrknowitall

  • Rank

Användarinformation

  • Kön
  1. Kommer inte innan 2019 enl Telias FB. Så, sluta gnäll nu :-)
  2. Fast Comhem har blandat ihop begreppen lite. De skriver seriekopplade, vilket det rent elektriskt inte är. Inte heller parallell-, utan kaskadkopplade om man ska vara korrekt. Men trådarna stämmer
  3. Prova att koppla två trådar i taget mot de undre blecken på en telefonkontakt. När du får ton har du kopplat rätt. De andra 2 är lediga. Sedan förlänger du dessa till de 2 nedre på ditt befintliga uttag.
  4. Skumt. En fabriksåterställd router är i min värld identisk med en ny. En gissning är att det kan ta tid innan en förändring i telenätet slår igenom i all utrustning på vägen, men kul att det löste sig. Det är inga lätta fel att hitta iallafall :-)
  5. Nej inte så att det registreras på ipadress när man beställer, det tror inte jag heller. Men när Telias UE patchar upp fastighetsnätet mot Telias switch i källaren, eller stationsnod, och man förväxlar dessa, och privatkunden sedan kopplar in sin tvbox, med koder de fått så är min gissning att koderna är generiska och fungerar åtminstone i alla portar i switchen. Däremot om man hyr en film eller beställer tjänst så knyts detta i den port och router som boxen är ansluten till. Detta är enda förklaringen till att det annars kan bli fel, och rent tekniskt ser jag ingen annan mäjlighet. Samma med telefonin eftersom Telias kundtjänst endast går efter de panelkort som finns i källaren, och där det framgår vilken lägenhet som har vilken port. Sedan lägger de på telefoni och rätt telenummer på denna porten. Jag kan ha fel men då får någon komma med en bättre förklaring :-)
  6. Jo, iofs, om koderna är unika och filmerna bara hyrda genom boxen borde det inte kunna hända, men kanske om man hyr genom Telia play, och denna är knuten till fel lägenhet. Ev kan man ha användt samma koder om igen efter omflyttningar. Samma med telefonin om lägenhetsnummer och telefonnummer är korsat, men man får nästan rita upp det för att hänga med. Vet av egen erfarenhet att dessa saker är väldigt komplicerade, även av fler anledningar. Det räckte inte ens att koppla tillbaka det fysiskt rätt i efterhand, eftersom ipadresserna låg lagrade lokalt i rutrarna, och det krävdes fabriksåterställning för att lösa problemet.
  7. Du behöver sätta en router först i kedjan eftersom du behöver fler ipadresser till dina enheter. Att det funkar med 2 är för att du ibland får upp till 2 publika ipadresser från Telias dhcp även om man är garanterad bara en.
  8. https://www.telia.se/privat/support/info/fabriksaterstall-digitalbox Så
  9. Kul att det löste sig 👍
  10. Kundtjänst har öppet även på helgen på Facebook. Skicka ett pm bara. Men nätverksid som tvn frågar efter är inget du behöver ange. Du ska ju installera digitaltvboxen från Telia, inte meka i tvn. Alla koder finns i mitt Telia. Troligen är du inne och kanalsöker på kabel tv just nu och det är helt uppåt väggarna.
  11. Det är troligen felkopplat mellan switchen i källaren och lägenheterna, så att någon annan i föreningen har din mammas box rent tekniskt. Räcker att ringa supporten, de dom logga in i routern och sedan stänga av strömmen till den och se om de tappar kontakten...
  12. Tror tyvärr du har en uppförsbacke där. Om fastighetsägaren inte uppfyller miljökraven i teknikutrymmen så blir det nog svårt att sätta press på tjänsteleverantören. Kolla allmänna villkoren, brukar finnas en skrivelse där om vad som ska vara uppfyllt. Telia har nog rätt svårt att ta ansvar för utrustning som inte sköts om tillfredsställande. Varför lagar de inte skåpen? Man borde väl börja där? Om det blir för varmt i bastun sitter man inte kvar och dricker öl, man sätter sig utanför, eller att man inte sätter sin dyra receiver i tv-bänken bakom stängda luckor, utan ventilation. Då får man skylla sig själv.
  13. Skanova behöver du inte blanda in då de endast äger döda tingen likt kablar och rör, och är numera i samma organisation som Telia. Switcharna ägs av Telia, men om du har en exploatör som inte sköter utrymmet, en sk nod, så blir det ju svårt att upprätthålla tjänsterna, jämför med att det är strömlöst eller vattenläcka eller vad som helst. Telia kan troligen ställa dit hur många switchar som helst utan att de håller om det inte cirkulerar. Eller vad är felet? Du pratade ett tag om fläktar i switchen, men även skåpet...
  14. En gissning utan att veta är att om bostadsbolaget äger utrymmet där switchen står, alltså skåpet och kanske även som du skriver switchen vilket verkar otroligt, och det blir så varmt i det att utrustning skadas så låter det inte som om det är Telias fel. Vanligtvis står det i avtalet, allmänna villkoren med fastighetsägaren att det ska vara ventilerat och inom rätt temperatur.
  15. Att få svar i tråden är nog lönlöst. Folk skriver in en gång, får svar från några få engagerade kunder men svarar aldrig och försvinner igen...Hårdvaran ska inte behöva bytas. Du har störningar någonstans.