calle54

Medlem
  • Antal inlägg

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

  1. Jo, men jag har ju redan förklarat att jag gjort en avvägning mellan för- och nackdelar med synliga adresser. Att det ger ett "amatörmässigt" intryck besvärar mig inte. Om jag vore professionell på detta område skulle jag knappast logga in på ett forum för att ställa frågor i ämnet.
  2. De förslag jag har fått är säkert bra i flera sammanhang men om du hade läst mina svar hade du förstått att det inte var aktuellt med det på grund av de skäl jag redovisade och inte av ointresse, Jag "upplever" inte några problem med sättet jag gör utskicken. Den enda e-posttjänsten som faktiskt hade problem var Telia som efter ett par veckor insåg sitt misstag och korrigerade det. Jag använder enbart Telia till alla mina abonnemang och trivs med det. Denna malör ändrar inte på det.
  3. Jag loggar in på detta forum, beskriver problemet, vilka förutsättningar som gäller och svarar seriöst på de frågor som uppkommer. Vad får dig att komma med påståendet att jag inte skulle vara intresserad av att lösa problemet och när jag sen frågar vad du menar med det svara: "Det kan du nog bara svara på själv." Om man har en vänlig samtalston och avhåller sig från personliga påhopp blir ett forumet ett trevligt tillhåll för erfarenhetsutbyte och support.
  4. Tack Dan. Utskicken går till två veteranföreningar inom samma företag. Jag har fått e-postadresserna från två andra administratörer i just det formatet i fältet To:. Detta format har använts i deras utskick under många år. De flesta av mottagarna känner varandra väl, dock var det en person som inte ville ha sin e-postadress röjd så jag gjorde separata utskick till honom till det att han gick bort. För att se de andra mottagarna måste man i allmänhet aktivt klicka någonstans så det stör ju inte med mindre än att man faktiskt vill titta på den listan. Min erfarenhet av svara/svara alla är att folk i gemen knappt känner till svara alla och om de gör det inte kommer ihåg att använda sig av det. Visst kan det du beskriver hända men också det motsatta nämligen att en person vill att övriga tar del av svaret och om de andra deltagarna inte är synliga går det ju inte. Än så länge har det med dessa utskick bara varit korrekt användning av svara/svara alla, peppar peppar. Vad gäller den procedur du beskriver kring Bcc: så känner jag en viss tveksamhet eftersom jag förknippar den tekniken med spam men jag är inte så insatt i de finare detaljerna vad gäller detta.
  5. Jag förstår inte. Varför skulle jag inte vara intresserad av att lösa problemet?
  6. Varken eller. Alla mottagare i fältet To: Problemet kvarstod i fyra utskick för att sedan försvinna. Kan tänka mig att Telia gjorde någon mindre välbetänkt ändring av spamfiltret för att ändra tillbaka när det kom klagomål.
  7. Men om Gmail är problemet varför går det bra med alla utskick utom just de till Telia?
  8. Jag har gjort utskicken, två i veckan, i två års tid, drygt 140 mottagare, 19 av dessa är telia.com. Utskicken sker från privat konto hos Gmail. Om alla, utom just de till telia.com går bra och det felmeddelande jag får är The response from the remote server was [...] Too Many Messages [604] tvivlar jag på att Gmail skulle vara orsaken.
  9. Tack Anaesthisia. Det handlar om 100-tals redan förberedda/färdiga utskick så jag är inte så pigg på att bryta loss dessa för att göra om dem. Hur gör företag som som har betydligt större utskick? Tar var och en av dessa företag, även utländska, kontakt med Telia för att bli vitlistade? Varför tar det flera dagar för felmeddelandena att komma tillbaka istället för omedelbart som är det vanliga? Det beror inte på att Gmail försöker flera gånger, i sådana fall blir man informerad om försöken.
  10. Tack Dan. Gmail är min e-postleverantör. En lustighet i sammanhanget är att det tar flera dagar för felmeddelandet att nå mig, det studsar alltså inte omedelbart tillbaka som är det vanligaste förloppet. Hur tar man kontakt med Telia i ett sånt här fall? Det ligger ju lite utanför vanliga supportärenden som syftar till att lösa problem inifrån tjänsten snarare än utifrån.
  11. Jag har en e-postlista med runt 140 mottagare. Utskick sker två gånger i veckan sen ett par år tillbaka. Senaste dagarna har jag fått följande felmeddelande från de mottagare som har Telia som e-postleverantör (17 stycken). The recipient server did not accept our requests to connect. eller Too Many Messages Övriga mottagare (ej Telia) har fungerat som vanligt. Jag utgår ifrån att det är spamfiltret som slagit till. Finns det något sätt att komma förbi det här problemet? Eftersom meddelandet inte når mottagaren alls kan ju den inte vitlista mig. Jag har Telia som Internetleverantör men inte som e-posttjänst. I övrigt har mitt Telia bredband (fast) varit segt de senaste dagarna. Tar gått om tid att nå länkade sajter och misslyckas ibland helt.
  12. Mobil: Google Pixel XL. Kan skicka SMS. Kan ta emot SMS. Kan ta emot MMS. Kan ej skicka MMS De inställningar jag har gjort syns i bifogade bilder. Jag har startat om mobilen (flera gånger). Förslag?
  13. Jo det är samma, jag flyttar ju bara sladden en centimeter till nästa LAN-port. Har precis testat de andra portarna och LAN-3 och LAN-4 fungerar lika bra som LAN-2. Så det borde vara något fel på routern, frågan är om det värt att reklamera. Jag bor bara 10 minuter från den Teliabutik där jag köpte den så om jag kan lämna in den och få en ny på en gång är det naturligtvis värt det, men så går det väl knappast till. Troligare är väl att den ska skickas någonstans och då blir jag utan router. Och för hur länge? Kan ju ta hur lång tid som helst. Kanske jag får leva med det, låtsas att den bara har tre LAN-portar :-)
  14. Rapport. Jag började med att lägga tillbaka båda switcharna i kopplingsskåpet. Satte på datorn, fick internetanslutning direkt. Telefonen fungerade inte. Beslöt mig för att ha lite tålamod, kollade en gång i halvtimmen och efter två timmar fungerade telefonen också. En timme innan jag skulle gå och lägga mig kopplade jag: vägg ----> router WAN ----> router LAN-1 ----> dator LAN-1 lampan visade grönt men jag fick inte tillbaka internetkopplingen. Jag väntade en timme och stängde sen av datorn för kvällen. Nästa morgon när jag satte på datorn var läget oförändrat. Felsökte med Nätverksdiagnostik i Windows: Fick svaret: Hittade problem - Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration - Inte åtgärdat. Återgick till vägg ----> dator. På kvällen började jag med att koppla vägg ----> router WAN men kopplade inte in datorn. Tog i stället fram surfplattan och kollade om det gick att bredbandsurfa via den vilket gick bra. Anslöt då datorn till LAN-1. LAN-1 visade grönt på frontpanelen men ingen internetkontakt. På chans flyttade jag över den till LAN-2 som började visade vad jag tyckte vara rött på frontpanelen. Gick till datorn och såg att jag fått internetkontakt. Jag kunde nu också logga in på 192.168.1.1 Så LAN-1 visar grönt men gav inte internetkoppling medan LAN-2 visar rött och ger internetkoppling. Jag tittade i manualen och hittade detta: ZyXEL Frontpanel Om jag förstår saken rätt så är den enda skillnaden mellan blinkande rött (som kallas amber) och blinkande grönt att: GREEN - The NBG4615 is sending/receiving data through the LAN with a 10/100 Mbps transmission rate. AMBER - The NBG4615 is sending/receiving data through the LAN with a 1000 Mbps transmission rate. I mitt tycke borde en röd eller snarlik färg signalera att något är fel men så verkar det inte vara här. Rött/Amber är alltså en indikation på att det går snabbt. Varför det fungerade med LAN-2 och inte med LAN-1 är mer än vad jag förstår.
  15. Tack igen. Jag kommer att återställa anslutningarna i kopplingsskåpet som jag hade det innan inköpet av routern, det blir den mest praktiska lösningen för mig. När det funkar som tidigare (utan router) kanske det kan vara en bra idé att koppla in router när jag stängt av datorn för kvällen. Ge router och Telia god tid på sig att hitta varandra :-) Fungerar inte det så får jag återkomma till er angående att försöka prata förstånd med routern. Jag har bara ett telefonjack i lägenheten, olyckligt placerat i vardagsrummet där jag sover så där finns inte mycket att göra. Återkommer.