Philip258

Medlem
  • Antal inlägg

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Philip258 vann senast 5 April 2017

Philip258 hade det mest gillade inlägget!

1 följare

Om Philip258

  • Rank

Användarinformation

  • Kön
    Not Telling
  1. Har fått ett ytterligare besked från SOS Alarm: Fattar inte, det är ju inte raketvetenskap precis, varför ska det ta sån lång tid att fixa detta av Telia, när de andra operatörerna (Tele2 & Telenor m.fl) har fixat det redan ? Vi Teliakunder får tydligen vänta lite längre, inte bara i telefonkön. Och svaret på min ursprungliga fråga har fått ett svar: VMA-sms går inte ut till Teliakunder i nuläget, då Telia och SOS Alarm inte är klara med deras gemensamma arbete, men övriga operatörers mobilkunder får VMA-sms, då det fungerar för dessa.
  2. Jaha låter mumma, och hur gör jag det då på routerns hemsida, rent praktiskt alltså ? Gärna steg för steg instruktioner, tack.
  3. Igår hände en brand i Västra Hamnen i Malmö och allmänheten i Malmö varnades via olika kanaler, som radio, tv och vma-sms (Viktigt Meddelande för Allmänheten via sms i mobilen utsänt från SOS-Alarm) . Min sambo som har Tele2 fick ett vma-sms om branden i Västra Hamnen, men jag som har Telia fick inget vma-sms alls om händelsen i Västra Hamnen i Malmö. Alltså, vma-sms fungerade inte för de som har Telia som operatör, varför ? Svar: Jo, för Telia har inte denna funktion implementerad ännu. Men Tele2 & Telenor har det. Jag blev upprörd över detta faktum och började därför gräva i detta, som följer: Jag kontaktade först Telia och fick följande information från Kundtjänst: Sen kontaktade jag SOS-Alarm för att se vad de hade att säga om detta : Sen grävde jag på Google och fick t ex detta: http://www.regeringen.se/4ae5f5/contentassets/a32636be2b47451c8654604b46434002/viktiga-meddelanden-till-allmanheten-via-telefon https://www.sosalarm.se/pressrum/pressmeddelanden-behallare/170628-lagandring-gallande-vma-trader-i-kraft-1-juli/ Från och med 1 juli får vissa mobiler i ett visst område det VMA som skickas via sms. Samtliga fyra mobiloperatörer (med eget nät, d v s Telia, Telenor, Tele2 och Tre) är dock inte klara till den 1 juli. Först troligen i höst under oktober/november kommer samtliga att vara klara. Tills vidare kan alltså (efter 1 juli) lokalisationsbaserat SMS skickas ut via de mobiloperatörer som är klara och kompletteras med adressbaserat SMS (d v s till de som har abonnentadress inom området) samt, precis som förut, talat meddelande till fasta telefoner. Varför har vi valt sms och inte t ex. Cell Broadcast som många andra länder använder? Svar: Staten gav 2013 SOS Alarm uppdraget att ta fram sms-lösningen (samt för talmeddelande till fast telefoni). Bedömningen är att sms idag är den mest tillförlitliga kanalen för VMA. Träffsäkerheten bedöms större även om prestandan och hastigheten är bättre med t ex. Cell Broadcast. Men denna information kunde inte Telia ge mig i Kundtjänsten. Säger bara en sak, inkompetensen är lysande på Telia. Men dessvärre är den inte bättre på SOS Alarm iheller.
  4. Hej, Hur gör jag om jag vill blockera (stealth) port 113 "ident" i Teliarouter Huawei E5186s-22a ? Hittade denna länk: https://portforward.com/huawei/e5186s-22a/ ... men hur döljer man port 113 med portforward ? Info om port 113: https://www.grc.com/port_113.htm
  5. Vill bara meddela att Telia nu skickat en ny ZTE-router till mig och att jag har returnerat den som inte fungerade. Den nya routern fungerar helt som den ska, så där var nån vajsing med den första. Allt fungerar, den registrerades i nätverket utan problem och fungerade med appen utan problem. Märker därför forumtråden som löst.
  6. Varför i hela friden, ska Telia ha såna omständiga återbetalningsrutiner ? Andra företag kan återbetala till samma betalningsfunktion som man betalat med, t ex Mastercard, PayPal o.s.v varför kan inte Telia det ? När jag ska få återbetalat, så skickar jag bara in utbetalningsavin till min bank direkt, så fixar min bank det. Men är omständigt och är alltid stor risk för att utbetalningsavin försvinner i postgången, särskilt i dessa tider. Skärpning Telia !!!
  7. Ringde Telia Sense Supporten 020-220044 De sa att min ZTE-Router kanske inte var registrerad (????), så de skickar ut en ny och så returnerar jag den andra. Får se om den nya funkar bättre eller om det är samma med den.
  8. ..... eller ring Telia Sense Supporten 020-220044. De vet alla svaren.
  9. Hej Har beställt Telia Sense, kopplade in ZTE-router i bilens ODB2-port. Laddade ner Telia Sense Appen i min mobil Samsung Galaxy S7. ZTE-Routern verkar funka, för on/off-lampan lyser grönt och nätverkslampan blinkar grönt konstant hela tiden. Men när jag går in i appen och ska registrera bilen, så hittas inte bilen. Ska båda lamporna lysa konstant grönt eller ska den ena blinka konstant hela tiden ? Är det nån annan här på forumet som har problem med att få igång Telia Sense ? Vart vänder man sig för att få hjälp på Telia med Telia Sense ?
  10. Tack för svar fiberken . Jo, visserligen. Men är det värt att betala 359 kr/mån för den upp/ned hastigheten då ? Tror nog VDSL hade ökat på hastigheten betydligt ändå. Om man inte får nån hjälp från supporten att ändra sin dsl profil, var ska man då vända sig på Telia ?
  11. Jag har nyligen skaffat Telia Bredband 30 via telejacket med Telias erbjudande 99:- i tre månader. Men jag tvekar om jag ska fortsätta ha Telias Bredband efter att de tre erbjudande månaderna är slut, pga (som jag tycker) dåliga hastigheter på både upp och ner. Är det verkligen värt det ? Det är tyvärr ingen Telia Bredband via fiber i min fastighet i heller, så är enbart hänvisad till ADSL verkar det som. Jag har följande länkinformation: Bredbandsanslutning 2.1 DSL Status : Up 2.2 DSL Upptid : 0 days 13 hours 12 mins 3 secs 2.3 DSL-typ : ADSL2+ ITU-T G.992.5 Annex M US 56 2.4 Linje hastighet (upp / ned): 2433 kbps / 22086 kbps 2.5 Brus marginal (upp / ned): 8.4 dB / 8.5 dB 2.6 Dämpning (upp / ned): 14 dB / 20.5 dB 2.7 Effekt (upp / ned): 13 dBm / 18.5 dBm Varför har jag så dålig "upp" och "ner" (för den delen)? Jag ska ha ca 1520m - 1550m till telestationen enligt supporten. Och jag frågade supporten om jag kan bli uppgraderad till VDSL istället (åtminstone för att testa om det blir bättre), då jag ligger nära gränsen 1500m, för att se om jag kan få bättre hastigheter, men icke sa nicke, det går absolut inte för sig. Telias "Policy" är 1500m och den kan man inte tumma på. Finns det inget sätt man kan få VDSL profil, för att testa om det blir bättre ? Så besviken ... ):
  12. Hittade svaret här: http://skp.samsungcsportal.com/integrated/popup/FaqDetailPopup3.jsp?cdsite=hk_en&seq=401782 Visade sig vara en svåråtkomlig inställning i telefonen.
  13. Hur vidarekopplar jag till mobilsvar när mobilen är avstängd ? Jag har ett komplett abonnemang 2GB. Har testat MMI-koder men funkar inte. Har en Samsung Galaxy ACE GT-S7275R och det går inte att ställa in det i telefonen av någon konstig anledning.
  14. Annars finns Gmail. Funkar utmärkt. Dessutom mer lagringsutrymme.
  15. Det funkar inte att se sitt refillsaldo på Mina sidor (130501, Kl:19:40), vad är felet och när kommer felet bli åtgärdat ?